Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hva an jeg plante mellom de vintergrønne buskene for å sprite opp litt?

• Logg inn for å svare
25 svar til dette emnet

#1 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 22 april 2012 - 17:21

Har et stort bed der tidligere eier har plantet masse grønne busker. Altså ikke så mye som en eneste blomst med farge på. Hvordan gjøre det hele en anelse feminint? Jeg har en hang til det sukkersøte og feminine på blomster-fronten, men vet knapt opp-ned på en plante.

Lurer også på om det er fint å plante blomster innimellom hekken, eller foran hekke-buskene.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 078 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 18:58

Spørs litt på om det er plass og lys og sånn, hvor høye og lys-stjelende det vintergrønne er, og om du vil ha flerårige eller ettårige, ryddig eller vilt uttrykk, etc. Sånn personlig ville jeg ikke giddi ha et helt bed med vintergrønt uansett, så jeg tror jeg hadde gravd opp skiten, siden jeg vil ha MASSE blomster og MASSE liv, men om jeg måtte beholdt det og det var mulig ville jeg kanskje i første omgang hivduti (dvs sådd) noe som i seg selv gir liv men ikke krever allverden - kornblomster, ringblomster, sommerblomstblanding, fx, som er nøysomme og snille og blir 50-80 cm høye og har masssssse farger. Eller om du skal ha det feminint, så erteblomster og la dem klatre i det grønne. Eller blomkarse, slyngblomkarse er dødsnøysom og var inmari fin i tujahekken min, den fikk nesten ikke sol men vokste som et uvær og blomstra til frosten. Så kan du jo se an til neste år - ettårige har jo den fordelen at du kan teste ut et fargekart uten at det koster deg skjorta.

#3 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 23 april 2012 - 19:11

Vis innleggsug lut skrev 22 april 2012 - 18:58:

Spørs litt på om det er plass og lys og sånn, hvor høye og lys-stjelende det vintergrønne er, og om du vil ha flerårige eller ettårige, ryddig eller vilt uttrykk, etc. Sånn personlig ville jeg ikke giddi ha et helt bed med vintergrønt uansett, så jeg tror jeg hadde gravd opp skiten, siden jeg vil ha MASSE blomster og MASSE liv, men om jeg måtte beholdt det og det var mulig ville jeg kanskje i første omgang hivduti (dvs sådd) noe som i seg selv gir liv men ikke krever allverden - kornblomster, ringblomster, sommerblomstblanding, fx, som er nøysomme og snille og blir 50-80 cm høye og har masssssse farger. Eller om du skal ha det feminint, så erteblomster og la dem klatre i det grønne. Eller blomkarse, slyngblomkarse er dødsnøysom og var inmari fin i tujahekken min, den fikk nesten ikke sol men vokste som et uvær og blomstra til frosten. Så kan du jo se an til neste år - ettårige har jo den fordelen at du kan teste ut et fargekart uten at det koster deg skjorta.

Kom på at det er rhododendro der også. Ganger flere. Men rød-rosa blomster.
Så det jeg planter må passe med vintergrønt og rhododendro.
Grave opp noe er langt i overkant av hva jeg gidder.
Det er mye skygge. Trenger noe som tåler en støyt.
Vil ha flerårige planter. Skal vere litt "vilt". Vil ha noen påskeliljer tror jeg. Ellers er favorittfargen rosa..
Kan du være helt konkret i forhold til gitte kriterier? Jeg lider av kunnskapsløshet og sterk ambivalens.

#4 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 19:23

Flerårig = staude (eventuelt sommerblomster som frør seg selv, som ringblomst og lupin)

Så er det bare å finne de med rett farge, rett høyde og som tåler halvskygge eller skygge. Her er noen forslag:
http://www.bogront.n...a-oldemors-hage

Å sette løk i tillegg høres lurt ut, så blomstrer løk først, deretter rhododendron og til slutt staudene. Velger du høstfloks så har du fargeklatter langt utover høsten også!

Dette innlegget har blitt redigert av bIomstre: 23 april 2012 - 19:37

Se mine venner, foråret er kommet! Jorden har med glæde taget imod solens omfavnelser, og vi vil snart se resultatet af deres kærlighed.

#5 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 23 april 2012 - 19:54

Vis innleggbIomstre skrev 23 april 2012 - 19:23:

Flerårig = staude (eventuelt sommerblomster som frør seg selv, som ringblomst og lupin)

Så er det bare å finne de med rett farge, rett høyde og som tåler halvskygge eller skygge. Her er noen forslag:

å sette løk i tillegg høres lurt ut, så blomstrer løk først, deretter rhododendron og til slutt staudene. Velger du høstfloks så har du fargeklatter langt utover høsten også!

Tusen takk for gode tips!

Da blir det stauder. Høstfloksen ser flott ut (googlet). Blomstrer de sent? slik at jeg må ha noe annet (utenom løker) i tillegg?

#6 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 23 april 2012 - 19:56

Vis innleggoverlord skrev 23 april 2012 - 19:54:

Vis innleggbIomstre skrev 23 april 2012 - 19:23:

å sette løk i tillegg høres lurt ut, så blomstrer løk først, deretter rhododendron og til slutt staudene. Velger du høstfloks så har du fargeklatter langt utover høsten også!

Da blir det stauder. Høstfloksen ser flott ut (googlet). Blomstrer de sent? slik at jeg må ha noe annet (utenom løker) i tillegg?

Så tar jeg slyngblom-et-eller-annet i hekken.

#7 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:32

Høstfloksen er sen, når min hage var ferdig blomstret var jeg sykt missunelig på naboens flokser. Så jeg må også finne plass til noen sånne! Finnes vårfloks også, vet ikke hvor tidlige de er... Men ja, du må ha noe mellom løk og høstfloks!
Se mine venner, foråret er kommet! Jorden har med glæde taget imod solens omfavnelser, og vi vil snart se resultatet af deres kærlighed.

#8 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 23 april 2012 - 20:38

Vis innleggbIomstre skrev 23 april 2012 - 20:32:

Høstfloksen er sen, når min hage var ferdig blomstret var jeg sykt missunelig på naboens flokser. Så jeg må også finne plass til noen sånne! Finnes vårfloks også, vet ikke hvor tidlige de er... Men ja, du må ha noe mellom løk og høstfloks!

Slyngblomkarse utgår. Googlet og ser den er oransje og rød (mine hatfarger).
Erteblomster er inne. Når blomstrer de skal tro?

Men høstfloksen ser ut til å trenge god jord? Tror ikke jorden er noe å skryte av i bedet mitt.

#9 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:42

Jeg var litt sen med erteblomstene i fjor, så da blomstra de vel til jul... Men det er egt en sommerblomst altså.

#10 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 23 april 2012 - 20:44

Vis innleggbIomstre skrev 23 april 2012 - 20:42:

Jeg var litt sen med erteblomstene i fjor, så da blomstra de vel til jul... Men det er egt en sommerblomst altså.

Må man plante dem inne? Før man setter ut?
*googler*

#11 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:47

Da blomstrer de tidligere i allefall. Men har man litt temp om sommeren så er det mulig å så rett ute, så spørs hvor man bor...

#12 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 078 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:51

Vis innleggoverlord skrev 23 april 2012 - 20:44:

*googler*
Det er veldig greit -da kommer de i gang. Legg frøet i vann ett døgn, så i torvbrikettpotte http://www.solfang.n...t/torvbriketter og siden det allerede er langt uti april kan det tenkes at du ikke trenger plante den om i det hele tatt før du planter den ut der den skal være. Men de trenger litt lys, da... selv om den jeg hadde som bare hadde sol noen timer om morran kom helt fint. Erteblomster passer jo godt i romantisk-greia, utrolig mange fine fargekombinasjoner (igjen, solfang.no er et godt sted, men impecta.se er bedre), BARE PASS På AT DU KJøPER HøYE! Det finnes nemlig både tremeters og halvmeters, og hvis du vil myke opp de grønne plantene trenger du tremetern.

#13 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 066 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:52

Hold deg i alle fall unna lupiner!

De frør og sprer seg no' helt jæ*****! De er stygge som juling med en gang blomstringa er over, fine akkurat bare like før og i blomstring.

#14 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 21:18

Vis innleggHercule Poirot skrev 23 april 2012 - 20:52:

De frør og sprer seg no' helt jæ*****! De er stygge som juling med en gang blomstringa er over, fine akkurat bare like før og i blomstring.

Ho, ho, se opp for geriljagartnere ;)

#15 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 25 april 2012 - 20:43

Vis innleggsug lut skrev 23 april 2012 - 20:51:

Vis innleggoverlord skrev 23 april 2012 - 20:44:

*googler*
Det er veldig greit -da kommer de i gang. Legg frøet i vann ett døgn, så i torvbrikettpotte http://www.solfang.n...t/torvbriketter og siden det allerede er langt uti april kan det tenkes at du ikke trenger plante den om i det hele tatt før du planter den ut der den skal være. Men de trenger litt lys, da... selv om den jeg hadde som bare hadde sol noen timer om morran kom helt fint. Erteblomster passer jo godt i romantisk-greia, utrolig mange fine fargekombinasjoner (igjen, solfang.no er et godt sted, men impecta.se er bedre), BARE PASS På AT DU KJøPER HøYE! Det finnes nemlig både tremeters og halvmeters, og hvis du vil myke opp de grønne plantene trenger du tremetern.

Der ble det for komplisert for meg:(
Ingen snarveier som gir like godt resultat? (iallefall tilnærmet)

#16 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 21:12

Søt fix: så ute, kjøpe et dusin glassklokker og sette over frøene som søte minidrivhus.
http://em-jansson.bl...inidrivhus.html

Rask fix: kjøpe ferdige spirer hos gartneren, koster ikke all verden for et brett med planter...

#17 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 25 april 2012 - 21:23

Vis innleggbIomstre skrev 25 april 2012 - 21:12:

Søt fix: så ute, kjøpe et dusin glassklokker og sette over frøene som søte minidrivhus.
http://em-jansson.bl...inidrivhus.html

Rask fix: kjøpe ferdige spirer hos gartneren, koster ikke all verden for et brett med planter...

Liker forslag nr. 2!!!
Hva gjør jeg så? Putter de i jorda med litt mellomrom og håper på det beste? Kommer de igjen neste år?

Nytt spørsmål:
Hva kan jeg plante i skråningen der det knapt er jord og dårlig med sol? Har sett på storkenebb. Kan det være noe skal tro?

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 779 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 21:33

Vis innleggbIomstre skrev 23 april 2012 - 21:18:

Vis innleggHercule Poirot skrev 23 april 2012 - 20:52:

Ho, ho, se opp for geriljagartnere ;)

Lupiner er på svartelista over innførte arter som sprer seg uten kontroll i Norge.... Det er faktisk lite miljøvennlig å plante disse ut. Ikke er de fine heller!
Jeg "knekker" stilken på alle jeg ser evt river opp med rot!

#19 bIomstre

bIomstre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 956 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 21:38

Vis innleggoverlord skrev 25 april 2012 - 21:23:

Liker forslag nr. 2!!!
Hva gjør jeg så? Putter de i jorda med litt mellomrom og håper på det beste? Kommer de igjen neste år?

Nå skulle jeg til å svare at de dessverre er 1-årige, men jaggu finnes det en staudesort også, dog uten duft...
http://www.nrk.no/ma.../hage/1.6682052

#20 Gjest_overlord_*

Gjest_overlord_*
  • Gjest

Skrevet 25 april 2012 - 21:44

Vis innleggbIomstre skrev 25 april 2012 - 21:38:

Vis innleggoverlord skrev 25 april 2012 - 21:23:

Liker forslag nr. 2!!!

Nå skulle jeg til å svare at de dessverre er 1-årige, men jaggu finnes det en staudesort også, dog uten duft...
http://www.nrk.no/ma.../hage/1.6682052

Hæla i taket! Da blir det den. Tror du jeg får den i ferdig-spire varianten?