Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen som har fått huslån hvor den ene er student og andre i full jobb?

• Logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 11:13

Altså, her har jeg 1 år igjen av studiene, mannen er i full jobb. Med en inntekt på ca 400 000 i året. Ikke noen kjempehøy inntekt med andre ord. Jeg har jo bare min inntekt fra lånekassen på 6800 i mnd, og en deltidsjobb med ca 4000 i mnd. Jeg lurer bare av ren nyskjerrighet om noen har fått lån mens den ene var student, evt hvor høyt, hvor mye egenkapital og sånne praktiske ting. Det vil bli vårt første leilighet/hus kjøp, så er rimelig blank på området.

Vi betaler nå 8000 i mnd i husleie, og etter jeg nå har leid i 7 år, så begynner jeg å føle meg rimelig lei av at jeg nermest kaster penger ut av vinduet og ikke har noe som er mitt/vårt. Så noen som vil komme med litt tips og tanker?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Hagla

Hagla

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 12:09

Hei!

Begynner å bli lenge seiden nå, men for 8 år siden var vi så heldige å finne en bank-mann som hadde tro på oss og vår vilje til å betale. Jeg jobbet, men tjente dårlig (under 300 000 i året) og mannen studerte (1 år igjen) + en liten biinntekt som ga ca 3000 kr  i måneden. Hadde begynt å spare BSU, men ble enige om at denne skulle stå urørt og heller spares ferdig. Vi fikk altså fullfinansiere og lånte 895000 til vår første leilighet og er evig takknemlige overfor denne mannen som så menneskene bak tallene. Det var dette som gjorde at vi opparbeidet oss 1 000 000 i egenkapital pga boligpriser som gikk rett til værs slik at vi senere, når vi fikk barn, kunne kjøpe oss hus:))) Mitt råd er å gå til flere banker og ha realistiske budsjetter. Bankene forholder seg ofte til et standard budsjettt hvor det bla er lagt inn endel til alkohol og røyk, hvis dere ikke røyker/drikker kan dette evt strykes osv.. Ellers handler det om ikke bare betalingsevne, men også betalingsvilje. Og til slutt dersom du utdanner deg til et yrke hvor det er lett å få jobb etter studiene burde mulighetene være tilstede. Men kommer helt an på hvilken bank, kundebehandler, deres budsjetter, om det er barn inne i bildet etc. Kan også hende de ønsker kausjonister på lånet, tenk i så fall i gjennom dette på forhånd. Eller om dere har foreldre som evt kan være villig til å si til banken at de evt vil hjelpe dere emd litt penger dersom det skulle gå tid før du er i jobb etc.
Lykke til!

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 12:11

Vi fikk lån på 1,5 mill.... Men det var for 4-5 år siden og da hadde vi i tillegg 70.000 i egen kapital. Tror det er vanskeligere nå?

#4 **venter**

**venter**

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 201 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 12:54

Ja, vi fikk det. En i arbeid og en student. Jeg jobber heller ikke ved siden av studiene. Men, så hadde vi egenkapital også da:)

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 12:55

Ikke helt det samme, men: Mannen hadde full jobb (tjente 460 000 i året), jeg var gravid og fikk dagpenger. Mitt vikariat som lærer var nylig avsluttet. Bankdamen mente jeg kom jo til å fortsette som lærer når svangerskapspermisjonen var over, og fikk innvilget lån på 3 400 000. Hadde kausjonist da.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 13:08

Vis innleggAnonym bruker skrev 22 april 2012 - 12:55:

Ikke helt det samme, men: Mannen hadde full jobb (tjente 460 000 i året), jeg var gravid og fikk dagpenger. Mitt vikariat som lærer var nylig avsluttet. Bankdamen mente jeg kom jo til å fortsette som lærer når svangerskapspermisjonen var over, og fikk innvilget lån på 3 400 000. Hadde kausjonist da.

Hvor mye hadde dere da i egenkapital? HI

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 13:08

Vis innlegg**venter** skrev 22 april 2012 - 12:54:

Ja, vi fikk det. En i arbeid og en student. Jeg jobber heller ikke ved siden av studiene. Men, så hadde vi egenkapital også da:)

kan jeg spørre hvor mye dere hadde i egenkapital? HI

#8 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 13:11

Vi fikk lån på 1,5 mill med 3 unger og studenter begge to. Hadde ikke egenkapital men kausjonist. Noen år seinere var det ikke problem å få lån på over 2 mill.

#9 **venter**

**venter**

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 201 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 13:13

Vi brukte vel så mye egenkapital at det dekket 10% av den totale summen vi trengte til huset, også sparte vi resten. I dag er vel kravet hevet til 15%.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 14:47

Vis innlegg**venter** skrev 22 april 2012 - 13:13:

Vi brukte vel så mye egenkapital at det dekket 10% av den totale summen vi trengte til huset, også sparte vi resten. I dag er vel kravet hevet til 15%.

Ja, kravet er hevet til 15 %.
Jeg fikk lån som alenemamma. Har ikke så høy inntekt, selv med aleneforsørgerettighetene mine, men huset hadde mulighet for leieinntekt, så jeg fikk lån og klarer meg kjempegodt. Leieinntekten dekker huslånet+ litt til.

Kjenner flere hvor en er i jobb og den andre ikke, som ikke har fått lån, selv med en egenkapital på over 1 mill, så er nok banken /den bankansatte det står på, tror jeg.

Dere kan jo evt prøve husbanken, ett startlån har dere kanskje rett på.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 15:04

Jeg jobber i bank og det er vanlig og gi lån når den ene er student. Vurderer da hvor lenge vedkommende har igjen av studiene og hvor lett det er å få seg jobb innen den aktuelle bransjen.
Hvis dere ikke har egenkapital kan dere enten søke om startlån i kommunen eller få kausjon i foreldres bolig for beløpet dere manglet.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 15:24

Ja, vi fikk for to år siden. Jeg var student med lønn gjennom nav, ca 11 000 i mnd. Vi fikk 2,3 mill.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 16:02

Ja, men det var for et par år siden, før reglene om egenkapital kom. Vi hadde i tillegg bsukontoer med penger, og nedbetalt billån.

Vi hadde nok ikke fått lån idag om det fortsatt var slik at jeg var student. Vi hadde egenkapital, men ikke så mye at vi hadde fått det låbet vi har nå.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 17:33

Dette er noen år siden, men situasjonen var ganske lik deres, jeg hadde 1 år igjen på skole og en jobb som jeg fikk 4000 kr for i mnd. Jeg brukte studielånet mitt på 180 000 i egenkapital også hadde vi 70 000 i BSU. Mannen min tjente i underkant av 400 000 og vi fikk et lån på 1 050 000, vi kunne kanskje fått mer men ikke mye.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 17:57

Vi fikk 1,7 i lån når begge er 100 % studenter. Hadde ingen egenkapital. Men er heldige å ha snille foreldre på begge sider som stillte opp som kausjonister :-) Utrolig takknemlig for det. å leie leilighet i storbyer er som å kaste penger ut vinduet! Nå betaler vi mindre i renter og avdrag, enn det vi måtte betale for å leie en like stor/fin leilighet!

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 18:09

Vis innleggAnonym bruker skrev 22 april 2012 - 11:13:

Altså, her har jeg 1 år igjen av studiene, mannen er i full jobb. Med en inntekt på ca 400 000 i året. Ikke noen kjempehøy inntekt med andre ord. Jeg har jo bare min inntekt fra lånekassen på 6800 i mnd, og en deltidsjobb med ca 4000 i mnd. Jeg lurer bare av ren nyskjerrighet om noen har fått lån mens den ene var student, evt hvor høyt, hvor mye egenkapital og sånne praktiske ting. Det vil bli vårt første leilighet/hus kjøp, så er rimelig blank på området.

Vi betaler nå 8000 i mnd i husleie, og etter jeg nå har leid i 7 år, så begynner jeg å føle meg rimelig lei av at jeg nermest kaster penger ut av vinduet og ikke har noe som er mitt/vårt. Så noen som vil komme med litt tips og tanker?

Jeg er alenemor, student og fikk huslån:)
Var veldig godt forberedt med, den leiligheten jeg ville kjøpe, budsjett og videre plan i livet. Fikk lån på nesten 1,3 mill.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 18:44

Har ikke lest gjennom alt her, og mitt svar hjelper deg kanskje ikke, men situasjonen vår er nøyaktig lik deres. Jeg har 1 år igjen av studier, mannen jobber og tjener rundt 400.000. Jeg jobber lite utenom studiene. Vi fikk altså IKKE lån i husbanken fordi jeg har studielån (150.000 kanskje), og pengene fra lånekassen ble ikke regnet som inntekt, fordi mesteparten skal jo betales tilbake senere.. Så med meg med i regnskapet så gikk ikke budsjettet opp (det gjør det kanskje heller ikke, men vi har sparepenger så vi klarer oss dette året, når jeg begynner å jobbe får vi jo god råd). Mannen fikk derimot lån alene (SIFO-budsjettet ble satt opp som om han bor alene, altså mindre utgifter). Han fikk 2,2 mill, og han hadde også mye egenkapital, rundt 1 mill. Men dette var altså husbanken, andre banker er nok ikke så strenge.

#18 Stinkerbelle

Stinkerbelle

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 523 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 18:51

Ville tatt kontakt med husbanken.. Lykke til!:)

#19 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 431 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 19:06

Vi fikk 1,3 i lån + 200.000 i kommunalt startlån. Altså 1,5 til sammen. Vi hadde ingen egenkapital, men et kommunalt startlån gjelder som e.k. om jeg ikke tar helt feil.

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 562 158 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 07:53

Jeg er student, han jobber og tjener rundt 600 000. Fikk lån på 2,5 mill.