Gå til innhold

Noen her med erfaring om Cochlea Implantat?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har i dag fått beskjed om at vår datter på 2 mnd, høyst sansynelig er døv, skal til Riksen for å ta en hørseltest i narkose. Men vi har fått beskjed om å forberede oss på at hun antagligvis (høyst sansynlig) er døv.

 

Med den beskjeden ble vi kort informert om cochlea implantat, og informert om at dette er noe vi må ta en stilling til, da hun er såpass ung at dette kan være en god løsning for henne.

 

Så da tengte jeg å forhøre meg om noen her har erfaring med dette? Om noen her har barn med cochlea implantat, kunne dere skrive deres erfaringer med det?

 

Ser helst at de med frekke komentarer holder seg for god til å skrive sine meninger ol. Det holder med å få vite at barnet vårt er døv for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest UndrendeUllteppe

Huff huff, ikke noe greit å få en sånn beskjed! Har lite erfaring selv, men har et gudbarn som fikk CI når hun var ca tre år, etter å ha vært nærmest døv siden fødselen, og det forandret livet hennes! Hun burde ha fått det mye før bare. Det finnes visstnok en engasjert og ressurssterk interessegruppe for CI, jeg ville kontaktet dem. Der finner du nok foreldre som har vært i din situasjon tidligere. Søk på facebook? Masse lykke til, hørselen er i mine øyne ikke den verste sansen å være uten. Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobber som tegnspråktolk, og vil gjerne gi deg noen tips...

Jeg kjenner mange døve/hørselshemmede som både har/ikke har såkalt CI. Noen har stor nytte av det, mens andre har lite eller ingen. Det er lurt at hun får operert inn så tidlig som mulig sånn at hun får lære å bli kjent med lydene, men ikke la henne være uten tegnspråk. Mange døve sier "ja takk, begge deler". Når hun tar av apparatet er hun fremdeles like døv!! Og dere vet ikke hvor stor nytte hun har av apparatet før om noen år.

Leste en artikkel skrevet av noen foreldre med et døvt barn som fikk veldig forsinket språkutvikling fordi legene bare fokuserer på talespråket. Kan prøve å finne den senere og legge ut link.

 

Tegnspråk er veldig fint, og det er lett å lære barna. Selv brukte jeg tegn til datteren min da hun var for lita til å formulere ord med stemmen. Hun tok det veldig fort!

 

Håper du synes dette var nyttig informasjon:)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har best nytte av det, bør få det før de er 2 år. Men som sagt over her, så vet man ikke helt hvem som har nytte før det har gått en tid. Men siden barnet er døvt, hvilken skade kan da skje om implantatet ikke virker som ønsket?

 

Og ellers så bør tegnspråk læres hos dere foreldre. Slik at dette er en følgesvenn i utviklingen :)

 

Selv om barnet hører noe, så kan det trenges støttespråk i tegn.

 

Jeg har ikke selv barn med CI, men kjenner noen som har barn med det. Og jeg har selv barn som hadde meget nedsatt hørsel til ca 4-årsalder. Her hjalp dren og fjerning av det legen sa var "mange polypper". De bruker å si hvor mange, men her var det visstnok en hel drueklase og mer til..... Vi kjempet for å få de drena i langt over 2 år. Og til slutt var vi heldige og møtte en lege som forstod hva vi snakket om.

 

Vi har selv brukt tengspråk i starten. Vi brukte "tegn til tale" for at mitt lille barn skulle kunne ha noen "ord" og ikke bare lyder, for å forklare hva hun sa da. Og så har vi hatt spes.ped. i mange år. Hver dag i barnehagen var der minst en time trening, og vi har jobbet med det samme nå i skoletiden. Språklig er hun helt på høyde, eller kanskje litt over jevnaldringer nå. I dag sliter hun litt sosialt, men alt blir bedre for hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen, tusen takk for svar dere.

 

Vi har fått beskjed om at de vil sette inn CI FØR hun blir 6 mnd, om det viser seg hun faktisk er dØv, og vi vil hun skal ha dette. Legen sa at jo fØr hun får det, jo stØrre sjans for å lykkes best mulig med det.

Om hun skulle være dØv, så vil vi fortsatt innfØre tegnspråk fordi om hun skulle på CI, min tanke i det er at da har hun begge deler å belage seg på, slipper å skulle fØle seg uforstått om det er noe. Vil gi henne det beste vi kan.

 

Mine svigerforeldre har begge lettere hjerneskader, den ene en skade som påvirker lærekunskaper og den andre har mistet sin korttidshukommelse (overraskende for legene, så husker hun meg og ungene våre, enda vi kom etter tapet av dette) Dette kan gjØre det vanskerlig for dem å lære tegnspråk, noe som er trist, for tenk om de ikke vil kunne klare å komunisere med jenta vår.

 

Inntil vi skulle få bekreftet at hun er dØv, så prØver jeg å tenke positivt på det hele, for det kan jo hende det er noe annet som ligger til at hun ikke "består" hØrseltesten. Men er ikke så lett når legen har sagt vi må ta det inn over oss og ta et standpunkt i henhold til CI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med hørselshemmede barn og har sett gode resultater av CI! Men som flere sier over her- det er viktig å få det tidlig og i tillegg ha fokus på tegnspråk i tillegg! Ofte vil språkutviklingen gå litt i rykk ov napp i forhold til tale og TS- i perioder vil barnet gjerne foretrekke TS men plutselig kommer talespråket også - det er i allefall mine erfaringer:-) Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har ei jente med CI. :)

 

Da hun var ca. 16 mnd. så ble det oppdaget at hun var døv. (De hadde enda ikkje begynt med å teste hørsel på sykehuset etter fødselen da jenta mi ble født.)

 

Hun ble operert etter noen måneder, og fikk lyden satt på like før hun ble 2 år. Det tok en stund, men plutselig så begynte hun å lære flere og flere ord og forstod mer og mer av hva vi sa. :) Vi som foreldre og de nærmeste rundt oss (inkludert barnehageansatte) begynt på "tegn til tale"-kurs, dette ble arrangert av PPT. For å kommunisere med dattera vår så brukte vi altså både tale og enkelte tegn for å støtte opp i det vi sa.

 

Selv om dattera vår begynte å forstå og snakke mer og mer så valgte vi likevel å begynne på tegnspråk-kurs. Når jenta vår skal legge seg eller skal bade etc. så må hun ta lyden av seg (og blir helt døv), da er det greit å kunne kommunisere via tegn, selv om hun forstår det meste ved å lese på munnen vår. :)

 

Nå er hun 5 år, blir snart 6 og skal begynne på skolen til høsten. :) Hun forstår det meste som blir sagt, men de som ikke kjenner henne har litt problemer innimellom med å forstår hva hun sier selv om hun snakker rimelig bra nå. :) Vi har hatt ett par møter med skolen om hva de må forberede seg på, og har flere møter som gjenstår... Men, det er noen år til dere trenger å forberede dere på skolestart. :) (Er lurt å forberede skolen på det to år i forkant!)

 

Dattera vår bruker sjeldent tegn når hun har "lyden på seg", kun hvis hun vil si noe hemmelig til meg. ;)

 

Spør gjerne hvis du lurer på noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Nr. 3 på vei! :D' timestamp='1334997299' post='144172594]

Hei.

 

Jeg har ei jente med CI. :)

 

Da hun var ca. 16 mnd. så ble det oppdaget at hun var døv. (De hadde enda ikkje begynt med å teste hørsel på sykehuset etter fødselen da jenta mi ble født.)

 

Hun ble operert etter noen måneder, og fikk lyden satt på like før hun ble 2 år. Det tok en stund, men plutselig så begynte hun å lære flere og flere ord og forstod mer og mer av hva vi sa. :) Vi som foreldre og de nærmeste rundt oss (inkludert barnehageansatte) begynt på "tegn til tale"-kurs, dette ble arrangert av PPT. For å kommunisere med dattera vår så brukte vi altså både tale og enkelte tegn for å støtte opp i det vi sa.

 

Selv om dattera vår begynte å forstå og snakke mer og mer så valgte vi likevel å begynne på tegnspråk-kurs. Når jenta vår skal legge seg eller skal bade etc. så må hun ta lyden av seg (og blir helt døv), da er det greit å kunne kommunisere via tegn, selv om hun forstår det meste ved å lese på munnen vår. :)

 

Nå er hun 5 år, blir snart 6 og skal begynne på skolen til høsten. :) Hun forstår det meste som blir sagt, men de som ikke kjenner henne har litt problemer innimellom med å forstår hva hun sier selv om hun snakker rimelig bra nå. :) Vi har hatt ett par møter med skolen om hva de må forberede seg på, og har flere møter som gjenstår... Men, det er noen år til dere trenger å forberede dere på skolestart. :) (Er lurt å forberede skolen på det to år i forkant!)

 

Dattera vår bruker sjeldent tegn når hun har "lyden på seg", kun hvis hun vil si noe hemmelig til meg. ;)

 

Spør gjerne hvis du lurer på noe! :)

 

Tusen takk for svar!

Det hjelper litt mer på å forstå seg på CI og funksjonen av det, vi føler oss helt sikre på at vi vil gi jenta vår CI om hun er døv, vil ikke at hun skal bli lei seg/sint for at vi kunne gitt henne det, men valgte å ikke gjøre det. Det er ikke så lett å skulle ta slike valg selv egentlig, siden det er noe hun må forholde seg til resten av sitt liv. Legene håper på å få alt klart innen hun er 3 mnd, så hun kan få CI allerede mellom 3-6 månder, for å gi henne den beste starten med CI man kan gi.

 

Tegnspråk er helt klart viktig mener jeg, spesielt når du nevner at hun må være døv ved bading og når hun legger seg, da er det greit å kunne komunisere med henne uansett hva :)

Takk for tips i forhold til det med skole også, greit å vite om, så vi kan starte samarbeid og forberedelser i rett tid, så alt er best mulig for henne når hun starter på skolen.

Det gjenstår to tester på ørene hennes nå, for å se om det er noe hørsel på de, altså om hun bare har svekket hørsel eller om hun er døv, og om det er likt på begge ørene, også gjenstår det å sjekke at ørene er inntakt. Det gjør godt å vite at de kan ta tak i dette allerede så tidlig, så vi kan gi henne det best mulige i livet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...