Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Begynner å bli bekymret for fireåringen min som ikke tegner annet enn rabbel...

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 18:49

Han er svært smart og langt fremme på de aller fleste områder. Bortsett fra tegning. Han omtrent stått på stedet hvil siden han tok i en blyant for første gang. Riktignok har rablingen begynt å bli litt mer "organisert", men det er fortsatt fullstendig non-figurativt. Det er vanskelig å jobbe med det, fordi han lett blir frustrert og sint dersom vi forsøker å veilede han. Vi skryter kun av han, har aldri kommentert det negative, selvsagt. Men han forstår jo selv at han ikke er like flink som de andre på hans alder.

Merker jeg begynner å bli nervøs, fordi to år til skolestart kan gå ganske fort..! Og da må han jo for all del kunne både tegne, og klare å kopiere tall, bokstaver og border. Vil ikke at han skal henge langt etter sine jevnaldringer :(

Noen med erfaringer / råd?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 447 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 18:53

Dette er like individuelt fra barn til barn som når de er klare for å gå uten støtte, kaste bleia og mye annet.

Av mine to tegnende barn så begynte den ene å tegne figurer, og mennesker med ansikt, armer og bein da hun var 3,5. Mens den andre ventet til noen mnd før 6-årsdagen.
Noen gidder ikke lære seg dette før og det er ikke noe tegn på at skole skulle bli noen problem.
Vil ikke stå opp, vil sove meeeeer

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 19:12

Å, tusen takk!! Veldig oppmuntrende :)

#4 Papegøyeblomst

Papegøyeblomst

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 882 Innlegg:

Skrevet 19 april 2012 - 12:55

Sønnen min er drøyt 4,5 år, og er omtrent på samme nivå som din - bare voldsomme kruseduller eller streker. men, han er veldig glad i å tegne, produserer gjerne 20 ark iløpet av en dag i bhg. De siste par ukene har jeg sett en sped begynnelse av videre utvikling,- litt mer detaljert, og prikker. Jeg prøver å oppmuntre ham, spørre om han kan tegne en trekant f.eks, og viser ham hvordan han kan gjøre det, men da blir han rasende...
Jeg har snakket med de i barnehagen om dette, men de ser det ikke som noe problem, så da slapper jeg mere av.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 19 april 2012 - 18:02

Takk for at du delte det :) Ja, i bhg tar de det med knusende ro.. Men godt å høre at vi ikke er de eneste..!

HI

#6 ❤lille stjerne❤

❤lille stjerne❤

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 918 Innlegg:

Skrevet 19 april 2012 - 22:53

min jente er heller ikke særlig interessert, brukte lang tid på å lære seg å holde i blyanten osv.
Prøver å ta en liten stund og tegne litt sammen med henne et par ganger i uka osv, men hun har rett og slett veldig lite interesse av tegning. Liker bedre å klatre, løpe og leke med dinosauruser hun!

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 20 april 2012 - 20:03

Ja, de er vel forskjellige :)

#8 ♥ anonym♥

♥ anonym♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 218 Innlegg:

Skrevet 21 april 2012 - 22:19

min gutt har heller aldri vært noe interresert i tegning.
han lærte da han var ca 4 å tegne hode, og armer som stikker ut av det.

Siden den tid har han føyet til ett par ben, som også stikker ut av hodet. han er nå 5,5.

Men har skriver bokstaver som en racer. leser også, og det har han gjort siden han var 4. Han er rett og slett ikke interesert i tegning.

Kan legge til at de siste par mnd har de få tegningene han lager også fått tegnet på en ben10 klokke på armen. så noe fremgang er det jo..

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 11:06

Sønnen min er snart fire, han skriver navnet sitt, men tegner bare kruseduller :-)

#10 Nurse Jackie

Nurse Jackie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 573 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 11:21

Sønnen min er 4,5 og ganske lik. Tegner omtrent bare rot og streker. Her om dagen tegnet han sin første hodefoting, veldig søtt :) Han er smart og meget serk muntlig, og grovmotorisk veldig bra. Men ikke akkurat noen tegnekunstner enda :)

#11 Nurse Jackie

Nurse Jackie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 573 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 11:22

Jeg er ikke noen stor tegner selv, men har klart meg utmerket på skolen likevel.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 22 april 2012 - 16:59

Takk for at dere deler erfaringene deres :)

Nurse Jackie: Problemet er at han heller ikke kan feks skrive bokstaver, tall, tegne en rett strek, el.l.. han mangler antagelig finmotorikken tror jeg. Og derfor er jeg litt bekymret for at om han får en knekk i selvtilliten ved skolestart, dersom han henger langt etter de andre da..

Men jeg skjønner jo at jeg foreløpig bekymrer meg unødvendig.

HI

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 744 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 21:18

Oppdatering fra HI: I dag satte jeg meg ned med gutten, og foreslo at vi skulle leke "tegneleken". Den gikk ut på at en av oss skulle tegne noe, også skulle den andre herme. Han tente med én gang. Først tegnet han en krusedull som jeg kopierte etter beste evne. Så tegnet jeg et ansikt (altså en sirkel til hode, prikker til to øyne og en halvsirkel til munn). Først ble gutten veldig usikker, og sa at det klarte han ikke. Jeg forsøkte å være optimistisk og leken i stemmen, "joda, det klarer du. Forsøk!". Også lot jeg lillebror på syv mnd "snakke".."Vis meg hvordan du tegner, storebror! Jeg klarer ikke det ennå".

Da tok gutten pennen, og tegnet forsyne meg et ansikt!!! Jeg ble kjempeglad og lettet, må jeg innrømme. Og jeg så med én gang hvor utfordringen hans ligger. Han holdt helt oppe på pennen, da er det jo kjempevanskelig å kontrollere streken. Jeg skrøt masse av han, og han ble kjempestolt. Etter en stund sa jeg forsiktig at det er lettere å tegne, dersom du holder lenger nede på pennen. Så viste jeg han det. Han ble ikke sur eller usikker av det, han tok det.

Suksess!!

#14 Eeniemeenie

Eeniemeenie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 818 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 21:45

Min jente på 3 år + 3 mnd tegner MASSE krusseduller, men klarer sannelig tegne spøkelser som hun selv sier, med to prikker til øyne og en smilemunn + lange streker til armer og ben på riktig plass. Da blir jeg stolt av henne :) De kan hvis de vil, ingen grunn til bekymring ser du :D Også er det så flott når de blir stolte selv når foreldrene skryter:)

#15 Mammaen til Nemi Charisma

Mammaen til Nemi Charisma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Skrevet 21 mai 2012 - 10:17

Min 5 åring er heller ikke interessert i tengning. Dvs, hun var. Helt til hun begynte på storeavdelingen i bhg. Der bruker de ikke blanke ark omtrent. Bare sånne prinsessemaler ... det eneste som teller er å holde seg innafor streken.

Min mor er kunstner og fri tegning og å finne sin egen strek har alltid vært viktig i min oppvekst, needless to say at det er frustrerende når bhg sier de veksler mellom maler og blanke ark. De eneste tegningene jeg ser noe til er de evinnelige prinsessene.