Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Er barna dine flinke å leke seg alene?

• Logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 179 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 12:09

Hvor gamle er de?
Merker stor forskjell på min gutt på 16 mnd og en venninnes gutt på 18 mnd.
Min kan sitte i lang tid på gulvet å leke selv, bygge duplo, bla i bøker osv. Mens hennes sitter i ro maks 2 minutter og kommer å skal dra mor ned på gulvet til seg.
Jeg kan sitte på gulvet å leke med de og med en gang jeg reiser meg så reiser han seg og følger etter, mens sønnen min fortsatt sitter å leker.

Hvordan er dine barn?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 179 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 12:11

Har en gutt på 2år. Han er veldig flink til å pussle for seg selv, og har vært det siden han var baby. leker litt med han, eller setter han igang, for å så trekke meg vekk. Syns det er veldig greit at han kan leke selv, for han er enebarn akkurat nå, og når babyen kommer så kan jo ikke de leke sammen med engang.

#3 <3 SAE <3

<3 SAE <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 144 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 12:27

Min tass på 14,5 mnd leker også veldig fint selv. Kan holde på leeenge og kjøre rundt med bilene sine. Leker litt med han, ellers går dagene mest til at han leker selv, ellers gjør vi husarbeid sammen, noe han syns er kjempe gøy ;-)
Har helt siden han"ble født" vært bevisst på at han skal lære seg og være litt selvstendig og ikke få oppmerksomhet hele tiden. Vet ikke om det er dette som har gjort til at han liker og leke selv eller om han bare er sånn av person, vanskelig å få svar på det :-P

#4 Idril Vardamir

Idril Vardamir

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 429 Innlegg:
  • StedBodø

Skrevet 18 april 2012 - 12:42

Jentungen på 9 måna her leker mye alene :)

En av grunnene er at sitter jeg på gulvet mer en 10 min så har jeg ryggproblemer i flere dager pga det.
Ta vare på det du har, for du vet ikke hva det er før du har mistet det...

#5 Hybelkanina

Hybelkanina

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 194 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 13:13

Min sønn på 22 mnd leker veldig fint alene, har alltid gjort det. Han cruiser huset rundt med sittebilen sin men svinger ofte innom der vi er bare for å "sjekke" at vi er på plass :)

#6 moota m storesøster&lillebror

moota m storesøster&lillebror

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 610 Innlegg:
  • Stedpå nydelige Jæren

Skrevet 18 april 2012 - 13:57

Storesøster vil helst se på tv om hun skal finne på noe alene. Hun blir 7 år nå. Hun har vært flink til å leke alene, men også veldig glad i selskap i meg/oss.

Lillebror leker ofte og lenge alene, men kan godt leke oppe om jeg er oppe og nede om jeg er nede. Han har god fantasi og leker med det meste av leker, både dukker, biler, togbane, dyr, kinderegg leker, perling og tegning og uteleker.
Han er 4 1/2 år, har alltid vært sånn som kan underholde seg selv.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 179 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 14:08

Kommer an på settingen. Mine er flinke til å leke sammen, men om det er besøk her ihuset kan særlig min yngste bli veldig klengete. Det betyr ikke at hun alltid er klengete. Av og til når vi drar bort til andre, eller møter andre i sosiale settinger er hun veldig klengete.

Fordi om mine egentlig er veldig flinke til å leke seg selv, er de også veldig klengete til tider. Kommer an på om de er sultne, trøtte, små forkjøla, eller om de bare er i en klengete fase.

Om du leser om barnas tigersprang så beskriver de der sutrete og klengete faser før de lærer seg en ny ting, da de føler utrygghet med noe de egentlig kan, men ikke er helt klar til å slippe seg ut på. Særlig hyppige er disse fasene før to årsalderen. Da det er nye store ting de hele tiden lærer å beherske.