Gå til innhold

Hvor mye leker deres barn alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på 12 mnd må ha meg tilstede hele tiden. Sitter jeg på gulvet sammen med han, kan han leke en liten stund for seg selv. Ellers vil han være med meg hele tiden. Har et lite ønske om å f.eks kunne rydde, uten at lillegutt henger i beina mine, men sånn det er nå er det umulig. Så jeg lurer litt på hvor mye deres leker alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun liker godt å leke alene hvis hun sitter i sandkassen eller holder på på lekekjøkkenet sitt. I sandkassen kan hun sitte i timesvis, men ellers vil hun kaste ball eller lese bok og da vil hun ha oss med. Hun er forresten 19 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dersom han "glemmer seg ut" noen ganger at han leker alene uten at en eller begge av oss sitter på gulvet.

Men som regel er han der med en gang han hører en lyd han blir nysgjerrig på, så det er sjelden det varer. Da funker det bedre å putte ham i høystolen når jeg virkelig må få gjort noe og enten gi ham en liten matbit, en bok, ipaden eller slå på TV. Så kan han underholdes litt med det. Tegnesaker fungerer også litt, men han er litt for ivrig til å spise tegnestiftene, så da må jeg følge litt mer med. Han er 14 mnd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er straks 1 år, og hun er nok mest glad i å henge etter meg. Der jeg er, der er hun :-) Det hender hun kan holde på en kort stund alene, og da forstyrrer jeg ikke!;-) Jeg er så heldig at hun har to storesøsken som leker med henne da (spesielt 5-åringen), så da tar de seg mye av "underholdningen", og det er til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har lekt fint selvstendig. Storebror har alltid kunnet leke lenge alene og underholder seg selv veldig bra. Lillebror leker også fint alene, men i kortere perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storebror har alltid vært ganske dårlig på å leke alene, er 3,5 år. Er best når vi er ute.

 

Lillesøster på ett år derimot er meget selvstendig og leker fint alene. Vil gjerne ha meg i samme rom, men jeg kan fint gjøre husarbeid eller t.o.m sitte å lese avisen en god stund (halvtimes tid) før hun trenger oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

datter på 21 mnd, leker ekstremt sjelden alene! Litt kanskje når vi er ute, men innendørs er det eneste som funker å gi henne en snacks skål med noen kjeks å en kopp med vann å sette henne foran tven... da får jeg mine 10-15 min maks så jeg får tatt en vaskemaskin,ryddet å gjort litt huslige ting... Hun har alltid vert lite flink til å leke seg , vil alltid vere i samme rom som meg helst oppå fang å helst ha hjelp til hver lille ting.. håper det blir litt bedre med årene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt hvor mye hun vil leke aleine, i perioder er det nesten ikke rom for å leke aleine...

 

Men vi har fått tak i oppblåsbart barnebasseng + småballer å ha oppi (slik som i lekeland osv), og hun har kost seg oppi der lenge aleine i dag, så det var en stor hit! Samme å få sitte å grave i småstein med hendene i dag (varmt nok til å ikke ha votter), det satt hun også med lenge. Det kan hjelpe litt hvis man finner andre og spennende aktiviteter. Selvsagt begrenset hvor mye nytt man kan finne på som er spennende da, sånn i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini her i huset kan godt underholde seg selv, men ikke med leker..., han roter i skuffer og skap og drar ut alt han kan, hehe. Ellers går og går han, finner masse på sin vandring og alt skal testes ut:-) Må passe på hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mela<3

Mini her i huset kan godt underholde seg selv, men ikke med leker..., han roter i skuffer og skap og drar ut alt han kan, hehe. Ellers går og går han, finner masse på sin vandring og alt skal testes ut:-) Må passe på hele tiden!

 

Som jeg skulle skrevet det selv! Minsten er slik her også. 16 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Mini kan leke ganske lenge alene, jeg plier å ta med en kopp te og mibilen på hennes rom å sette meg ved lille bordet der, da kan jeg lese nyheter eller henge på dib mens hun leker alene, men liker å ha meg i nærheten.

 

Når jeg pusler på kjøkkenet ol, må hun jo leke lit alene, det klarer hun fint, men om det blir helt stille må jeg sjekke hva hun gjør for det er som regel ikke lov som å spise på skoene eller dra ned alle klærne i gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Junior på 16 mnd leker veldig fint alene. Han spiller musikk, danser og prater fælt til alle lekene sine. Og så kommer han gjerne på besøk innimellom når jeg står og lager middag eller rydder på kjøkkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muffin blir straks 13 mnd gammel. Han kan leke alene i 5, max 10 minutter, så kommer han gående for å se hva mamma gjør :) Jeg kan ikke gå ut av syne eller til en annen etasje, da står han og roper MAMAMAMAMA og surver fælt til jeg kommer springende tilbake <3 hehe!

 

Han er litt dårlig på å aktivisere seg selv; ofte må jeg sette ham i gang med noe. Men han mister som regel tålmodigheten etter få minutter, og kommer gående og vil ha nye innspill fra meg :) Jeg kan ikke sette meg ned ved pc'en, da vil han alltid opp og slå på tastaturet. Men om jeg er aktiv, f eks rydder eller vasker, så er han noe mer selvstendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden leker hun minimalt alene... Skal bare gjøre ting hun ikke får lov til, reise seg å gå, dra ut ting fra skuffer å skap, trykke på tvn, holde på med datan osv ;) Hun kjeder seg fort med bare meg hjemme, er jo vant til å være hos dagmamma 2-3 dager i uka å leke ;) Hun kan kanskje sitte i 10 min å bla i pekebøkene sine, men ellers ar alt annet mer spennende enn lekene ;)

 

Eneste gangene hun er sitter på samme sted er når vi er på trilletur eller spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...