Gå til innhold

Sjokkert over gravid kollega i går!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da kan dere melde meg i samme slengen.. Har selvfølgelig ikke drukket alkohol etter jeg brått fikk to streker. Men røyken klarer jeg desverre ikke legge helt fra meg.. Blir helt satt ut over hvordan gravide kan drikke, uansett mengde. Da har man ett alkoholproblem.. Men jeg ser ikke helt hvorfor jeg som røyker skal bli like hengt ut. Men dere får melde meg også, og se hva bv gjør med meg kontra hun som drikker seg brisen gravid!! Og nei, jeg er ikke stolt av meg selv, har bare nok med alt annet..

 

Det er påvist tydelige skader hos barn utsatt for mer enn litt alkohol, mens det IKKE er påvist skader hos barn av røykere- annet enn at de har risiko for for tidlig fødsel, med det som kan følge av det.

 

Først vil jeg bare presisere at jeg mener at alkohol eller andre rusmidler og røyk i svangerskapet ikke er sammenlignbart, jeg reagerer på begge deler, men rus er ca tusen ganger verre enn at noen ikke greier å slutte å røyke. Det er også forskjell på å røyke som en skorstein og å kutte ned til små mengder. Jeg mener man bør slutte når man er gravid, men har forståelse for at det er vanskelig. Nikotin er svært avhengighetsskapende.

 

MEN det er faktisk mange flere potensielle skadevirkninger enn prematur fødsel: lav vekt (kombinert med prematur gir det enda dårligere odds, og barnet blir disponert for flere komplikasjoner), spontanabort, dødfødsel, krybbedød (3 ggr større risk om mor røyker i svangerskapet), dårligere lungefunksjon, høyt blodtrykk og overvekt som voksen, økt risiko for å få svangerskapsdiabetes som voksen...

 

I tillegg er det større sjanse for graviditet utenfor livmoren om man røyker.

 

Men som sagt - rus er så utrolig mye verre i mine øyne i hvertfall, og det sier jo litt!

 

Anonym poster: 6a3197488b7e370fed40b739c59d9098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde meldt henne. Hun utsetter babyen sin for stor fare! Gravide rusmisbrukere får tvungen behandling, det gjelder også henne.

Ikke vært teit, man er ikke rusmisbruker om man drikker 3 glass rødvin. Derimot er man helt klart en elendig mor og et egoistisk fælt menneske, men det betyr ikek at samfunnet kan sette inn sanksjoner, dessverre.

 

Da kan dere melde meg i samme slengen.. Har selvfølgelig ikke drukket alkohol etter jeg brått fikk to streker. Men røyken klarer jeg desverre ikke legge helt fra meg.. Blir helt satt ut over hvordan gravide kan drikke, uansett mengde. Da har man ett alkoholproblem.. Men jeg ser ikke helt hvorfor jeg som røyker skal bli like hengt ut. Men dere får melde meg også, og se hva bv gjør med meg kontra hun som drikker seg brisen gravid!! Og nei, jeg er ikke stolt av meg selv, har bare nok med alt annet..

 

Ja, jeg synes det er like egoistisk og patetisk å plage barnet sitt hver dag i svangerskapet fordi man ikke klarer å kontrollere røyksuget, som å ta noen glass vin innimellom. Man kan likevel hverken melde deg eller HI sin kollega til barnevernet, det er ikke ulovlig hverken røyke eller drikke alkohol i svangerskapet. I følge to bekjente som er leger er det verre å røyke enn å drikke litt etter første trimester (litt betyr da type et glass i uken, ikke 3 på en kveld). Så du BØR skamme deg. Man er narkoman samme om det narkomane stoffet man er avhengig av er lovlig, slik nikotin er.

 

Anonym poster: d40b867b7f74aa818160906638372708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare klare å argumentere for dine valg. Si at alkoholinntak hos gravide er jo påvist å være svært skadelig for fosteret og at de fleste blir født med syndtom eller andre skader. Det er jo ren og skjær sannhet og bare henvis til hvilken som helst lege, jordmor, helsesøster eller dykehus eller staten for den saks skyld om hun sier det ikke stemmer. Du må bare lære deg å argumentere.

 

Anonym poster: cf8acea549a5d0b373129fe0ce63b5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...