Gå til innhold

FLere med overvektige barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjedelig situasjon. Har en 10 åring som er i fedmekategorien.

Greit at det er vårt ansavar. Vi gjør alt vi kan. Forklarer og forklarer.

Vi har prøvd å snudd situasjonen i 1 år. Gjort kostendringer.

 

Neste problem blir at vi må ha spesial tøy.

 

Hva gjør dere for å hjelpe deres overvektige barn.

Kan si at de andre barna vi har er normalvektige. Og jeg har gått ned 10 kg i vekt pga kostomlegging.

Jeg håper 10 åringen følger etter, at det bare tar litt lengre tid på barn.

 

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Forklarer og forklarer", hva mener du med det?

Du må ikke forklare noen verdens ting, du må ganske enkelt servere sunn og kaloribegrenset kost, og sørge for at dere ikke har kjeks, godteri og nugatti tilgjengelig.

Hvor mange ganger har dere vært på ski sammen i vinter, for eksempel? Hoppe tau, gå på skøyter, sykle osv, SAMMEN, lærer barnet daglig fysisk aktivitet.

Ellers ville jeg involvert en ernæringsfysiolog.

 

Ville ikke involvert barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre, jeg har ingen råd, men beundrer jobben du gjør.

Jeg har selv en jente på 4 som er tung, hun er ikke overvektig men stor for alderen både høy og kraftig.

 

Men hun kan fort bli overvektig om vi ikke passer oss. så det kan bli et problem for oss og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste er å spise sunt for alle i familien. Godteri kun på lørdag/fest.

Og ikke minst å være aktive sammen, finne på ting i helgene som gjør at pulsen stiger.Prøv å lage rutiner på å gå til ting istedet for å kjøre.

Så vil nok tiåringen vokse uten at vekta stiger nevneverdig og dette jevner seg ut med tiden. Pass og på brus/juicedrikking der er det mye kalorier og spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke overvektig barn selv, men jobber på sykehuset her vi bor. Her finnes det overvektspoliklinikk som man kan henvises til og barnet får da undersøkelse av barnelege (stoffskifte etc) og deretter videre oppfølging og opplegg med sykepleier. Det er også en slags gruppe som heter Liv og røre som de kan bli med i. Henvisning til ernæringsfysiolog er også ofte nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarer og forklarer...

Da mener jeg...

Når gutten vil ha 7 brødskiver til et måltid, så syns jeg det er mye. Jeg sier at det holder med 3, maks 4

Når vi har biola i kjøleskapet tar han det til mellommåltid og fyller opp en halv litet med biola. Jeg sier at det er alt for mye, og finner et glass til han.

Jeg kan ikke slutte å kjøpe mat. Ja, jeg kan sette hengelås på kjøleskapet.

 

Dette er en gutt som ikke kan begrense seg. Og det gjelder selv om det er sunne ting.

 

AKtivitet så trener han 3 ganger i uken. Går et par km hver dag.

Jeg tar han med i svømmehall, skøyter. Han kan holde på 2 timer med forskjellige vinteraktiviteter. Så jeg føler vi allerede gjør en god jobb der.

En sjelden gang er vi på tur og overnatter på hotell. Da kan han spise 20 crossanter. (vet ikke hvordan det staves.)

Vi begrenser han etter 5-6. Men har hørt av andre fam.medlemmer at han fortsatte å spise etter vi var dratt fra frokosten. Gutten gikk samtidig med oss, men lurer seg inn når ikke vi fulgte med.

 

Man kan alltid finne løsninger på et problem.

 

Dette er ikke moro. Vi har lyst til å ha noe godt å spise av og til, men det er vanskelig når han ikke klarer å håndtere det. Kjøper vi noe har på fredagen, så spiser vi ikke opp alt. Men har det i skapet. Da er det tomt når vi står opp neste dag. Det er her jeg forklarer at han ikke får lov til å ta, fordi det er våre ting.

 

Har vi is, så går han å forsyner seg uten lov. Jeg føler selv at jeg ikke kan fotfølge han til en hver tid. Han er så stor nå. Da må jeg evt ha en assisten i huset til å hjelpe meg.

 

Det hender vi må kutte ut alt av sukker. Kjedelig ja, men kunne tro at en normal mengde var ok i helgen. Men det nytter ikke.

 

Vi har kuttet ut alt før, og det hjelper. Problemet er at han finner andre muligheter. han spiser store mengder av det sunne. Eller går til andre å får is og godteri.

 

Han følges opp av helsepersonell.

 

Jeg tenker at det er vårt ansvar, men vi har gjort så mye. At jeg føler jeg ikke klarer oppgaven lengre. Må ha mer hjelp.

 

Skulle ønske kommunen hadde et opplegg, der vi kunne fått hjelp med en gang. Nå er det opp til vi som er foreldre. Og vi har tatt oppgaven helt seriøst. Men jeg hadde aldri i min villeste fantasi trodd det skulle bli så vanskelig. Jeg har fulgt alle råd jeg har fått.

 

Jeg kan jo ikke gi opp. Det er helsen til barnet, og dette er ikke bra i det hele tatt. Han har tatt prøver. Jeg vil helt slippe at han får en fedme operasjon. Vi må jo bare stå på enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han er igang med en aktivitet holder han gjerne på et par timer, bading ,aking, skøyter osv.

 

Han er i litt aktivitet hver dag, noen ganger mer andre ganger mindre. I gymmen er han veldig aktiv, står på og er helt svett.

Klart det blir mye tyngre for han å løpe.

 

Det vi har fått beskjed om er at han ikke nødvendigvis vil gå ned i vekt, men at han vil vokse det av med høyden. Det håper jeg.

Sist måling viste for første gang en positiv retning. VOkst i høyden og gått ned et par kg. Men han er 20 kg for mye. Det er helt vilt. Litt rart når vi andre er helt normalvektige.

Tror årsaken ligger i at han ikke kan begrense seg.

 

Til og med legen forklarer han hver gang vi er på kontroll sammenhengen mellom vekta og fysisk aktivitet og matinntakt dirkte til han. Så hvis det er galt vet ikke jeg.

Det hjelper alltid en liten stund etter andre forteller han det, da blir han veldig flink, men så går det en liten stund og det virker som han glemmer alt. Da minner jeg han på det.

 

Jeg sier det ikke negativt. Men for eksempel at i dag skal vi sette opp trampolinen, og da kan du trene og musklene blir sterkere,. Han gleder seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Nå er jeg IKKE for lavkarbo, men prøver selv å spise karboredusert. Når du sier han vil ha 7 brødskiver.. Hva med å kutte ut brød? Jeg merker selv at jeg kan spise et stort antall brødskiver, men spiser jeg f.eks en smoothie med litt karbo, og både fett og proteiner holder jeg meg mett LENGE.. Eller en grøt av mandelmel, med litt fett oppi. Eller litt brød og mye pålegg, som f.eks to speilegg og stekte tomater + avokado til et lite brød.

 

Kan jo hende barnet ditt reagerer veldig på karbohydrater. Da hjelper det ikke bare å kutte ut sukker, men også mel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir bra til slutt.

Hadde vært fint å høre fra anre også hvilken erfaring og resultat dere har fått?

 

 

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smile.png Nå er jeg IKKE for lavkarbo, men prøver selv å spise karboredusert. Når du sier han vil ha 7 brødskiver.. Hva med å kutte ut brød? Jeg merker selv at jeg kan spise et stort antall brødskiver, men spiser jeg f.eks en smoothie med litt karbo, og både fett og proteiner holder jeg meg mett LENGE.. Eller en grøt av mandelmel, med litt fett oppi. Eller litt brød og mye pålegg, som f.eks to speilegg og stekte tomater + avokado til et lite brød.

 

Kan jo hende barnet ditt reagerer veldig på karbohydrater. Da hjelper det ikke bare å kutte ut sukker, men også mel osv.

 

Det var et kjempe fint forslag. Skal prøve å finne på litt alternativt til brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke overvektig barn nå, men min eldste var på vei inn i den kategorien når hun var 3,5 år.. Nå er hun 4,5 og på et år har hun strekt seg veldig uten å legge noe særlig på seg. Det er helt klart annerledes med så små barn, men jeg tenkte å fortelle litt om de grepene vi gjorde.

 

Jeg baker helt grovt brød, helt uten siktet hvetemel i. Det er litt vanskeligere å spise, det må tygges godt for å svelge det og dermed bruker man lenger tid og merker kanskje bedre når man blir mett. Hun spiser i hvert fall aldri mer enn 2 skiver lenger, kunne glatt spise 4 i fjor...

 

Middag: vi serverer middagen på tallerken. Da får hver sin porsjon, tilpasset alder og vi passer på å alltid ha masse grønnsaker, rent kjøtt, kylling og fisk. (Dette har hjulpet meg også, for da kan ikke jeg spise 2-3 porsjoner;)

 

Kveldsmat: hun får velge mellom havregryn og melk, havregrøt og biola og havrefras. Dette er alternativene, og hun spiser en porsjon. Til å begynne med maste hun om mer, men fikk beskjed om at hun skulle spise ferdig, gå på badet, lese historie og så hvis hun var sulten da, skulle hun få mer mat.. Har ikke spist 2 porsjoner etter dette.

 

Vi måtte regulere mengden hun spiste. Lørdagsgodt fikk hun plukke seg 8 biter smågodt. Da koste hun seg lenge med hver bit, og når det var tomt, var det tomt. Vi spiser heller ingenting godis etter at de er i seng, så det finnes ikke noe hun kan gå å snike på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke overvektig barn nå, men min eldste var på vei inn i den kategorien når hun var 3,5 år.. Nå er hun 4,5 og på et år har hun strekt seg veldig uten å legge noe særlig på seg. Det er helt klart annerledes med så små barn, men jeg tenkte å fortelle litt om de grepene vi gjorde.

 

Jeg baker helt grovt brød, helt uten siktet hvetemel i. Det er litt vanskeligere å spise, det må tygges godt for å svelge det og dermed bruker man lenger tid og merker kanskje bedre når man blir mett. Hun spiser i hvert fall aldri mer enn 2 skiver lenger, kunne glatt spise 4 i fjor...

 

Middag: vi serverer middagen på tallerken. Da får hver sin porsjon, tilpasset alder og vi passer på å alltid ha masse grønnsaker, rent kjøtt, kylling og fisk. (Dette har hjulpet meg også, for da kan ikke jeg spise 2-3 porsjoner;)

 

Kveldsmat: hun får velge mellom havregryn og melk, havregrøt og biola og havrefras. Dette er alternativene, og hun spiser en porsjon. Til å begynne med maste hun om mer, men fikk beskjed om at hun skulle spise ferdig, gå på badet, lese historie og så hvis hun var sulten da, skulle hun få mer mat.. Har ikke spist 2 porsjoner etter dette.

 

Vi måtte regulere mengden hun spiste. Lørdagsgodt fikk hun plukke seg 8 biter smågodt. Da koste hun seg lenge med hver bit, og når det var tomt, var det tomt. Vi spiser heller ingenting godis etter at de er i seng, så det finnes ikke noe hun kan gå å snike på..

 

Flinke dere har vært :-)

Tusen takk for mange flotte tips!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært sånn hele livet? At han ikke klarer å begrense seg når det gjelder mat?

 

Jeg har en liten en på 3 år som har en hel enorm apetitt. Hun kan spise i det uendelige hvis hun får lov. Vi har måttet begrense henne hele veien. Er hun på besøk hos andre kan de fortelle at hun spiser f.eks 2 voksen porsjoner og allikevel ber hun om mer mat. Hun våkner til og med på natten og ber om man fordi hun er sulten.

Vi har 2 barn til. De er tynne som streker, der den ene er undervektig. Vi foreldre er slankere enn gjennomsnittet...

 

Vi får allrede oppfølging av helsestasjon da hun veier mye mer enn hun skal i forhold til høyde og alder. Hun er ikke direkte overvektig, men er godt på vei. Hun vokser svært lite i lengden og har fått oppfølging på dette også.

 

Vi passer på å spise sunn mat, og mye fysisk aktivitet. Begrensning og avledning er som sagt en nødvendighet.Hun legger allikevel på seg mer enn normalt og vekten går feil vei uansett hva vi gjør.

 

Nå når hun er så liten så har jo vi en viss kontroll, men ser at dette kan bli et enda større problem når hun blir større og mer selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste for oss var at hun aldri skulle merke at hun var annerledes. Vi gjorde dette alle sammen, og har fått bra resultater av dette. Vi reiser på turer i helgene, hopper på trampolinen sammen med ungene, spiller fotball og leker gjemsel og sisten. Vi har faktisk fått en mye triveligere familietid det siste ¨året fordi vi har lagt vekt på at vi skulle gjøre dette sammen...

 

Det viktigste du kan gjøre for gutten din, er å ikke ha feil mat i hus. Han kan ikke spise det som ikke er der. Kjøp litt godis på lørdagen, og kast resten, hvis ikke det blir spist opp. Ikke "spar penger" på å kjøpe maxipakker dersom det forsvinner i gapet hans...

 

Det er mye mer kos i å dele en kvikklunsj på 4, enn å stappe i seg 2 hver... Og gå foran med et godt eksempel.. Ikke smugspis dere heller, fordi da lærer dere ham at det er greit å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han blitt testet for prader wille? De som har det har ikke metthetsfølelse, og kan spise og spise. Er en kromosomfeil mener jeg, sier ikke at han har det men er jo greit å sjekke ut det som man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Hei smile.png Nå er jeg IKKE for lavkarbo, men prøver selv å spise karboredusert. Når du sier han vil ha 7 brødskiver.. Hva med å kutte ut brød? Jeg merker selv at jeg kan spise et stort antall brødskiver, men spiser jeg f.eks en smoothie med litt karbo, og både fett og proteiner holder jeg meg mett LENGE.. Eller en grøt av mandelmel, med litt fett oppi. Eller litt brød og mye pålegg, som f.eks to speilegg og stekte tomater + avokado til et lite brød.

 

Kan jo hende barnet ditt reagerer veldig på karbohydrater. Da hjelper det ikke bare å kutte ut sukker, men også mel osv.

 

Det var et kjempe fint forslag. Skal prøve å finne på litt alternativt til brød.

 

Hei! Jeg gikk på lavkarbo en god stund, og da lagde jeg dette brødet : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28317. Det er veldig enkelt, bare rør alt sammen og hell det i en form, og sett i ovnen. Ikke noe elting, ikke noe heving.

Det er veldig mettende og fullt av sunt fett og proteiner, det er tungt og kompakt, men har en god nøttesmak. Du kan jo se om det er noe som er verdt et forsøk :) Fiberhusk er et bindemiddel/tykningsmiddel (skall av psylliumfrø), og det får du på de fleste store matbutikker eller på helsekost.

(Jeg byttet ut gjæren med en ss bakepulver siden det ikke er noe mel i som skal heve.)

 

Håper dere finner en løsning med gutten deres, det høres ikke enkelt ut. Jeg har dessverre ingen gode råd å gi annet enn at jeg støtter opp om forsøket med begresnset lavkarbo (altså, kutte brød og lignende lette karbohydrater).

Masse lykke til til dere :)

Endret av Mentha & Junior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også en gutt som er 10 år, som er overvektig.. å han får max 2 brødskiver til kvelds. det er for mye med 3-4 brødskiver på kvelden for ett barn. til å med mannen min spiser ikke så mye til kveldsmat. det er tydelig at posjoneringen ikke er helt som den skal. vil anbefale deg å la gutten få max 2 brødskiver til frokost/kvelds. og begrense porsjonene til middag. å vil han ha noe mere for at han ikke er mett så lar du han spise frukt i mellom måltidene. er klart at vist han klarer å trø i seg eks: 7 brødskiver, så er jo magemålet sprengt på gutten, å det eneste man kan gjøre for å få ned dette er å gi han mindre posjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Har han spist likedans altid, når han var i bhg alderen også?

 

Når man er 16-17 har jo gutter enorm matlyst, men man skal jo ikke legge på seg av den grunnen.

Ikke ha biola og juice i hus. La ham drikke vann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært sånn hele livet? At han ikke klarer å begrense seg når det gjelder mat?

 

Jeg har en liten en på 3 år som har en hel enorm apetitt. Hun kan spise i det uendelige hvis hun får lov. Vi har måttet begrense henne hele veien. Er hun på besøk hos andre kan de fortelle at hun spiser f.eks 2 voksen porsjoner og allikevel ber hun om mer mat. Hun våkner til og med på natten og ber om man fordi hun er sulten.

Vi har 2 barn til. De er tynne som streker, der den ene er undervektig. Vi foreldre er slankere enn gjennomsnittet...

 

Vi får allrede oppfølging av helsestasjon da hun veier mye mer enn hun skal i forhold til høyde og alder. Hun er ikke direkte overvektig, men er godt på vei. Hun vokser svært lite i lengden og har fått oppfølging på dette også.

 

Vi passer på å spise sunn mat, og mye fysisk aktivitet. Begrensning og avledning er som sagt en nødvendighet.Hun legger allikevel på seg mer enn normalt og vekten går feil vei uansett hva vi gjør.

 

Nå når hun er så liten så har jo vi en viss kontroll, men ser at dette kan bli et enda større problem når hun blir større og mer selvstendig.

 

Ja, han har alltid vært sånn. Det er ikke bunn i han.

Før var det lettere å begrense han. Helt fram til 2.klasse var han normalvektig.

Før hadde jeg barnesikring på kjøleskapet. Men når han er blitt så stor som nå er det mye vanskeligere å begrense han.

Han er mye med venner, og dataspill er favoritten. Vi passer på at han får aktivitet hver dag, men alikevel blir det fort et par timer data hver dag. Før var hadde han ikke tilgang på data, og tv i liten grad. Da det ble inført ble det en del timer som gikk til stillesittende aktivitet.

Men de andre han leker med er normalvektige, og har et aktivitetsnivå som min sønn.

 

Det er så mye vanskeligere å styre når han er mye med venner. Det er jo bra, de er mye aktive ute også. Det hender han går uten mat i lang tid, og blir skrubbsulten på kvelden. Og vil da ha store mengder mat. Det forteller jeg gang på gang at det er mye bedre å komme hjem etter skolen å ta en matbit og så ut med vennene. Men han vil ikke. Eller så spiser han hos andre. Da gjerne brødskiver med nugatti.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hver 3 time, små måltider.

Ikke gi ham drikke med kalorier som juice og biola.

2 glass ekstra lett melk til dagen er nok.

Ikke la ham spise ubegrenset med frukt. Mellom måltider kan han evemtuelt spise grønnsaker.

Avtal på forhånd hvor mye han får spise, eventuelt si " dette er den siste skiven din"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at dere i samråd med lege/ernæringsterapeut gir ham et spiseprogram som han og dere følger. Det øker kontrollfølelsen både for dere og ham, og samtidig kan det hende han etterhvert lar det gå litt "sport" i det.

Kalkuler hvor mye han forbrenner, og hvor mye enrgiunderskudd som må til for at han skal gå ned de 20 overflødige kiloene. Kalkuler så energibehovet for å opprettholde vekten.

Alt går lettere når man har kontroll og kan se matematisk på det, mener jeg. La ham få en bok der han skriver ned det han eventuelt har spist ekstra utover matplanen, og operer med poengsummer osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik gutt i nabolaget da vi vokste opp, han var alltid sulten og hadde ingen metthetsfølelse overhodet.

 

Han hadde en eller annen diagnose på det, en sykdom, syndrom e.l. som gjorde at dette ikke fungerte som det skulle.

 

Der hadde de faktisk hengelås på matskapet helt til han flyttet hjemmefra, han klarte ikke la være å spise om det var mat tilgjengelig. Om det ikke var søtsaker og usunn mat tilgjengelig spiste han bare store store mengder av sunn mat.

 

Han var alltid stor, men de klarte å holde det på et nivå hvor det ikke ble sykelig overvekt. Lurer på hvordan det gikk med han etterhvert... (jeg flyttet fra landsdelen da jeg begynte studere og flyttet aldri tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er utrolig flinke HI. Det høres ut som dere har gjort nesten alt som er å gjøre.

 

Jeg ville nok også fulgt råd ang lavkarbo, bare for å se om det kan fungere på din gutt. Brød er jo ikke spesielt sunt, så sikkert bare greit å kutte ned på det og bytte det ut med noe sunnere alternativ om man får til, f.eks. havregrøt.

 

Bruk ekstra lett melk, eller skummet, og kun gi det du tror han trenger for å få i seg nok kalsium på en dag. Biola og evt yogert ville jeg kuttet ut. Ville også droppet frukt til daglig, og brukt det kun som kos i helger og sånt. De sier jo fem om dagen, men jeg ville byttet ut de fem med grønnsaker, det er det mindre kalorier i, men like sundt. Gulerøtter, kålrot osv i strimler kan være gode mellommåltider å knaske på.

 

Man skal jo ikke gjøre så han får spiseforstyrrelse, men hvis tilfellet er så alvorlig som du fremstiller det så tror jeg det likevel kan være litt lurt å være direkte med han så han forstår det er helsefarlig å være så tung så han må miste vekt. Jeg er i utgangspunktet imot belønningssystem hvis det finnes andre muligheter, men når helsa står på spill så ville jeg likevel prøvd. Ikke sånn at om han dropper å mase om mat og sånt så får han et klistremerke, heller om han går ned en kilo (ser for meg at han vil lure i seg mye når dere ikke ser om det er kun det dere ser ang mat som gir klistremerker, da vil han ikke si noe om de 5 brødskivene med nugatti hos kompisen). Så dere må samarbeide om å gå ned en kilo. For hver kilo er en premie. Når målet er halvveis er det en større premie. Helt nådd mål er en stor feiring. Husk å ikke planlegge matkos i feiringen, det blir litt "feil" her tror jeg. Men opplevelser og leker osv istede.

 

Når gutten så er normalvektig igjen så ville jeg snudd på situasjonen og ikke gjort det som nå, men med mål om å holde vekta så legge fokus på viktigheten av det, jevnlig veiing, og veldig fokus på kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han sjekket for Prader Willie syndrom? Nå virker han velfungerende i det sosiale da, men er det gjort tester for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik gutt i nabolaget da vi vokste opp, han var alltid sulten og hadde ingen metthetsfølelse overhodet.

 

Han hadde en eller annen diagnose på det, en sykdom, syndrom e.l. som gjorde at dette ikke fungerte som det skulle.

 

Der hadde de faktisk hengelås på matskapet helt til han flyttet hjemmefra, han klarte ikke la være å spise om det var mat tilgjengelig. Om det ikke var søtsaker og usunn mat tilgjengelig spiste han bare store store mengder av sunn mat.

 

Han var alltid stor, men de klarte å holde det på et nivå hvor det ikke ble sykelig overvekt. Lurer på hvordan det gikk med han etterhvert... (jeg flyttet fra landsdelen da jeg begynte studere og flyttet aldri tilbake).

 

Høres ikke greit ut for han gutten.

Vår gutt skal undersøkes videre. Men i første omgang med stoffskifte er alt ok.

Hvis vi går f.eks forbi en butikk som har kjeks, pepperkaker fremme. Så putter 10 åringen lommene fulle. Dette skjer når vi ikke følger med et øyeblikk. Er det bursdager, noe det er mange av i året. Slutter han ikke å spise før det er ryddet bort. Utrolig slitsomt. man kan ikke sitte å slappe av med noe mat fremme. Og vi forklarer til det kjedesommelige. Men så fort han har et øyeblikk vi blir opptatt med et eller annet så er han igang igjen.

Jeg håper han forstår det etter hvert.

 

Overalt leser man at det er foreldrenes ansvar, og at vi på en måte er dårlige foreldre hvis vi ikke gjør nok for å forhindre overvekt hos barn. Det er jeg absolutt enig i. Men frusrerende når vi virkelig prøver med all vår makt, så har vi ikke oppnådd de resultatene vi ønsket. Det er ikke lett når barnet ikke hører på det vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...