Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dere som irriterer dere over at alenemødre får stønader fra NAV..

• Logg inn for å svare
85 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 20:52

Vil jeg bare spørre, hvem er det som betaler permisjonen deres. Er ikke det også NAV? Eller har dere spart opp penger i femten år for å få råd til å være hjemme et år med barna deres?

Jeg er alenemor, og får overgangsstønad. Har gått hjemme like lenge som andre er i permisjon, og studerer nå - med helt vanlig studielån.
Når jeg kommer ut i jobb, er jeg ferdig med min tid hjemme med barn, og vil dermed hverken måtte be om permisjon fra jobben eller foreldrepenger fra NAV.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Hønan Agda

Hønan Agda

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 20:56

Det er deg vel unt :)

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 20:58

Du har tydeligvis ikke skjønt noen ting. Tror du at alt av lover og regelverk heter NAV?
Du er sosialtklient da, siden du får penger fra NAV? Dette er den samme argumentasjonen som du bruker selv.

Ser du det?

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:00

Skal du se det på den måten så kan en vel si at jeg har betalt permisjonen min selv...
Jeg har vært yrkesaktiv i 10 år og betalt inn mye mer i skatt enn det jeg tar ut i permisjon... Baer siste året har jeg betlat inn halvparten av det jeg tar ut i permisjon....

Jeg har ikke vært sykemeldt i svangerskapet, har aldri ligget på sykehus utenom barnefødsler, og utenom barnetrygd, barnehage og skole så er det ikke mange kronene jeg har kostet samfunnet.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:04

Men du har fåt engangsstønad eller foreldrepenger i tillegg til overgangsstønad. Dessuten varer os i 3 år. Dette bli uansett mye mer penger av.

Dessuten var det lånekassa og ikke nav som betalte meg. jeg var student.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:06

Da er de misunnelige hønsene i gang igjen!!

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:09

Jeg er vitterlig ikke misunnelig på en alenemor på overgangsstønad. Det går fint an å være uenig uten å være misunnelig. Hersketeknikk deluxe!

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:09

Jeg synes overgangsstønad er en fantastisk ordning. På grunn av den fikk jeg muligheten til å ta en utdannelse da jeg ble alenemor til to barn. Nå har jeg en god stilling med god lønn, og betaler tilbake mye gjennom skatten, og det gjør jeg med glede! Uten utdanningen ville jeg hatt en veldig mye lavere inntekt, og betalt mye mindre skatt.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:10

har det så veldig mye å si hva alenemødre får i stønad? Tror hvilken som helst alenemor eller far ville gledelig gitt fra seg de pengene i bytte mot å være to om alt.
De fleste aleneforeldre betaler jo og skatt så de betaler jo så og si for seg selv de, akkurat som de som er to.

Det er fåtall som utnytter system, og det er ikke kun aleneforeldre som gjør, det gjør menn og kvinner som er i par og.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:11

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:06:

Misunnelig på hva?
At jeg tjerner nok penger til ¨slippe os? Har ikke så mye med misunnelse å gjøre annet en frustrasjon over MANGE alenemødres latskap. Som ser det som sitt privilegium å gå hjemme med barna i tre år på statens regning. Som møter samfunnet med sjokk og hjelpesløshet når os overraskende blir kuttet etter et slaraffenliv uten en jobb å gå til og henda enda dypere ned i statskassens lommer.
Jaggu noe å misunne.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:18

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:11:

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:06:

Misunnelig på hva?
At jeg tjerner nok penger til ¨slippe os? Har ikke så mye med misunnelse å gjøre annet en frustrasjon over MANGE alenemødres latskap. Som ser det som sitt privilegium å gå hjemme med barna i tre år på statens regning. Som møter samfunnet med sjokk og hjelpesløshet når os overraskende blir kuttet etter et slaraffenliv uten en jobb å gå til og henda enda dypere ned i statskassens lommer.
Jaggu noe å misunne.

Mange? har du noe statistikk på det, hvor mange av alenemødre som går hjemme på OS og ikke gjør noenting. Nå er man jo pålagt enten å studere eller jobbe hvis man skal få OS.
OS er jo ingenting å leve av..13000kr FøR skatt.

Skjønner ikke at det irriterer så mange....er det ikke heller mye annet å irritere seg over om hva skattepengene går til?

Liker ikke at skattepengene mine går til vennene til de som sitter i regjering uten at det blir lagt ut på anbud..det irriterer meg mer enn de stakkars alenemødrene som kanskje ikke har det så greit..og ja jeg sier stakkars...tror ett fåtall planlegger å bli alene om omsorgen og de fleste beregner to lønninger. Og veldig ofte så gidder jo ikke fedrene å betale bidrag heller..men ja huff de alenemødrene..det utgjør mye penger.

#12 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:20

Jeg tror ikke så mange alenemødre får like mye som jeg får i permisjonstiden. Ikke på 3 år. I tillegg vet jeg hvor dyrt det er å være alenemødre. Overgangsstønaden er ikke så mye også får de bare engangsstønad som tilsvarer en mnd lønning. Syns det er flott vi bor i et land som tar vare på alle. Ville bare gått utover barna uten denne ordningen. Alle vet at disse stønadene ikke bygger selvtillit heller så da trenger ikke vi å være så stygge mot de. Skjerpings...

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:21

Ja "stakkars" som ikke trenger å jobbe. Og det utgjør faktisk mye penger..

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:25

Finnes ikke misunnelig på alenemødre på os. Men synes argumentasjonen er litt tynn. Jo da, staten betaler permisjonen i maks ett år for alle. Os varer i 3 år, så det kan vel ikke helt sammenlignes.
En skal ikke dra alle alenemødre under en kam, men det er klart en gjør seg litt tanker om at enkelte lever litt romslig gjennom å kun sitte på ræva. Ofte er de hjemmeværende med barna fullt i barnehage. Men priser meg lykkelig for at jeg er gift og har en godt betalt jobb.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:30

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:00:

Skal du se det på den måten så kan en vel si at jeg har betalt permisjonen min selv...
Jeg har vært yrkesaktiv i 10 år og betalt inn mye mer i skatt enn det jeg tar ut i permisjon... Baer siste året har jeg betlat inn halvparten av det jeg tar ut i permisjon....

Jeg har ikke vært sykemeldt i svangerskapet, har aldri ligget på sykehus utenom barnefødsler, og utenom barnetrygd, barnehage og skole så er det ikke mange kronene jeg har kostet samfunnet.

Om du har fullført grunnskolen så har nok det kostet langt mer enn du har betalt inn i skatt iløpet av dine 10 år som yrkesaktiv ;)

De aller fleste bruker mer enn de putter inn i statskassa. Sånn er det bare.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:36

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:30:

Vis innleggAnonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:00:

Om du har fullført grunnskolen så har nok det kostet langt mer enn du har betalt inn i skatt iløpet av dine 10 år som yrkesaktiv ;)

De aller fleste bruker mer enn de putter inn i statskassa. Sånn er det bare.

for å ikke glemme vgs og universitet...så sant du ikke har tatt dette i utlandet. La oss ikke glemme legetimer, helsestasjon, skoletannlege...det er mye mer

#17 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 118 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:37

Men er det virkelig så mange som er imot at alenemødre får økonomisk støtte? At noen velger å ikke ta en utdannelse mens de mottar stønaden, er jo selvfølgelig dumt, men de aller fleste tenker ganske langsiktig. Virker som at alenemødre blir sett på som dumme, dårlige mennesker. Det kan skje hvem som helst at partneren går fra dem, og at de havner i en vanskelig situasjon som gjør at de trenger litt drahjelp for å komme ovenpå igjen. Skulle bare mangle at et velferdssamfunn tar seg av de familiene som sliter av ulike grunner, og de største taperne om man fjernet OS ville uten tvil vært barna.

#18 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 629 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:41

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, men er det virkelig mange (noen) som irriterer seg over det da?

Det er jo en flott ordning som legger forholdene til rette for at man kan få seg en utdannelse og forsørge seg og barnet/barna sine i stede for å gå på stønader hele livet.

Jeg har aldri vært alene med barna selv, og er kjempeimponert over de aleneforeldrene jeg kjenner. De gjør virkelig en innsats for å gi barna sine gode liv - i likhet med de fleste andre.

Tror ikke det er så mange som kritiserer dette, selv om det kanskje kan virke sånn her inne. Det er noe med dib-mentaliteten som får frem det verste i folk kan det virke som.

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 21:57

Hva hadde vi hatt for et samfunn, om vi ikke hadde NAV og overgangsstønad og alt det der, til de som blir alene med barn?

Ingen tenker på det, men realiteten er at da hadde vi hatt virkelig fattigdom, et barnevern som ble overlesset med barn foreldre ikke kan ta seg av og så videre og så videre.......

Vi skal faktisk være glad for at vi har det slik vi har det. Og prise oss lykkelige for at vi bor i Norge. For vi har få virkelig fattige i forhold til de fleste andre land i verden. Tror ikke det finnes et land i verden som strekker ut en hånd til sine borgere, slik Norge faktisk gjør.

Dette er samfunnsøkonomisk lurt for landet. For fremtiden til den enslige forsørgeren og barna er bedre, grunnet starthjelpen på 3-5 år :) Mer inntekt = mer skatt ;)

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 871 Innlegg:

Skrevet 12 april 2012 - 22:20

Nei, det er ikke så mye penger å hente av å bli aleneforsørger. Jeg kjenner mange alenemødre, men ikke EN som har sittet hjemme i tre år med ungen i barnehage!
Det må da være mye mer ønskelig å ta seg en utdannelse eller jobb? Selv med f.eks ufaglært assistentjobb i bhg eller omsorg tjener man mye mer enn en overgangsstønad utgjør. Da tenker jeg heller at det må ligge andre ting bak, f.eks sosial angst, eller vansker med å få seg jobb? Dessuten er det mulig å studere fulltid på nett til veldig mange utdanninger.
Litt for lett å bare stemple folk som "late," uten å ha snakket med dem.

Før jeg fikk studielånet måtte jeg bo ekstremt trangt og enkelt. Da jeg prøvde å finne ny plass å bo ringte jeg mange huseiere og presenterte meg, og fikk svar som det her "ja det er jo luksus å være alenemor," før de slang på røret. Det var kun kvinner som sa slikt.
Det var bakgrunnen for innlegget. HI