Dere som irriterer dere over at alenemødre får stønader fra NAV..
Skrevet 12 april 2012 - 20:52
Jeg er alenemor, og får overgangsstønad. Har gått hjemme like lenge som andre er i permisjon, og studerer nå - med helt vanlig studielån.
Når jeg kommer ut i jobb, er jeg ferdig med min tid hjemme med barn, og vil dermed hverken måtte be om permisjon fra jobben eller foreldrepenger fra NAV.
Snarvei til forumene
Skrevet 12 april 2012 - 20:56
Skrevet 12 april 2012 - 20:58
Du er sosialtklient da, siden du får penger fra NAV? Dette er den samme argumentasjonen som du bruker selv.
Ser du det?
Skrevet 12 april 2012 - 21:00
Jeg har vært yrkesaktiv i 10 år og betalt inn mye mer i skatt enn det jeg tar ut i permisjon... Baer siste året har jeg betlat inn halvparten av det jeg tar ut i permisjon....
Jeg har ikke vært sykemeldt i svangerskapet, har aldri ligget på sykehus utenom barnefødsler, og utenom barnetrygd, barnehage og skole så er det ikke mange kronene jeg har kostet samfunnet.
Skrevet 12 april 2012 - 21:04
Dessuten var det lånekassa og ikke nav som betalte meg. jeg var student.
Skrevet 12 april 2012 - 21:06
Skrevet 12 april 2012 - 21:09
Skrevet 12 april 2012 - 21:09
Skrevet 12 april 2012 - 21:10
De fleste aleneforeldre betaler jo og skatt så de betaler jo så og si for seg selv de, akkurat som de som er to.
Det er fåtall som utnytter system, og det er ikke kun aleneforeldre som gjør, det gjør menn og kvinner som er i par og.
Skrevet 12 april 2012 - 21:11
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:06:
Misunnelig på hva?
At jeg tjerner nok penger til ¨slippe os? Har ikke så mye med misunnelse å gjøre annet en frustrasjon over MANGE alenemødres latskap. Som ser det som sitt privilegium å gå hjemme med barna i tre år på statens regning. Som møter samfunnet med sjokk og hjelpesløshet når os overraskende blir kuttet etter et slaraffenliv uten en jobb å gå til og henda enda dypere ned i statskassens lommer.
Jaggu noe å misunne.
Skrevet 12 april 2012 - 21:18
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:11:
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:06:
Misunnelig på hva?
At jeg tjerner nok penger til ¨slippe os? Har ikke så mye med misunnelse å gjøre annet en frustrasjon over MANGE alenemødres latskap. Som ser det som sitt privilegium å gå hjemme med barna i tre år på statens regning. Som møter samfunnet med sjokk og hjelpesløshet når os overraskende blir kuttet etter et slaraffenliv uten en jobb å gå til og henda enda dypere ned i statskassens lommer.
Jaggu noe å misunne.
Mange? har du noe statistikk på det, hvor mange av alenemødre som går hjemme på OS og ikke gjør noenting. Nå er man jo pålagt enten å studere eller jobbe hvis man skal få OS.
OS er jo ingenting å leve av..13000kr FøR skatt.
Skjønner ikke at det irriterer så mange....er det ikke heller mye annet å irritere seg over om hva skattepengene går til?
Liker ikke at skattepengene mine går til vennene til de som sitter i regjering uten at det blir lagt ut på anbud..det irriterer meg mer enn de stakkars alenemødrene som kanskje ikke har det så greit..og ja jeg sier stakkars...tror ett fåtall planlegger å bli alene om omsorgen og de fleste beregner to lønninger. Og veldig ofte så gidder jo ikke fedrene å betale bidrag heller..men ja huff de alenemødrene..det utgjør mye penger.
Skrevet 12 april 2012 - 21:20
Skrevet 12 april 2012 - 21:21
Skrevet 12 april 2012 - 21:25
En skal ikke dra alle alenemødre under en kam, men det er klart en gjør seg litt tanker om at enkelte lever litt romslig gjennom å kun sitte på ræva. Ofte er de hjemmeværende med barna fullt i barnehage. Men priser meg lykkelig for at jeg er gift og har en godt betalt jobb.
Skrevet 12 april 2012 - 21:30
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:00:
Jeg har vært yrkesaktiv i 10 år og betalt inn mye mer i skatt enn det jeg tar ut i permisjon... Baer siste året har jeg betlat inn halvparten av det jeg tar ut i permisjon....
Jeg har ikke vært sykemeldt i svangerskapet, har aldri ligget på sykehus utenom barnefødsler, og utenom barnetrygd, barnehage og skole så er det ikke mange kronene jeg har kostet samfunnet.
Om du har fullført grunnskolen så har nok det kostet langt mer enn du har betalt inn i skatt iløpet av dine 10 år som yrkesaktiv
De aller fleste bruker mer enn de putter inn i statskassa. Sånn er det bare.
Skrevet 12 april 2012 - 21:36
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:30:
Anonym bruker skrev 12 april 2012 - 21:00:
Om du har fullført grunnskolen så har nok det kostet langt mer enn du har betalt inn i skatt iløpet av dine 10 år som yrkesaktiv
De aller fleste bruker mer enn de putter inn i statskassa. Sånn er det bare.
for å ikke glemme vgs og universitet...så sant du ikke har tatt dette i utlandet. La oss ikke glemme legetimer, helsestasjon, skoletannlege...det er mye mer
Skrevet 12 april 2012 - 21:37
Skrevet 12 april 2012 - 21:41
Det er jo en flott ordning som legger forholdene til rette for at man kan få seg en utdannelse og forsørge seg og barnet/barna sine i stede for å gå på stønader hele livet.
Jeg har aldri vært alene med barna selv, og er kjempeimponert over de aleneforeldrene jeg kjenner. De gjør virkelig en innsats for å gi barna sine gode liv - i likhet med de fleste andre.
Tror ikke det er så mange som kritiserer dette, selv om det kanskje kan virke sånn her inne. Det er noe med dib-mentaliteten som får frem det verste i folk kan det virke som.
Skrevet 12 april 2012 - 21:57
Ingen tenker på det, men realiteten er at da hadde vi hatt virkelig fattigdom, et barnevern som ble overlesset med barn foreldre ikke kan ta seg av og så videre og så videre.......
Vi skal faktisk være glad for at vi har det slik vi har det. Og prise oss lykkelige for at vi bor i Norge. For vi har få virkelig fattige i forhold til de fleste andre land i verden. Tror ikke det finnes et land i verden som strekker ut en hånd til sine borgere, slik Norge faktisk gjør.
Dette er samfunnsøkonomisk lurt for landet. For fremtiden til den enslige forsørgeren og barna er bedre, grunnet starthjelpen på 3-5 år
Skrevet 12 april 2012 - 22:20
Det må da være mye mer ønskelig å ta seg en utdannelse eller jobb? Selv med f.eks ufaglært assistentjobb i bhg eller omsorg tjener man mye mer enn en overgangsstønad utgjør. Da tenker jeg heller at det må ligge andre ting bak, f.eks sosial angst, eller vansker med å få seg jobb? Dessuten er det mulig å studere fulltid på nett til veldig mange utdanninger.
Litt for lett å bare stemple folk som "late," uten å ha snakket med dem.
Før jeg fikk studielånet måtte jeg bo ekstremt trangt og enkelt. Da jeg prøvde å finne ny plass å bo ringte jeg mange huseiere og presenterte meg, og fikk svar som det her "ja det er jo luksus å være alenemor," før de slang på røret. Det var kun kvinner som sa slikt.
Det var bakgrunnen for innlegget. HI