Gå til innhold

Hvordan introduserer hund og baby??


Journalist Anita 1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lager sak om hvordan best å introdusere baby og hund dersom du har hunden fra før av?

 

Noen her inne som har hatt problemer med det? Blitt nødt til å gi bort hunden?

 

Gode tips og råd?

 

Hilsen Anita

Journalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi startet med å la hunden få lov til å lukte på ulike babyting (pledd, brukte bodyer/strømpebukser o.l.), etterhvert fikk han lukte på føttene til babyen. Babyen fikk se han mye på avstand før hunden kom bort til babyen så ikke babyen skulle bli skremt av å plutselig ha en hund helt nært seg. Gikk kjempefint, men det var en eldre, veldig rolig og stødig hund da. Han fikk ikke lov til å nærme seg babyen hvis han ikke var rolig. Ingen sleiking i ansiktet på oss eller baby. Konsekvent med at soverommet og babykurven var off-limits, og at ikke hunden og babyen var alene sammen. Dessverre viste det seg etterhvert at babyen var allergisk, så vi måtte gi bort hunden. Men det fungerte over all forventing mens hunden var i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kom hjem fra sykehuset satte jeg bilstolen på gulvet og satte meg ved siden av den, tok hunden "på fanget" og koste med den mens den samtidig fikk snuse på babyen.

 

Hadde ingen problemer her, hunden "adopterte" babyen med en gang og vek ikke fra barnets side så lenge den levde. Hunden lå ved siden av barnesengen, hunden lå inntil lekegrinden så ungen kunne kjenne på pelsen gjennom sprinklene, hunden "gjetet" ungen når den ble større og begynte gå.

 

Hunden hadde sin egen seng i ett hjørne i stua som ungen ble opplært i at den ikke fikk røre, gikk hunden dit skulle den være i fred. Men jeg tror vi kan telle på en hånd hvor ofte hunden gikk dit, hunden ville være der ungen var.

 

Var veldig trist da den hunden ble syk og måtte avlives, gutten vår er nå 11 år og det er mange år siden hunden døde, men han snakker om og savner den hunden enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier at det er viktig å komme med noen babyklær fra sykehuset alerede etter at ungen er født, sånn at hunden/katten kan få lukte på de tinga en god stund før ungen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blanding av Bernersennen og golden retriver. Ordentlig i trassalderen, nesten to år. Han har på en måte vært vår "førstefødte" og veldig bortskjemt. så Vi var veldig spent da vi kom hjem fra sykehuset. Vi lot han få lukte på babyen med en gang, vi kom hjem, men han brydde seg ikke, han ville mye heller hilse på "mamma og pappa" og sånn har det vel vært siden og. vi setter oss en del ned på gulvet med babyen så hunden kan lukte på ho og så ho venner seg til han. Han ble 10 ganger så mye roligere etter at babyen kom i hus. Men han er verdens snilleste hund. Vi har hatt besøk av folk som er livredd hunder som sitter på gulvet å leker med han fordi han gir et så utrykk av seg at han ikke rører en flue.

MEN, stol aldri på at en hund å baby/barn går bra alene uten oppsyn, man vet ALDRI hva hunden kan finne på, selv den snilleste hund kan bli sint/sjalu eller rett og slett bare skvette å være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dobermann på 45 kilo, midt i verste ungdomstid. Han var min og samboers første baby, og ble behandlet deretter..:) Vi var veldig spente på hvordan hunden kom til å takle baby, om han rett og slett kom til å bli sjalu.

Mens jeg lå på barsel, fikk hunden lukte på flere babytepper og klær baby hadde brukt. Når jeg kom hjem, satt jeg bilstolen på gulvet mens jeg holdt i hunden, og lot ham lukte litt, og han fikk vel inn ett lite slikk også.

Når jeg ammet, passet jeg på å kose med ham, og når jeg lekte eller koset med baby, underholdt samboeren min hunden slik at han ikke følte seg oversett.

Vi passet også på å trimme hunden like mye som før, slik at han ikke skulle føle seg forbigått. Det gikk kjempebra, og han har skjønt at babyen skal man være forsiktig med, selv om han avogtil prøver å gi henne ett slikk..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da virkelig den naturligste tingen i verden for an hund at det blir født nye "valper" inn i "flokken". Hvorfor i alle dager lage så mye oppstyr?

 

Tror det at foreldrene er stresset i situasjonen er det som påvirker hunden negativt, ikke at det kommer et nytt flokkmedlem...

 

Jeg har vokst opp med en mamma som driver oppdrett, har fått fire søsken etterhvert og det har da aldri vært noe problem med hundene, de har bare akseptert at det har kommet en unge til de.

 

Vi hadde ingen problemer da vi fikk vårt første barn, hunden fikk hilse på ungen da vi kom hjem fra sykehuset, helt naturlig. Er ingen grunn til å oppføre seg unaturlig, beskyttende over ungen osv, la bare hunden lukte og gjerne slikke litt (ungen tar ingen skade av det), og det er hunders måte å hilse og bli kjent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig den naturligste tingen i verden for an hund at det blir født nye "valper" inn i "flokken". Hvorfor i alle dager lage så mye oppstyr?

 

Tror det at foreldrene er stresset i situasjonen er det som påvirker hunden negativt, ikke at det kommer et nytt flokkmedlem...

 

Jeg har vokst opp med en mamma som driver oppdrett, har fått fire søsken etterhvert og det har da aldri vært noe problem med hundene, de har bare akseptert at det har kommet en unge til de.

 

Vi hadde ingen problemer da vi fikk vårt første barn, hunden fikk hilse på ungen da vi kom hjem fra sykehuset, helt naturlig. Er ingen grunn til å oppføre seg unaturlig, beskyttende over ungen osv, la bare hunden lukte og gjerne slikke litt (ungen tar ingen skade av det), og det er hunders måte å hilse og bli kjent på.

 

Enig med anonym over. Her fikk hunden slikke babyen i bakhodet. Ser ikke problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Det er da virkelig den naturligste tingen i verden for an hund at det blir født nye "valper" inn i "flokken". Hvorfor i alle dager lage så mye oppstyr?

 

Tror det at foreldrene er stresset i situasjonen er det som påvirker hunden negativt, ikke at det kommer et nytt flokkmedlem...

 

Jeg har vokst opp med en mamma som driver oppdrett, har fått fire søsken etterhvert og det har da aldri vært noe problem med hundene, de har bare akseptert at det har kommet en unge til de.

 

Vi hadde ingen problemer da vi fikk vårt første barn, hunden fikk hilse på ungen da vi kom hjem fra sykehuset, helt naturlig. Er ingen grunn til å oppføre seg unaturlig, beskyttende over ungen osv, la bare hunden lukte og gjerne slikke litt (ungen tar ingen skade av det), og det er hunders måte å hilse og bli kjent på.

 

Er helt enig med anonym her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde ikke noe spesielt, gikk helt fint. Bare passet på å få gitt hundene nok oppmerksomhet og mosjon som før,lett å "glemme" de litt når man blir opptatt med baby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde ikke noe spesielt, men hunden elsker barn da. Har en schæfer...og den hunden rundsleiker lillemann her, han bare gaper..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miryks

Gjorde vel ikke noe spesielt. Kom hjem fra sykehuset, hilste på bikkja og styrte med ungen som om han alltid hadde vært der. Bikkja er ufattelig snill og rolig rundt ungene, og godtar det meste. Vet at å luske rundt barnestolen under måltider er ikke lov osv. Men hun får gåturene sine og mental stinuli, så hun hadde og har ikke grunn til å reagere på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste planen vi har er å la svigers ta med seg ett teppe fra føden til hunden så han får lukten før vi kommer med babyen, når vi kommer hjem skal hunden få hilse på babyen, om det er snusing eller ett slikk eller to så tåler nok babyen det. Så vil vi nok være påpasselig på og ikke ignorere hunden helt, selv om det er kommet en baby i hus, men passe på at både hunden og babyen får den oppmerksomheten de trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tok pappaen med seg tissebleie hjem fra sykehuset så hunden fikk lukte. Da meg og baby kom hjem var det totalt kaos, hunden var spinnvill. Den var overivrig og var etter baby hele tiden, men ikke aggressiv, var bare veldig interressert. Gikk ikke at den fikk lukte med en gang da hun var så voldsom.

En stund trodde jeg ikke dette kom til å gå bra, jeg var superstresset og tror hunden merket det.....

Etter noen dager roet hunden seg litt og fikk da lukte på baby, begynte med bena. Videre har hunden fått være med når vi steller, den har fått oppmerksomhet, kos og tur.

Da baby skulle ligge på gulvet/sitte i vippestol var hunden oppi hele tiden i begynnelsen, men fikk være med :)

 

Skal sies at hunden har vært vår "baby" i 8 år før baby kom og er ikke vant til baby/barn, så jeg synes den har taklet dette bra tross alt :)

Nå er lillemor blitt 7 mnd og det går veldig fint. Baby ligger på gulvet og hunden ligger pent ved siden av og passer på.

Merker den kan bli litt stresset hvis lillemor blir for voldsom i lek eller veldig høylytt. Da trekker hunden seg unna.

 

Spennende å se når lillemor virkelig begynner å krype/gå......da må jeg virkelig ha øyner i nakken for tror ikke hunden vil tolerere kniping/lugging...tror da det kan ende med nabbing...vi har iallefall lekegrind, og stor uteplass til hunden :)

Er selv vokst opp med hund, og i et ubevoktet øyeblikk hadde jeg lugget hunden og den flekket tenner til meg resten av livet, men gjorde meg aldri noe.

Er veldig redd for at dette skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...