Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Fortelle eller ikke fortelle foreldre at ungene juger.

• Logg inn for å svare
7 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 14:46

Jeg ble mamma veldig tidlig. Har nå en datter som snart er tenåring. Vi har alltid hatt god kontakt. Vennene hennes liker meg også. Jeg føler jeg er streng men møter henne godt. Jeg ønsker også at jenter og gutter skal være venner uten å være kjærester. Så hun får overnatte hos guttevenner og guttevennene overnatter her. Jeg har full kontroll og jenta mi er veldig ærlig (håper og tror jeg).

Har god kontakt med guttevennenes foreldre også og har kjent de i 6-7 år. De føler også at de er bare gode venner og vi oppfordrer til det videre også.

Men alle er ikke der. Har ei venninne av jenta mi som fortalte meg at hennes foreldre var såååå dummme. Hvis noen gutter vinket til henne ble de sure. Så forje helg skulle 4 jenter og 3 gutter ha vennekveld hjemme hos ei. Så skulle guttene overnatte hos den ene gutten og jentene hos ei jente. Siden jeg kjenner foreldrene til begge to hadde jeg vært i kontakt med de ang. planleggingen av dette. Så alt var i orden. Men denne venninna innrømte til meg at hun hadde ikke nevnt guttene i det hele tatt for da hadde hun ikke fått lov til å dra.

Jeg lovte å holde kjeft. å har også gjort det og blir å gjøre det. For jeg mener at når foreldrene er så tåpelig så legger de opp til det selv. Bor jo på en forholdsvis liten plass.

Disse venninnene til jenta mi forteller meg også hemmeligheter om hvem som er sammen og om en gutt har spurt de om de skal være sammen ol. Jeg blir ikke å ødelegge dette forholdet til de som jeg syns er gull værd, fordi andre har en vill form for oppdragelse.

Men hva mener dere? Litt nysgjerrig på hva dere hadde gjort.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 14:53

De er ikke tenåringer ennå skriver du, regner med du klarer å skille mellom normal barneoppførsel og wannabe-tenåringer som vil-være-kule-og-dra-på-fest/faktisk-roter-med-gutter-oppførsel?

Er jo normalt at unger styrer litt frem og tilbake.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:00

Jeg tror jeg har full kontroll der. Vi har hatt krisemøte her med 4 av jentene i klassen, fordi en gutt hadde spurt om de skulle være sammen. Kun 2 av jentene har kysset en gutt. Å de føler jo de er sÅ mye mere moden enn de andre. SÅ de er ikke i nærheten av rote stadiet. Hadde jeg hatt en minste mistanke om det sÅ hadde jeg vært mye mere pÅpasselig. Men dette vet jeg jo nettopp fordi vi har god kontakt.

De forteller meg jo ting de aldri ville sagt til sine foreldre. Ho ene var blitt i lag med en i klassen over men han ville kysse og det ville ikke hun. SÅ ga henne klar beskjed om at da trengte hun ikke det. SÅnn ble det, jenta gjore det faktisk slutt med han pga press, og jeg føler at jeg gjorde en flott jobb i Å forklare at man skal føle eget tempo ikke føle seg presset.

Er jo dette jeg er redd for Å ødelegg. Å kommer ikke til Å ødelegge det fordi jeg mener andre har gjort det de kan for Å ødelegge sitt eget forhold til ungene sine.

#4 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 891 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:02

Kommer nå helt an på hva de drev med det. Drikker de seg dritings, tar dop, blir gravide eller blir sammen med mannfolk på over 20, så hadde jeg glatt fortalt foreldrene om det.

Men slike uskyldige ungdomsting ville jeg ikke sagt noe om.
Den som gir seg er en dritt.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:09

Vis innleggLilleva ❤ lillejenta si ❤ skrev 08 april 2012 - 15:02:

Kommer nå helt an på hva de drev med det. Drikker de seg dritings, tar dop, blir gravide eller blir sammen med mannfolk på over 20, så hadde jeg glatt fortalt foreldrene om det.

Men slike uskyldige ungdomsting ville jeg ikke sagt noe om.

Nei. De er ikke tenåringer engang. De går alle i samme klasse og foreldrene var hjemme der. Det gikk i pizzasnurr og brus. Film og spilte spill... Så uskyldig som det går an... akkurat sånn som barn i den alderen skal drive på med mener jeg. Men 2 av jentene sliter veldig med at foreldra er helt på bærtur og som sagt ikke tåler at guttene i klassen vinker hade angang.. å da mener forsatt jeg at de har ødelagt forholdet til sitt barn selv...

#6 Musemorbr /

Musemorbr /

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 839 Innlegg:
  • StedNord i nordland

Skrevet 08 april 2012 - 15:10

En ting er å ikke fortelle foreldre at du i ettertid har fått vite at de ikke visste om, og ikke ville godta at det var gutter på overnatting, men om du hjelper til med løgnen er det veldig feil. Hvis du snakker med foreldre om en overnatting som dere holder, og du selv ikke nevner at det kommer gutter, da er det noe helt annet. Det ville jeg som mor blitt veldig forbanna for. Du trenger vel ikke på eget initiativ nevne noe du vet har skjedd, og som du ikke hadde noe med, men om du får direkte spørsmål i ettertid, vil du da lyve?
Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:21

Jeg fikk vite det pga jeg kjørte jentene dit. Men guttene overnattet hos gutten i nabohuset og jentene hos jenta di var alle hos om kvelden. Jeg syns det er naivt å tro at unger kun har sex om natten. Men jeg mistenker ikke så mye som et stjålet kyss engang så føler det ikke var noe big deal. Ville selvsagt fortalt om jeg følte de skulle hatt orgi eller fest der de drakk alkohol. Men de er ung og uskyldige og må være barn med venner av motsatte kjønn.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 711 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 16:26

Jeg synes et sånt forhold til venneflokken er mer verdt enn en hvit løgn til sære foreldrepar, så lenge det ikke foregår noe snusk. Dette er et forhold de antakelig vil bruke som støtte i mange år fremover,, og du er privligert som får være personen de kommer og spør om råd og som de stoler åp med ting de ikke vil si til sine egne foreldre.
Jeg ville IKKE ødelagt dette forholdet over en sånn filleting. Som du sier selv, du fikk ei jente til å slå opp med en gutt fordi hun følte seg presset til ting hun ikke ville selv. Hadde det ikke vært for deg da, så kan de thende at denne gutten ville fått viljen sin fordi jenta trodde at sånt "må" man gjøre.
Nei, så lenge det ikke er snakk om alvorlige ting, så ville jeg ikke brydd meg om det. Du kan jo late som om du ikke vet noe hvis det blir en sak, og jeg regner med at foreldrene som arrangerte kvelden blir spurt først om det skulle være noe.
Senere kan du jo bruke dette gode forholdet til å oppmuntre barna til å snakke med sine egne foreldre om ting, evt be om tillatelse til å snakke med foreldrene på barnas vegne (om f.eks kvelder som det her). Jeg ville i alle fall gjort det jeg kunne for å holde på et sånt forhold, så lenge det ikke er fare for at det kan skje noe galt (som f.eks dop, sex, fyll, hærverk osv).

For å si det sånn; hadde det vært meg som var foreldre til en av de andre så ville jeg heller at mine barn skulle hatt en voksen/forelder til en av de andre som de stolte på, følte de kunne snakke med og som fikk vite hva som _egentlig_ foregikk i venneflokken. For det er jo ikke til å stikke under en stol at ungene ikke forteller alt hjemme. Det ville i så fall veid godt opp for at mine barn med denne personens viten faktisk dro på vennekveld selv om vi hadde sagt nei, for da ville hun vite hvor de var, hvem de var sammen med, og når de kom hjem igjen.