Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Etter å ha sett "Beretninger om begynnelser" på onsdag er jeg såååå glad jeg skal ha keisersnitt!!

• Logg inn for å svare
29 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 11:50

Jeg har vært veldig fram og tilbake ang keisersnitt. Hadde det sist gang, men det var hasteks. noen uker før termin pga svangerskapsforgiftning og morkakeløsning så det var ikke noe i fbm fødsel. Fikk innvilget ks denne gangen grunnet stort barn og smalt bekken. De mente at bekken kanskje kunne være stort nok for vaginal fødsel når barnet var i hodeleie, men jeg fikk velge selv. Jeg kunne veldig gjerne ønske meg å oppleve en vaginal fødsel dersom alt lå til rette for det og jeg ville få et barn på 3 kg eller noe. Men det ser jo ikke slik ut. Så jeg valgte ks.

Og så er jeg jo så passe lur at jeg ser "Beretninger om begynnelser" på onsdag hvor ene barnet sitter fast ved skuldrene og andre babyen må ha x antall forsøk meg sugekopp og tang før det blir forløst. Stakkars babyer og stakkars musa. Heldigvis gikk det bra og jeg greide å slå meg til ro med valget mitt selv om jeg vet alt styret det blir i etterkant av et keisersnitt...

Må seriøst slutte å se på slikt.....

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 11:55

Tja.... hvor ofte skjer det at babyen blir sittende fast når hodet er ute da? Skal vi si en av 1000? Om det i det hele tatt er så mye.

Det er så lenge det ikke er medisinske årsaker til det er det best for barnet å bli født vaginalt. Men hvis du ønsker å gå gjennom en lengre helingsprosess etter fødsel ved å gå for ks så be my guest.

#3 yrild

yrild

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 253 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 11:56

Og for å være skikkelig kjip så kjenner jeg mange som har fått heftige komplikasjoner etter keisersnitt...

Det er ikke bare bare å få barn, men vaginal fødsel, hvis det er mulig, er i utgangspunktet det beste både for deg og babyen.

#4 anonym91

anonym91

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 073 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 12:00

eg er mer redd for KS :P håper alt alt er normalt så eg får en normal fødsel, hadde litt tøff opplvelse med nr 1 med vakum å stort blodtap og mangen timer med smerte.bom med epidural osv. håper det går lettere denne gangen, men ville heller hatt ett tøff vaginal fødsel en KS.

#5 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 629 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 12:01

Så strenge som helsemyndighetene er på å innvilge keisersnitt, hadde jeg tatt det å få valget som en "anbefaling" om at ks var det beste jeg da.

Om det er tvil om bekkenet ditt er stort nok til å føde et stort barn, hadde jeg nok også tatt valget om ks selv om det også har sine ulemper.

Jeg har bare født vaginalt, så jeg har ingen personlige erfaringer, men jeg stoler såpass på helsevesenet at jeg retter meg etter deres anbefalinger.

Uansett må du ha lykke til med det forestående :)

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 12:25

Om noen over her insinuerer at det var et enkelt valg så kan man vel ikke ta mer feil. Jeg er klar over komplikasjonene og alt det der - jeg har faktisk gått igjennom et ks før. At jeg muligens aldri skal få oppleve en vaginal forløsning synes jeg er trist også. Samtidig tror jeg ikke at jeg hadde fått velge forløsningsmåte uten videre som Heartbroken sier...

Det er ingen grunn til å skrive ting for å være kjip med meg, ikke nok med komplikasjonene som kan skje ved en vaginal fødsel i mitt tilfelle, man skal liksom "skremme" meg i forhold til ks også..

Men episoden traff vel egentlig ting litt på spikeren i forhold til hva som kunne skje ved en vaginal fødsel i mitt tilfelle, og en forløsning der barnet sitter fast ved skuldrene kan jo få fatale konsekvenser først og fremst for barnet, men også for mor, så har vi jo fødselsskadene i familien som har oppstått pga samme problemstilling: Dødfødsel og alvorlige hjerneskader. Så selv om det er skjelden så skjer det og det har skjedd i min nærmeste familie tidligere.

Og ja, selv om jeg syntes det var skremmende å se "Beretninger om begynnelser" så ble det for meg som var veldig i tvil i utgangspunktet mye lettere å slå meg til ro med at jeg tross alt hadde gjort det rette valget for meg og babyen... Hadde jeg ikke fått valget så hadde jeg nok hatt rimelig angst nå da :P

Og tusen takk Heartbroken, vi gleder oss veldig til å få treffe lille baby nå :)

Hi

#7 Sweetpea

Sweetpea

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 177 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 08 april 2012 - 12:45

Har man ikke prøvd begge deler er det vanskelig å uttale seg..........
Jeg har prøvd begge deler, KS først og vaginal med nr 2. Trodde jeg skulle drepe jordmor nr 3 eller 4 (fødsel 2, forskjellige skift siden ting tok tid) som skulle berolige meg med at "vanlig fødsel er det beste for deg og barnet" PFøYT! Spurte hvor mange ganger hun hadde født........ingen! Vel, vel...........alle har forskjellige opplevelser men jeg hadde valgt KS uten å blunke om jeg fikk valget...........

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 12:57

prøvd begge deler.går for vaginal fødsel.Det er vondt,men ks er enda v ondere etterpå :)Mange komplikasjoner rundt det.Det er tross alt en operasjon ...

#9 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 13:55

Gleder meg til fødsel nr. 4. Vaginalt denne gangen også. Har ikke fått så mye som et rift de siste to gangene og pressrier under 10 min. Rett opp på beina, ferdig dusja da ene var 15 min gammel. Kunne gjøre hva jeg ville, ikke mere ømt enn en heftig runde i senga med mannen. Vært i knall form, sett rundt meg og ks mammaene ser du ikke på flere dager og de blir trillet rundt i rullestol. Så ks skremmer vannet av meg. I tillegg får babyen en perfekt start på livet. Skjønner at det er en grunn til at du skal ha ks, men jeg syns virkelig ikke det er noe å rope hurra for. Kjenner flere som har hatt store komplikasjoner under ks, som har ent opp med stort T kutt. Der de har måtte kuttet opp mot navel i tillegg for å klare få ungen ut. Tror det er minst like mye risiko med det.

#10 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 629 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 14:01

Vis innleggNetti*** skrev 08 april 2012 - 13:55:

Gleder meg til fødsel nr. 4. Vaginalt denne gangen også. Har ikke fått så mye som et rift de siste to gangene og pressrier under 10 min. Rett opp på beina, ferdig dusja da ene var 15 min gammel. Kunne gjøre hva jeg ville, ikke mere ømt enn en heftig runde i senga med mannen. Vært i knall form, sett rundt meg og ks mammaene ser du ikke på flere dager og de blir trillet rundt i rullestol. Så ks skremmer vannet av meg. I tillegg får babyen en perfekt start på livet. Skjønner at det er en grunn til at du skal ha ks, men jeg syns virkelig ikke det er noe å rope hurra for. Kjenner flere som har hatt store komplikasjoner under ks, som har ent opp med stort T kutt. Der de har måtte kuttet opp mot navel i tillegg for å klare få ungen ut. Tror det er minst like mye risiko med det.

Ser du at hi roper hurra noe sted? Hvis du kan lese, ser du at hun har vært gjennom en lang prosess hvor hun tilslutt har havnet på at ks er riktig i hennes tilfelle.

Hva vil du egentlig med innlegget ditt? Gjør HI enda mer bekymret for ks enn hun alt er? Hva med å skjønne at vi er forskjellige og at vi tar forskjellige valg ut fra vår livssituasjon?

Snakk om å fullstendig mangle empati!

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 14:55

Skjønner nicket til Heartbroken. Bitter er hun blitt. Sett mange svar der hun virkelig virker bitter. Sender en trøsteklem til henne og håper hun får det bedre med seg selv snart.

#12 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:15

Hadde du visst hvorfor heartbroken hadde hatt det nicket hun hadde så kanskje du hadde holdt den stygge kjeften din annie. og store komplikasjoner og t snitt i et planlagt ks? Kom igjen da dere, ærlig talt. Jeg ser i allefall fram til mitt ks snart, heller det en ødelagt baby.

Dere er bare utrolige i denne typer debatter altså...

#13 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 916 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:22

Signerer Bitthen. Hadde du visst noe som helst om Heartbroken, hadde du forhåpentlig vist litt mer empati.

Forøvrig er jeg en forkjemper for mest mulig naturlige fødsler, men har likevel ingen problemer med å se at flere har best av å få innvilget ks.
Den som gir seg er en dritt.

#14 Medulla

Medulla

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 230 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:30

Vis innleggBitthen med ny bolle i ovnen:) skrev 08 april 2012 - 15:15:

Hadde du visst hvorfor heartbroken hadde hatt det nicket hun hadde så kanskje du hadde holdt den stygge kjeften din annie. og store komplikasjoner og t snitt i et planlagt ks? Kom igjen da dere, ærlig talt. Jeg ser i allefall fram til mitt ks snart, heller det en ødelagt baby.

Babyer blir ødelagte i ks også altså. Det er synd at det ikke blir nevnt oftere, men det er ikke veldig mye større sjanse for hjerneskadde barn som følge av naturlig fødsel kontra ks...

#15 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:39

Vis innleggHeartbroken skrev 08 april 2012 - 14:01:

Ser du at hi roper hurra noe sted? Hvis du kan lese, ser du at hun har vært gjennom en lang prosess hvor hun tilslutt har havnet på at ks er riktig i hennes tilfelle.

Hva vil du egentlig med innlegget ditt? Gjør HI enda mer bekymret for ks enn hun alt er? Hva med å skjønne at vi er forskjellige og at vi tar forskjellige valg ut fra vår livssituasjon?

Ok ikke akkurat hurra, men les overskrifta.

Etter å ha sett "Beretninger om begynnelser" på onsdag er jeg såååå glad jeg skal ha keisersnitt!!

Sååååå glad, er nesten hurra i mine ører. å de fleste barna har forsatt det best av å bli presset ut av fødselskanalen men som jeg også sier så skjønner jeg at ks er det beste alternativet for noen. Men virker på meg som man ikke helt skjønner hva man skal være med på når man skriver såååååå glad!!!

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:44

Uansett hva Heartbroken har gjennomgått så trenger a ikke gå rundt å belære folk. I tillegg til å være sur og grinete til en hver tid. psykologer tar seg av sånt eller????  Så av den grunn at hun har knust hjerte så skal hun ha null innsikt eller empati eller forståelse.

Blir bare tullete dette her... tåpelig rett og slett.

#17 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:47

Vis innleggMedulla skrev 08 april 2012 - 15:30:

Babyer blir ødelagte i ks også altså. Det er synd at det ikke blir nevnt oftere, men det er ikke veldig mye større sjanse for hjerneskadde barn som følge av naturlig fødsel kontra ks...

Dere tar jo hele greia ut av sammenheng, tror dere det er slik for alle at man bare letter på foten og klemmer litt og så er barnet ute slik som med Nettie?Det er nemlig ikke det. Det er større sjanse for hjerneskadde barn dersom det IKKE er forhold som ligger til rette for vaginal fødsel og da er vel KS et veldig godt alternativ for mange.Hadde alle kunne bare klemme ut ungene så hadde det vel ikke eksistert KS?

Jeg skulle også gjerne hatt en vanlig vag fødsel om jeg var som Nettie. Jeg har på min side spankulert rundt i gangene på føden etter et KS og sett på alle som har gått rundt med preikestolen og vært helt ødelagt etter en vag fødsel og tenkt på at "jaja, jeg kom jo greit unna med et ks likevel" så det der kan vel gå begge veier.

Og Nettie: Herlighet, usympatisk du er altså - æsj....

#18 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:53

Vis innleggBitthen med ny bolle i ovnen:) skrev 08 april 2012 - 15:47:

Vis innleggMedulla skrev 08 april 2012 - 15:30:

Dere tar jo hele greia ut av sammenheng, tror dere det er slik for alle at man bare letter på foten og klemmer litt og så er barnet ute slik som med Nettie?Det er nemlig ikke det. Det er større sjanse for hjerneskadde barn dersom det IKKE er forhold som ligger til rette for vaginal fødsel og da er vel KS et veldig godt alternativ for mange.Hadde alle kunne bare klemme ut ungene så hadde det vel ikke eksistert KS?

Jeg skulle også gjerne hatt en vanlig vag fødsel om jeg var som Nettie. Jeg har på min side spankulert rundt i gangene på føden etter et KS og sett på alle som har gått rundt med preikestolen og vært helt ødelagt etter en vag fødsel og tenkt på at "jaja, jeg kom jo greit unna med et ks likevel" så det der kan vel gå begge veier.

Og Nettie: Herlighet, usympatisk du er altså - æsj....

Hvorfor er jeg usympatisk??? Enten mangler jeg selvinnsikt eller så vet ikke du hva det ordet betyr...????

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 957 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 15:54

Vis innleggNetti*** skrev 08 april 2012 - 15:39:

Sååååå glad, er nesten hurra i mine ører. å de fleste barna har forsatt det best av å bli presset ut av fødselskanalen men som jeg også sier så skjønner jeg at ks er det beste alternativet for noen. Men virker på meg som man ikke helt skjønner hva man skal være med på når man skriver såååååå glad!!!

Skulle hun ikke ha rett til det? Hun har jo også et KS bak seg så hun skulle jo vite hva hun går til vel så godt som den som aldri har hatt et?

#20 Netti***

Netti***

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 428 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 16:08

Vis innleggAnonym bruker skrev 08 april 2012 - 15:54:

Vis innleggNetti*** skrev 08 april 2012 - 15:39:

Skulle hun ikke ha rett til det? Hun har jo også et KS bak seg så hun skulle jo vite hva hun går til vel så godt som den som aldri har hatt et?

Er litt vanskelig å skrive noe når det er en masse analfabeter her.

ar skrevet flere ganger at jeg skjønner godt at ks er det beste for mange.Men sier også at det ikke er noe hurra eller såååååå glad for det. Men er mange som ikke bør eller burde føde vaginalt og er kjempe glad vi har keisersnitt som mulighet. Her har til og med fagpersonell vært med på avgjørelsen så da tviler jeg ikke et sekund på at det er det beste å gjøre for akkurat HI.

Beklager at du har stått opp med feil bein i dag, men det er virkelig ikke min skyld.