Gå til innhold

Isofix-spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har et bilsete som vi fester med bilens belter. Setet er greit nok, men Vesla sitter veldig rett opp og ned og det er tungvint å ta setet ut og inn av bilen (hvis vi feks trenger bilen til å frakte store ting). Det blir til at vi unngår å ta det ut, av redsel for å ikke sette det inn riktig igjen.. det var butikken som monterte det for oss.

 

Vi kjøpte bilsete før vi kjøpte bil, og visste ikke om vi kom til å kjøpe bil med isofix. Det har vi gjort, og nå lurer jeg på om det er noen vits i å bytte bilsete..

Hvor lenge bruker de bilsete nr 2?

 

Er det slik at når man snur bilseter med isofix framovervendt så fester man de likevel med bilens belter? Eller fester man de med isofix begge veier?

 

Jeg husker ikke helt hva setet vi har heter. Besafe x3 eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilsete nr 2 bruker de til ca 4 år framovervendt og så lenge det passer bakovervendt(eller opp til max vekt)

 

De kan ikke festes med isofix begge veier nei. Et kombisete som kan festes med isofix bakovervendt må festes med setebelter framovervendt.

Isofix er bare godkjent ved framovervendt bruk opp til 18 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsete nr 2 bruker de til ca 4 år framovervendt og så lenge det passer bakovervendt(eller opp til max vekt)

 

De kan ikke festes med isofix begge veier nei. Et kombisete som kan festes med isofix bakovervendt må festes med setebelter framovervendt.

Isofix er bare godkjent ved framovervendt bruk opp til 18 kg.

 

Isofix er godkjent både bakover og fremover. Det går også høyere enn 18 kg. Mange beltestoler opptil 36 kg er jo laget med isofixsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsete nr 2 bruker de til ca 4 år framovervendt og så lenge det passer bakovervendt(eller opp til max vekt)

 

De kan ikke festes med isofix begge veier nei. Et kombisete som kan festes med isofix bakovervendt må festes med setebelter framovervendt.

Isofix er bare godkjent ved framovervendt bruk opp til 18 kg.

 

Isofix er godkjent både bakover og fremover. Det går også høyere enn 18 kg. Mange beltestoler opptil 36 kg er jo laget med isofixsystem.

 

Bakovervendt er det godkjent lenger opp enn til 18 kg ja. Men framovervendt er det ikke godkjent lenger enn til 18 kg med stolens integrerte seler.

Finnes seter opp til 36 kg med isofix ja, men da er barnet festet med bilens seler, det blir noe annet.

 

Anonym #2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilsete nr 2 bruker de til ca 4 år framovervendt og så lenge det passer bakovervendt(eller opp til max vekt)

 

De kan ikke festes med isofix begge veier nei. Et kombisete som kan festes med isofix bakovervendt må festes med setebelter framovervendt.

Isofix er bare godkjent ved framovervendt bruk opp til 18 kg.

 

Isofix er godkjent både bakover og fremover. Det går også høyere enn 18 kg. Mange beltestoler opptil 36 kg er jo laget med isofixsystem.

 

Bakovervendt er det godkjent lenger opp enn til 18 kg ja. Men framovervendt er det ikke godkjent lenger enn til 18 kg med stolens integrerte seler.

Finnes seter opp til 36 kg med isofix ja, men da er barnet festet med bilens seler, det blir noe annet.

 

Anonym #2

 

Må visst korrigere meg selv litt, ble litt usikker et øyeblikk og etter en sjekk så ser jeg at Isofix IKKE er godkjent lenger enn til 18 kg hverken forover eller bakovervendt.

 

Og vi er visst flere som burde sjekke fakta før vi svarer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nr 2 bilstol med isofix kan enten bare festes bakovervendt eller forovervendt med isofix-feste. Man må altså ta et valg på om en vil montere barnet forovervendt eller bakovervendt til det er ca 18 kg tungt (rundt 4 år for de fleste barn). Vi har bakovervendte bilstoler av samme type som dere har (BeSafe ett-eller-annet) som festes slik med isofix, deisse kan også monteres framovevendt med bilens egne seler, men da er de ikke like sikre.

 

Her har våres barn (med unntak av eldste som bikket 18 kg allerede som 2,5 åring) brukt bakovervendte seter til ca 3,5-4 års alder, og så har vi byttet til vanlig framovervendte beltestoler (15-36 kg). Vi har dem både med og uten isofix.

 

Du kan få bilstoler som kan brukes bakovervendt til barnet er 25 kg, men de er uten isofix da det foreløpig ikke finnes et system som godkjenner bakovervendte bilstoler med isofix til mer enn 18 kg.

 

Det Anonym #2 sier om at framovervendte bilstoler der barnet festes med bilstolens egne seler bare er lovlig opp til 18 kg stemmer ikke. Det finnes flere framovervendte bilstoler der barnet kan festes med bilstolens egne seler som går opp til 25 kg (men disse er uten isofix da). De er dog ikke enighet her om det er sikrest å uansett bytte til belstestol der barnet festes med bilens egne seler, eller la barnet festes i stoler med integrerte seler, når barnet bikker ca 17-18 kg. Rent personlig synes jeg tester og teorier som viser til at det er tryggest å feste barnet med bilens egne seler (altså bruke beltestol) når de er blitt ca 4 år virker tryggest.

 

Så kort oppsummert HI, så ville jeg byttet sete dersom barnet ditt er liten nå og uansett vil bruke ett nytt sete i mange år. Det dere har nå kan dere jo evt selge?

Endret av Alva♂♂♂♀
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Må visst korrigere meg selv litt, ble litt usikker et øyeblikk og etter en sjekk så ser jeg at Isofix IKKE er godkjent lenger enn til 18 kg hverken forover eller bakovervendt.

 

Og vi er visst flere som burde sjekke fakta før vi svarer......

 

Joda, det finnes mange beltestoler som er 15-36 kg som har isofixfste. Vi har ett slikt sete selv. Så isofix er godkjent framover til 36 kg, men ikke som bilstol der barnets festes med stolens egne seler, kun der det festes med bilens egne seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst korrigere meg selv litt, ble litt usikker et øyeblikk og etter en sjekk så ser jeg at Isofix IKKE er godkjent lenger enn til 18 kg hverken forover eller bakovervendt.

 

Og vi er visst flere som burde sjekke fakta før vi svarer......

 

Joda, det finnes mange beltestoler som er 15-36 kg som har isofixfste. Vi har ett slikt sete selv. Så isofix er godkjent framover til 36 kg, men ikke som bilstol der barnets festes med stolens egne seler, kun der det festes med bilens egne seler.

 

Mulig det ble litt rotete, men jeg mener at festing med stolens integrerte seler bare er godkjent opp til 18 kg med isofix(og har ment det i alle innleggene jeg har skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mulig det ble litt rotete, men jeg mener at festing med stolens integrerte seler bare er godkjent opp til 18 kg med isofix(og har ment det i alle innleggene jeg har skrevet).

 

Da er vi på samme planet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...