Gå til innhold

Vil IKKE sitte stille og bli lest for....17mnd...flere?...


RWM

Anbefalte innlegg

Som tittelen spør om...flere av dere som ikke klarer å få til de der koselige lesestundene med barnet sitt? Min lille kan sitte toppen 1min i ro på fanget mitt mens jeg forsøker å lese fra alskens bøker med både biler som han elsker eller hunder eller helt andre ting. MEN han skal overhodet ikke stille og bli lest for :( Alltid ned på gulvet for å leke med lekene sine...

 

Har dere noen triks i ermet for å finne roen på fanget, eller er de i en alder hvor de har veldig mye mark i rumpa?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et så lite barn klarer ikke å holde oppmerksomheten over lengre tid. VI sier i barnehagen at ca. 3 år gamle barn klarer å holde fokus i 5-10 min. Så det er verken noe galt med barnet ditt eller deg. De er aktive og har mye energi i den alderen. Hvis det ikke er noe som er virkelig interessant så skal du derfor ikke forvente så veldig lang fokustid. Prøv heller å følge barnet i det det holder på med og hjelp, oppmuntre og støtte aktiviteter hun liker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar L.I.L.Y :) Jeg gjør som du nevner; engasjerer meg veldig i det han gjør og oppdager. Jeg er dog veldig bevisst på at han skal lære seg å kunne leke alene. Dette da han kommer til å være et enebarn for evig tid, og ikke alltid vil ha andre barn å leke med. Dette er han veldig flink til :)

Jeg tilbyr han bøker mens han sitter på gulvet, og han elsker å bla i dem, men finner stort sett på noe annet som er mer spennende :)

 

Skal ikke stresse noe mer med dette enn så lenge :)

 

Nok en gang takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldsten her har nettopp begynt å like å bli lest for, leser før legging og bruker det som en siste kosestund hver dag :) han er snart 2,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud for et dumt spm!! Trodde du virkelig at det var VANLIG at en 17 mnd gammel unge kunne sitte stille på fanget å bli lest for? Seriøst? Sikkert noen som kan det, men det tilhører sjeldenhetene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud for et dumt spm!! Trodde du virkelig at det var VANLIG at en 17 mnd gammel unge kunne sitte stille på fanget å bli lest for? Seriøst? Sikkert noen som kan det, men det tilhører sjeldenhetene..

Blir så imponert over dere "anonyme" som kun kommer inn og slenger dritt når man lurer på ting. Er man førstegangsmor så er man det. Da kan man bli usikker på den minste lille ting. Bare så synd slike som deg kommer inn og sprer eder og galle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Triks som funker på min jente på 16 mnd - rare stemmer, sangbøker, bøker med luker. F.eks tassen er spennende å titte bak. Gjøre masse teater ut av det så kanskje han holder ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks som funker på min jente på 16 mnd - rare stemmer, sangbøker, bøker med luker. F.eks tassen er spennende å titte bak. Gjøre masse teater ut av det så kanskje han holder ut :P

Det er verdt et forsøk :) Skal teste det ut :) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine likte ikke å bli lest for i den alderen, men nå har minsten blitt 21 mndr og vi kan i alle fall bla i bøkene og snakke om bildene. "Se, en bil! En båt!" Ingen vits å lese teksten, ikke en gang 4-åringen min har tålmodighet til det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart hvor forskjellige disse små er. Min er 14 mnd og synes det er helt topp å bli lest for. Vi har bøker til ham "over alt", så han henter ofte bøker som han kommer med til oss, gir den så til en av oss, så vi kan lese for ham. Han har jo ikke den helt store tålmodigheten, men han kan fint sitte i fanget og bla i boken sammen med oss.

Så jeg har vel ikke noe særlig tips, annet enn å ha bøkene tilgjengelig og å være åpne for å lese dem når det passer minsten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar du barnet velge bøker selv? Ta gjerne en tur på biblioteket, og værforberedt på at de kule/koslige/tradisjonelle bøkene du gjerne vil låne ikke er det han vil låne ;)

 

Kanskje er han også klar for bøker med mer historie/tekst eller mer komplekse bilder? Kari Grossmann har mange herlige bøker, med veldig mange detaljer og litt tekst som du kan lese eller la være. Og Vrimleby-bøkene til Rotraut Susanne Berner (elns), de har også veldig detaljerte tegninger. Ingen tekst der, men det står litt om personene og hendelsene på baksida, så du kan dikte selv.

 

Jenta vår ville *leses* for fra hun var ca 17-18 mnd, tror jeg, så da begynte vi å lese vanlige billedbøker for henne - teksten ble gjerne forkortet eller omfortalt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår elsker bøker, men har først nå begynt å sitte stille over litt lenger tid. hun er 20 måneder og nå kan jeg "lese" meg gjennom noen små bøker.

 

De mest populære bøkene for noen måneder siden var uten tvil om verdens minste elefant - Kokos! Anbefaler virkelig de klaffebøkene. De er solide og hun har ikke klart å rive av en eneste klaff! Det er noe nytt å oppdage i tegninge for hver gang man leser, og så blir man litt kjent med Karsten og Petra også - bøker som vi kommer til å lese mye når hun blit litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart 19måneder ( om 4dager) og kan sitte lenge i fanget og se i bøker, peke og bable. Jeg kan og les litt for han men det må skje på hans premisser. Jeg får ikke lov å holde og bla i boka, det skal han gjøre selv. Så stort sett bare prater og peker vi på bilder også leser jeg kansje de få setningene under. Men blir sjelden sammenheng da han ofte blar flere sider i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Vesla er 13 mnd. Det varierer veldig, men har alle bøkene tilgjengelig for henne. Jeg ser henne ofte sitte på teppet sitt å bla i en bok å hvine av glede når en hund eller katt dukker opp, hun kommer også ofte bort til meg med en bok som vi skal lese. Jeg reker sjeldenet å lese ferdig før hun blar om til neste side, men det er helt greit og jeg er overentusiastisk til hvert eneste bilde. For bøker ønsker jeg virkelig at hun skal like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...