Hva skal jeg gjøre når ungen trasser? Jeg trenger konkrete råd
Det er bestemte ting han trasser over:
* skifte bleie
*kle på seg
*bli plassert i bilen når vi skal en plass (han vil heller leke ute)
*sitte i handlevogna på butikken (ånei,det nytter ikke å la han gå "løs" når jeg er der aleine.. been there,done that
*jeg får ikke lov å lage middag, da står han og hyler og drar i beina mine. vil heller ikke sitte på benken å se på at jeg lager og "hjelpe".
*opp fra badekaret (han vil ikke bade mer, men vil heller ikke opp..)
*spise middag
*hvis pappaen eller jeg går inn i et annet rom, feks hvis en av oss skal på do
Ja, jeg kunne fortsette i det uendelige, for at trasser over ALT føler jeg, og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg prøver og prøver og gjøre ungen tillags, prøver å være tålmodig og overse sutringen, eller avlede, men til slutt så bare eksploderer jeg.
Igår gikk jeg langt over streken,da jeg var stresset med å lage middag til svigerfamilien som kom på besøk.. ungen stod som vanlig å hylte på gulvet, ville leke, ville ikke at jeg skulle lage mat. jeg prøvde som vanlig å sette han på kjøkkenbenken, gi han noen kjøkkenredskaper,. ja prøve å leke litt med han samtidig som jeg lagde mat. men han bare hylte og hylte. til slutt tok jeg tok i han rundt armene, løftet han opp og skreik "nå må du ti still" og satt han hardt ned i sofaen og ba han sitte der og være stille og se på bompibjørnene. ¨
da blei han stille også.. han blei vel livredd stakkars gutten..
Trenger hjelp med hva jeg kan gjøre når han er sånn? ikke noen tvil om at han har kommet i en form for trassalder, for han har vært slik de siste 2 mnd ca..
Er veldig takknemlig for alle som gidder å komme med tips til hva jeg kan gjøre..