Gå til innhold

Sykling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når er det "normalt" at barn begynner å sykle?

Gutten min på 4,5 år er milvis fra å kunne sykle uten støttehjul enda, men det ser heldigvis ikke ut til å plage han noe. Han har dårlig balanse, er livredd for å sykle i nedoverbakker, og klarer ikke å sykle når det er en liten oppoverbakke......

Men ser jo at flere av kompisene han på 4.5 år sykler uten støttehjul nå....

Så er det noe gjennomsnittsalder her tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne med tvillinger på nesten fem, og de er ikke i nærheten av å sykle stødig på tohjulssykler. Barnebarnet til naboen lærte å sykle når han var 6, og jeg vet at jeg var 5 selv når jeg lærte å sykle på tohjulsykkel. Men så er broren til han på 6 i full gang med sykling nå, og han er vel snart fire år. Generelt sett tror jeg det varierer veldig.

 

Vår gutt på vel tre har blitt flink til å holde balansen på løpesykkelen, så jeg tror dette vil hjelpe på å lære han å sykle. Men han er ikke så veldig flink til å bruke pedalene på trehulssykler ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en balansesykkel/ springsykkel? Det er jo ikke rart at han har dårlig balanse på sykkel hvis han aldri øver den opp ;) Har han prøvd å sykle uten støttehjul mer enn bare noen få ganger? Min yngste var ganske usikker på sykkel da hun hadde støttehjul, men så snart hun lærte seg å sykle uten så har hun syklet som en racer!

 

Begge mine har forresten vært rundt fire år når de har lært å sykle. Den ene var under fire år og hadde bare brukt balansesykkel frem til det (han kunne bare sykle. Satte avgårde uten støttehjul før vi rakk å reagere), den andre var litt over fire år og måtte øve en del. Hun hadde brukt sykkel med støttehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det "normalt" at barn begynner å sykle?

Gutten min på 4,5 år er milvis fra å kunne sykle uten støttehjul enda, men det ser heldigvis ikke ut til å plage han noe. Han har dårlig balanse, er livredd for å sykle i nedoverbakker, og klarer ikke å sykle når det er en liten oppoverbakke......

Men ser jo at flere av kompisene han på 4.5 år sykler uten støttehjul nå....

Så er det noe gjennomsnittsalder her tro?

 

 

Min jente var akkurat fylt 4 da hun kom til meg og sa at vi måtte ta av støttehjulene fordi hun kunne sykle uten!!! Jeg trodde egentlig ikke på henne, men tenkte vi kunne prøve for moro skyld. Og den lilla jenta sykla i vei som om hun aldri hadde gjort annet! En litt flau og skamfull (men superstolt) mamma sto igjen:) Viste seg at hun syklet mye på sånn balansesykkel i bhg så det var nok slik hun hadde lært det. Har stor tro på de syklene da de lærer balansen på "riktig" måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 5 1/2 år og sykler med støttehjul. Hun sykler fint nedoverbakke og bremser. Liker det kjempe godt!

Det er for tidelig å ta av støttehjulene for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest tilda med to små <3

Jeg trodde også at min 4 1/2 åring var milevis fra å kunne ta av støttehjulene. Men så ville han så gjerne ta dem av da, og etter tre små øvelsesrunder på plassen her så for han avgårde på egenhånd ;-)

 

Jeg undervurderte gutten skikkelig, og hadde ikke sett antydning til balanseevne mens han hadde støttehjulene på, uten støttehjul derimot har jo ungen balanse som bare det!

 

Så dere som tror at barna deres ikke er klar for å droppe støttehjula ... gi dem et forsøk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenten vår har akkurat fått sin første sykkel - med støttehjul. Hun er 4,5 år.

Nå trener vi på dette med å starte og stoppe kontrollert, bremse, styre, holde øynene på veien osv.

Stresser ikke med å ta av støttehjulene.

Har sett henne på balansesykkel i barnehagen så jeg regner med at hun kommer til å finde balansen på den vanlige syklen også etterhvert.

Jeg tenker at det viktigste akkurat nå er at hun får kjenne på gleden ved å sykle og oplever mestring i forhold til sykling. Da skal resten nok komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er 3 og har syklet uten støttehjul i et par mnd. Nå er hun i overkant aktiv av seg og ikke redd for en ting så hun har vært tidlig ute med all motorikk/balanse-aktiviteter. I tillegg har hun syklet med balansesykkel i et års tid og det har nok hjulpet godt det og :) Her foreslo hun det sjøl å ta av støttehjulene, ikke vits å tvinge frem noe - de sykler uten når de er klare for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente sykklet uten støttehjul da hun var 4, men hun hadde sparkesykkel fra hun var 2 år, en slik fra xxl, micro me 3hjul, 2 fremme og ett bak, da fikk hun balanse, men som hun over skrev så er min datter og i overkant aktiv og tøff og aldrig hatt problemer med motorikken. men ikke tving frem noe da kan man gjøre vondt værre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er vanlig. Vet om en som syklet uten støttehjul da hun var 2. Vår på 4 vil knapt bruke sykkelen... Vi får ta det som det kommer. Oppmuntre, men ikke presse for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De fleste 2007 barna i gata vår sykler uten støttehjul. Sønnen min på 4,5 vil ikke prøve engang. Han er overhodet ikke interessert i å øve. Han er flink på sparkesykkel (m to hjul foran og ett bak) og han synes selv at det er mye mer artig å bruke den enn den store tunge sykkelen. (det er en liten og lett variant) Jeg har vel ikke pushet veldig mye enda heller. Det er ikke noe stress, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første tok vi av støttejulene da hun var 5 år. Hun var forsiktig av seg og vi ventet til hun ville ta de av selv.

 

Yngste fikk sykkel med støttejul nå rett etter 4 års dagen og hun satte seg bare rett opp og sykklet. Hadde nok sett på storesøster.

Vet ikke om vi blir til å ta av støttejulene i år eller om vi venter til neste år når hun er 5 år.

Må se utover sommeren og hva hun selv vil.

 

Her virker det som de fleste tar av støttejulene rundt 5 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste lærte å sykle uten støttehjul tre måneder før hun fylte fem. Lærte det veldig raskt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Eldstemann var over fem. Var ikke så interessert i å prøve, selv med ny sykkel. Men da lillesøster på 3,5 stolt kom syklende uten støttehjul, satte han seg på og syklet til han klarte det han også. Nå kan vi fint sykle noen km med de begge to. 6 og 4,5 år.

Endret av Mamma i vinden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster var vel enten rett før 6 år eller akkurat blitt 6 år når hun lærte uten. Faren tok støttehjulene av og på flere ganger for hun ville "øve", men ga opp og hadde litt lite interesse i lengden. Men plutselig så satt det.

Lillebror på 4 1/2 vil ikke sykle i det hele tatt og bare sparker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

min kar på 3,5 år sliter veldig med styrken i beina og sliter dermed også med pedalene på vanlig sykkel så han har fått seg sparkesykkel med ett hjul fremme og ett bake og sparker som bare det. regner med at han får slik balansesykkel til neste år så tar vi det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Guttungen begynte å sykle uten støttehjul når han var 4,5 år. Det lærte han seg helt selv. Det var nesten litt komisk.. for han sa bare at han skulle ha av støttehjula.. og vips så sykla han bortover gata!! Men han har alltid vært veldig flink motorisk! Det er jo forskjell på disse trolla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...