Gå til innhold

Måltider 8 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange måltider og hvor mye spiser deres 8 mnd gamle babyer?

 

Hos oss er det froskost rett etter vi står opp, grøt 1/2 dl og et halvt fruktmosbeger

 

Amming 1 timer etter det med dupp etterpå

 

Lunsj ca 2 timer etter det igjen, 1/2 glass med grønnsaksmos, noen brødskivebiter (for å øve, venne ham til det) og litt fruktmos

 

Amming og dupp

 

Middagsmat, 1/2 glass, litt fruktmos

 

Kveldsmat 1 time før leggetid, litt over 1/2 dl grøt, 1/2 beger fruktmos

 

Amming på sengekanten

 

Amming 2-3 ganger i løpet av natta. Litt vann til alle måltidene. Han drikker ikke så mye, gnager og tuller mest med flaska/tutekoppen.

 

Ifølge helsesøster burde vi hatt 4-5 fulle måltider i løpet av dagen, og kun ammet 4 ganger i døgnet... Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til så mye fast føde?? Fulle måltider vil si ca dobbelt så mye mat til hvert måltid enn vi har nå, og ett måltid til? Jeg sliter med å få i ham det jeg gir nå... Og skal man virkelig kutte så mye ned på mm allerede? Han ligger helt fint på vekstkurva.

 

Føler ikke vi gjør annet enn å spise og sove nå om dagen. Tiden med kun amming var jo en drøm i forhold, selv om det var hver 2-3 time hele døgnet... Og dette er jo helt umulig å få til om man skal bort en dag, feks shoppe... Hvordan får dere dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er vår måltidsrytme:

 

07: Ammes

Ca 08 (etter stell): Grøt av 1 dl vann

10.30/11 (etter første lur): fruktmos og ammes

13: innmaten av ca en brødskive og ammes

16 (etter andre lur): full porsjon middag og ammes

18.30: grøt av 1 dl vann og ammes

 

Jeg gir vann til alle måltider, men han drikker ikke så mye av det. Ammer rett etter hvert måltid, med unntak av frokosten hvor han ammes når han våkner før vi går på badet.

 

Jeg synes det er en fin rytme. Får tid til å shoppe/gå tur osv på formiddagen. Tar Evt bare med skive til ham. Før han begynte å spise brød, fikk han grøt kl 13, og da tok jeg bare med det dersom vi var ute.

 

Ser at du ammer utenom de måltidene med fast føde, kanskje derfor du føler at all tiden går til mat? Jeg vet ikke hva som er best, jeg merker jo at melkeproduksjonen min er gått en del ned nå når jeg ammer etter fast føde. Men om en mnd skal jeg begynne på jobb, og må da kutte ned på ammingene, og i tillegg så spiser jo gutten min så mye fast føde at amming bare blir for påfyll av væske og for å få i ham melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår måltidsrytme:

 

07: Ammes

Ca 08 (etter stell): Grøt av 1 dl vann

10.30/11 (etter første lur): fruktmos og ammes

13: innmaten av ca en brødskive og ammes

16 (etter andre lur): full porsjon middag og ammes

18.30: grøt av 1 dl vann og ammes

 

Jeg gir vann til alle måltider, men han drikker ikke så mye av det. Ammer rett etter hvert måltid, med unntak av frokosten hvor han ammes når han våkner før vi går på badet.

 

Jeg synes det er en fin rytme. Får tid til å shoppe/gå tur osv på formiddagen. Tar Evt bare med skive til ham. Før han begynte å spise brød, fikk han grøt kl 13, og da tok jeg bare med det dersom vi var ute.

 

Ser at du ammer utenom de måltidene med fast føde, kanskje derfor du føler at all tiden går til mat? Jeg vet ikke hva som er best, jeg merker jo at melkeproduksjonen min er gått en del ned nå når jeg ammer etter fast føde. Men om en mnd skal jeg begynne på jobb, og må da kutte ned på ammingene, og i tillegg så spiser jo gutten min så mye fast føde at amming bare blir for påfyll av væske og for å få i ham melk.

 

Hvis jeg ammer før maten så vil han ikke ha mat. å amme etter mat er heller ingen vits for da vil han ikke ha pupp... Og jeg må amme før duppene for at han skal sovne... Så derfor blir det mye mat. Jeg må vel trappe ned på ammingen da sikkert, for at han skal bli sulten nok til mat? Men er redd at det da blir slutt på melka, eller veldig lite, og føler liksom han burde fått godt med mm en stund til, men det er kanskje feil det da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er rett, dette er min første;) Kanskje noen andre kan svare deg bedre? Dersom babyen legger fint på seg, og du synes måltidsrytmen er grei, så er det jo ikke noe problem å gjøre det slik du gjør. Men det virker som du synes det er slitsomt?

 

Min gutt er glad i både mat og pupp, så ikke noe problem her;) Men merker som sagt at han drikker mindre av puppen etter måltidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Kanskje det du kan begynne med er å venne ham av med pupp før søvn? Så blir det lettere hvis f.eks mannen eller noen andre skal ta seg av ham en dag?

 

Jeg gjorde som deg tidligere, ammet før dupp (men la ham våken i vognen). Kuttet det ut for vel en mnd siden, og det var grining første dagen, etter det har han lagt seg greit. (Med Evt litt vugging/rugging av vognen og putte smokk i munnen hans noen dager...)

Endret av Anastasia med tuttegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Kanskje det du kan begynne med er å venne ham av med pupp før søvn? Så blir det lettere hvis f.eks mannen eller noen andre skal ta seg av ham en dag?

 

Jeg gjorde som deg tidligere, ammet før dupp (men la ham våken i vognen). Kuttet det ut for vel en mnd siden, og det var grining første dagen, etter det har han lagt seg greit. (Med Evt litt vugging/rugging av vognen og putte smokk i munnen hans noen dager...)

 

Tro meg jeg har prøvd dette med å ikke amme før søvn;) På kvelden går det fint, dvs han legges våken etter amming og sovner. Men det funker ikke på dagen, da skal han ha "puppen i munnen". Men han vil ikke ha smokk, så jeg antar det er grunnen. "Alle andre" babyer sovner jo med smokken...

Men jeg må jo bare fortsette å prøve å få ham til å sovne på annet vis, men det er så slitsomt, og tidkrevende, og da blir det enda mindre tid til alle måltider. Og alt blir bare stress og styr. Derfor har jeg liksom bare gjort det jeg vet funker og som går raskest slik at vi får unna det vi skal i løpet av dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det er ikke alltid lett nei... Forstår deg veldig godt! Jeg har stått mange timer tilsammen og trillet vognen på vaskerommet for å få ham til å sovne da han var mindre... Kanskje dere kan venne ham av med pupp før dagsoving en gang din mann har fri noen dager på rad slik at han kan hjelpe deg? Det er veldig slitsomt å stå i kampene alene når de små gråter av sinne/frustrasjon fordi de ikke får det som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det: 7,5 mnd gammel

ca 08: 150 ml mme

ca 11: grøt av ca 1/2 dl vann+fruktmos+ litt mme (drikker lite til dette måltidet, men får tilbud)

ca 14-15: 1/2 prosjon middag+vann

ca 19: Grøt av ca1/2 dl vann+fruktmos

ca 20: 50-100 ml mme

Ingen mat på natt.

 

Ser ut som om vi har ca like stort matinntak på barna. Han får også smake av vår mat når vi spiser, men det regner jeg ikke som ett måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det: 7,5 mnd gammel

ca 08: 150 ml mme

ca 11: grøt av ca 1/2 dl vann+fruktmos+ litt mme (drikker lite til dette måltidet, men får tilbud)

ca 14-15: 1/2 prosjon middag+vann

ca 19: Grøt av ca1/2 dl vann+fruktmos

ca 20: 50-100 ml mme

Ingen mat på natt.

 

Ser ut som om vi har ca like stort matinntak på barna. Han får også smake av vår mat når vi spiser, men det regner jeg ikke som ett måltid.

 

Det var en lettelse å lese, har følt meg fullstendig mislykket som ikke får i ungen nok mat. Men kanskje han ikke trenger mer enda? Er komplett umulig å få i mer hvertfall, og jeg er redd jeg har presset han for mye allerede. Dumme helsesøster som sa han skulle ha så mye mer... Har jo stressa som en helt med dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er 7 mnd.

 

07: pupp + hirsegrøt av 1 dl vann

10: grønnsaksmos, ca 1/2 glass

10-12: dupp

13: fisk og grønnsaker, ca 1/2 glass

15-15.30 dupp

16: lever og grønnsaker, ca 1 glass

19: banan og avokadomos + pupp

 

Ingen nattmat.

 

Jeg lager all maten hennes selv, også grøten. Hun blir tilbudt vann til alle måltider, men drikker omtrent ingenting.

 

I tillegg til det over her spiser hun også litt frukt, både most og i biter og av og til litt brødbiter eller hardkokt egg. Hun spiser nesten alt hun får og er kjempeflink til å tygge biter, har til og med spist skorpe allerede. Spiser gjerne av maten vår også.

 

Jeg har begynt å jobbe igjen, så det er pappaen som styrer hverdagene. Jeg har forresten veldig lite melk igjen nå som jeg bare ammer morgen og kveld, det er derfor hun spiser såpass mye fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det: 7,5 mnd gammel

ca 08: 150 ml mme

ca 11: grøt av ca 1/2 dl vann+fruktmos+ litt mme (drikker lite til dette måltidet, men får tilbud)

ca 14-15: 1/2 prosjon middag+vann

ca 19: Grøt av ca1/2 dl vann+fruktmos

ca 20: 50-100 ml mme

Ingen mat på natt.

 

Ser ut som om vi har ca like stort matinntak på barna. Han får også smake av vår mat når vi spiser, men det regner jeg ikke som ett måltid.

 

Det var en lettelse å lese, har følt meg fullstendig mislykket som ikke får i ungen nok mat. Men kanskje han ikke trenger mer enda? Er komplett umulig å få i mer hvertfall, og jeg er redd jeg har presset han for mye allerede. Dumme helsesøster som sa han skulle ha så mye mer... Har jo stressa som en helt med dette jeg.

 

Unger er jo forskjellig... Jeg kan ikke legge inn flere måltider ennå for da spiser han ikke noe særlig. Ser at sånn vi har det nå er passe for min gutt. Han vokser og utvikler seg som han skal. Stort sett godt humør også.

Syntes helsesøstre mange ganger har for stort fokus på mat, både ene veien og andre. Er så dumt når det er sånn for det gjør foreldrene bekymret, unødig mange ganger :(

Og det er med barn som med oss voksne. Vi har forskjellig behov for matmengder. Jeg syntes jo han her spiser mye i forhold til storebroren hehehe :) Men samtidig så spiser han jo kanskje litt mindre enn din siden han ikke spiser på natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun ca 8 mnd og er ikke store mengdene fast føde her heller, men tar det i hennes tempo, slik er våre dager:

 

Morgen: pupp

Frokost kl 10 1 porsj grøt + vann

Lunsj kl 13 brødskive, frukt + pupp (fortsatt ikke store mengdene brød, går veldig gradvis oppover)

Middag kl 16 potet, grønnsaker,middagsmat, her har det ikke vært store mengdene enda, har fokus mer på å få inn lunsjen og så skal jeg ta for meg middagen, men rundt 3 isterninger med potet/grønt. og så får hun smake på annen mat. Mest pupp.

Kvelds: 1 porsj Grøt

Før legging: pupp.

Ammer 1-3 ganger på natta.

 

Om ca en måned skal pappaen ha permisjon så blir å fokusere på at hun kan spise lunsjmåltidet uten pupp og så får heller middagen komme etterhvert, slik at jeg vet at jeg kan være borte hele dagen uten at hun trenger melk fra meg. Tenker at jeg skal greie å øke dette på en måned.

 

Synes heller ikke du trenger stresse, kanskje ta for deg et og et måltid slik jeg gjør og fokusere på å øke det gradvis og heller tilby litt til de andre måltidene og la henne spise så mye hun vil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7,5 måned: 07.00 Stå opp, 08.00 1,5 porsjon grøt, 09,30 Tilbyr melk deretter dupp, 12.00 Middagsglass (ca halv porsjon) + frukt smoothie, 14.30 tilbyr melk + dupp, 17.30 1,5 porsjon grøt, 18.30 Melk + leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lillemor her snart 9 mnd'er, men har i grunn spist ca det samme i flere uker:

 

Frokost: 1/2-1 brødskive med leverpostei

Ca 200 ml mme

Lunsj: 1 porsjon havregrøt m/ frukt

(noen ganger litt melk på flaske litt senere, kommer litt an på om hun sover en eller to lurer)

Middag: et middagsglass

Kvelds: en porsjon grøt, og som regel spiser hun rett før vi spiser middag, dermed går hun i tillegg smake litt av den, dvs litt pirkemat som pasta eller litt grønnsaker)

 

Så går vi på badet og etter det er det ca 200 ml mme.

Drikker vann til alle måltidene, men det er foreløbig minimalt hun får i seg.

 

Har ei frøken som spiser godt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, det blir mye spising og soving. Kan du kanskje bare gi han mindre og mindre pupp før fast føde?

 

Slik er minis måltider:

Morgen: Pupp og grøt

Lunsj: Pupp og frukstmos (prøver med brød, lite vellykket hittil)

Middag: Pupp og et middagsglass. Kanskje fruktmos også.

Kvelds: Grøt og 140ml mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...