Gå til innhold

Apropos det med å ikke like mat / kresne barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn har en venn som er ekstremt kresen, og ikke så helt lite bortskjemt og vant med å få det meste som han vil hjemme. Bortsett fra det er han en veldig snill og kjekk gutt, så vi klarer å leve med disse særhetene hans uten de helt store problemene.

 

Men et området er til tider litt problematisk. Gutten er en storspiser, men veldig kresen på hva han spiser og drikker. Han drikker f.eks kun saft, juice eller brus til maten, ikke vann. Og han drikker ikke lite heller. Hos oss er det vann til maten i uka, så og si uten unntak. Juice drikker vi kun et glass av til frokost.

 

Når han da er hos oss og spiser middag, vil han ikke drikke vann. Han vil ha saft eller juice. I begynnelsen fikk han gjerne et glass juice, men det fant vi fort ut at ikke nyttet. For et glass var altfor lite, han helte fort i seg en halvliter og mer til. Og jeg mener helle i seg bokstavelig talt. Så kjøpte vi litt saft for å være hyggelige, men det endte jo bare opp med at plutselig var vi blitt saftdrikkere her i huset, for hvorfor skulle våre barn drikke vann når vennen til storebror fikk saft?

 

En annen ting er selve maten. Hos oss består middagen av omtrent 1/3 kjøtt / fisk, 1/3 poteter / ris eller lignende og 1/3 grønnsaker. Selvfølgelig er vi ikke helt militante på det da, men våre porsjoner er ikke beregnet på at man bare skal spise kjøtt og nesten ikke noe annet.

 

Denne vennen liker så og si ingen typer grønnsaker, og er også veldig kresen på annet tilbehør. Han er glad i pasta, spiser litt ris og bare en liten potet. Men om vi hadde, så hadde han glatt spist 3 koteletter f.eks.

 

Så når han spiser middag her, endte det opp med at han satt og gaflet innpå kjøtt, mens vi andre satt igjen med kun poteter og grønnsaker når det kom til servering nummer to. Andre ganger fikk han rett og slett ikke nok mat fordi vi bare hadde kjøpt en kotelett eller et stykke kylling til hver.

 

Nå har vi begynt å kun servere vann til maten i uka og jeg legger på tallerkenene når vi spiser middag slik at alle får sin porsjon. Blir han ikke mett, for han tilbud om brødmat fordi vi ikke har mer kjøtt igjen.

 

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gjort det samme som deg. Du skal ikke oppdra gutten, eller føye han i alt han vil. Sett klare grenser for hva som er iorden i deres hus, vil han ikke ha maten, så får han heller gå hjem å spise. Eller få en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å servere bare vann og bare hans posjon med kjøtt. Enten kan han da spise brød eller han kan spise hjemme siden. Jeg tror imidlertid det ville være lurt å ta en liten prat med foreldrene om hvordan dere gjør det og hva som er reglene hjemme hos dere slik at de vet at det ikke er en selvfølge at han har spist seg mett når han har vært hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI.

 

Ja, vi har sagt det noen ganger når han har blitt hentet at "han syntes nok at det ble litt lite med bare en kotelett, men det er det vi har" Så jeg tror nok at de vet og forstår hvordan det ligger an.

 

Jeg lurer forresten av og til på om han har et eller annet spiseproblem, for han kan lempe innpå enormt mye mat om han får lov, og dessert og annen kos må vi rett og slett servere i porsjoner når han er her, hvis ikke har han ingen grenser for hvor mye han kan spise.

 

Men jeg kjenner ikke foreldrene så godt at jeg vil spørre om det. De har ikke kjent hverandre, eller vært gode venner så lenge ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får ungene bare vann til maten, vi har ikke unger som drikker noe serlig melk så sjeldent den kommer på bordet. Men klager ungene på at de ikke liker vann så får de beskjed om at er de tørste drikker de vann slik som andre her i huset, om ikke lar de være.

 

Vi har kjøtt nok til hvor mange vi er, men frotsing i kjøtt kan vi ikke gjøre. Så her fordeles det utover til alle, og det som evt er igjen fordeles på de som er mer sultene. Ingen får mer kjøtt om de ikke har spist opp det de har på tallerken. Av grønnsaker så tar ungene selv, for alle liker ikke det samme men de må ha endel grønnsaker. Vi har alltid forskjellige grønnsaker siden vi har unger som liker forskjellige ting. Ene ungen liker ikke brokkoli, og det er helt greit for meg for har vi blomkål så kan hun spise en hel alene. Så ingen fare for at de ikke får i seg nok. Selv spiste jeg aldri kokte grønnsaker som liten, det var ikke det at jeg ikke likte grønnsaker men jeg spiste så mye rå grønnsaker at mine foreldre ikke syns de trengte å tvinge meg til å spise kokte grønnsaker. Jeg tvang meg til å spise det når jeg ble 18, jeg er fortsatt ikke så glad i det men det går greit. Tar heller en gulerot i hånden etter middag enn å spise kokte gulrøtter til middag. Om ungene vil det så er det helt greit for meg, for jeg vet de spiser grønnsaker når de på besøk hos andre og jeg syr ikke puter under armene dems når de får lov å besteme litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...