Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)

• Logg inn for å svare
206 svar til dette emnet

#41 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 09:20

Vis innlegg♥ Min engel ♥ skrev 07 april 2012 - 09:12:

Vis innleggBabymama♡ skrev 04 april 2012 - 17:10:

Vis innlegg♥ Min engel ♥ skrev 04 april 2012 - 11:20:

Vis innleggBabymama♡ skrev 03 april 2012 - 18:28:

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)
For en deilig middag hun fikk :D Skal lage litt mer spennende middager til min også når vi kommer hjem fra ferie 15.april. Foreløpig får hun noen skjeer med grønnsaksmos i totiden, men er ikke fan av dette. Liker søtpotet og avokado. Men vil at hun skal lære å like de "kjedelige" grønnsakene også ;) hehe

Tenkte å begynne å lage hjemmelaget grøt også. Foreløpig går det i nestle. Men vil lage hjemmelaget der også etterhvert. Syns kjøpegrøt er litt vel dyrt nå når vi er oppe i to porsjoner på dagen!

Du kan jo kanskje prøve å blande noen grønnsakssorter for å få henne til å like flere? Jeg blandet feks gulrot og vanlig potet - det gikk ned på høykant :)
Har prøvd å gi henne potet og blomkålmos med pittelitt hvitløk, det likte hun ikke. Prøvde mange dager på rad, blandet til og med i litt mm, men neida, hun ville ikke ha :-P Har så prøvd å blande gulrot (for at hun skal kjenne det søte), blomkål og brokkoli. Det likte hun heller ikke. Får i henne kanskje 1-2 skjeer før hun begynner å spytte ut over ALT!
Hehe, og jeg som er så glad i grønnsaker og vil at hun og skal like det.
Får prøve å blande andre typer når vi kommer hjem fra ferie. Skal ha i henne grønnsaker om jeg så må holde på i måndesvis! ;)
Ps: Mener jeg leste at de små ikke skal ha spinat pga innholdet av nitrat? Som omdannes til nitritt, og de små opptar nitritt raskt i blodet og dette forhindrer transporten av oksygen til cellene. Men det er vel sikkert store porsjoner som skal til. Men ville bare dele i tilfelle du ikke visste :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 11:48

Babyen min har feber!!!!
Han har hatt opptil 39 i feber i dag og er pjusk. Han har fått en stikkpille som ser ut til å virke.

Får så vondt av han. Han er så varm og ser så sliten ut... Håper det gir seg snart!

han har fått to tenner, og før de kom merket vi ingenting. Men jeg håper at det kanskje er tenner som er på gang, eller så tror jeg det er en forkjølelse!

#43 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 12:44

Endelig har første tann kommet! Men det var en helt annen enn den jeg trodde skulle komme først:) Og så en hjørnetann oppe av alle ting. Den er kjempestor, så ikke rart det har vært vondt.
Har ikke hatt feber pga tennene, men er ganske snørrete.

Hun kommer seg opp i krabbestilling selv også nå! (5 1/2 mnd)

#44 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 07 april 2012 - 15:57

Min engel: stemmer det med spinat, men man kan gi små mengder fra 6 mnd uten fare. Lykke til med grønnsakene..... :)

#45 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 07 april 2012 - 15:58

Vis innleggLeoliten skrev 07 april 2012 - 11:48:

Babyen min har feber!!!!
Han har hatt opptil 39 i feber i dag og er pjusk. Han har fått en stikkpille som ser ut til å virke.

Får så vondt av han. Han er så varm og ser så sliten ut... Håper det gir seg snart!

han har fått to tenner, og før de kom merket vi ingenting. Men jeg håper at det kanskje er tenner som er på gang, eller så tror jeg det er en forkjølelse!

Ussjda :( Min har heldigvis ikke vært syk ennå (bank i bordet). God bedring!!

#46 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 07 april 2012 - 16:02

Vis innleggozbaby skrev 07 april 2012 - 12:44:

Endelig har første tann kommet! Men det var en helt annen enn den jeg trodde skulle komme først:) Og så en hjørnetann oppe av alle ting. Den er kjempestor, så ikke rart det har vært vondt.
Har ikke hatt feber pga tennene, men er ganske snørrete.

Hun kommer seg opp i krabbestilling selv også nå! (5 1/2 mnd)

Grattis med første tann da :D Her er det ingen tegn annet enn mye sikkel de siste 3 mnd (hun er 6mnd nå).....

Min løfter også opp rompa i krabbestilling men kommer ikke særlig langt... Klarer bare å åle seg litt rundt foreløpig, men er veldig aktiv så det er spennende å se på utviklingen fra dag til dag :)

#47 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 17:50

Vis innleggBabymama♡ skrev 07 april 2012 - 15:58:

Vis innleggLeoliten skrev 07 april 2012 - 11:48:

Babyen min har feber!!!!

Ussjda :( Min har heldigvis ikke vært syk ennå (bank i bordet). God bedring!!

Takk takk! Han virker ikke veldig syk da, men vi målte feberen til 39,8 i stad, så han er ikke i toppform! Heldigvis vil han ha fruktmos og pupp,så han får i seg mat da. Også er han relativt glad og vil leke med lekene sine. Håper han blir frisk snart!

#48 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 291 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 20:08

Vis innleggBabymama♡ skrev 04 april 2012 - 17:28:

Vis innleggLeelo skrev 04 april 2012 - 17:16:

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...
Har du noen hjemmesider eller bøker du kan anbefale om ernæring? Jeg kunne godt tenkt meg å lært litt mer. Men vet liksom ikke hvor jeg skal starte ;)

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

#49 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 291 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 20:13

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

Har du noen hjemmesider eller bøker du kan anbefale om ernæring? Jeg kunne godt tenkt meg å lært litt mer. Men vet liksom ikke hvor jeg skal starte ;)

#50 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 08 april 2012 - 07:46

Vis innlegg81-Mamma<3<3 skrev 07 april 2012 - 20:13:

Nå hadde jeg kost og ernæringsfag på videregående den gangen jeg gikk der og har grunnkompetanse derfra - så derfor lenge siden jeg har lest en spesifikk bok, men burde ikke være vanskelig å finne en tilpasset ditt kompetansenivå fra en av de store foreleggerene :)

Når det gjelder vegetarspesifikk informasjon kan jeg anbefale en bok som heter "Bønner og linser" (Camilla Jensen tror jeg) som gir en god  oversikt over de forsjellige bønne/linsetypenes næringsegenskaper (spes med tanke på hvilke som er fullverdige proteinkilder, og hvilke som må kombineres med karbohydrater). Boken har også mange yummi oppskrifter (ikke bare vegetar) :)

Ellers så er det lille hefte "Mat til spebarn" som du sikkert har fått fra helsestasjonen bra ift hva vi må huske på at de små får i seg (hvordan utnytte jern i grøten osv)?

Anbefaler også disse sidene:
barnemat.com
gladerebarn.blogg.no

Lykke til :)

#51 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 07:58

Vis innlegg♥ Min engel ♥ skrev 04 april 2012 - 11:11:

Vis innleggozbaby skrev 03 april 2012 - 13:38:

Vis innlegg♥ Min engel ♥ skrev 03 april 2012 - 10:48:

Vi holder på med halvnattavenning. Dvs at vi har i en ukes tid nå gitt snuppa vann når hun våkner ca 2,5 time etter grøtmåltidet og frem mot klokken 00.00. Etter det når hun våkner får hun pupp igjen. I begynnelsen drakk hun masse vann når hun våknet. Nå holder det at vi gir smokken, så sovner hun igjen etter 5-15 min. Har heller ikke vært så mye grining. Så hun har nok heller våknet av vane, og trengt puppen for å sovne igjen. Så nå ser vi at hun pleier å våkne til mat i 02-03 tiden. (Da er puppen god og full, så hun blir nok kjempe mett). Også kan hun da sove videre til ca 07.00. Og videre til 8-9 :D Hun har nok ikke trengt de 1-2 måltidene på kvelden før jeg har lagt meg, så er ikke rart snuppa har blitt så god å rund ;) hihi
Så flink du er! Må si jeg blir veldig inspirert. Her er det pupp hele natta enda... men jeg vet jo at det er for det meste bare for kos. Etter påske da skal jeg prøve på det samme som deg. Må bare være 100 % klar for det.
Ja, fant ut at nok var nok. Nå er hun oppe i 2 porsjoner med mat på dagen og i tillegg så ammer jeg hun når hun vil på dagtid. Så nå ville jeg ha litt kveld igjen. Inatt var helt fantastisk, da la vi henne klokken syv, "våknet" til smokken 3 ganger ca. Men våknet ikke til mat før 03.30! :D Så da fikk jeg sjokk når jeg så på klokken, for det har ALDRI skjedd før :D Så nå begynner hun også å sove bedre endelig! Krysser fingrene for at det fortsetter slik!
Lykke til når dere også skal prøve :)

Ps: Merket at snuppa spiste mer på dagen når hun ikke fikk de 2 ammingene tidlig på kvelden etter hun var lagt ;)
Hvordan går det med dere nå?
Etter i natt er det nok for oss også. Jeg har nesten ikke sovet og hun har vært på puppen hele natta. Hun spiser 2 fulle grøtmåltider nå, pluss 3 isterninger med middag og frukt i tillegg til amming i løpet av dagen nå. Så hun kan jo umulig være så sulten på natta:)

Problemet er at hun ikke tar smokk, og har prøvd å gi henne vann i senga og da ble hun illsint. Men vi får bare stå i det.

#52 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 18:50

Uff jeg tror prinsen har fått den 4. barnesykdommen.
Skikkelig ekkelt når babyen min er syk for første gang! Han som pleier å være så blid og smiler og ler hele tiden, smiler nesten ikke i det hele tatt.
har knapt hør han gråte siden han ble født og nå er det mye gråt hele dagen og natten.. stakker lille prinsen min! Håper det gir seg snart.
Har hatt høy feber i 2 dager nå, og det er ikke så lenge men det er lenge nok når babyen min har det vondt!

#53 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 19:05

Gjeeesp...her er det den ene bleia etter den andre, og urolig nattesøvn. Eneste som slår meg er tenner... Er sååå trøtt for tiden, merker at det blir lite søvn...:(
   Hun er forøvrig blid og fornøyd, åler og setter seg i krabbestilling, spiser litt middag og litt grøt, men langt fra full porsjon...

#54 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 291 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 20:07

Er det mange som åler, eller står i krabbestilling nå? Jenta mi gjør ikke. Hun har aldri vært veldig glad i å ligge på magen. Men jeg ser hun begynner å bevege seg litt i sirkler nå. Hun drar seg imidlertid opp i sittende når hun sitter i vippestol! (holder seg fast i ei stang). Storesøster var veldig tidlig med åling og kryping. Og alt annet for den del. Misstenker at denne jenta kommer til å gjøre ting annerledes siden hun ikke liker å ligge på magen. Blir spennende å se!

#55 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 09 april 2012 - 06:35

Ja da skulle vi prøve på det samme som Min Engel (halvnattavenning). Det ble jo helt ødelagt av tennene. Våknet hver halvtime av skikkelig skriking, så jeg kunne ikke gjøre noe annet enn ha henne i sengen hos meg... igjen. Hva gjør dere? Jeg smører på dentinox, men det varer ikke så lenge. Lurer litt på om jeg skal bare fortsette å ta henne inn til meg, før jeg har tenkt til å nattavvenne helt (om en måneds tid til), men jeg sover så fryktelig dårlig.

Skrev her om dagen at snuppa kommer opp i krabbestilling, og nå er hun virkelig overalt. Krabber ikke, men kommer seg opp på alle fire og sparker til alt hun kan med beina. Har blitt et par "faceplants" haha, men passer på at hun ligger på gymmatta til alle tider. Jenta vår har alltid likt å ligge på magen, helt fra hun var et par uker. Utvikling er veldig forskjellig, så jeg ville ikke bekymret meg:)

#56 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 09 april 2012 - 10:02

Vis innleggLeoliten skrev 08 april 2012 - 18:50:

Skikkelig ekkelt når babyen min er syk for første gang! Han som pleier å være så blid og smiler og ler hele tiden, smiler nesten ikke i det hele tatt.
har knapt hør han gråte siden han ble født og nå er det mye gråt hele dagen og natten.. stakker lille prinsen min! Håper det gir seg snart.
Har hatt høy feber i 2 dager nå, og det er ikke så lenge men det er lenge nok når babyen min har det vondt!

Hvordan går det med han i dag? Høres ekkelt ut ja, kanskje en tur til legen er lurt?

#57 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 695 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 09 april 2012 - 10:12

Liten oppdatering på nettene her. Skrev sistuke at vi tenkte på å prøve å kutte nattmåltidet. Vel, som sagt så gjort :)

Hele påsken nå har pappa gått inn å dyttet inn smokken når hun har våknet i 2-3 tiden som vanlig. Det har gått over all forventning! Sovner igjen med en gang. Neste gang hun våkner er ca 6, da henter jeg henne inn til frokost i sengen hos oss, hvorpå vi begge gjerne sovner igjen en halvtimes tid - koooos :)

Merker at hun spiser litt større posjoner fast føde på dagen de siste dagene - så det kompanserer vel for nattemåltidet.

Nå håper jeg bare dette varer - har ikke hatt en hel natts søvn siden før jeg ble gravid :-/

#58 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 09 april 2012 - 10:45

Vis innleggBabymama♡ skrev 09 april 2012 - 10:02:

Vis innleggLeoliten skrev 08 april 2012 - 18:50:

Hvordan går det med han i dag? Høres ekkelt ut ja, kanskje en tur til legen er lurt?

Ja vi hadde tenkt til å dra til legen i dag, men etter at han sov store deler av dagen i går, våknet han kl 20 i går kveld og var feberfri. Vi trodde feberen ville komme tilbake, men da vi tok tempen i morges var den på 36.9, og han er tilbake til seg selv og smiler og ler igjen! :-)
Han har heller ikke (ennå) fått noe utslett, så er mulig det ikke var den 4. barnesykdommen, og heller rett og slett bare ne liten virusinfeksjon.

Uansett så er han så og si tilbake til seg selv, bare litt sliten nå så det er veldig deilig!
Utrolig ekkelt når babyen blir syk for første gang!
Men da er det overstått... he he...

#59 Sjetnejenta

Sjetnejenta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 128 Innlegg:

Skrevet 09 april 2012 - 21:20

Godt å høre at babyen er på bedringens vei, leoliten! Jeg gruer meg masse til første sykdommen.. Eneste som har vært her er en tett og snørrete unge (da var han to uker gammel, ikke veldig stas det heller) og feber etter vaksina sist. Skal til HS i morra, ny vaksine.. Men sjøl om han hadde feber var han blid og gla, så jeg håper på gjentakelse av det.

Guttungen sparker i fra når han ligger på magen i fanget mitt, men har ikke skjønt teknikken på gulvet ennå. Tror han er på glid da, gleder meg til å se framover!

Påska har vært på hytta, hvor han sover på eget rom.. noe som har inspirert oss til å få fingeren ut i forhold til hans eget rom her. Nå er det malt, jeg skal se på gardiner i morra.. kanskje blir det eget rom på han neste uke? Hva tenker dere om dette?
Han sover veldig mye bedre på eget rom, viser det seg :)

Null tenner. Masse biting. Mye sikkel. Haha.

Nye triks de siste dagene: Vinke til folk, og lage wa wa wa-lyd og å spille på slurva, på seg selv og på meg. Hihi.

(Har endelig laga ferdig dåpskortene forresten. Tok pene nye bilder på gulvet i påska. Ble kjempefine! Noen her som ville blitt sur hvis bildene på takkekortet er av en to måneder eldre unge, så lenge han har dåpskjolen på?? (A) Hihi.)

#60 Fru Monalisa

Fru Monalisa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 149 Innlegg:

Skrevet 10 april 2012 - 09:09

Lenge siden jeg har skrevet nå, men har fulgt med hele veien. Morsomt å lese om hvordan andre har det og se hvor mye som er likt hos oss alle!

Her har første tann kommet. Den kom med feber og snørring og ufattelig mange bæsjebleier. Hun er litt snørrete enda og i natt skfita jeg ikke mindre enn tre bæsjebleier... Gleder meg litt til det stabiliserer seg...

Pupper henne i søvn enda, og i kveld skal vi egentlig prøve å legge henne på eget rom (har stadig funnet unnskyldninger). Men tipper hun kommer til å havne i vår seng ved første mating etter vi har lagt oss. Hun får fremdeles mat nokså hyppig på natta.

Hun spiser nå to grøtmåltider og smaker på diverse annet. All mat går ned, selv om apetitten har vært litt dårlig nå siste uka. Kan vel ha noe med tennene å gjøre?

Ellers er det titting på vogner og bilsete nr 2 som gjelder om dagen. Har prøvd sportsdelen til emmaljungan noen ganger (når det var varmere), men den er tung! Vil derfor ha en lettere liggende i bilen og til turer. Er så utrolig mange valg, men tror jeg har landa på city mini gt - den har ikke kommet enda, men tror den virker bra.

Når det gjelder bilsete har jeg snust på cybex sirona, som heller ikke har kommet enda, men det ser utrolig kjekt ut!!! Det kan snus på basen og dermed brukes begge veier og det kan også snus mot deg når barnet tas ut og inn av bilen. Men er litt skeptisk siden det ennå ikke har kommet i forhold til resultater i kollisjonstester osv...

Dette blei laaaangt ;)