Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)

• Logg inn for å svare
206 svar til dette emnet

#141 La rubia

La rubia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 82 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 08:38

Har all sammen begynnt med fast førde og nattavvenning?
Gullet mitt er  nå 6,5 mnd og jeg fullammer henne enda. Vi er også ganske mange ganger våkne om nettene for å amme (mye er rett og slett vane som er min feil) Men vi koser oss med det. Gruer meg egentlig til å slutte å fullamme og begynne med mat. Vi koser oss slik. Er det bare meg? ...

Annonsebilag
Annonsebilag

#142 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 09:48

Vis innleggSjetnejenta skrev 04 mai 2012 - 08:29:

Heisann!
Gruer meg til tennene jeg og, trodde det var noe på gang i går, ungen så helt forstyrra ut da tunga hans hele tia gikk fram i munnen og ned til venstre! Haha! Raringen. Var sikkert bare et rusk. Mamman lette og lette etter noe i munnen, men fant ingenting.

Jeg er av den mening at når man ikke vet skal man spørre..
Hva er opp-ned-metoden? Kan det være så enkelt at øya til ungen blir mot magen når man ammer liggende?
Godt at du spør. Opp-ned metoden er når man skal få baby til å sovne i egen seng uten for eks amming ol. Løfter henne opp når hun gråter, legger henne ned når hun roer seg. Så gjentar man dette noe, eller mange mange ganger.... jeg bruker det fordi jeg vil hun skal sovne uten pupp:>)

#143 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 10:37

Vis innleggLeelo skrev 04 mai 2012 - 06:27:

"Min engel": håper det gikk fint med dere i natt, og at hun kanskje er litt bedre i dag?
   Hos oss gikk det ganske bra. Hun våknet etter 1,5 time, måtte bare løfte henne opp og ned to ganger, så sovnet hun igjen. Sov til 01 og fikk mat, sovnet fint igjen, og våknet kl 05 og fikk mat. Da sov hun bare en liten stund til, tok henne opp i sengen og lot henne sutte litt så jeg kunne halvsove videre. Men er fornøyd med natten:))
Så bra dere hadde en fin natt :) Min sov til ca to. Da begynte skrikingen. Så da endte det med at vi prøvde parasett. Hun sovnet fort igjen, sov da til fem, fikk mat og sov til syv. Da var hun lys våken og klar for ny dag. Men merker på hele ungen idag at hun har fått mer søvn, hun er mye mere blid. La henne til første lur klokken ni og hun sov da til halv elve, det er sjeldent! Så hun er bedre idag, heldigvis. Men fortsatt sutrete når hun ikke får være med meg :-/ hehe.. Ingen besjebleier heller, enn så lenge ;)

#144 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 19:52

Hvordan går det med ammingen til dere som nå gir ca 3-4 måltider?
Jeg ammer til frokost (5-6 tiden) også ammer jeg pittelitt før vi står opp. Så får hun grøt til lunch før første lur mellom 9-10. Så ammer jeg henne en gang før middag som hun får ca 14.00. Ammer igjen etter siste lur ca 15-16. Så er det grøt rundt 18.00 og amming før leggetid ca 18.30-19.00.
Merker at det er vanskelig å få henne til å amme på dagen, lettere hvis jeg går på rommet og har det stille og rolig (helst litt mørkt) Så hvis vi er ute av huset på dagtid kan jeg omtrent glemme at hun ammes. Er så redd for å miste melken, vil jo gjerne fortsette å delamme henne lenge.

#145 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 21:18

Har det som deg Min Engel. Kanskje 3-4 ganger om dagen effektiv amming. Da teller jeg ikke alle gangene jeg prøver å legge henne til, men hun bare tar et sup og vrir seg unna. Og i dag beit hun meg i puppen, det gjorde vondt! Har absolutt ikke lyst til å slutte enda.

#146 Shushu

Shushu

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 22:12

Effektiv amming her også. Men veldig vanskelig som d sier  MIn Engel å amme på dagtid. Hun vil heller titte rundt og følge med på alt annet her i huset. Det går bedre om j går inn på rommet med henne og har det mørkt.

De siste dagen har jeg hatt store pb med å legge henne generelt. Det verste er når vi er ute på tur eller drar til byen. Før så sovna hun med engang vi gikk ut av huset. De siste dagene har vært veldig merkelige. Hun vil verken ligge i vogna eller sove. I går var vi ute og handlet da sov hun 40 min fra kl 13 - 1900. Hun var bare grinete og helt umulig. Noen som har opplevd det samme?

Ellers så har jeg begynt med legge snuppa i sengen sin. Tidligere har jeg alltid ammet henne til hun sovna så lagt henne i sin seng etterpå. Men nå har jeg bestemt meg for at hun skal spise kveldsmat, ammes så legges i sengen sin og håpe på at hun sovner selv. Første natt var igår. Da hylte hun, og ville absolutt ikke sove. Protesterte noe voldsomt.  Jeg prøvde å være litt tålmodig og ikke ta henne opp, bare roe henne ned. Men merket at det ble verre når jeg faktisk gikk inn på rommet, så bestemte meg for holde meg helt unna. Det tok ca 20 min før hun sovna. Prøvde igjen ikveld og ikke et eneste pipp altså :) :). Sovna som en stein etter 10 min. Men hun våkner mange ganger i løpet av natta og skal ha mat da. Skal prøve å avvenne helt, men får ta et steg av gangen. Har både natt og dagvakt alene så det blir ikke noe lett. Men får håpe påat det går like bra der også:)

#147 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 22:35

Okey, da ser det ut som om vi ammer noenlunde likt på dagtid :)

Ang legging på dagtid shushu så hadde jeg det slik i går og forgårs. Snuppa sov bare 30 min tilsammen hele dagen! Tror min har tenner på vei da hun generelt er mye mer urolig og sutrete denne uken. Og syns jeg ser de to tennene nede under tannkjøttet, så de er nok på vei. Kan jo være det som plager din da hvis ikke hun allerede har fått tenner da :) Når du kommer så langt at du skal nattavenne så gjorde jeg det også selv, samboer skulle egntlig gjøre det men jobber mye overtid så han hadde ikke overskudd til det. Så da ble det til at jeg gjorde det, og det gikk over all forventning :)

#148 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 22:37

Vis innleggozbaby skrev 04 mai 2012 - 21:18:

Har det som deg Min Engel. Kanskje 3-4 ganger om dagen effektiv amming. Da teller jeg ikke alle gangene jeg prøver å legge henne til, men hun bare tar et sup og vrir seg unna. Og i dag beit hun meg i puppen, det gjorde vondt! Har absolutt ikke lyst til å slutte enda.
AU!!! Kvir meg til den dagen snuppa bestemmer seg for å ta ett skikkelig jafs av puppen min! :-/

#149 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 06:56

Her går ammingen fint, men har helst lyst å kutte ned litt og litt etterhvert, grunnet at hun ELSKER amming, og vil gjerne at hun skal være helt uavhengig av pupp når jeg skal i jobb om noen mnd.. Men vi får ta det litt etterhvert.
   I går sovnet hun 20.45 (kom litt sent i seng pga en powernap ved amming i 19-tiden (når hun er veldig trøtt vil hun ikke ha grøt/middag, kun pupp, så måtte gi dette først). Våknet rundt midnatt, og 2 ganger etter det, men ingen mat før 03. Våknet igjen 05.30...:( Da var det opp i sengen og sutte litt så mor kunne hvile litt videre...:)
   Hun har ingen tenner, men har bitt meg et par ganger...jammen kan gommene i seg selv være harde...

#150 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 06:58

Noen anbefaler jo også at mor nattavvenner, så det ikke blir for stort tap av BåDE pupp OG mor på en gang. Funker sikkert ulikt for alle, men her har det gått greit at det har vært meg.

#151 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:47

Jeg er straks ferdig med permisjonen min, og skal tilbake i jobb i midten av juni (hopper over sommerferie). Har nevnt tidligere at jeg har prøvd nattavvenning. Syns ikke akkurat det har vært full suksess, så nå skal jeg prøve igjen. Blir ofte amming 1-2 ganger om natten fordi jeg vet hvor vanskelig det er for snuppa og sovne igjen. Hun sov rundt 2 ganger, men nå våkner hun tidligere og tidligere igjen. Dessuten drar vi på ferie i begynnelsen av juni, og det hadde vært topp med en baby som sov hele natta.
Jeg syns det er greit at det er jeg som avvenner, for pappaen er så utålmodig og jeg ligger jo våken uansett. Da klarer jeg ikke å la være å bry meg.

#152 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 09:57

Idag kom feberen! Og dermed kan jeg heller ikke legge henne fra meg uten at hun gråter. Stakkars! Håper det går fort over dette her! Er det tenner så bør de bryte gjennom snart altså!
Syns nesten hun sier mamma når hun sutrer ;) hehe

#153 Sjetnejenta

Sjetnejenta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 128 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 10:03

Her sover guttungen en del på dagtid, men det varierer fra nesten fem timer (dagen starter som regel rundt seks) til rundt tre, sammenlagt. Det avhenger mye på når han sovner på kvelden dagen før, og hvordan han sover i løpet av natta. I dag for eksempel, så sovna han ikke før ni i går kveld.. han fikk mat rundt to - tilbake i senga si, og halv seks.. og da var han VåKEN! Jeg og guttungen stod opp rundt sju, og rundt åtte var han så sliten av å utforske gulvet rundt omkring at litt amming fikk han til å sovne igjen.. og vi stod nettopp opp! Haha! Herlig dag, så langt!

Opp-ned-metoden ja. Humre. Jeg hadde sett for meg å ligge et par uker med nesa godt planta inn i navlen til ungen! Hadde skjønt det hvis det het opp-og-ned-metoden, tror jeg! :D

Min og vil ammes mest på kvelden/morgenen, og får mye grøt resten av dagen. Hvordan gjør dere det med drikke til ungene? Får de vann i tillegg? Eller mme?
Vi kjøpte sånn drikkeflasketing her om dagen, men så langt er den kulest i hele verden å spise på, ikke å drikke av!

#154 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 10:09

Min drikker vann, egentlig en god del til hvert måltid. Så siden jeg ammer utenom så bare lar jeg henne styre det selv. Ikke noe mme her iallefall ;)

#155 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 12:47

Her får hun tilbudt vann fra Nuk sin tutekopp med myk tut, da kommer det ut litt samtidig, hun drikker en del vann både til måltider og utenom. HS sa til meg at man selv måtte avgjøre om det var nok med vann eller MME i tillegg, de skulle i alle fall ha ca 5 dl mm/mme daglig det første leveåret før de begynte med kumelk.
  God bedring til din, Min engel:) Jeg har også en som alltid har "sagt maamaa" når hun gråter/sutrer(selv om jeg vet at det er tilfeldig altså).

#156 Shushu

Shushu

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 13:29

Drikker vann til måltidene, vil ikke ha mme lenger. Ellers så har hun fått smakt på Bringerbær eple drinkke fra Nestle. Falt ikke helt i smak den, da blir dt vann en stund fremover ;)

Min sier Vaah, Vaah Vaah. Paappaen påstod at var  pappa hun mente haha. Har ellers sett at det er flere barn som sier pappa før mamma, men gleder mg veldig til å hører noe som ligner på mamma her. God bedring til din lille Min engel. Her er det ingen tegn til tenner enda. Gruer meg litt til de kommer. Håper ikke de dukker opp når vi skal reise i midten av juni.

#157 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 18:42

Her drikkes det mye vann til måltidene. Aller best er å drikke fra glass eller kopp, men det blir mye søl. Så da er avent tutekoppen gull.

Har noen av dere merket noe til separasjonsangst enda? Snuppa har vært veldig grei å legge de siste mnd, men nå noen kvelder har det tatt veldig lang tid. Skriker til så fort jeg forlater rommet. De to siste kveldene har jeg til slutt måtte la henne sovne i armene mine, for så å legge henne ned. Tenkte pappaen kunne få legge henne noen kvelder nå, for å se om det gjør noen forskjell.

#158 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 19:56

Har ikke merket det ved legging, men synes jeg merker det godt på dagtid, hun krabber etter meg, "sutrer" litt hvis jeg går rett forbi henne. Var borte i to timer hin dagen, da jeg kom hjem viste hun tydelig tegn på "hvor har du vært, ta meg opp"... Når jeg er ute av syne kan kun krabbe rundt for å finne meg.

#159 Sjetnejenta

Sjetnejenta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 128 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 00:18

Guttungen liker ikke at jeg forsvinner ute av syne, nei :) Hjelper som regel hvis jeg prater til han når jeg går, da ser det ut til at han skjønner at jeg ikke er så langt unna likevel.

#160 ozbaby

ozbaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:39

Noen tips for nettene da? Alt vi har jobbet for går rett i vasken nå... I natt våknet hun kl. 1 og nektet å sove i senga si. Sovnet i armene mine gang på gang, men hver gang jeg la henne ned igjen ble det hylskriking. Da endte hun opp i senga vår igjen, og der sov hun som en stein til 06.30. Og det uten puppen. Nå er hun ikke sulten, men vil bare ha kos. Er det ikke det ene, så er det det andre.... Heldigvis stod pappan opp med henne, og jeg sov helt til 09.45! Helt utslitt med andre ord.