Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Så kjekt at det går bra for dere!

Her kan jeg ikke si at det har gått så bra, men det er nok min egen skyld. Planen var at hun skulle sovne av seg selv på rommet i senga, har jo brukt vugge i stue før. Det har forsåvidt gått fint å amme, få henne til å rape og så legge henne.

MEN så har det begynt med oppvåkninger etter 2 timer, og da har hun fått pupp(er rett og slett så trøtt for tiden, og nattavvenning har ikke vært planen enda, men tror det blir det.)Dette har gjentatt seg flere ganger per natt...og i dag tidlig tok jeg henne opp i sengen og lot henne få melk mens jeg sov videre....hun har aldri vært i vår seng før, men jeg var så trøtt at jeg rett og slett ikke klarte å holde meg våken... Hun sov 1 time lenger enn vanlig vedsiden av meg, men det kommer ikke til å bli en vane.

Så nå går jeg i litt tanker om vi skal ta halv nattavvenning fra i natt av....men ja...ush...motivasjonen er ikke helt der den bør være:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi gikk inn med stahet og tålmodighet for nattavvenning for 2 1/2 uke siden. Det var igrunn ikke mange lyspunkter de første 2 ukene. Følte vi hadde prøvd alt, pappa hadde tatt henne, jeg hadde tatt henne, begge hadde, søster tok henne en natt. Men hun ville ikke sove igjen etter oppvåkning. Vært mange søvnløse netter, og jeg har fått kronisk hodepine.

Ikke mye hylgrining, men myye sutring. Like sta som mor denne jenta. Til slutt fant jeg ut av vi må vente litt, kanskje ingen er klar enda. I to netter fikk hun pupp rett etter hun våknet (rundt 1 og 2) og sov til 6-7. Var igrunn fornøyd, for det har vært en kjempeframgang uansett, men ikke nattavvent.

Så i natt da, så slo hun til! Sov fra 19-05.15 uten å våkne en eneste gang. Tenker hun lo godt inni seg, mamma har gitt opp, så nå vant jeg!:) Selv om det bare blir for den ene natten, så kan jeg i allefall leve på det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde igjen i går. Ammet og la henne våken i sengen 20.30. Litt leking, sutring og opp-ned, sovnet 21. Våknet 22.30, 5 min opp-ned, sovnet. Våknet igjen 01, fikk mat. Våknet 03, fikk vann, litt grining og mange ganger opp-ned. Sovnet 04, og sov til 07.30:)) Så nå er jeg litt mer optimistisk, og skal prøve det samme i kveld. Ett nattmåltid er det lenge siden vi har hatt:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med tannfrembrudd her? Snuppa har siden tirsdag vært veeldig grinete (vanligvis en veldig blid baby). Våkner veldig mange ganger om natten. Og idag hadde hun 6! besjebleier!!! Hun er svett og rød i kinnene, men har ikke feber. Fikk henne kun til å sove en halvtime idag, hver gang hun hadde sovnet våknet hun etter 5-10 min :(( Er så trist når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for at hun skal ha det bedre! Har prøvd med dentinox og det syns jeg ikke virker. Vet jo ikke om det er tenner heller da jeg ikke ser noe :-/ Noen med gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med tannfrembrudd her? Snuppa har siden tirsdag vært veeldig grinete (vanligvis en veldig blid baby). Våkner veldig mange ganger om natten. Og idag hadde hun 6! besjebleier!!! Hun er svett og rød i kinnene, men har ikke feber. Fikk henne kun til å sove en halvtime idag, hver gang hun hadde sovnet våknet hun etter 5-10 min :(( Er så trist når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for at hun skal ha det bedre! Har prøvd med dentinox og det syns jeg ikke virker. Vet jo ikke om det er tenner heller da jeg ikke ser noe :-/ Noen med gode råd?

 

Noen synes det lindrer litt med sånn bitering med vann i som du kjøler i kjøleskap først, men har ikke prøvd så mye på min baby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt når man ikke vet hva det er...:( Jeg trodde for en del uker siden at det var tenner pga utallige grønne bleier som gav sår stump, litt feber og mye våkning...men det var bare "noe som gikk"...

Håper det blir bedre, selv om jeg ikke har gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her har snuppa fått 4 tenner på en måned (3 i løpet av 1 1/2 uke). Den første var værst, og kjenner igjen symptomene du beskriver. Hun ble rød i kinna og også litt snørrete. Her har jeg et par biteringer jeg bytter på å legge noen minutter i frysa, eller så gir jeg henne flaske med kaldt vann. Nå skal det også sies at symptomene kom evigheter før tanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo ikke sikkert det er tenner. Kan jo være hun bare er syk. Syns det er så kjipt når ingenting hjelper :( Men våkner hun snart og jeg ikke klarer å roe henne gir jeg en parasett. Hun har jo ikke sovet så mye disse dagen stakkars. Er tydelig at det er noe som plager henne.

Og vi som hadde så god rutine på dag og natt nå, så kommer dette og ødelegger :-/ Jaja, får se hvordan den kampen blir når hun er frisk igjen! Nå skal hun få så mye kos hun bare vil, både dag og natt! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, er det tenner blir det nok noen harde uker forstår jeg :-/ Jaja, får bite tennene sammen mens det står på. Har bare en bitering, men skal sannelig be samboer kjøpe en til imorgen så vi hele tiden har en som er kald :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde igjen i går. Ammet og la henne våken i sengen 20.30. Litt leking, sutring og opp-ned, sovnet 21. Våknet 22.30, 5 min opp-ned, sovnet. Våknet igjen 01, fikk mat. Våknet 03, fikk vann, litt grining og mange ganger opp-ned. Sovnet 04, og sov til 07.30:)) Så nå er jeg litt mer optimistisk, og skal prøve det samme i kveld. Ett nattmåltid er det lenge siden vi har hatt:))

Hvordan går det på natten med dere nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tannfrembrudd kommer ofte i sammenheng med en infeksjon, men det er ikke bevist at tannfrembruddet i seg selv skaper feber ol.

Jeg gav også paracet, slik at hun fikk sove/slappe av. Kos med henne, er jo ikke sikkert at det blir problem igjen når hun er frisk:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det sånn noenlunde. Funker fint med "opp-ned"-metoden, og har kun gitt henne mat 1 gang per natt pluss et tidlig måltid hvis hun har våknet kl 05...(da har jeg vært så trøtt atte...). MEN hun har våknet OFTE, så blir ikke mye sammenhengende søvn på meg for tiden, men tenker at jeg må gjøre en innsats i en del dager til...hovedmålet var jo å få henne til å sovne uten pupp, og det har jo gått fint i alle fall to kvelder. Har og begynt å legge seg i 20-tiden, mot nærmere 22 før...

Nå har hun sovet 1 time, så venter egentlig bare på at hun skal våkne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det sånn noenlunde. Funker fint med "opp-ned"-metoden, og har kun gitt henne mat 1 gang per natt pluss et tidlig måltid hvis hun har våknet kl 05...(da har jeg vært så trøtt atte...). MEN hun har våknet OFTE, så blir ikke mye sammenhengende søvn på meg for tiden, men tenker at jeg må gjøre en innsats i en del dager til...hovedmålet var jo å få henne til å sovne uten pupp, og det har jo gått fint i alle fall to kvelder. Har og begynt å legge seg i 20-tiden, mot nærmere 22 før...

Nå har hun sovet 1 time, så venter egentlig bare på at hun skal våkne:)

Så bra da. Er så deilig når man ser at det man gjør faktisk funker :) Selv om det pleier å ta litt tid. Halv-nattavenningen våres brukte vi lengre tid på (ca en uke tror jeg) enn helnattavenningen ;) Opp-ned metoden syns jeg og funker kjempe fint.

 

Jeg og bare venter på at min skal våkne. Hun har allerede våknet to ganger etter leggetid 18.30. Så neste gang gir jeg parasett og legger meg samtidig så får vi begge forhåpentligvis en god natts søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Min engel": håper det gikk fint med dere i natt, og at hun kanskje er litt bedre i dag?

Hos oss gikk det ganske bra. Hun våknet etter 1,5 time, måtte bare løfte henne opp og ned to ganger, så sovnet hun igjen. Sov til 01 og fikk mat, sovnet fint igjen, og våknet kl 05 og fikk mat. Da sov hun bare en liten stund til, tok henne opp i sengen og lot henne sutte litt så jeg kunne halvsove videre. Men er fornøyd med natten:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Gruer meg til tennene jeg og, trodde det var noe på gang i går, ungen så helt forstyrra ut da tunga hans hele tia gikk fram i munnen og ned til venstre! Haha! Raringen. Var sikkert bare et rusk. Mamman lette og lette etter noe i munnen, men fant ingenting.

 

Jeg er av den mening at når man ikke vet skal man spørre..

Hva er opp-ned-metoden? Kan det være så enkelt at øya til ungen blir mot magen når man ammer liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har all sammen begynnt med fast førde og nattavvenning?

Gullet mitt er nå 6,5 mnd og jeg fullammer henne enda. Vi er også ganske mange ganger våkne om nettene for å amme (mye er rett og slett vane som er min feil) Men vi koser oss med det. Gruer meg egentlig til å slutte å fullamme og begynne med mat. Vi koser oss slik. Er det bare meg? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Gruer meg til tennene jeg og, trodde det var noe på gang i går, ungen så helt forstyrra ut da tunga hans hele tia gikk fram i munnen og ned til venstre! Haha! Raringen. Var sikkert bare et rusk. Mamman lette og lette etter noe i munnen, men fant ingenting.

 

Jeg er av den mening at når man ikke vet skal man spørre..

Hva er opp-ned-metoden? Kan det være så enkelt at øya til ungen blir mot magen når man ammer liggende?

Godt at du spør. Opp-ned metoden er når man skal få baby til å sovne i egen seng uten for eks amming ol. Løfter henne opp når hun gråter, legger henne ned når hun roer seg. Så gjentar man dette noe, eller mange mange ganger.... jeg bruker det fordi jeg vil hun skal sovne uten pupp:>)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min engel": håper det gikk fint med dere i natt, og at hun kanskje er litt bedre i dag?

Hos oss gikk det ganske bra. Hun våknet etter 1,5 time, måtte bare løfte henne opp og ned to ganger, så sovnet hun igjen. Sov til 01 og fikk mat, sovnet fint igjen, og våknet kl 05 og fikk mat. Da sov hun bare en liten stund til, tok henne opp i sengen og lot henne sutte litt så jeg kunne halvsove videre. Men er fornøyd med natten:))

Så bra dere hadde en fin natt :) Min sov til ca to. Da begynte skrikingen. Så da endte det med at vi prøvde parasett. Hun sovnet fort igjen, sov da til fem, fikk mat og sov til syv. Da var hun lys våken og klar for ny dag. Men merker på hele ungen idag at hun har fått mer søvn, hun er mye mere blid. La henne til første lur klokken ni og hun sov da til halv elve, det er sjeldent! Så hun er bedre idag, heldigvis. Men fortsatt sutrete når hun ikke får være med meg :-/ hehe.. Ingen besjebleier heller, enn så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med ammingen til dere som nå gir ca 3-4 måltider?

Jeg ammer til frokost (5-6 tiden) også ammer jeg pittelitt før vi står opp. Så får hun grøt til lunch før første lur mellom 9-10. Så ammer jeg henne en gang før middag som hun får ca 14.00. Ammer igjen etter siste lur ca 15-16. Så er det grøt rundt 18.00 og amming før leggetid ca 18.30-19.00.

Merker at det er vanskelig å få henne til å amme på dagen, lettere hvis jeg går på rommet og har det stille og rolig (helst litt mørkt) Så hvis vi er ute av huset på dagtid kan jeg omtrent glemme at hun ammes. Er så redd for å miste melken, vil jo gjerne fortsette å delamme henne lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg Min Engel. Kanskje 3-4 ganger om dagen effektiv amming. Da teller jeg ikke alle gangene jeg prøver å legge henne til, men hun bare tar et sup og vrir seg unna. Og i dag beit hun meg i puppen, det gjorde vondt! Har absolutt ikke lyst til å slutte enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiv amming her også. Men veldig vanskelig som d sier MIn Engel å amme på dagtid. Hun vil heller titte rundt og følge med på alt annet her i huset. Det går bedre om j går inn på rommet med henne og har det mørkt.

 

De siste dagen har jeg hatt store pb med å legge henne generelt. Det verste er når vi er ute på tur eller drar til byen. Før så sovna hun med engang vi gikk ut av huset. De siste dagene har vært veldig merkelige. Hun vil verken ligge i vogna eller sove. I går var vi ute og handlet da sov hun 40 min fra kl 13 - 1900. Hun var bare grinete og helt umulig. Noen som har opplevd det samme?

 

Ellers så har jeg begynt med legge snuppa i sengen sin. Tidligere har jeg alltid ammet henne til hun sovna så lagt henne i sin seng etterpå. Men nå har jeg bestemt meg for at hun skal spise kveldsmat, ammes så legges i sengen sin og håpe på at hun sovner selv. Første natt var igår. Da hylte hun, og ville absolutt ikke sove. Protesterte noe voldsomt. Jeg prøvde å være litt tålmodig og ikke ta henne opp, bare roe henne ned. Men merket at det ble verre når jeg faktisk gikk inn på rommet, så bestemte meg for holde meg helt unna. Det tok ca 20 min før hun sovna. Prøvde igjen ikveld og ikke et eneste pipp altså :) :). Sovna som en stein etter 10 min. Men hun våkner mange ganger i løpet av natta og skal ha mat da. Skal prøve å avvenne helt, men får ta et steg av gangen. Har både natt og dagvakt alene så det blir ikke noe lett. Men får håpe påat det går like bra der også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da ser det ut som om vi ammer noenlunde likt på dagtid :)

 

Ang legging på dagtid shushu så hadde jeg det slik i går og forgårs. Snuppa sov bare 30 min tilsammen hele dagen! Tror min har tenner på vei da hun generelt er mye mer urolig og sutrete denne uken. Og syns jeg ser de to tennene nede under tannkjøttet, så de er nok på vei. Kan jo være det som plager din da hvis ikke hun allerede har fått tenner da :) Når du kommer så langt at du skal nattavenne så gjorde jeg det også selv, samboer skulle egntlig gjøre det men jobber mye overtid så han hadde ikke overskudd til det. Så da ble det til at jeg gjorde det, og det gikk over all forventning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg Min Engel. Kanskje 3-4 ganger om dagen effektiv amming. Da teller jeg ikke alle gangene jeg prøver å legge henne til, men hun bare tar et sup og vrir seg unna. Og i dag beit hun meg i puppen, det gjorde vondt! Har absolutt ikke lyst til å slutte enda.

AU!!! Kvir meg til den dagen snuppa bestemmer seg for å ta ett skikkelig jafs av puppen min! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går ammingen fint, men har helst lyst å kutte ned litt og litt etterhvert, grunnet at hun ELSKER amming, og vil gjerne at hun skal være helt uavhengig av pupp når jeg skal i jobb om noen mnd.. Men vi får ta det litt etterhvert.

I går sovnet hun 20.45 (kom litt sent i seng pga en powernap ved amming i 19-tiden (når hun er veldig trøtt vil hun ikke ha grøt/middag, kun pupp, så måtte gi dette først). Våknet rundt midnatt, og 2 ganger etter det, men ingen mat før 03. Våknet igjen 05.30...:( Da var det opp i sengen og sutte litt så mor kunne hvile litt videre...:)

Hun har ingen tenner, men har bitt meg et par ganger...jammen kan gommene i seg selv være harde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen anbefaler jo også at mor nattavvenner, så det ikke blir for stort tap av BåDE pupp OG mor på en gang. Funker sikkert ulikt for alle, men her har det gått greit at det har vært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...