Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Ja, alle er jo forkjølet for tiden. Den forkjølelsen slipper liksom ikke taket på verken meg eller gullet. Renner jo snott av nesen hennes heeele dagen. Tørke, tørke og tørke. Rart hun ikke er rød av all tørkingen :-P Må vel vaske alt av leker etterhvert, er nok en del snørr på de også ;) hehe..

 

Fikk laget 20 middagsporsjoner tilsammen igår kveld og idag. Laget noen med kylling, potet, løk, hvitløk og grønnsaker. Også laget jeg noen med grov spagetti og min tomatsaus med karbonadedeig. Moste med stavmikser og begge deler falt i smak hos snuppa. Plutselig er ikke middag så værst likevel ;)

Endret av ♥ Min engel ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger tips/hjelp til nettene:

 

Nettene har blitt helt umenneskelige... Hun legger seg kl 20 og våkner annenhver time hele natten. Roer seg kun ved puppen. Klokka 06 er hun lys våken og skal stå opp, ellers er det hyling og skriking. Slik har jeg hatt det i flere måneder og snart går jeg på veggen. Kunne jeg bare fått 4 timer sammenhengende søvn innmellom. Er jo ikke alltid jeg sovner med en gang etter amming heller og dermed bare 1 time til hun våkner igjen...

 

Er dette noe som stabiliserer seg snart ???

ps: Jeg ammer 2-3 hver time dagen lang + hun får 2 porsjoner grøt og fruktmos. Hun sover 1 time morgen og 1 time ettermiddag.

 

Noen som kjenner seg igjen, eller kan komme med noen gode tips ??? Trenger sårt litt søvn,....

Huff, jeg føler med deg. Vi hadde det slik fra ca 3 til litt over 4 mnd. Ble litt bedre med grøt men snuppa fortsatte å våkne mye tidlig på kvelden og natten. Men etter halvnatt- avenningen gikk det mye bedre. Måtte tåle noen kvelder med grining (plukket henne opp fra sengen når sutring gikk over til grining og roet henne ned før vi la henne ned igjen. Gjentok dette maaange ganger).

 

Men nå vet jeg ikke hvordan din er, men min er veeeldig viljesterk. Merket på gråten at hun var sinna fordi hun ikke fikk det som hun ville. Var helsesøster som sa at hun våknet av vane, ikke fordi hun trengte mat. Og det er nok sant, er en stor jente jeg har nemlig ;)

 

Så kanskje dere bare skal bestemme dere for at nok er nok? Så lenge du vet at det ikke er noe annet som plager henne så kan dere jo prøve noen kvelder? Høres jo ut som at hun får nok mat i løpet av dagen, så er nok ikke derfor hun våkner ;) hehe..

 

 

 

 

Hei!

Henger på meg her, Lenge siden jeg har vært her inne og skrevt. Men kjenner meg veldig igjen. Har akkurat samme pb som dg. 2 halv porsjoner med grøt, middag og fruktmos. Men lille jenta har aldri sovet mer enn 3 timer sammenhengende siden fødsel. Etter kl 23.00 våkner hun hver 2. time! Nå har hun funnet ut at hun ikke vil sove i egen seng, og vil bare ligge inntil meg etter amming. Har ikke så mye råd å komme med, men vil bare si at jeg føler med deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom pappaen hjem for 2 dager siden med småfolk sin kveldsgrøt (ris og pasta). Vanligvis bruker vi nestle sin god natt grøt (havre, naturell). Men disse to kveldene når snuppa har fått denne nye grøten har hun sovet fra leggetid (19.00) til ca 03.00 uavbrutt! Uten at vi har trengt å gå inn å gi henne smokken, (vanligvis må vi inn ca 2 ganger før vi legger oss selv for å gi smokk).

Kan jo være tilfeldig, men for meg virker det som om den nye grøten gjør at hun sover tyngre..Kjempe deilig iallefall.

 

Nå har vi bestemt at til helgen (neste) så skal vi nattavenne henne. Er jo bare ett måltid hun våkner til på natten, og som lege og helsesøster sa på seksmånderskontollen så trenger hun det ikke. Hun er en god og rund baby ;) Kjenner jeg kvir meg til kampen, men må bare gjennom det siden hun ikke har tenkt å avvenne seg selv tross 3 store måltider i løpet av dagen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min våkner også et par ganger pr. Natt, men han sover nå lengre perioder. :)

 

Men vi har fått en ny "utfordring" som dere kanskje har erfaring med? Han har nå begynt å snu seg på magen, finner ikke ro selv og klarer ikke sovne igjen uten at vi snur han tilbake. Dette kan han holde på med flere ganger pr. Natt. Han er knapt våken, men begynner å sutre når han ikke finner ro på mage. Noen som vet om dette går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min våkner også et par ganger pr. Natt, men han sover nå lengre perioder. :)

 

Men vi har fått en ny "utfordring" som dere kanskje har erfaring med? Han har nå begynt å snu seg på magen, finner ikke ro selv og klarer ikke sovne igjen uten at vi snur han tilbake. Dette kan han holde på med flere ganger pr. Natt. Han er knapt våken, men begynner å sutre når han ikke finner ro på mage. Noen som vet om dette går over?

Pose har hjulpet for mange, noen med seler andre uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss snur han seg som regel en gang før han sovner.. ligger der og prater til han blir sur, da går vi inn og snur han.. og så sovner han som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakar lilleberta mi er så potte tett i nesa fortsatt og sover veldig dårlig om natten :( Er i ganske god form på dagen da heldigvis; har ikke hatt feber.

 

Skjønner hvor bortskjemte vi har vært mtp søvn for å begynner mamma og pappa å bli utslitte av å måtte stå opp å dytte inn smokken/bysse ca hver time.... Zzz zzzz

 

Har også måtte kapitulere et par netter og ammet når hun har vært helt utrøstelig :( Håper ikke det ødelegger nattavvenningsprosjektet helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe.. Vi planlegger å kjøre fra Trondheim til Horten om en måneds tid (pinsehelga). By that time er guttungen sju måneder. Tips til hvordan bilturen kan gå så smertefritt som mulig? (Anna enn å ta pauser ofte, for det har vi tenkt på sjøl ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som holder på med nattavenning? Vi har holdt på i 11 netter nå, men fortsatt ikke avvent. Vi har kommet så langt at snuppa sover i egen seng fra 19-5/6, men må ammes 1-2 ganger per natt (har samsovd og hatt "åpen bar". Vi har vært oppe i timesvis på natta, men hun gir seg ikke før hun får mat/kos.

 

Dette spiser hun i løpet av dagen:

 

1 porsjon grøt

1/2 beger avokado/banan mos

1/2 middagsglass (kan fint øke til et helt)

1 - 1 1/2 porsjon grøt

+ amming 4-5 ganger og fruktpuree/smoothie mellommåltid

 

Hun kan jo umulig være sulten om natta.

Jeg er litt rådvill. Om 2 1/2 uke skal jeg være borte en natt. Hun nekter flaske om natta (både vann/mm/mme) og hadde vært greit om det var i boks til da. Pappan har også godt av å ta henne alene en natt.

Noen andre som sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt å nattavvenne, vet ikke om jeg kommer til å gjøre det enda. Hun spiser 1/2 porsjon grøt morgen og kveld, og litt middag, og ammer flere ganger på dagen. Jeg ammer henne i søvn om kvelden, så jeg tror jeg skal avvenne med det først, men går det ikke etter 1 uke, så venter jeg og prøver igjen senere. Har 3 mnd igjen av perm, så tenkte gradvis trappe ned på ammingen, men tror ikke det blir enkelt da hun fremdeles elsker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som holder på med nattavenning? Vi har holdt på i 11 netter nå, men fortsatt ikke avvent. Vi har kommet så langt at snuppa sover i egen seng fra 19-5/6, men må ammes 1-2 ganger per natt (har samsovd og hatt "åpen bar". Vi har vært oppe i timesvis på natta, men hun gir seg ikke før hun får mat/kos.

 

Dette spiser hun i løpet av dagen:

 

1 porsjon grøt

1/2 beger avokado/banan mos

1/2 middagsglass (kan fint øke til et helt)

1 - 1 1/2 porsjon grøt

+ amming 4-5 ganger og fruktpuree/smoothie mellommåltid

 

Hun kan jo umulig være sulten om natta.

Jeg er litt rådvill. Om 2 1/2 uke skal jeg være borte en natt. Hun nekter flaske om natta (både vann/mm/mme) og hadde vært greit om det var i boks til da. Pappan har også godt av å ta henne alene en natt.

Noen andre som sliter?

Hei. vi skal nattavenne i helgen. Syns dere har komt langt jeg med tanke på at dere vanligvis samsover og har hatt "åpen bar" ;)

 

I helgen skal pappaen ta henne om natten. Jeg skal sove borte slik at jeg slipper å høre på skrikingen. Tenker jeg lett overgir meg hvis jeg er hjemme. Så kommer jeg hjem 06.30-0700 og tilbyr pupp rundt den tiden. Så kan pappaen sove ut mens jeg er opplagt til å kose med mini. Jeg har sagt til pappaen at han skal ta henne opp fra sengen å roe henne når sutringen går over til grining. Og legge henne ned når hun roer seg. Tilby smokk og koseklut. Også kun tilby vann hvis det er høyst nødvendig (vil ikke at hun skal bli avhengig av vannet på natten). Så får vi se hvordan dette kommer til å gå. Går det ikke så går det ikke. Da tror jeg vi tar en liten pause og prøver igjen senere. Kan jo oppdatere etter helgen hvordan det har gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på kontroll i går med mini- er blitt en stor gutt nå :) Hele 9 kg og 70 cm! Hvor stor er deres små nå? ( er ca. 6 1/2 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei...i kveld skal vi i gang med ny soverutine...kjenner at jeg gruer meg og at det kan bli en lang kveld, men må prøve...

Tidligere har hun sovet i vugga i stuen, i en liten bag. Har ammet i søvn, og lagt henne i vugga etterpå. Om hun har våknet når jeg har lagt henne ned har jeg tatt henne opp og ammet videre....

Nå skal vi slutte med vugga, og kun legge henne i sengen, uten bagen, i en ny sovepose. Skal amme henne inne på soverommet, men om hun sovner og våkner når jeg legger henne ned skal jeg ikke ta henne opp for mer amming...men prøve å roe henne på andre måter (bruker verken smokk eller klut). Blir ingen skrikekur, men mer opp og ned metoden....

Er forberedt på en laaang kveld oppe på soverommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Leelo. Opp-ned metoden funket for oss da vi skulle slutte å amme i søvn. Bare vær sta og ikke gi deg!

 

Lillejenta takket fint nei til kveldspuppen på senga i kveld, for første gang siden hun var født:( Selv om vi holder på med nattavvenning, betyr det ikke at jeg vil slutte å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Leelo. Opp-ned metoden funket for oss da vi skulle slutte å amme i søvn. Bare vær sta og ikke gi deg!

 

Lillejenta takket fint nei til kveldspuppen på senga i kveld, for første gang siden hun var født:( Selv om vi holder på med nattavvenning, betyr det ikke at jeg vil slutte å amme.

hvor lang tid brukte dere? sitter på soverommetnå, hun småsutrer litt... Bare lurer på en ting, hvordan var du sikker på at hun var mett når du la henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Leelo. Opp-ned metoden funket for oss da vi skulle slutte å amme i søvn. Bare vær sta og ikke gi deg!

 

Lillejenta takket fint nei til kveldspuppen på senga i kveld, for første gang siden hun var født:( Selv om vi holder på med nattavvenning, betyr det ikke at jeg vil slutte å amme.

hvor lang tid brukte dere? sitter på soverommetnå, hun småsutrer litt... Bare lurer på en ting, hvordan var du sikker på at hun var mett når du la henne?

Brukte ca. 2 timer den første kvelden, 30 min neste, så 20 og deretter 10 min. Så gikk det seg bare til. Det var verdt det. Jeg ammet veldig mye om kvelden, så regnet nesten med at hun var mett. Hvis hun ble sulten igjen, så ville hun vel våkne etter noen timer for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krysse fingre...hun sovnet nettopp, men sover veldig lett...så jeg sitter her litt til...opp og ned ca 6 ganger...

Hvor mange timer bør det gå før hun får mat når hun våkner igjen? Er vant med mat på natten, vil ikke nekte henne det enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kontroll i går med mini- er blitt en stor gutt nå :) Hele 9 kg og 70 cm! Hvor stor er deres små nå? ( er ca. 6 1/2 mnd)

 

 

 

Lille jenta mi er 6 mnd og 1 uke: ble 7675 kg og 63,5 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jo det var ikke så ille. Hun sovnet ca 20.45, våknet igjen for en rap 21.15, la henne ned igjen og hun sovnet. Samme skjedde 21.45 (hadde spist middagsglass med løk i, kanskje det var luft pga dette, vet ikke helt). Våknet igjen 23, da virket hun sulten (mener jeg kjente igjen den type gråt), ammet, og så sov hun til 04. Fikk mat igjen da, et par ganger opp og ned, og så sov hun til 06.40 (våkner stort sett alltid på denne tiden, klar for dagen).

Så håper det går like greit i kveld, helst bedree:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter. Rapport fra nattavenningen våres:

 

Vi hatt nattavenning i 2 dager (netter) Første natt så våknet hun i totiden og ville ha pupp. Var faktisk jeg som tok meg av henne, pappaen var helt utslitt etter mye jobbing. Gikk helt fint. Roet seg ikke til smokken så jeg tok henne opp og koste med henne. (Hadde det mørkt på rommet). Med en gang hun roet seg la jeg henne ned igjen i sengen. Holdt på i en time og 15 min. Var tydelig at det var puppen hun ville ha. Men likevel så syns jeg ikke griningen var så gale, hadde forventet mye mer skriking egentlig. Når hun sovnet sov hun til nesten halv seks. Da tok jeg henne opp og gav pupp. Sov videre til åtte ca :)

 

Neste natt (altså inatt) la vi henne ca halv åtte. Hun sov til to ca før hun våknet og ville ha mat. Roet seg ikke til smokken eller kosekluten så jeg tok henne opp litt. Koste litt med henne og gav henne smokk og la henne ned igjen når hun var rolig. Hun sovnet med en gang omtrent, OG SOV TIL KVART OVER SEKS! :D Denne natten tok meg maks 8 min! Jeg var helt rystet når jeg så på klokken!!! :D I tillegg sov hun da etter puppen videre til 08.30 :))))

 

Så foreløpig vil jeg si at denne nattavenningen har vi vært heldig med! Trodde det kom til å bli ett mareritt! Så nå bare håper jeg det fortsetter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...