Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Min lille prins er ogsp 6 mndr 15. april. Det har gått såååå fort! Men koser meg glugg ihjelp hver dag!

 

Heg får han pupp som første måltid, så grøt og sviskemos etter en liten stund. PUpp er ikke så veldig poppis på dagtid lenger.

Rundt kl 14 får han fruktmos og pupp hvis han vil. TIl kvelds får han grøt og pupp!

 

har begynt og lure på om han skal få smake på litt grønnsaker snart. Litt gulrotmos eller noe.

 

Han har fått to tenner nå da.

 

Hvordan er det med å begynne med brødskiver og frukt utenfor safe feeder nettet?

Jeg har gitt min en skorpe med leverpostei og pærebit uten babysafefeederen, men da sitter jeg og passer godt på :) Hun syns iallefall det er kjekt å få styre på med maten selv ;) hehe

Endret av ♥ Min engel ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi holder på med halvnattavenning. Dvs at vi har i en ukes tid nå gitt snuppa vann når hun våkner ca 2,5 time etter grøtmåltidet og frem mot klokken 00.00. Etter det når hun våkner får hun pupp igjen. I begynnelsen drakk hun masse vann når hun våknet. Nå holder det at vi gir smokken, så sovner hun igjen etter 5-15 min. Har heller ikke vært så mye grining. Så hun har nok heller våknet av vane, og trengt puppen for å sovne igjen. Så nå ser vi at hun pleier å våkne til mat i 02-03 tiden. (Da er puppen god og full, så hun blir nok kjempe mett). Også kan hun da sove videre til ca 07.00. Og videre til 8-9 :D Hun har nok ikke trengt de 1-2 måltidene på kvelden før jeg har lagt meg, så er ikke rart snuppa har blitt så god å rund ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på med halvnattavenning. Dvs at vi har i en ukes tid nå gitt snuppa vann når hun våkner ca 2,5 time etter grøtmåltidet og frem mot klokken 00.00. Etter det når hun våkner får hun pupp igjen. I begynnelsen drakk hun masse vann når hun våknet. Nå holder det at vi gir smokken, så sovner hun igjen etter 5-15 min. Har heller ikke vært så mye grining. Så hun har nok heller våknet av vane, og trengt puppen for å sovne igjen. Så nå ser vi at hun pleier å våkne til mat i 02-03 tiden. (Da er puppen god og full, så hun blir nok kjempe mett). Også kan hun da sove videre til ca 07.00. Og videre til 8-9 :D Hun har nok ikke trengt de 1-2 måltidene på kvelden før jeg har lagt meg, så er ikke rart snuppa har blitt så god å rund ;) hihi

Så flink du er! Må si jeg blir veldig inspirert. Her er det pupp hele natta enda... men jeg vet jo at det er for det meste bare for kos. Etter påske da skal jeg prøve på det samme som deg. Må bare være 100 % klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare min lille som er sen i seng...? Hadde en fin tid ca 20.30 for noen uker siden, og sov lenge uten mat... men etter disse bleiene og litt sykdom er vi tilbake til 22....;(og våken flere ganger for mat! Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

 

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

 

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

 

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

 

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

 

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

 

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på med halvnattavenning. Dvs at vi har i en ukes tid nå gitt snuppa vann når hun våkner ca 2,5 time etter grøtmåltidet og frem mot klokken 00.00. Etter det når hun våkner får hun pupp igjen. I begynnelsen drakk hun masse vann når hun våknet. Nå holder det at vi gir smokken, så sovner hun igjen etter 5-15 min. Har heller ikke vært så mye grining. Så hun har nok heller våknet av vane, og trengt puppen for å sovne igjen. Så nå ser vi at hun pleier å våkne til mat i 02-03 tiden. (Da er puppen god og full, så hun blir nok kjempe mett). Også kan hun da sove videre til ca 07.00. Og videre til 8-9 :D Hun har nok ikke trengt de 1-2 måltidene på kvelden før jeg har lagt meg, så er ikke rart snuppa har blitt så god å rund ;) hihi

Så flink du er! Må si jeg blir veldig inspirert. Her er det pupp hele natta enda... men jeg vet jo at det er for det meste bare for kos. Etter påske da skal jeg prøve på det samme som deg. Må bare være 100 % klar for det.

Ja, fant ut at nok var nok. Nå er hun oppe i 2 porsjoner med mat på dagen og i tillegg så ammer jeg hun når hun vil på dagtid. Så nå ville jeg ha litt kveld igjen. Inatt var helt fantastisk, da la vi henne klokken syv, "våknet" til smokken 3 ganger ca. Men våknet ikke til mat før 03.30! :D Så da fikk jeg sjokk når jeg så på klokken, for det har ALDRI skjedd før :D Så nå begynner hun også å sove bedre endelig! Krysser fingrene for at det fortsetter slik!

Lykke til når dere også skal prøve :)

 

Ps: Merket at snuppa spiste mer på dagen når hun ikke fikk de 2 ammingene tidlig på kvelden etter hun var lagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare min lille som er sen i seng...? Hadde en fin tid ca 20.30 for noen uker siden, og sov lenge uten mat... men etter disse bleiene og litt sykdom er vi tilbake til 22....;(og våken flere ganger for mat! Hm...

Huffda. Kjenner jeg kvir meg til disse tennene nå når vi har begynt å få så fin rytme på ting. Håper det roer seg hos dere nå, så dere kan få en finfin påske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

 

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

 

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

 

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

 

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

 

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

 

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)

For en deilig middag hun fikk :D Skal lage litt mer spennende middager til min også når vi kommer hjem fra ferie 15.april. Foreløpig får hun noen skjeer med grønnsaksmos i totiden, men er ikke fan av dette. Liker søtpotet og avokado. Men vil at hun skal lære å like de "kjedelige" grønnsakene også ;) hehe

 

Tenkte å begynne å lage hjemmelaget grøt også. Foreløpig går det i nestle. Men vil lage hjemmelaget der også etterhvert. Syns kjøpegrøt er litt vel dyrt nå når vi er oppe i to porsjoner på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare min lille som er sen i seng...? Hadde en fin tid ca 20.30 for noen uker siden, og sov lenge uten mat... men etter disse bleiene og litt sykdom er vi tilbake til 22....;(og våken flere ganger for mat! Hm...

 

Her er det også sengetid kl 22-23.... Men da sovner hun godt!! Sover til 3-4, ammes da, og vekkes 7-8. (kjører storesøster i Bhg).

Hvis jeg legger henne 19 nå, så våkner hun bare igjen. Planen min nå er å legge henne noen min tidligere hver kveld, slik at vi sakte får snudd leggetida tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er som lager så mye god mat.. Blir kjøpegrøt her, med innblanda mos av noe slag.. Han gafler i seg, da. Brødskive har jeg ikke tenkt på ennå, er jeg litt treig eller??

 

Guttungen fikk nettopp grøt (prøver å gi han det mellom tre og fire), så får han grøt klokka sju, nattstell og litt mm, og så er det i sengs. Da tar det ca 15 minutter før han sovner. (Her om dagen lå han i to timer og jodla for seg sjøl, men så lenge han ikke griner er det greit. Liker at han finner roa sjøl. Tror vi tjener på det i lengden..)

 

Så sover han. Og sover og sover og sover. I natt stappa jeg smokk i firetia, og så fikk han mm rund sju!! Flinke babyen asså!

 

..ikke antydning til tenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

 

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

 

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

 

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

 

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

 

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

 

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)

For en deilig middag hun fikk :D Skal lage litt mer spennende middager til min også når vi kommer hjem fra ferie 15.april. Foreløpig får hun noen skjeer med grønnsaksmos i totiden, men er ikke fan av dette. Liker søtpotet og avokado. Men vil at hun skal lære å like de "kjedelige" grønnsakene også ;) hehe

 

Tenkte å begynne å lage hjemmelaget grøt også. Foreløpig går det i nestle. Men vil lage hjemmelaget der også etterhvert. Syns kjøpegrøt er litt vel dyrt nå når vi er oppe i to porsjoner på dagen!

 

Du kan jo kanskje prøve å blande noen grønnsakssorter for å få henne til å like flere? Jeg blandet feks gulrot og vanlig potet - det gikk ned på høykant :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er som lager så mye god mat.. Blir kjøpegrøt her, med innblanda mos av noe slag.. Han gafler i seg, da. Brødskive har jeg ikke tenkt på ennå, er jeg litt treig eller??

 

Guttungen fikk nettopp grøt (prøver å gi han det mellom tre og fire), så får han grøt klokka sju, nattstell og litt mm, og så er det i sengs. Da tar det ca 15 minutter før han sovner. (Her om dagen lå han i to timer og jodla for seg sjøl, men så lenge han ikke griner er det greit. Liker at han finner roa sjøl. Tror vi tjener på det i lengden..)

 

Så sover han. Og sover og sover og sover. I natt stappa jeg smokk i firetia, og så fikk han mm rund sju!! Flinke babyen asså!

 

..ikke antydning til tenner..

 

Hei :) Det er superenkelt å lage grøt selv altså! Ikkenoe hokuspokus, også er det både rimeligere, pluss at man da vet akkurat hva mini får i seg :)

 

Min lille har omtrent samme leggerutine. Noen ganger sovner hun med en gang, noen ganger ligger hun å "jodler" litt som du så beskrivene kaller det - he he :D

 

Hun våkner og får pupp ved 4 tiden, planen er å avvenne dette så jeg får litt mer søvn (sliter med å sovne igjen), men har liksom ikke "orket" å ta tak i det ennå.... Hun er jo bare 6mnd, så er jo så liten ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

 

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

 

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

 

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

 

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

 

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

 

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

 

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

 

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)

For en deilig middag hun fikk :D Skal lage litt mer spennende middager til min også når vi kommer hjem fra ferie 15.april. Foreløpig får hun noen skjeer med grønnsaksmos i totiden, men er ikke fan av dette. Liker søtpotet og avokado. Men vil at hun skal lære å like de "kjedelige" grønnsakene også ;) hehe

 

Tenkte å begynne å lage hjemmelaget grøt også. Foreløpig går det i nestle. Men vil lage hjemmelaget der også etterhvert. Syns kjøpegrøt er litt vel dyrt nå når vi er oppe i to porsjoner på dagen!

 

Du kan jo kanskje prøve å blande noen grønnsakssorter for å få henne til å like flere? Jeg blandet feks gulrot og vanlig potet - det gikk ned på høykant :)

Har prøvd å gi henne potet og blomkålmos med pittelitt hvitløk, det likte hun ikke. Prøvde mange dager på rad, blandet til og med i litt mm, men neida, hun ville ikke ha :-P Har så prøvd å blande gulrot (for at hun skal kjenne det søte), blomkål og brokkoli. Det likte hun heller ikke. Får i henne kanskje 1-2 skjeer før hun begynner å spytte ut over ALT!

Hehe, og jeg som er så glad i grønnsaker og vil at hun og skal like det.

Får prøve å blande andre typer når vi kommer hjem fra ferie. Skal ha i henne grønnsaker om jeg så må holde på i måndesvis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på denne :) Snuppelure ble 6 mnd i går faktisk :)

 

Hun spiser grøt til formiddags og kvelds, og vi har nettopp innført middag i 14-15 tiden i tillegg.

 

Grøt lager jeg av hirsemel og banan, men litt aprikos eller sviskemos til dessert pga vitamin c (for å nyttiggjøre jernet i hirsemelet maximalt).

 

Til middag har hun hittil fått moste grønnsaker, og alt har gått ned på høykant: gulrot, potet, avokado, søtpotet, kålrabi... Tydelig en liten matelsker :D

 

I dag fikk hun for første gang et helt "måltid" (altså ikke bare moste grønnsaker). Lagde pastasaus av tomater, brokkoli, spinat, gulrot, hvitløk, løk og kidneybønner. Kokte fullkornspasta, og kjørte det hele til en ganske jevn småklumpete guffe med stavmixer. Hun ELSKET det :D Nå gjenstår bare å se at hun ikke får vondt i magen.... fingers crossed ;)

 

Tilbyr vann til hvert måltid, men hun drikker bare ørlittegrann ved å gnage litt på flasken.

 

Ammer én gang ila natten (i 3-4 tiden vanligvis) og igjennom dagen. Håper å kunne avvenne nattammingen snart! Tar gjerne imot tips på hvordan best ordne det! Momma needs some solid zzz zzzz :)

For en deilig middag hun fikk :D Skal lage litt mer spennende middager til min også når vi kommer hjem fra ferie 15.april. Foreløpig får hun noen skjeer med grønnsaksmos i totiden, men er ikke fan av dette. Liker søtpotet og avokado. Men vil at hun skal lære å like de "kjedelige" grønnsakene også ;) hehe

 

Tenkte å begynne å lage hjemmelaget grøt også. Foreløpig går det i nestle. Men vil lage hjemmelaget der også etterhvert. Syns kjøpegrøt er litt vel dyrt nå når vi er oppe i to porsjoner på dagen!

 

Du kan jo kanskje prøve å blande noen grønnsakssorter for å få henne til å like flere? Jeg blandet feks gulrot og vanlig potet - det gikk ned på høykant :)

Har prøvd å gi henne potet og blomkålmos med pittelitt hvitløk, det likte hun ikke. Prøvde mange dager på rad, blandet til og med i litt mm, men neida, hun ville ikke ha :-P Har så prøvd å blande gulrot (for at hun skal kjenne det søte), blomkål og brokkoli. Det likte hun heller ikke. Får i henne kanskje 1-2 skjeer før hun begynner å spytte ut over ALT!

Hehe, og jeg som er så glad i grønnsaker og vil at hun og skal like det.

Får prøve å blande andre typer når vi kommer hjem fra ferie. Skal ha i henne grønnsaker om jeg så må holde på i måndesvis! ;)

Ps: Mener jeg leste at de små ikke skal ha spinat pga innholdet av nitrat? Som omdannes til nitritt, og de små opptar nitritt raskt i blodet og dette forhindrer transporten av oksygen til cellene. Men det er vel sikkert store porsjoner som skal til. Men ville bare dele i tilfelle du ikke visste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min har feber!!!!

Han har hatt opptil 39 i feber i dag og er pjusk. Han har fått en stikkpille som ser ut til å virke.

 

Får så vondt av han. Han er så varm og ser så sliten ut... Håper det gir seg snart!

 

han har fått to tenner, og før de kom merket vi ingenting. Men jeg håper at det kanskje er tenner som er på gang, eller så tror jeg det er en forkjølelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har første tann kommet! Men det var en helt annen enn den jeg trodde skulle komme først:) Og så en hjørnetann oppe av alle ting. Den er kjempestor, så ikke rart det har vært vondt.

Har ikke hatt feber pga tennene, men er ganske snørrete.

 

Hun kommer seg opp i krabbestilling selv også nå! (5 1/2 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engel: stemmer det med spinat, men man kan gi små mengder fra 6 mnd uten fare. Lykke til med grønnsakene..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min har feber!!!!

Han har hatt opptil 39 i feber i dag og er pjusk. Han har fått en stikkpille som ser ut til å virke.

 

Får så vondt av han. Han er så varm og ser så sliten ut... Håper det gir seg snart!

 

han har fått to tenner, og før de kom merket vi ingenting. Men jeg håper at det kanskje er tenner som er på gang, eller så tror jeg det er en forkjølelse!

 

Ussjda :( Min har heldigvis ikke vært syk ennå (bank i bordet). God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har første tann kommet! Men det var en helt annen enn den jeg trodde skulle komme først:) Og så en hjørnetann oppe av alle ting. Den er kjempestor, så ikke rart det har vært vondt.

Har ikke hatt feber pga tennene, men er ganske snørrete.

 

Hun kommer seg opp i krabbestilling selv også nå! (5 1/2 mnd)

 

Grattis med første tann da :D Her er det ingen tegn annet enn mye sikkel de siste 3 mnd (hun er 6mnd nå).....

 

Min løfter også opp rompa i krabbestilling men kommer ikke særlig langt... Klarer bare å åle seg litt rundt foreløpig, men er veldig aktiv så det er spennende å se på utviklingen fra dag til dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min har feber!!!!

Han har hatt opptil 39 i feber i dag og er pjusk. Han har fått en stikkpille som ser ut til å virke.

 

Får så vondt av han. Han er så varm og ser så sliten ut... Håper det gir seg snart!

 

han har fått to tenner, og før de kom merket vi ingenting. Men jeg håper at det kanskje er tenner som er på gang, eller så tror jeg det er en forkjølelse!

 

Ussjda :( Min har heldigvis ikke vært syk ennå (bank i bordet). God bedring!!

 

Takk takk! Han virker ikke veldig syk da, men vi målte feberen til 39,8 i stad, så han er ikke i toppform! Heldigvis vil han ha fruktmos og pupp,så han får i seg mat da. Også er han relativt glad og vil leke med lekene sine. Håper han blir frisk snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

Har du noen hjemmesider eller bøker du kan anbefale om ernæring? Jeg kunne godt tenkt meg å lært litt mer. Men vet liksom ikke hvor jeg skal starte ;)

 

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

 

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

 

 

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

 

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

 

Har du noen hjemmesider eller bøker du kan anbefale om ernæring? Jeg kunne godt tenkt meg å lært litt mer. Men vet liksom ikke hvor jeg skal starte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når de er 6 mnd, er det da viktig at de får kjøtt og fisk? Har jo nett begynt m grønnsaksmos, så lurer på hvor lenge de "bare" kan få det uten kjøtt og fisk...

 

 

Når de kun er 6mnd, og blir ammet eller får mme så er det ikke noe stress å tenke på proteiner tror jeg, men å begynne å tenke på å introdusere det gradvis er nok lurt allerede nå (kidneybønner i pastasaus er en måte å introdusere vegetabilsk protein feks).

 

MEN; jeg vil si at kjøtt/fisk ikke viktig i det hele tatt, så lenge du vet hvordan man setter sammen et ernæringsmessig "riktig" måltid (fett, proteiner, karbohydrater) av grønnsaker og belgfrukter. Ikke veldig vanskelig hvis man gidder å lese seg litt opp på ernæring, og mye sunnere! Og ja; vi er vegetarianere hvis noen lurte ;)

 

Har du noen hjemmesider eller bøker du kan anbefale om ernæring? Jeg kunne godt tenkt meg å lært litt mer. Men vet liksom ikke hvor jeg skal starte ;)

 

Nå hadde jeg kost og ernæringsfag på videregående den gangen jeg gikk der og har grunnkompetanse derfra - så derfor lenge siden jeg har lest en spesifikk bok, men burde ikke være vanskelig å finne en tilpasset ditt kompetansenivå fra en av de store foreleggerene :)

 

Når det gjelder vegetarspesifikk informasjon kan jeg anbefale en bok som heter "Bønner og linser" (Camilla Jensen tror jeg) som gir en god oversikt over de forsjellige bønne/linsetypenes næringsegenskaper (spes med tanke på hvilke som er fullverdige proteinkilder, og hvilke som må kombineres med karbohydrater). Boken har også mange yummi oppskrifter (ikke bare vegetar) :)

 

Ellers så er det lille hefte "Mat til spebarn" som du sikkert har fått fra helsestasjonen bra ift hva vi må huske på at de små får i seg (hvordan utnytte jern i grøten osv)?

 

Anbefaler også disse sidene:

barnemat.com

gladerebarn.blogg.no

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...