Gå til innhold

NY TRÅD ca 6 MND (fra gamle 4 mnd februar)


Leelo

Anbefalte innlegg

Skal vi starte en ny tråd da når de nærmer seg 6 mnd?

Min er 5,5, og nå tror jeg hun holder på med tenner; begynte i går kveld; mange grønne slimete bleier (tips mot sår rumpe tas imot med takk), utrøstelig grining, puppenekt (råd?må jeg pumpe?), tygger mye på tungen, litt feber...generelt utilpass.

Håper tannen kommer raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes.. dette var lurt. Ble for langt å lete gjennom den forrige.

 

min er 6 mndr 15. april. Det er to tenner nede som har kommet så vidt gjennom. Har ikke merket noe på humøret eller formen hans allikevel, så jeg håper det forblir sånn til de andre tennene også.

 

Vi bruker Silulen i rumpa hans, funker fint på vår.

 

HVor mye spiser deres? HEr er det pupp når vi våkner, grøt etter et par timer og kanskje litt pupp. Så frukt etter en stund og kanskje pupp. Grøt før leggetid og så pupp rett før sengen.

Har lurt på å få inn litt middag før siste grøt måltid også. Må liksom introdusere litt ting nå når han begynner å bli stor gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idè!

Gutten min blir 6 mnd 13. april. Alltid hatt mye besjebleier, så jeg tar gjerne det værste med våtserviett, så myk klut med mye vann og litt babyolje, så unngår jeg å gni for mye på huden. Klapptørker med myk klut og lufttørker gjerne, bruker dr. Greve sinksalve, evt Bepapten(?), men den er litt seig å smøre på.

 

Har begynt med grøt, får nå grøt til lunsj og ved leggetid, men han har ikke fått mer enn 1/2 porsjon om gangen, ikke alltid han vil ha så mye heller. Så drikker han seg mett på mm og er godt fornøyd! Har prøvd litt vann på flaske om han har spist mye grøt og jeg tenker han kan være tørst, men han er ikke veldig intr. i det. HS sa at vannet bør kokes frem til barna er 6 mnd, men etter det kan de også drikke vann fra springen.

 

Han sover bedre på natten nå, legger seg kl 19 og opp igjen ca 7.30 - 8, siste uka har han bare fått ett nattmåltid! Jeg våkner selvsagt med brystspreng om morningen og pumper litt, vil ikke at melkeproduksjonen skal gå ned før grøt/annen mat er godt innarbeidet..

 

Sorry langt innlegg, blir aldri lei av babyprat ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som har en unge som får nesten to fulle porsjoner grøt og som sluker hver skje? :)

 

Her får hun to porsjoner av og til, men de er ikke fulle, er vel sånn 1/2 eller noe tror jeg. Har ikke begynt med kjøtt eller fisk, det hun har smakt er søtpotetmos m/kardemomme, avokado/bananmos og grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilbyr to fulle porsjoner, men han spiser ikke alt noen av gangene. Men det er ikke langt unna. Problemet her er at han ikke åpner munnen skikkelig.. Han skriker etter å få mer, men lukker munnen, så vi må lurer inn skjeen... :-)

Men vi får det nå inn på et vis!

 

Og nå har han blitt så hard i magen, så vi gir han sviskemos enten ved siden av eller i grøten... håper det funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vil også være med :) jenta mi blir 6 md den 5 april.

Foreløpig ammer jeg bare. Synes det er så lettvint og greit :)

Får starte med litt grøt over påske!

Her er tann nr to på vei opp nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt spiser fast en porsjon grøt om kvelden- ellers blir det litt fruktmos og middag på glass innimellom!

 

Har tenkt litt på å starte med ett grøtmåltid om morgenen/ tidlig formiddag snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes.. dette var lurt. Ble for langt å lete gjennom den forrige.

 

min er 6 mndr 15. april. Det er to tenner nede som har kommet så vidt gjennom. Har ikke merket noe på humøret eller formen hans allikevel, så jeg håper det forblir sånn til de andre tennene også.

 

Vi bruker Silulen i rumpa hans, funker fint på vår.

 

HVor mye spiser deres? HEr er det pupp når vi våkner, grøt etter et par timer og kanskje litt pupp. Så frukt etter en stund og kanskje pupp. Grøt før leggetid og så pupp rett før sengen.

Har lurt på å få inn litt middag før siste grøt måltid også. Må liksom introdusere litt ting nå når han begynner å bli stor gutt.

 

Takk for svar ang sårhet, men vanlig zink krem hjelper ikke nå, er nok det de kaller "tannbæsj", veldig ofte og veldig dårlig for huden, er blitt kjempesår i løpet av 1 døgn...:( KJøpte en krem på apoteket, og nå prøver jeg med litt potetmel. Hun har aldri vært sår før, får bare håpe det ikke varer altfor lenge dette her:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sårhet er mitt beste tips luft!!! Forrige baby ble lett sår. Og etter en tine lufting-mye bedre! Så prøv å benytt alle anledninger til lufting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med ny tråd :) Min blir 6 mnd 15 april. Så de vokser til disse små!

 

Min lille spiser nå halv porsjon grøt m/fruktmos til lunch eller en halv porsjon avokado med banan. Ett par skjeer grønnsaksmos til middag (er ikke fan av dette enda), også en porsjon grøt med svisker eller aprikosmos på kvelden. Hun får hun vann til alle måltidene selv om det ikke er store mengdene hun drikker enda. (Har sluttet å koke dette da hun ligger en del på parketten og sutter på gulv, leker, hund og det som er ;) hehe.. Ammer mellom alle måltidene. Merker produksjonen har gått litt ned, men ikke slik at snuppa ikke blir fornøyd.

 

Ellers så har hun smattet litt på brødskive med leverpostei, det falt i smak :) Hun liker også å smatte på agurkbiter, pærebiter og appelsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente en time lufting :) kunne se god forskjell!

 

Har brukt potetmel, og det virker godt, lufter mest på stellebordet, da det er utrolig hyppige avføringer, og jenta åler seg rundt overalt på gulvet, så ikke så lett å få henne til å "ligge til lufting":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille prins er ogsp 6 mndr 15. april. Det har gått såååå fort! Men koser meg glugg ihjelp hver dag!

 

Heg får han pupp som første måltid, så grøt og sviskemos etter en liten stund. PUpp er ikke så veldig poppis på dagtid lenger.

Rundt kl 14 får han fruktmos og pupp hvis han vil. TIl kvelds får han grøt og pupp!

 

har begynt og lure på om han skal få smake på litt grønnsaker snart. Litt gulrotmos eller noe.

 

Han har fått to tenner nå da.

 

Hvordan er det med å begynne med brødskiver og frukt utenfor safe feeder nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente en time lufting :) kunne se god forskjell!

 

Har brukt potetmel, og det virker godt, lufter mest på stellebordet, da det er utrolig hyppige avføringer, og jenta åler seg rundt overalt på gulvet, så ikke så lett å få henne til å "ligge til lufting":)

 

Jeg lot ofte snuppa åle seg, krabbe og løpe naken mens jeg ordnet meg om morgen. Det blir jo faktisk litt tid. Men kanskje ikke så lett hvis det er veldig hyppig avføring nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har deres små spist hittil i dag??? Synes jeg ikke gjør så mye annet enn å amme for tia- allerede 4 ganger til nå i dag- vurderer sterkt å starte med grøt tidlig på dagen også..... ( får fast om kvelden!) Ammer bare i noen minutter før han er ferdig og fornøyd- men så er det på igjen etter en time eller to!

Har total flaskenekt- å når han drikker fra kopp er en lek :) Hehe :) Stikker tunga ut som en liten hund :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har deres små spist hittil i dag??? Synes jeg ikke gjør så mye annet enn å amme for tia- allerede 4 ganger til nå i dag- vurderer sterkt å starte med grøt tidlig på dagen også..... ( får fast om kvelden!) Ammer bare i noen minutter før han er ferdig og fornøyd- men så er det på igjen etter en time eller to!

Har total flaskenekt- å når han drikker fra kopp er en lek :) Hehe :) Stikker tunga ut som en liten hund :) :)

 

Kanskje han ikke får med seg så mye av den tjukke melken og derfor blir fort sulten igjen? Her har det vært et par amminger siden kl 07, pluss litt grøt. Hun har alltid spist litt ofte, men i det siste har jeg prøvd å rape henne og så tilby henne mer når jeg egentlig tenker at hun er ferdig. Hun har i alle fall de siste dagene tatt seg laaange lurer i vogna (2-3 timer), og det er litt deilig, uten at jeg måtte gå 2-3 timer selv. Så da fikk jeg trent og laget litt kosemat til storebror, og nå sitter jeg her og "venter" på at hun skal våkne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en gutt på 6 mnd den 14april. han får bare pupp enda. holder på å få den tredje tannen sin. heldigvis biter han ikke så mye men av og til. han sover ikke på dagen. vil ikke ha sutt. ville han bare hatt sutt så kanskje han ville sovet på dagen

 

 

ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en gutt på 6 mnd den 14april. han får bare pupp enda. holder på å få den tredje tannen sin. heldigvis biter han ikke så mye men av og til. han sover ikke på dagen. vil ikke ha sutt. ville han bare hatt sutt så kanskje han ville sovet på dagen

 

 

ha en fin dag

 

Vil han ikke sove i vogn heller på dagtid? Her har vi prøvd alle mulige sutter fra kulerunde til flate til sånne som står opp litt fremme, og i alle aldersklasser. Nå sutter hun litt på mam sin, men "koser" seg ikke med den slik at hun kan bruke den som søvn-assosiasjon.

Hvilke har du prøvd? Hvordan sovner han på natta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en gutt på 6 mnd den 14april. han får bare pupp enda. holder på å få den tredje tannen sin. heldigvis biter han ikke så mye men av og til. han sover ikke på dagen. vil ikke ha sutt. ville han bare hatt sutt så kanskje han ville sovet på dagen

 

 

ha en fin dag

 

Vil han ikke sove i vogn heller på dagtid? Her har vi prøvd alle mulige sutter fra kulerunde til flate til sånne som står opp litt fremme, og i alle aldersklasser. Nå sutter hun litt på mam sin, men "koser" seg ikke med den slik at hun kan bruke den som søvn-assosiasjon.

Hvilke har du prøvd? Hvordan sovner han på natta da?

 

nei han vil ikke sove i vognen heller. har gått mange turer for å se. men nei da er det bare sutring. har til og med hatt på støvsugeren for å se om han sovnet av det. det gjorde nemmelig storebroren hans. han hadde kolikk da.

har prøvd alle som fins kan man si. til og med noen som er helt runde. tenkte at de er litt lik brystvorten og at det hjalp. men nei. han sover helt fint på kvelden/natten. ammer han til han sovner så legger jeg han i sengen sin. han våkner kanskje 3 ganger løpet av natten for å få mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en gutt på 6 mnd den 14april. han får bare pupp enda. holder på å få den tredje tannen sin. heldigvis biter han ikke så mye men av og til. han sover ikke på dagen. vil ikke ha sutt. ville han bare hatt sutt så kanskje han ville sovet på dagen

 

 

ha en fin dag

 

Vil han ikke sove i vogn heller på dagtid? Her har vi prøvd alle mulige sutter fra kulerunde til flate til sånne som står opp litt fremme, og i alle aldersklasser. Nå sutter hun litt på mam sin, men "koser" seg ikke med den slik at hun kan bruke den som søvn-assosiasjon.

Hvilke har du prøvd? Hvordan sovner han på natta da?

 

nei han vil ikke sove i vognen heller. har gått mange turer for å se. men nei da er det bare sutring. har til og med hatt på støvsugeren for å se om han sovnet av det. det gjorde nemmelig storebroren hans. han hadde kolikk da.

har prøvd alle som fins kan man si. til og med noen som er helt runde. tenkte at de er litt lik brystvorten og at det hjalp. men nei. han sover helt fint på kvelden/natten. ammer han til han sovner så legger jeg han i sengen sin. han våkner kanskje 3 ganger løpet av natten for å få mat.

 

Sover han ikke i det hele tatt på dagen..?.uff, høres slitsomt ut. Virker det ikke å amme i søvn på dagtid også...? Her ammer jeg i søvn på kveld, mens på dagtid er det helst vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leelo. nei det hjelper ikke det heller. har prøvd. men han virker ikke så plaget. blir jo grinete av og til. men så holder han på å få en tredje tann oxo da. håper det bedrer seg når han skal begynne på litt fast føde. helsesøsteren har ikke sagt noe ang at han ikke sover på dagen heller. så da regner jeg med det ikke gjør så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som ikke sover på dagen, babyen tar jo ikke skade av det, han har jo tydeligvis fått mulighet til å sove hvis han vil! Men slitsomt for foreldrene selvsagt..

 

Har begynt med grøt to ganger for dagen, lunsj og kvelds, får ca 1/2 porsjon hver gang, så spiser han seg mett på morsmelk. Opplever at om han spiser grøt før leggetid og ikke orker så mye morsmelk så våkner han tidligere på natten og er veldig sulten på morsmelk. Det blir da et ekstra nattmåltid per natt. Lurer på om jeg skal gi grøt tidligere og så kun morsmelk før leggetid, eller kanskje han er mest tørst og skulle fått vann.. erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...