Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Blir dårlig av å sitte for lenge på samme sted, noe som ikke passer som student!! Rett på sykemelding??

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 08:52

Jeg sliter utrolig med bekkenet... er kun i uke 23, men likevel.. (var sånn med de 2 andre svangerskapene også..)

I tillegg har jeg høyt blodtrykk, som jeg går til oppfølging for, men det har ikke noe med saken å gjøre.

Nå har jeg jobbet hardt med oppgaver siste tiden, redd for å henge etter osv..

Da har magen min strammet seg noe så innmari, at jeg ble direkte redd... sa ifra til kjæresten min og kommanderte meg i seng. Lå stille og ting roet seg...

Dagen etter skjedde nøyaktig det samme igjen... jeg stresser lett, og når jeg har mye mas rundt meg, og vet at jeg Må bli ferdig med oppgavene og gjøre en god jobb der, blir jeg stresset fort.

Har jeg rett på sykemelding for en kort periode isåfall? Føler jeg stresser med alt og ingenting om dagen, og er helt utslitt...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:17

Prøv å ikke sitte for lenge. Sett på en alarm slik at du husker å reise deg og gå en liten runde hver time eller halvtime, alt etter hvor lenge bekkenet tåler det. Tving deg til å slappe av, bruk avspenningsøvelser og husk at du får ikke gjort mer av å stresse.

At magen strammer seg er vel kynnere, som kan forsterkes av stress, men som normalt er ufarlig. Men det er ubehagelig og ikke nødvendig å trigge det.

Ja, du kan få sykemelding når bekkenet ikke tillater at du sitter lenge om gangen og det er en viktig del av jobben din. Jeg har vært 20% sykemeldt i to av mine svangerskap nettopp fordi at bekkenet ikke tålte å sitte lenge av gangen. Denne gangen har jeg dessuten hatt heve-senke bord, noe som er til stor hjelp.

Som student er det likevel ikke nødvendigvis så mye hjelp i sykemelding, for du må jo levere ting likevel. Det kommer jo også an på hva du studerer. Hør med studiestedet ditt om mulighet for tilrettelegging, med eller uten sykemelding, men ta hensyn til det kroppen din sier og ta mange kortere pauser.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:20

Be heller om tilrettelegging enn sykemelding. Om du går på et studie med obligatorisk oppmøte så har en sykemelding lite å si (iallfall ved høgskolen jeg studerer ved og sitter nå med en ekstra kompenasjonsoppgave pga. fravær pga. at jeg har vært hjemme med sykt barn i 7 dager).
Om du ikke går på studie med obligatorisk oppmøte så er det bare å bli hjemme, men du må som alle andre igjennom pensum for å kunne ta, og stå, på eksamen.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:21

Jeg studerer på nett, så blir kun sittende foran pcn... i timesvis...

Vurderer å utsette studiet, men da må jeg jo betale masse ekstra for det. Men det er jo en mulighet...

Jeg er jo gravid, og hadde håpet på å bli ferdig før termin. Noe som egentlig er planen... Men nå er altså bekkenet mitt ett helvete, går på krykker allerede, fysio osv osv.

Har prøvd å ligge, men hvor mye får man egentlig gjort skikkelig i liggende stilling... ikke mye!!

Det med kynnerer er jo helt vanelig, men de jeg har hatt er vonde! Sånn at jeg blir bekymret.... og jeg vet det kommer av at jeg stresser....

Jeg har to barn til, så har ikke muligheten til å jobbe med skolen når jeg vil.. må liksom ta det mens de er på skolen/bhg.

HI

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:23

Om du studerer på nett så skjønner jeg ikke helt problemet. Da kan du sitte hvor du vil, gå kan stå, du kan gå, du kan ta pauser osv.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:25

??

NETTstudier.... hva er problemet? Legg deg i sengen med laptopen og studer i vei, lese pensum kan du gjøre overalt, likeså kan du ligge i sengen og skrive?

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:27

#3, vi har jo like mye obligatoriske innleveringer vi som alle andre. Jeg har et mål jeg må følge, oppgaver som skal skrives innenfor tidsfrister.

Jeg sitter jo hele tiden, det er jo det som plager meg... jeg klarer ikke sitte sånn hele tiden... Pauser tar jeg, men når jeg må flytte på meg hvert 5 min for å klare det, så blir jeg konstant avbrutt. Og nei, jeg har 2 barn til, så jeg har ikke muligheten til å jobbe når jeg vil hele tiden nei. Hadde de latt meg så ja, men de tar tiden min de også!

HI

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:29

Jeg ble sykemeldt fra jobben, jobbet kun foran pcn fordi jeg ikke kunne sitte lenge av gangen... hadde daglige oppgaver jeg måtte fullføre innenfor tidsbegrensninger, så måtte bare sykemelde meg.

Så hvorfor skulle det by på mer problemer for en student? Det går ut på det samme, og et svangerskap vil ta en ende til slutt likevel, da kan du gjøre det du ikke får til nå.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:31

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 mars 2012 - 09:27:

#3, vi har jo like mye obligatoriske innleveringer vi som alle andre. Jeg har et mål jeg må følge, oppgaver som skal skrives innenfor tidsfrister.

Jeg sitter jo hele tiden, det er jo det som plager meg... jeg klarer ikke sitte sånn hele tiden... Pauser tar jeg, men når jeg må flytte på meg hvert 5 min for å klare det, så blir jeg konstant avbrutt. Og nei, jeg har 2 barn til, så jeg har ikke muligheten til å jobbe når jeg vil hele tiden nei. Hadde de latt meg så ja, men de tar tiden min de også!

HI

Men du du kan fortsatt legge opp løpet selv og du kan selv bestemme hvor du ønsker å gøre oppgaven, du kan stå så mye du vil, du kan ligge i senga, du kan ta pauser når du vil og du trenger ikke bevege deg utenfor huset for å møte opp på studiestedet.
Så nei, jeg skjønner ikke helt problemet.

Vet at det er tøft å være student med barn. Er selv heltidsstudent ved høgskole og har barn, men er man strukturert og benytter alle studiedagene man har så går det fint. Og som sagt: Du kan bestemme alt dette selv siden du ikke har oppmøteplikt.

Godtar studiestedet sykemelding? Om de ikke gjør det så må du enten fullføre eller avslutte for så å starte opp igjen når du er bedre.
Så du får nesten bare høre med dem.

#3 & #5

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:34

Legg deg i senga med laptopen, lukk døra ut til mann og barn og studer i ro og fred...

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 09:56

Ja, studiene godtar sykemeldinger.

Men da mener dere at det er helt umulig å bli sykemeldt da?

Da får jeg heller betale ekstra for å få forlenget tiden da...

#12 Mandalas

Mandalas

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 591 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 10:34

En sykemelding løser jo egentlig utrolig lite når man studerer. Du blir uansett hengende etter og må ta ting opp igjen senere.. Jeg ville prøvd i det lengste. Hvordan tenker du at en kort sykemelding kan hjelpe deg annet enn at du detter helt av studiet?

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 11:30

Har ikke noen råd til deg, HI, men jeg er i samme båt - det vil si - må jobbe foran PC, og det er ikke bare å "ta den med i sengen" heller. Et helvete å sitte, enda større helvete å reise seg. Også fra sofa, seng etc. Men nå er jeg nesten i mål. Har hatt 20 % gradert sykemelding og hjemmekontor noen uker pga at f.eks. bilkjøring må begrenses veldig. Lykke til videre! :)

#14 Gidder ikke!

Gidder ikke!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 592 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 11:45

Bare et lite tips.
Jeg har kronisk bekkenleddsyndrom, har daglig sterke smerter og er avhengig av mye hvile. Klarer heller ikke sitte lenge av gangen, MEN det gjelder alle andre steder enn i stress less'en, min reddende kjære stress less ;-)

Den støtter godt i ryggen og setet er vinklet slik at knærne er høyere opp enn rumpa, altså litt skrå innover (vinkelen er minst 90 grader alikevel, ryggen kan stilles bakover) og det avlaster bekkenet veldig. I den kan jeg sitte uten å få vondt, gjerne med en pc i fanget.
Finn deg en ordentlig god stol!

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 706 Innlegg:

Skrevet 23 mars 2012 - 12:08

Takk for at noen iallefall forstår meg litt...

Jeg sier ikke at det løser noe på sikt, selv om det er jo det det faktisk vil gjøre.. jeg har bekkenløsning Nå, og skal jo i permisjon når jeg føder likevel. Men skal videre i utdannelsen etter det, så det vil jo hjelpe meg nå.

HI