Gå til innhold

Er tannlege og fy fabian for noen råtne tenner barna deres har:((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De drikker altfor mye brus og spiser altfor mye snop og usunn mat. Enkelte barn vet jo ikke hva frukt og grønnsaker er:(

 

Ser daglig barn med store karies og mye tannsten og belegg som følge av dårlig tannhelse og dårlig tannpuss m.m

 

Hadde dere brydd dere litt om tannhelsen til deres barn hadde mye kunne vårt unngått, nesten som det grenser til mishandling:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He, he, nå har ikke barna mine hatt hull i tennene enda, men om de hadde hatt det hadde jeg ikke sett på det som noe stort problem. Av alle helseproblemer man kan få er et hull i ny og ne noe av det minst vesentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er en elendig ufølsom tannlege, for når jeg har møtt på en av dem så må jo alle være det vel?

 

En del barn er nok dessverre slik du skriver, men mine barn har perfekte tenner, er selv nøye med å pusse hver dag og får skryt av tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er en elendig ufølsom tannlege, for når jeg har møtt på en av dem så må jo alle være det vel?

 

En del barn er nok dessverre slik du skriver, men mine barn har perfekte tenner, er selv nøye med å pusse hver dag og får skryt av tannlegen.

 

Man trenger ikke være elendig og ufølsom for å påpeke fakta. Moren min er skoletannlege og gir seg ende over. Sier det aldri har vært noe i nærheten av så ille som det er nå.

 

Hilsen ei som ikke er HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å dra alle over en kam da. Hurra for gode, empatiske skoletannleger, som bryr seg om redde og nervøse barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å dra alle over en kam da. Hurra for gode, empatiske skoletannleger, som bryr seg om redde og nervøse barn!

 

Hva har redde og nervøse barn med dette å gjøre? Og kan man ikke være god og empatisk mot et barn selv om man mener foreldrene burde hatt et tupp i ræva så de kunne tatt seg av barnets hygiene på en skikkelig måte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbroken

Så du mener at alle barna til alle som er på dib har råtne tenner?

 

Jøss, da må du nesten kontakte VG og TV2, for det må da være en sensasjon!

 

Nå kan vel ikke mine ungdommer kalles barn lenger, men de er 15 og 20 år og har aldri hatt et hull. Kanskje jeg ikke hører til her jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at alle svarer med at akkurat deres barn har fine tenner, men det er nå ganske mange barn som har råtne tenner og må trekke MELKEtenner og det er ganske ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 5 år har hatt hull, det skal jeg ærlig innrømme.

MEN det er grunner til at det ble hull, å den grunnen er at han er plaget med hvitsår og sår på tungen som legen ikke vet hva er.

disse sårene gjør at jeg må pusse super forsiktig for å ikke komme borti dem!

Tannlegen skjønte hvorfor sønnen min hadde hull når han så munnen hans.

 

Mitt barn får hverken brus eller godteri i uka. og i helger får han en 0,5 brus som skal vare hele helgen!

 

Lurer på hva slags tannlege du er! som ikke tør signere med nick engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi vet at 75% av alle norske 5 åringer aldri har hat hull og at barns i dag har bedre tenner enn de har hatt noen gang siden 70-tallet (har ikke sett statestikk som går lengre tilbake) synes jeg HI er overaskende bastant i sine uttalelser. Hvis hun faktisk er tannlege burde hun heller være glad for at ikke alle har perfekte tenner. Da ville hun raskt blitt arbeidsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dere"-snakk om generalisering!Mitt barn-5 år har aldri hatt hull eller noe, og får bare skryt for fine tenner! OG får til og med brus og godteri i helgen-skrekk og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er tannlege så lurer jeg på noe: Gutten min har tannstein (barnebelegg). Jeg har hele tiden fått høre at det ikke har noe med dårlig pussing å gjøre, men skyldes bakterier og enzymer som finnes i munnen. Men det er jo ikke sånn du fremstiller det i innlegget ditt? Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes. Dere skjønner at hun naturligvis ikke mener absolutt alle, selv om skriver "dere"!

 

Og det er komisk å se at så mange svarer med "ikke mitt barn..", akkurat som om det skulle være et saklig argument. Hva som gjelder for akkurat ditt barn motbeviser på ingen måte det tannlegen sier..!

 

Men et par andre har interessante poenger angående tannsten og sammenlikning med 70- tallet :).

 

Capice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk sant. Mange barn med dårlige tenner. Man kan skylde på gener osv,- men snakk med foreldre/besterforeldre,- hull og smerter i MELKETENNER var virkelig ikke vanlig.

 

Trenger ikke gå lenger tilbake enn til da jeg var skolestarter (er 35) for og skjønne at noe er på gang med barnas tannhelse. Vi hadde knapt begynt og miste tenner da vi begynte på skolen. Og vi begynte det året vi fylte 7! Tok bilder i første klasse som jg har sett på,- og kun et fåtall har mistet noen av fremtennene.Nå har barn NESTsiste år i barnehagen ofte begynt tannfelling. Og da jenta mi begynte på skolen, var det kompiser som hadde mistet 8 og 10 tenner. Alle, bortsett fra henne, hadde mistet 4 eller flere.Hun hadde btw mistet to, sommeren før hun startet skolen. Nå går hun i 3. og har mistet 6 tenner......

 

Vi er ikke supernøye på hverken godsaker, saft eller tannpuss. Fra de er ganske små får de pusse tenner selv, mens vi tar en "skikkelig puss" nå og da. Men fra de første tennr dukker opp pusser vi to ganger om dag. Vanene er nok viktigere enn at vi foreldre på død og liv truer og pusser tennene deres "for at de skal lære det" frem til de er5, 6, 7..Da vil de hopper over tannpussen så fort de kan.... Våre barn pusser selv fra 3 -4 års alder,- to ganger om dag. Og har fine, hvite tenner, Uten antydning til tannsten eller karies. Og ja, de tar flux. Kan jo ikke si de pusser "godt nok etter boka";- men jeg tror pussinga og vanene med det i seg selv er det viktigste..

 

Det er først når de nye tennen komme ropp at "genetisk dårlig tenner" kommer frem,- men også her er det jo et lite spørsmål om hvordan man tok vare på melketennen???

 

Det mest interessante for meg er derimot hvorfor barn mister meletenner flere år tidligere enn hva vi gjorde før..DET synes jeg det kan forskers på::Er det rett og slett for at melketennene er i så dårlig stand at de "Må" byttes? Da de er laget tfor ikke gi smerter/ubehag, ergo felles de før det går så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo direkte feil det du skriver!!!!. Tannhelsen blant barn var mye verre før enn den er nå. Unntaket er i diverse bydeler i Oslo.

Tannhelsen blant BARN har aldri vært bedre enn de siste årene. Skjønner ikke hvordan du kan ha fått for deg at de før i tiden ikke hadde hull.

 

Ang tannfelling så vet jeg ikke, der kan jeg snakke for meg selv, og på 70 og 80 tallet da jeg og mine søsken var små så var det like mange som var ferdig med tannfelling da de begynte på skolen som de som ikke hadde begynt å miste tenner. Har erfaring med at det fremdeles er slik nå.

 

Ang HI så tviler jeg på at hun er tannlege, har med måten hun angriper saken på og måten hun skriver. Jeg kommer fra en "tannlegefamilie" og ingen av de har den holdningen der ei heller den meningen om at foreldre generelt ikke bryr seg om tannhelsen til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg vise et eksempel. Mine barn har moderat inntak av godteri og sukker, og har null hull. Tre av barna i omgangskretsen som har sukkerhysteriske foreldre har hull i tennene. Det med godteri, brus osv er faktor som kan gi hull, men mye er også arv. Min mor har veldig dårlige tenner, selv om hun er tannlege og er helt nazi på tannhygiene, pusser tenner hver dag, spiser så å si ikke søtt eller etsende osv. Min far som slurver med tannpussen, røyker og propper seg full av usunn mat, har hatt FIRE hull i løpet av hele sitt liv. Jeg selv har ikke hatt hull i tennene på 5-6 år, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har sunt kosthold.

 

Jeg mener under ingen omstendigheter at man IKKE skal ha sunt kosthold, men antall hull skyldes også arvemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så forferdelig ille om et barn eller en voksen har et hull, litt syreskade eller tannsten? Det er jo enkelt å gjøre noe med. Overvekt, barn som ikke får i seg de næringsstoffene de trenger ol, det er problematisk, men et hull er da ingen stor katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke man ikke hadde hull i tennene før, men MELKETENNER var det ikke særlig mye problem med gitt. Hør med foreldre(om de er rundt 60) og/eller besteforeldre..Ingen hadde særlig problem med melketenner, tenker da på smerter, isninger osv..Nå er dette "vanlig"......Når man fikk "voksentenner" derimot, så kom også problemen. Det fantes hverken tannkost, flux eller tannkrem...

 

Og ja tennen til barn ble bedre og bedre fram mot 2000 tallet, men tannhelsen er på vei ned igjen. Desverre. FLere barn har syreskader, hull og tannsten. Og flere og flere opplever at de nye tennen er skadet før de i det hele tatt vokser opp.:Ikke skader pga knall og fall, men pga dårlig vedlikehold av melketenner..Og kanskje ikke så rart, når man mister melketenner som 4 åringer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir tannen under skadet mer av dårlig vedlikehold av en melketann som faler ut når barnet er 4 en når barnet er 8? Er det riktig at barn mister melketennene tidligere i dag enn på70 tallet, i tilfelle hvorfor?

Tannbørsten ble foresten funnet opp på 1400 tallet. Det er ikke en ny oppfinnelse. Den første tannbørsten i nylon, som ble masseprodusert, kom i 1938 og var i helt vanlig bruk på 50 tallet. Tannkrem har også vært på markedet lenge. Colgate startet for eksempel sin produksjon i 1873. Hvor lenge FLUX har vært på markedet vet jeg ikke, men det var i hvertfal vanlig i bruk for 40-50 år siden.

 

Når de historiske faktaene er så gale regner jeg med at resten av påstandene er like på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som påpekte at et lite hull gjorde vel ingenting(var verre med fedme)?

 

Joda, men et lite hull blir raskt stort. Og store hull i melketenner er ikke bra, da siste utvei er å trekke tanna FØR den naturlig felles.

 

Hvorfor? Hvis man trekker ut en melketann kan det endre tannstilling under. F.eks kan en sidetann/hjØrnetann bli liggende nede i kjeven for alltid, den kommer ikke opp. Lett å se på rØntgen, har sett det.

 

Så ikke se så lett på det du, gjØr ditt beste for at barnet har friske tenner lengst mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor for kan man ikke få fylling i en melketann?

 

Selvfølgelig er det lurt å ta vare på tennene, jeg har aldri påstått noe annet, men jeg ser ikke hvofor mange ser på akkurat tannproblemer som så ille. Det er enkelt å behandle og burde ikke være noe å skamme seg over.

 

Jeg og hele min familie har dårlige tenner. Det betyr ikke at vi ikke steller dem. Det er et arvlig problem. Jeg har fått behandlet mange hull opp gjennom årene, gjerne 3-6 i året. Det er da virklig ikke noen stor sak. Livskvaliteten min blir på ingen måte forringet av tannproblemene. Av alle helseproblemer jeg kunne hatt må dårlige tenner være noe av det minst problematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener noen her at man ikke kan ha fyllinger i melketenner? Pussig nok, så hadde jeg fyllinger i halvpartene av melketennene mine i sin tid...

(dårlig tannpuss OG dårlige tenner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er tannlege så lurer jeg på noe: Gutten min har tannstein (barnebelegg). Jeg har hele tiden fått høre at det ikke har noe med dårlig pussing å gjøre, men skyldes bakterier og enzymer som finnes i munnen. Men det er jo ikke sånn du fremstiller det i innlegget ditt? Hva er rett?

 

Samme her... har to barn, han har tannsten på fortennene nede, fikk det kort tid etter at tennene kom fram!! Hun har hvite tenner. De får samme mat og vi pusser jo begge godt...Vi kommer godt til, han har ingenting imot å pusse tennene:) tannpleier anbefalte å pusse med zensodyne el.l. innimellom (bittelitt) , det hjelper faktisk litt:) Kjøpte også en sånn liten kost med bare en bust- om du skjønner... å bruker den med zensodynen.

Forøvrig betviler jeg ikke at fagfolk har rett når de sier at tannhelsen er dårligere nå enn for noen år siden:) Men det gjelder selvsagt ikke meg heller, del av nullhull- generasjonen -og selvsagt heller ikke MINE barn! ;- P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...