Vi prøvde i helgen som var å la knerten på 2,5 år gå med truse, Han gledet seg selv veldig til dette og var veldig opptatt av han ikke skulle tisse på mikke mus (som var på trusa) for da blir mikke mus lei seg, sa han.
Men etter at han hadde tisset seg ut gang på gang på gang og ikke kom seg på potta noen gang, tok vi på søndag på bleien igjen.
Han har tidligere vist at han vet når han skal på do. Han har også bevist at han klarer å holde igjen til vi kommer med bleia (f.eks hvis han holder på å tisse på golvet på badet).
Vi prøvde oss på å ta av bleia nå fordi han endelig har begynt å tisse på potta (har hatt vegring for dette tidligere, vil bare tisse i bleia) og fordi han selv sa at han ville slutte med bleie.
Jeg synes han begynner å bli vel stor til å løpe rundt med bleie nå. Noen som har gode tips, eller er han bare ikke klar ennå?
Et heller mislykket bleieslutt forsøk...
Opprettet av
knerten09+ knerteline11
, mars 20 2012 20:52
7 svar til dette emnet
Skrevet 20 mars 2012 - 20:52
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 20 mars 2012 - 20:55
Prøvde forøvrig ikke gjøre noe stort nummer ut av han tisset seg ut. Bare vasket opp og tok på ny truse og sa at neste gang må du prøve å si fra før du må tisse. Vi spurte også noen ganger (typisk etter måltider og når det var gått en stund) om han måtte på do og vi skulle gå på potta.
Skrevet 20 mars 2012 - 22:18
Det er nok noe ambisiøst av dere å forvente at han klarer det uten videre når han bare er 2 1/2. Jeg ville ikke satt på truse, men latt ham gå naken nedentil for å se om det gjorde saken bedre. Det er vanskelig for de å kjenne forskjell på truse og bleie. Gjør det når ham er hjemme og se hvordan det går. Ikke tro det er gjort på en dag, og om dere hat bestemt at bleia skal bort, så ikke sett den på igjen!
Common sense isn't always common!
Skrevet 22 mars 2012 - 19:56
Jeg syns ikke det er ambisiøst å forsøke når han er 2 og et halvt:) Bare fint å starte litt i det små. Datteren vår er nå 2 år og 8 mnd ca. Det fungerte godt for oss å la datteren vår gå naken nedentil etter barnehagen en stund.. egentlig var det ikke et mål å slutte med bleie, men bare at hun slapp å gå med bleie hele døgnet. Hun ble flink til å si fra at hun måtte tisse, men når hun er hjemme vil hun helst bare tisse på potte, ikke do. Så prøvde vi oss i barnehagen, og det går stort sett greit, men det er et uhell i ny og ne.. Det kan gå 3 uker uten uhell også glemmer hun seg litt.. Hun bruker fortsatt bleie på natten. Kan godt hende hun kan være klar for å slutte med det også, men jeg har ikke forsøkt. Fram til for en uke siden så brukte hun bleie når hun var ute i barnehagen, fordi det var så mye tøy å kle av og på (og mye å vaske hvis det ble vått:) , så vi sa hun godt kunne ha bleie da. Men for en uke siden så sa ped-leder i bhg at det var greit å slutte med bleie når hun var ute også fordi hun ble litt forvirret at å plutselig måtte ha på seg bleie. Så da er vi selvfølgelig innstilt på det, dersom de i barnehagen er det:)
Jeg ser ikke noe problem med å prøve seg litt fram og tilbake.. Når datteren min har vært syk har jeg satt på bleien litt igjen og tatt den av så fort hun har blitt bedre.. Hvis hun har på bleien så tisser hun i den, og hvis hun ikke har på så sier hun fra at hun må tisse. Men hun vil helst ikke bæsje på do.. Så det sørger hun for å gjøre på morgenen før jeg har tatt av bleien
Jeg tenker framgangsmåten sikkert er litt forskjellig fra barn til barn.. Nabogutten liker best å bæsje på do men er ikke klar for å kvitte seg med bleia til vanlig.. Vi får vel bare føle oss fram til hva som er riktig for vårt barn?
Jeg tenker at nå kommer sommeren snart og da blir det enda enklere å slutte med bleie:) også skal jeg gå til anskaffelse av et tisselaken til senga og se hvordan det går med å slutte med bleie om natten.. Antar jeg må ta henne opp av sengen og sette henne på potta i halvvåken tilstand i starten.. for har opplevd når hun sover på dagen at hun er tørr helt fram til hun begynner å våkne..
Jeg må smile av meg selv.. for jeg tenkte jeg skulle vekke henne for at hun skulle gå på potta.. det var en stund siden hun hadde tisset før hun sovnet.. Jeg kjente under voksiposen, og hun var tørr.. Jeg begynte å vekke henne forsiktig som jeg pleier, og sa til henne at det var på tide å våkne fordi det var lurt at hun fikk tisset litt. Når jeg hadde sagt det et par ganger så kom jo tisset.. he he... Det lureste hadde nok vært å ta henne opp fra vogna og lette henne på potta i halvvåken tilstand..Voksiposen er på rens
Lykke til videre!
Jeg ser ikke noe problem med å prøve seg litt fram og tilbake.. Når datteren min har vært syk har jeg satt på bleien litt igjen og tatt den av så fort hun har blitt bedre.. Hvis hun har på bleien så tisser hun i den, og hvis hun ikke har på så sier hun fra at hun må tisse. Men hun vil helst ikke bæsje på do.. Så det sørger hun for å gjøre på morgenen før jeg har tatt av bleien
Jeg tenker at nå kommer sommeren snart og da blir det enda enklere å slutte med bleie:) også skal jeg gå til anskaffelse av et tisselaken til senga og se hvordan det går med å slutte med bleie om natten.. Antar jeg må ta henne opp av sengen og sette henne på potta i halvvåken tilstand i starten.. for har opplevd når hun sover på dagen at hun er tørr helt fram til hun begynner å våkne..
Jeg må smile av meg selv.. for jeg tenkte jeg skulle vekke henne for at hun skulle gå på potta.. det var en stund siden hun hadde tisset før hun sovnet.. Jeg kjente under voksiposen, og hun var tørr.. Jeg begynte å vekke henne forsiktig som jeg pleier, og sa til henne at det var på tide å våkne fordi det var lurt at hun fikk tisset litt. Når jeg hadde sagt det et par ganger så kom jo tisset.. he he... Det lureste hadde nok vært å ta henne opp fra vogna og lette henne på potta i halvvåken tilstand..Voksiposen er på rens
#5 Gjest_eelis+kian ♥_*
Skrevet 22 mars 2012 - 21:59
Sønnen min sluttet med bleie da han var 2 år og 4 mnd, og det gikk lett som en plett. Han har vært tørr i en måned nå, til og med på natten. Han sover enda med bleie, men har ikke tisset i den siden han sluttet med dagbleie, han våkner selv på natten og sier han må tisse. Det er vel mer mitt svake hjerte som enda vil bruke bleie på natten, hehehe...
å slutte med bleie ved 2,5 år skal ikke være noe problem, når barnet selv gir uttrykk for at det ønsker å slutte. Du får gi det enda et forsøk, hvis han enda er motivert. Men det er lurt å gjøre som de andre her sier: Dropp trusa de første dagene, la han gå i nettoen. Det blir lettere sånn
Og ikke spør om han må på do, bare sett han der, når du føler det er sannsynlig at han må. Om det ikke kommer noe, så ok, men snart får han teken på det, og da sier han fra selv når han må tisse. Det funket helt supert her. Gutten min kjente når han måtte tisse, men ofte akkurat for sent. Så i stedet for at han tisset seg ut mens jeg ventet på at han selv skulle si fra, tok jeg han bare på do, og så gjorde han seg ferdig før han egentlig ble klar over at han måtte tisse. Etter bare noen dager klarte han å holde seg så lenge at vi kom oss til do etter at han hadde sagt fra om at han måtte tisse
Ha potta lett tilgjengelig. Her står den midt på stuegulvet, og så har han do-ring og krakk på badet, så nå fikser han helt selv
å slutte med bleie ved 2,5 år skal ikke være noe problem, når barnet selv gir uttrykk for at det ønsker å slutte. Du får gi det enda et forsøk, hvis han enda er motivert. Men det er lurt å gjøre som de andre her sier: Dropp trusa de første dagene, la han gå i nettoen. Det blir lettere sånn
Og ikke spør om han må på do, bare sett han der, når du føler det er sannsynlig at han må. Om det ikke kommer noe, så ok, men snart får han teken på det, og da sier han fra selv når han må tisse. Det funket helt supert her. Gutten min kjente når han måtte tisse, men ofte akkurat for sent. Så i stedet for at han tisset seg ut mens jeg ventet på at han selv skulle si fra, tok jeg han bare på do, og så gjorde han seg ferdig før han egentlig ble klar over at han måtte tisse. Etter bare noen dager klarte han å holde seg så lenge at vi kom oss til do etter at han hadde sagt fra om at han måtte tisse
Ha potta lett tilgjengelig. Her står den midt på stuegulvet, og så har han do-ring og krakk på badet, så nå fikser han helt selv
Skrevet 23 mars 2012 - 08:13
Jeg mener ikke det er ambisiøst å forsøke bleieslutt, men å tro at han er tørr bare man tar av bleia ;-) Jeg tok også av bleia på min sønn da han var 2 år, men han gikk først i nettoen nedentil etter barnehagen f.eks. Og potta stod også her midt på stuegulvet. Han var tørr på natten etter en uke etter at vi fjernet bleia helt på dagen. Så begynte han i barnehagen igjen etter ferien, og da ble det en del uhell. Det er fortsatt uhell, men det er knyttet til at han ikke har tid fordi han leker og ikke rekker do. Han er straks tre år og jeg skifter heller en truse og bukse i uka enn mange bleier hver dag!
Common sense isn't always common!
Skrevet 25 mars 2012 - 21:46
Også vi droppet å spørre hele tiden om han skulle på do, bare minte han på at han ikke hadde bleier på av og til. Gikk veldig fort (under to uker) å bli tørr, både natt og dag, så han var veeldig klart for å slutte vil jeg tru, Jenta kommer vi definitivt til å prøve med bleieslutt på tidligere, og det å sette barnet på do innimellom istedet for å spørre OM det skal på do vil vi definitivt prøve med henne! (Kom aldri så langt med gutten fordi vi etter to -tre korte ettermiddager allerede så stor framgang, og så ikke hensikten med å bytte strategi, han avvente seg sjøl i grunn
Skrevet 29 mars 2012 - 09:40
Det er ikke så enkelt for dem i starten å skulle si i fra i tide at de skal tisse.
Med jenten vår sa vi rett og slett at "Nå går vi på do og tisser" med jevne mellemrom utover dagen. Da hadde hun nesten ikke uheld. Og etterhvert ble det mer og mer slik at hun selv sa ifra.
Lillebror er 2,5 nå. Han sir ifra selv hvis han tilfeldigvis er på badet og ser doen eller blir minnet om det på annet vis - men hvis han leker så tenker han slett ikke i de banene. Så bleien er på enda. Tenker å bruke påskeferien til å trene litt mer målrettet nå.
Med jenten vår sa vi rett og slett at "Nå går vi på do og tisser" med jevne mellemrom utover dagen. Da hadde hun nesten ikke uheld. Og etterhvert ble det mer og mer slik at hun selv sa ifra.
Lillebror er 2,5 nå. Han sir ifra selv hvis han tilfeldigvis er på badet og ser doen eller blir minnet om det på annet vis - men hvis han leker så tenker han slett ikke i de banene. Så bleien er på enda. Tenker å bruke påskeferien til å trene litt mer målrettet nå.