Gå til innhold

Hva er skalljakke, vindfleecejakke, vindjakke, softshell og alt det der????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er for mye å velge i. Jeg er bare ute etter en vårjakke til sønnen vår liksom.. Til bhg bruk.

 

Noen erfarne mødre som vil lære meg litt?

 

Hilsen en uerfaren mor som er veldig glad hun ikke er millionær, for da hadde hun sikkert kjøpt en av hver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skall og softskjell er vel det samme? De er ikke helt vanntette, men holder vinden ute. Puster ikke. Vindfleecejakke vil jeg tro er en fleecejakke med for som stopper vinden om du skjønner. En ren fleecejakke er god og varm, men hverken vann eller vindtett. En vindjakke holder vind, kanskje litt vann borte, men er ikke spesielt varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skalljakke er en lett og tynn, vind- og vanntett ytterjakke, som er super som turjakke fordi du bestemmer selv hvor mye du trenger å ha under.

 

En vindfleecejakke er en fleecejakke med enten vindtett fór eller vindtett ytterlag.

 

Vindjakke er en jakke som er vindtett, men ikke vanntett.

 

Softshell er et stoff som er vannavstøtende, rimelig vindtett og lett. Men det finnes, etter min erfaring, mange ulike kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke er en jakke i "goretex" eller lignende materiale. Den er til en viss grad vanntett (sjekk vannsøylen).

En softshell er en myk jakke som er vannavstøtende, men ikke vanntett. Den puster langt bedre enn en skalljakke, men er da ikke vanntett.

 

Det du kaller en vindfleecejakke er vel en vindtett flecejakke. Altså en med litt varme i som er vindtett. Denne er ikke vanntett.

 

Vi har en skalljakke og en softshelljakke til vår datter. Det er fordi jeg har det samme til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skalljakke er vind- og vanntett, men helt tynn, så den isolerer dårlig mot kulde. For eksempel gore-tex.

En softshell er også vindtett og vannavstøtende, som regel litt tykkere (a´la fleece).

Vindstopperfleece ser ut som en vanlig fleece, men har et vindtett lag midt i stoffet.

En vindjakke er som en gammeldags anorakk. Ofte tettvevd bomull som tar unna for vind, men ikke vanntett.

Vanlig fleece er bare varm, omtrent som ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...