Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Dere som legger barna uten grining

• Logg inn for å svare
23 svar til dette emnet

#21 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 514 Innlegg:

Skrevet 19 mars 2012 - 11:33

Til HI

Vi har ikke brukt smokk og heller aldri hatt et barn som legger seg så fint som det skrives her!
Først da han var 16 mnd og begynte i barnehagen kom det litt bedre nattesøvn.
Hadde veldig problemer på dagtid også, han sov aldri mer enn to ganger 30min! Da han begynte i barnehagen ble lurene sakte, men sikkert lengre, nå sover han to timer på dagtid og legger seg litt før sju. Sover til kl 6, det er himmelen fremfor klokka 5 ;)
Våkner ca 50% av dagene i uka, tre/fire ganger på natten, men som regel sovner han igjen etter litt sutring.
Vårt barn er straks 2år og først nå begynner jeg å føle et bittelite overskudd av energi etter en natt :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Plutselig_gravid

Plutselig_gravid

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 962 Innlegg:
  • StedVestlandet

Skrevet 19 mars 2012 - 11:59

Etter min erfaring så kommer det veldig an på barnet. Man kan ha så gode rutiner og være så perfekt flink, tålmodig og konsekvent som bare det, uten at legge/sove-problemet blir bedre.

Jeg har 3 barn.

Nr 1 måtte vi "jobbe" et par dager med før han kunne legges uten sutring. Mao var det ikke vanskelig i det hele tatt.

Nr 2 trengte vi ikke jobbe med i det hele tatt. Fra dag 1, bokstavelig talt, var det bare til å legge henne i sengen kl 19, gå ut av rommet og så sovnet hun av seg selv, uten et knyst. Hun sov hele natten uten å våkne.

Nr 3 er nå 10 mnd og søvnløs! Ser ut til at ting bedrer seg nå, men disse 10 mnd har vært et mareritt når det kommer til soving generelt. Vi har hatt et par gode perioder, men de har ikke vart særlig lenge. Ingen ting virker. Hun er som hun er;) Hun hadde en operasjon for noen mnd tilbake og de på sykehuset var overrasket over hvor våken hun var. Til og med med masse morfin i blodet. Kan legge til at hun alltid er i perfekt humør til tross for lite søvn.

#23 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 21 mars 2012 - 10:02

Som det nevnes flere steder over her - barna er så forskjellige. Vi har nok hatt en veldig enkel unge, han har sovet alene hver natt siden han var 5 mnd, og stort sett hver natt før det. Jeg har alltid vært veldig nøye på at jeg ikke vil ha barna sovende i senga vår om natten som en vane, og at vi skal lære de at det er kos å ligge i egen seng. Men så har vi som sagt vært veldig heldige og fått en gutt som lærte seg å ligge i egen seng i løpet av en ukes tid etter en periode med samsoving da han var bitteliten.
Vi har fokus på at legging skal være positivt, og vi steller og pusser med sang og kos om kvelden før vi går inn i sengen og leker litt der, før han får på seg soveposen, og så koser vi litt (fortsatt nedi sengen) så han roer seg før han skal sove. V ihar funnet ut at vi "må" nesten leke litt, for han har alltid et lite restlager av energi som ellers går med på å ratte rundt i senga og herje, slenge smokken på gulvet og stort sett ommøblere hele senga. Nå legger han seg bare snilt ned og sovner. Hvis han sutrer til en gang går jeg bare innpå, gir han smokken og stryker han over håret mens jeg sier "Nå må du sove lille venn, natti natt", og så går jeg (når han er rolig selvsagt). Ingen videre kosing eller seremonier. Har aldri hendt at jeg må innom mer enn en gang på en normal kveld.

Håper dere finner noe som fungerer for dere så alle kan få en god natts søvn! Lykke til :)

#24 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 292 514 Innlegg:

Skrevet 21 mars 2012 - 10:42

Hvordan får dere det til??

Synes legging ikke er noe gøy og jeg skjønner ikke hvordan dere får det til.

5 barn, og kun nummer 5 som har vert enkel å legge. Tror ikke jeg har gjort noe anderledes med henne. Allti hatt faste rutiner på alle sammen.
Tror det har noe med hvordan barnet er jeg da.