Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Gjennomsnittsalder på "sistegangsfødende"??

• Logg inn for å svare
5 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 679 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 11:26

Hei!
Er det noen som vet noe om hva som er gjennomsnittsalderen for å få sitt SISTE barn her til lands?? Selv er jeg 28 år og har alltid sett for meg 3 barn, men pga utdanning og fertilitetsproblemer har jeg enda ikke fått mitt første, og begynner nå å føle at jeg får dårlid tid... Vet at mange kan få barn når de er 35-40 år, men har ikke helt sett for meg dette for meg selv. Så, noen som vet??

Annonsebilag
Annonsebilag

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 876 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 11:33

Tror ikke det finnes statistikk på det, da fødealderen blir registrert på fødeavdelingen og det ikke er mulig å vite om det er kvinnens siste fødsel.

Men hvorfor bry seg om gjennomsnittet? Det er jo store variasjoner ute og går...

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 679 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 11:39

Jeg vet ikke nøyaktig tall, men jeg vet at 1 av 5 fødende kvinner er over 35. Selv er jeg 39 og venter mitt 3 (er akkurat 40 ved fødsel). I og med at gjennomsnittet for første barn er ca. 30, og de fleste får rett under to barn, vil jeg tro gjennomsnittet for siste barn ligger på rundt 33-35 år. Når det er sagt blir det vanligere og vanligere med modne mødre, og det er vel også en tendens at man får flere  barn (ofte i to kull). Lykke til uansett!!

#4 soleia

soleia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 431 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 12:10

Eg veit ikkje svar på spørsmålet ditt, men skjønar ikkje kva det vil ha å seie for deg når gjennomsnittet får sitt siste barn??  Det som betyr noko er vel at du får dei barna du ynskjer deg.  Eg var 37 og 39 då eg fekk mine, og har det veldig fint med det.  Det hadde ikkje vore noko alternativ å ikkje få barna fordi eg var "for gammal", og eg er så lukkeleg no som eg knapt har vore tidlegare i livet :)
Eg veit og litt om det å ha problem med å bli gravid, og føle klokka tikkar, sjølv om eg byrja seinare enn deg.  Håpar de får dei barna de ynskjer dykk, same når dei måtte velje å komme :)

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 679 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 12:20

Jeg blir 36 i år.
Fikk mitt første det året jeg ble 33, Fikk mitt andre det året jeg ble 35. Og det siste, om det går som vi tenker, får vi det året jeg blir 38.

Jeg føler meg overhode ikke gammel nå, og ser ikke for meg at jeg gjør det om 2 år heller.

Jeg brukte tid på å bli gravid med førstemann.
andremann var ikke helt planlagt, ikke akkurat da når jeg ble gravid hvertfall(hadde tenkt å vente noen måneder til).
Så det trenger ikke bli vanskeligere å bli gravid fordi man blir eldre.
Har også hatt lette svangerskap og lette fødsler.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 679 Innlegg:

Skrevet 14 mars 2012 - 12:23

Takk for svar!:-)
Dere har helt rett i at det ikke har noen praktisk betydning for meg når gjennomsnittet er. Jeg satt bare og grublet litt på det og håpet på at noen visste:-)