Nå er vi også i gang! Første natten i natt, og det gikk mye bedre enn forventet! Leste denne tråden før vi startet og vil gjerne dele vår erfaring også
Litt bakgrunnsinfo: pratet med helsesøster ang nattaavvenning. Lillegull er 7,5 måneder og legger godt på seg. Vi har et litt annet case enn et par av dere over, lillegull spiser nesten ikke på dagtid så han er kjempesulten og spiser hele natten. Jeg hadde håpet i det lengste at det skulle snu, men det ble bare verre og verre og han startet å våkne enda oftere for å spise på natten. Fikk ikke i han særlig med verken fast føde eller pupp på dagtid, trolig fordi han er mett etter spisingen hele natten. Etter anbefaling fra helsesøster så skulle det ikke ammes mellom kl 21 og kl 5, da skal det være natten og han skal sove i sin egen seng. Det skal være trygt å våkne, så pappaen skulle ligge på madrass inne på rommet hans de første nettene siden han kom til å våkne ofte. Pappaen skal trøste, strykepå og kose på han, klappe på kinnet og tilby han vann.
Vi la han kl 18 som vanlig i går, så våknet han ca kl 20.30 og fikk pupp som vanlig (da var han kjempesulten og spiste masse). Så våknet han igjen ca kl 00.15, da holdt han det gående til kl 2. Så sov han til kl 4.30. Kl 5.30 kom de tuslende inn til meg og det var morgen. Lillegull og jeg stod opp og pappaen fikk sove litt. Det som var rart var at da jeg tilbydde lillegull pupp kl 5.30 så ville han ikke ha pupp. Fikk han ikke til å spise noe særlig før nå kl 7 og da spiste han masse! Er spent på hvordan dagen blir og neste natt, tenker vi skal fokusere på å tilby han fast føde og pupp mange ganger på dagen i dag og gå masse tur så han forhåpentligvis sover en del på dagtid også.
Natten gikk over all forventning! Tidligere har lillegull vært helt utrøstelig og kjempesulten hvis han har våknet i 23-tiden og hvis pappaen har måttet ta han fordi jeg feks er i dusjen. Nå fikk pappen roet han ned og det at han sov melom kl 2 og 5 i et strekk på "tom" mage er absolutt ikke likt han. Lillgull sover på eget rom, vi flyttet han over dit for noen uker siden for å se om han våknet sjeldnere når han var lenger unna lukten og lyden av mammaen sin (har på babycal og rommene er nærme hverandre så jeg hører han egentlig uten babyalen også).
Råd til oss i samråd med helsesøster
-pappaen var den som måtte på banen, bedre enn at jeg står der med puppen liksom.
-mammaen skulle holde seg unna. Jeg holdt meg inne på soverommet vårt og lukket døren, turte ikke å gå på do en gang siden jeg vet at lillegull kjenner igjen lyden av skrittene mine.
-natt mellom kl 21 og kl 5. Vi valgte å stå opp kl 5.30, tenker å få forskjøvet dette til kl 6. Tenker han kanskje blir forvirret om han får pupp på et mørkt rom kl 5 og at vi sover videre, han kan jo ikke klokken og skjønner sikkert ikke hvorfor han får pupp kl 5 og ikke kl 2. Men dette er bare en tanke, jeg er bare så glad for å få noen timer med søvn i strekk at jeg gledelig står opp tidlig om jeg har fått sovet mer enn 2 timer i strekk.
-det skal være trygt men kjedelig å våkne på natten. Pappaen skal trøste og være trygghet. Vi ville ikke ha en skrikekur og ville ikke la han ligge å gråte alene.