Gå til innhold

nattavvenningslogg. Andre som holder på eller vil dele erfaringer?


_FIVRELLA_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt tre veldig fine netter her. Ligger på vårt rom enda, men pappan og jeg har byttet plass, så han ligger nærmest henne nå.

 

Første natt: Smokk klokken 1. Våkner igjen klokka 3, roer seg ikke, så hun får pupp. Sover til halv åtte.

Andre natt: Smokk klokka 1. Våkner klokka 3, pappaen veldig trøtt (og mammaen også) så da blir det pupp med en gang. Sover til 7.

Tredje natt (i natt): Smokk klokken 1. Smokk en gang til i løpet av natta, men ingen pupp! Ingen gråt og ingen behov for byssing eller kosing. Sov til halv sju, i strålende humør og fikk ny bleie før pupp. Ikke akutt sult heller altså, sa noen kosepupp på natta?? Så her sier vi oss strålende fornøyd, og det uten at vi gjorde et helhjertet forsøk på dette heller... Så får vi håpe det varer :)

 

FIVRELLA: Vanskelig det der med snuingen, men man kan jo liksom ikke unngå det heller... Men jeg tror han sier ifra hvis han plages, sånn er det iallefall her :) Hvor lenge er det egentlig de SKAL ligge på rygg når de sover? En eller annen gang begynner de jo å bevege seg og snu seg i søvne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Har hatt tre veldig fine netter her. Ligger på vårt rom enda, men pappan og jeg har byttet plass, så han ligger nærmest henne nå.

 

Første natt: Smokk klokken 1. Våkner igjen klokka 3, roer seg ikke, så hun får pupp. Sover til halv åtte.

Andre natt: Smokk klokka 1. Våkner klokka 3, pappaen veldig trøtt (og mammaen også) så da blir det pupp med en gang. Sover til 7.

Tredje natt (i natt): Smokk klokken 1. Smokk en gang til i løpet av natta, men ingen pupp! Ingen gråt og ingen behov for byssing eller kosing. Sov til halv sju, i strålende humør og fikk ny bleie før pupp. Ikke akutt sult heller altså, sa noen kosepupp på natta?? Så her sier vi oss strålende fornøyd, og det uten at vi gjorde et helhjertet forsøk på dette heller... Så får vi håpe det varer :)

 

FIVRELLA: Vanskelig det der med snuingen, men man kan jo liksom ikke unngå det heller... Men jeg tror han sier ifra hvis han plages, sånn er det iallefall her :) Hvor lenge er det egentlig de SKAL ligge på rygg når de sover? En eller annen gang begynner de jo å bevege seg og snu seg i søvne også...

 

"Regelen" jeg har hørt ang snuing er at så lenge de selv snur seg rundt på magen så er det ok at de ligger på magen. Dette fordi de da er sterke nok til å løfte hode og snu det eller no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SÅ lei!

 

Først og fremst, takk for svar ang snuingen. Skal prøve Å roe meg med at han klarer Å snu seg selv. Ammer ikke om natten lenger, men her er det morgen 05.00! Fortvilelse! Ahhhh..... Har i tillegg mensen, sÅ mine dager er ikke toppers. NÅ klager jeg veldig, sorry... MÅ fÅ d ut.

 

Hvordan gÅr d med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her våkner hun også tidligere og tidligere... Ikke så tidlig som fem, men jeg aner en trend om at rundt seks skal det være morgen... Vet ikke hva man gjør med det, om man strekker de lengre på kvelden? Ser jo for meg at det er mye styr, hele dagen må jo flyttes på, men kanskje verdt det i det lange løp?

 

Her går det fint, ingen pupp på natt de siste tre nettene. Får smokk et par ganger, men ser ut til å roe seg fint med det :) Deilig :)

 

Og sånne dager kjenner jeg til FIVRELLA, det er noe møkk altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.. Her har vi tatt litt pause... Eller vi har sluttet å amme om natten. Men hun får nå en flaske med mme når hun våkner.. Hun får også en dream feed før vi legger oss.

 

Så nå sover hun fint fra 1900 til ca 4 og så videre til halv 7... Deilig å sove igjen.

 

Vi får ta kampen med denne natt flaska senere... Når vi er uthvilte igjen.

 

Jeg tror vi skal stille klokka snart,, og da blir klokken 5 til klokken 6 visst jeg ikke tar helt feil.. :) hjelpe det litt når de våkner alt for tidlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å legge han litt senere idag, for å se om det hjelper. Takk for forslag, Petrine. Skal prøve å stenge ute alt lys også, selv om vi har tykk rullgardin. Ja, stemmer at klokka skal stilles! Hurra! D hjelper;)

 

Mbea: Dream Feed? Hva er det? Sikkert greit med flaske om natten, for da kan dere bytte på å inn.

 

Tenk når vi kan sove en hel natt (7-8 timer) uten å våkne da, dere! åh, jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stårma

Nå er vi også i gang! Første natten i natt, og det gikk mye bedre enn forventet! Leste denne tråden før vi startet og vil gjerne dele vår erfaring også:)

 

Litt bakgrunnsinfo: pratet med helsesøster ang nattaavvenning. Lillegull er 7,5 måneder og legger godt på seg. Vi har et litt annet case enn et par av dere over, lillegull spiser nesten ikke på dagtid så han er kjempesulten og spiser hele natten. Jeg hadde håpet i det lengste at det skulle snu, men det ble bare verre og verre og han startet å våkne enda oftere for å spise på natten. Fikk ikke i han særlig med verken fast føde eller pupp på dagtid, trolig fordi han er mett etter spisingen hele natten. Etter anbefaling fra helsesøster så skulle det ikke ammes mellom kl 21 og kl 5, da skal det være natten og han skal sove i sin egen seng. Det skal være trygt å våkne, så pappaen skulle ligge på madrass inne på rommet hans de første nettene siden han kom til å våkne ofte. Pappaen skal trøste, strykepå og kose på han, klappe på kinnet og tilby han vann.

 

Vi la han kl 18 som vanlig i går, så våknet han ca kl 20.30 og fikk pupp som vanlig (da var han kjempesulten og spiste masse). Så våknet han igjen ca kl 00.15, da holdt han det gående til kl 2. Så sov han til kl 4.30. Kl 5.30 kom de tuslende inn til meg og det var morgen. Lillegull og jeg stod opp og pappaen fikk sove litt. Det som var rart var at da jeg tilbydde lillegull pupp kl 5.30 så ville han ikke ha pupp. Fikk han ikke til å spise noe særlig før nå kl 7 og da spiste han masse! Er spent på hvordan dagen blir og neste natt, tenker vi skal fokusere på å tilby han fast føde og pupp mange ganger på dagen i dag og gå masse tur så han forhåpentligvis sover en del på dagtid også.

 

Natten gikk over all forventning! Tidligere har lillegull vært helt utrøstelig og kjempesulten hvis han har våknet i 23-tiden og hvis pappaen har måttet ta han fordi jeg feks er i dusjen. Nå fikk pappen roet han ned og det at han sov melom kl 2 og 5 i et strekk på "tom" mage er absolutt ikke likt han. Lillgull sover på eget rom, vi flyttet han over dit for noen uker siden for å se om han våknet sjeldnere når han var lenger unna lukten og lyden av mammaen sin (har på babycal og rommene er nærme hverandre så jeg hører han egentlig uten babyalen også).

 

Råd til oss i samråd med helsesøster

-pappaen var den som måtte på banen, bedre enn at jeg står der med puppen liksom.

-mammaen skulle holde seg unna. Jeg holdt meg inne på soverommet vårt og lukket døren, turte ikke å gå på do en gang siden jeg vet at lillegull kjenner igjen lyden av skrittene mine.

-natt mellom kl 21 og kl 5. Vi valgte å stå opp kl 5.30, tenker å få forskjøvet dette til kl 6. Tenker han kanskje blir forvirret om han får pupp på et mørkt rom kl 5 og at vi sover videre, han kan jo ikke klokken og skjønner sikkert ikke hvorfor han får pupp kl 5 og ikke kl 2. Men dette er bare en tanke, jeg er bare så glad for å få noen timer med søvn i strekk at jeg gledelig står opp tidlig om jeg har fått sovet mer enn 2 timer i strekk.

-det skal være trygt men kjedelig å våkne på natten. Pappaen skal trøste og være trygghet. Vi ville ikke ha en skrikekur og ville ikke la han ligge å gråte alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stårma

Synes det er så bra at dette er en "ordentlig" tråd hvertfall foreløpig uten drittslenging og bedrevitere, synes det er veldig fint at dere deler erfaringene deres og kommer med konstruktive råd:) Og til bedrevitere som leser denne tråden og lurer på om dere skal fortelle noe "perfekt": vi hadde også fine netter før jul, lillegull sov fra kl 20 til kl 3.30, men det endret seg og han startet å våkne annenhver time eller hver time hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

En dream feed betyr at jeg gir henne en flaske når vi legger oss. Som oftest i ti tiden. Denne spiser hun mens hun sover. Da våkner hun ikke før i 4 tiden. Så får vi også en litt lengre søvn periode.

 

I natt når hun våknet klokken 4 nektet hun å spise (tidligere har hun jo spist og sovnet rett etterpå) så jeg brukte 1 time på å få henne til å sovne igjen. Måtte bysse masse (hun veier 9.5kg... Veldig tungt!!)

 

Men hun sovna igjen og sov til halv 7.. Så ikke så verst egentlig.

 

Gleder meg til den dagen hun sover rundt fra 19 til 7. Det blir deilig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Stårmå: Her var det masse gode råd! Håper du får snudd på spisingen hans slik at mat er på dagen og ikke på natten:D Jeg har latt meg provosere av disse anonyme brukerne senest igår, men jeg har bestemt meg for å ikke svare heretter... Forhåpentligvis klikker ingen av dem inn hit og disser oss.

 

Her våkner han fremdeles klokken 05.00. Må prøve å legge han halv åtte kanskje? Kanskje jeg og skal prøve dream feed. Kan jo ikke skade. Det er jo lyst ute, og selv om vi har lystett rullgardin titter lyset inn og han tror vel det er dag... Og jeg må bli flinkere til å ikke gi meg etter en halvtime, for da ammer jeg i håp om at han og jeg sovner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten update. Nå er vi jo gjennom første uka for vår del. Og snuppa har hatt et par morgener der hun holder nesten til 7 før hun våkner til for dagen. Men ho våkner fremdeles en del ganger på natta. Slik ser det nok ut til å fortsette inntil ho lærer seg å finne smokken sjøl. Så får heller leve med det. Nå kan i alle fall pappaen ta noen netter innimellom siden ho ikke skal ha pupp. Og jeg har hatt et par netter hvor i alle fall jeg har sovet hele natta - deilig. Håper det går bedre med dere som sliter litt med å komme i mål og som får vel tidlig start på dagen.

 

Kan forresten anbefale fjærknotter til å skru på under bena på sprinkelsenga sånn at en kan bysse baby i senga. Det har vært god hjelp her når hun har prøvd å starte dagen litt vel tidlig. Da har jeg bysset og bysset helt til hun har sovnet igjen. Etter noen dager har hun da sovet lengre om morgenen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere som nattavvenner jeg lurte bare på, hvor mye fast føde spiser deres barn på dagtid? Jeg lurer litt på å prøve å venne henne av på natta, men tror fortsatt ikke hun spiser nok fast føde på dagtid og at hun kanskje trenger nattmaten enda og da vil jeg ikke starte før hun er mer klar for det.

 

Her er matingen slik: morgen:pupp, frokost 1 porsj grøt, lunsj brødskive + pupp (spiser enda lite brød, får i seg kanskje bare en halv skive +/-), middag potet/grønnsaker mengden er ca et halvt kjøpeglass (lager middagen selv av det vi har osv) + litt frukt + pupp, kvelds 1 porsj grøt, leggetid pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går greit her. Men pappan har vært påkurs i en uke, så jeg har vært alene. Da er ikke terskelen så høy for å gi pupp på natta ;) Så her har hun fått en sup i tre-firetiden de siste fire nettene. (En sup, altså hun koser seg bare i søvn med puppen i munn...;) )

 

Lille vår får pupp på morgenen, en porsjon grøt tidlig formiddag, fruktbeger eller banan sein formiddag, ca et halvt middagsglass til middag, en porsjon grøt til kvelds, og så pupp før senga. Og masse puppingser innimellom der som jeg ikke har tall på og som varierer fra dag til dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Her har snuppa blitt syk, tenner kanskje? Det begynte på torsdag med rennende nese og feber. I dag er hun endelig bedre. Så vi har vert veldig snille om natta da. Gjør jo vont å se at hun føler seg så dårlig. Så hun har sovet i senga vår de to siste nettene, og har fått både mme, og pupp og vann og juice... Er jo så redd hun ikke skal få i seg nok veske.

 

Hun har også hatt veldig dårlig appetitt de siste dagene.

 

Men som svar til deg Zazzy, på en vanlig dag spiser snuppa slik:

pupp når hun våkner,

1,5 porsjon grøt 1 time senere

kvil, pupp når hun våkner

hjemmelaget middag 1 time senere (ca 140 ml )

kvil

hjemmelage middag når hun våkner, igjen ca 140 ml, pluss 70ml frukt til dessert

1,5 porsjon grøt til kvelds

amming på sengekanten

 

Visst du leser igjennom denne tråden kan du se at jenta mi er sulten om natten selv om hun spiser så mye. så vi gir henne flakse når hun våkner (1 eller 2 ganger) og tilsammen spiser hun da mellom 100 og 300ml mme.

 

Hun vokser bra og ligger helt øverst på kurven for lengde, og gjennomsnitt vekt i forhold til lengden.

 

Jeg tror du merker om babyen din begynner å bli klar når h*n ikke ser sulten om morgningen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stårma

Nå har vi holdt på å nattavvenne i over en uke, startet forrige fredag... lillegutt klarer seg fint uten pupp om natten, men han våkner veldig mye og bruker veldig lang tid på å få sovnet igjen. Stakkars pappaen er helt utslitt og jeg er temmelig sliten jeg også. Hører jo babyen min når han gråter om natten, og vet at puppen ville gitt han kosen han trenger for å sovne fort, så synes det er veldg tøft. Men tror vi bare gjør han og oss en bjørnetjeneste om jeg skulle gtt han en trøste-pupp midt på natten. Hadde trodd at vi skulle se mer forbedringer til nå, var ikke klar over at det skulle ta så land tid. Men han har startet å spise mye bedre på dagtid nå som han ikke får pupp på natten, men han er fortsatt ingen storspiser selv om han er en stor gutt. Vi legger han og han får pupp ca kl 19, så neste pupp kl 21 og så der det natten frem til kl 5 og da får han pupp igjen. I mellomtiden våkner han rundt kl 00 og styrer på i 1,5-2timer, før han våkner igjen og styrer på og vi står opp kl 5... Før når vi samsov og nattaammet så kunne jeg drøye morgenen til kl 7-8tiden så merker jeg savner det litt selv om han spiste hele natten.

 

Lillegull får en halv posjon grøt to ganger om dagen, dette klarer han ikke spise opp... så får han enten middagsglass eller hjemmelaget mat som er moset, litt brødskive og litt fruktmos, og tilbyr han puppen mye på dagen også men da er han ofte for opptatt med alt mulig annet spennende til at han spiser noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...