Gå til innhold

nattavvenningslogg. Andre som holder på eller vil dele erfaringer?


_FIVRELLA_

Anbefalte innlegg

Nå er småen 8 mnder, og tiden er inne for å nattavvenne. Jeg nattavvenner fordi småen får nok fast føde om dagen til å klare seg en hel natt uten melk. Frokost: Grøt og pupp.

Lunsj: Frukt/babyyoghut (stort glass) og pupp.

Middag: Stort middagsglass og pupp.

Kvelds: Stor porsjon grøt og flaske.

 

Dessuten blir jeg rimelig sliten av å opp om natten, og med en mer opplagt mor blir dagen mye bedre. Min sønn har vært snill om natten, egentlig. Han våkner kun en gang for melk mellom 3 og 6. Men likevel, jeg nattavvenner. Natt for meg er fra 19.00 til 06.00.

 

Natt 1: Våknet 04.00. Gråter ikke. Kaver og snur seg. Må opp mye for å legge han tilbake på rygg. Gir sutt og vann (nektet vann). Holdt hånd og strøk på ham.Ga lett opp den første natten, så bydde på 1 pupp. Sovner 05.30 og våkner 06.30. Da er det morgen.

 

Natt 2: YES! Har ikke ammet! Våknet 04.00. Samme prosedyre med sutt, snu tilbake på rygg og vann. Litt grining og klaging. Holde og stryke. Sovner litt innimellom, men sovnet godt først klokken 05.30 og våknet 06.30. Morgen. Og det særeste var at da jeg bød ham pupp da, så ville han ikke ha. Tydelig furten;) Gikk 1 time før han ville ha frokost (pupp og grøt).

 

Jeg er ingen ekspert og dette er mitt første barn. Det er derfor fint om dere deler erfaringer og konstruktive tilbakemeldinger.

 

Går inn i den tredje natten inatt. Too be continued!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå så spennende. Vi begynner i dag. Suppa her er 6,5 måneder og spiser pupp og grøt til frokost, grønnsaker og frukt til lunsj, så ett til måltid med grønnsaker og frukt, og så stor porsjon grøt til kvelds, så ammer vi før hun legger seg. ammer også en 2-3 ganger i løpet av dagen når hun trenger litt ekstra.

 

Vi har flyttet henne til eget rom i dag, da helsesøster anbefalte dette dersom vi skulle nattavenne, og jeg er så spent. Det blir mannen min som skal roe henne på natten, helse søster mente det var lettere dersom hun ikke så meg...

 

Jeg gruer meg litt..

Men, i natt, siste natten på vårt rom så sov hun fra 1900 til 530 uten å spise, så jeg vet jo at hun kan :)

 

Lykke til i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg nattavvente gutten min ved 7,5 mnd gikk det over all forventning. Før dette våknet han hver halvannen time gjennom hele natten. Dette helt fra fødselen av. Var helt utslitt. Men det hele gikk som sagt veldig bra. Tilbød vann på kopp hver gang han våknet. Nesten ingen sutring. Over på tre netter. Tok det selv - og på vårt rom de to første nettene. Det passet seg slik at vi skulle i bryllup den tredje natta. Da tok mamma han. Hun tilbød han ikke vann - og det var nok lurt! Etter det sov han natta gjennom:) apetitten på dagtid ble betraktelig bedre! Han begynte å spise middagsmat - som til da hadde vært pyton. Angret på at jeg ikke hadde tatt det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt 3: SOV FRA 18.45 TIL 06.00! Var oppe en gang for å gi sutt:) Mor er storfornøyd! Og uthvilt :D

 

 

 

Hvordan gikk natten deres, MBEA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk sånn passe. suppa sov på eget rom, og sovnet klokken 1900. Men fra klokken elleve til fem så var mannen inne hver time å ga tutten... Og to ganger fikk hun vann. Men ingen melk fra meg før klokken halv seks.

 

Nå er det da to netter på rad uten amming før ca halv seks tiden, så det ser ut som om det går greit for henne å ikke spise om natten. Hun spiser veldig godt om dagen, og har alltid gjort det. :)

 

Men hva gjør jeg med denne tutten? Kanskje jeg må lære henne å finne den selv?.

 

Veldig motiverende å høre at du hadde en kjempe god natt. Håper vi også får det snart. En hel natt søvn hadde vert deilig ! Nyt dagen i dag som uthvilt Firella. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg hadde samme problemet med sutten. Helsesøster ba henne ikke gi den, og at babyen ble vandt til ikke å ha den etter noen netter.

 

Men ville kanskje i første omgang fokusert på å nattavvenne, deretter give løs på dette med sutten? Med mindre det er det hun våkner av da, at hun ikke har sutten i munnen. Sånn var det nemlig med min venninne.

 

Jeg skal nyte dagen, Mbea, og satser på at om et par-tre dager kan du og din mann gjøre det samme. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, håper du hadde en fin dag i går, og enda en god natt Fivrella!

 

Her har vi hatt en bedre natt en sist, men enda er det noen turer med tutten. Vi gir det til neste uke, og dersom vi enda må springe frem og tilbake så får vi prøve uten tutt.

 

Spennende dette her, håper vi snart kan hjelpe henne til å sove hele natten :) det vil være bedre for oss alle sammen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen var fin, Mbea:D

Det har gått sånn tålig greit i natt og. Men han begynte å våkne 05.00, og 05.30 var det visstnok morgen.... Også er det jo lyst ute så tidlig, så da tror han det er på tide å opp.

 

Godt det er forbedringer om natten for dere og! Blir helt sikkert mindre og mindre turer for å gi sutt. Snur hun/han seg om natten? Om ikke er det lurt av dere å avvennne nå før hun/han klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje natt = failure!!!

 

Klokken halv ett våknet hun å mannen prøve i over en time legge henne igjen med vann, tutt og kos etc... Men hun var sulten!?!?

 

Siden vi vil at hun ikke ser meg om natten, så tenkte vi å prøve med mme, og hun drakk en hel flaske før hun sovnet og sov i 4 timer uten å våkne.. Ba ikke om tutten en gang..

 

Men kan hun være sulten??! Hun spiser jo veldig bra gjennom dagen.

 

Her er va hun spiste i går:

Ammet når hun våknet,

1,5 porsjon grøt en time senere

Ammet etter første kvil,

Så en hel porsjon me middags glass en time senere

Ammet før neste kvil

Ett stort glass middag, og ett like stort glass med frukt når hun våknet,

1,5 porsjon grøt til kvelds to timer senere

Ammet godt før hun sovnet klokken 1830 ca..

 

Hvordan kan hun da være sulten om natta??

 

Hun er øyeblikk 7 måneder, og va på 6 månederskontrollen 72,5cm og 8.9 kg..

 

Trenger hun mer mat i løpet av dagen?

 

Godt vi skal på ny kontroll på helsestasjonen til uka, får høre ca de synes om det hun spiser også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei, hun kan da ikke være sulten vel... Min spiser nesten d samme som din, og han er en mnd eldre. Ikke gi opp! Det er nok gammel vane som er vond å vende for henne. Går kanskje an at du prøver en natt, og ikke mannen din? At det er deg hun savner?

 

Min har forøvrig blitt ekstrem morgenfugl... Fremdeles morgen 06.30. Men han sover godt til det tpket da. Tips til hvordan jeg kan få han til å sove lenger tas imot med takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe her regnes 630 som en god morgen.. I dag var vi oppe 520... Så nok en morgenfugl her.

 

Vi står vanigvis opp 530 når mannen skal på jobb så det gjør ikke noe at det er så tidlig.. Men hadde jo vert fint om hun sov til 7 :)

 

Visst vi opplever det samme i natt så skal vi prøve at jeg går inn til henne. Hun er veldig mamma jente, så det kan jo hende at hun savner meg.

 

Hvordan sov gutten din i natt? Jeg gleder meg til vi kan få suppa vår til å sove en hel natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi og igang. Snuppa er 6,5 mnd og spiser fast føde 4 ganger for dagen. Det varierer veldig hvor mye hun spiser. Alt fra nesten ingenting til fulle porsjoner. Jeg ammer før alle måltider utenom middag hvor jeg ammer etterpå. Pga dette så lurte jeg egentlig på å vente litt. Men igår så spiste hun fulle porsjoner og jeg tenkte at vi prøver.

 

Jeg var litt spent da første mann nattavvente seg selv og jeg ikke har vært gjennom det før. Men det gikk over all forventning. Mannen bare roet ho litt i senga, ga ho sutt og bysset litt. Så sovnet ho etter 10 min ca.

MEN ho våkna kl 6 i stedet for vanligvis 7. Ga ikke så mye tegn til å være sulten, bare skravla å styrte. Så jeg holdt på regelen min om at det ikke er opp av senga før 7, eller i alle fall nesten. Kvart på 7 var det nok og ei fornøyd lita jente fikk morrapuppen sin.

 

Spent på hvordan det går videre. Sliter litt med å ikke skulle gi nattmat om hun spiser dårlig en dag igjen. Men er vi heldige så spiser hun kanskje litt mer jevnt bra på dagen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger med på dere jeg, tenker vi snart skal begynne her også. Snuppa er snart 6 mnd, men spiser som en hest på dagtid, ok koser seg med puppen 2-5 ganger hver natt. SLITEN JA ;)

Forleden natt la jeg meg på gjesterommet og pappaen skulle go flaske slik at jeg fikk sove. Hvem våkna EN gang for å "spise"? Joda... Fikk i seg under 100 ml MME, så jeg tenker at det ikke er sult som gjør at hun våkner på natta. Super bare fire-fem ganger på puppen før hun sovner igjen. Lurer på å legge henne på eget rom med en gang, og at pappaen går inn til henne istedet for meg...

 

Lykke til iallefall til dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, håper jeg?

 

Hvordan har natten deres gått?

 

Min gikk fint. Han lå litt urolig, men tror ikke det hadde noe med mat å gjøre. Ga sutt og sov videre. Sov fra 19.00 - 06.00 uten pupp. Må si meg fornøyd med det asså:DSover deres på eget rom? Min gjør det, men jeg føler han sover uroligere når vi åpner døra. Kanskje vi skal bruke babycallen istede? Hvordan gjør dere det?

 

Petrine: Ja, d er typisk. Jeg tror ikke de pappaene våkner av alle lydene vi våkner av, kanskje? Kanskje de bare skal overta om natten? Hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 2. natt her gjennomført. Jeg la meg på gjesterommet og har sovet min første hele natt på flere måneder - deilig.

 

I følge mannen, så gikk det veldig greit. Ho våkna et par ganger, men roa seg fort igjen med smokken :-) Våkna også kl 6 denne morgenen, men mannen la seg inn på rommet hennes (har ei stor seng der og) og rugga på senga (har gyngeknotter på) og hun holdt roen til litt før syv. Da fikk hun morrapuppen sin. MEN ho drakk nesten ingenting, mye mindre enn vanlig. Jaja det går seg vel til.

 

Tydelig at ho klarer seg gjennom natta uten mat, men spent på når ho faktisk kommer til å SOVE natta gjennom. Ho har hele tiden våkna en del ganger utenom når ho skal ha mat.Vet ikke helt hva vi skal gjøre med den biten da. Fordelen nå er at mannen kan ta ho noen netter om ho ikke skal ha mat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover snuppa nå lengre for hver gang vi må inn med smokken. Men hun sover enda ikke hele natten. Og dette var natt nummer 5...

 

Hun sover på eget rom, og vi har døren hennes lukket. Bruker ikke babycall, men vi bor i en liten leilighet så vi hører når hun griner. Kanskje vi ikke hører alle små sutre lyder.. men men..

 

Håper snart hun skal klare å sove en hel natt... de tre første sov hun veldig urolig, måtte flere ganger inn med smokken men hun spise ikke. Så kom natt 4 og hun var kjempe sulten! måtte gi opp, å gav henne litt mat. Hun har også spist mye mer en vanlig på dagen. Har hun en ny vokse periode? (Blir 7 måneder om ca 1 uke) Hun har hatt flere store vekst perioder, så det ville ikke overaske meg. men jeg trodde det skulle bli færre av disse når de ble større. (Fra fødsel til 6 måneder vokste hun i gjennomsnitt 1 cm per uke)

 

Så kom natt nummer fem, hvor hun sov greit frem til ca 3, klarte å få henne til å sove igjen, men bare til klokken halv 5.. Så her begynte dagen tidlig i dag.

 

Når leggere dere de små?

Her sovner hun mellom 1800 og 1830.. Bør jeg legge henne senere?

 

Vi får prøve igjen i natt... men begynner å bli veldig slitne.. har lyst til å gi opp, å amme henne i søvn når hun våkner i stedet.. Da får vi vertfall sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Nok en natt uten amming. Går greit, men som knerten09 sier, så er det kjipt at de våkner og vil ha sutt eller lignende. Hva kan man gjøre med det da??? Inatt sov vi med lukkede dører og babycall. Det gikk over all forventning, og kommer trolig til å fortsette med det. Kanskje vi har vekket hverandre tidligere? Hvem vet.

 

Mbea: Ga du opp inatt? Skjønner det er slitsomt... Håper natten gikk bedre slik at du fikk motivasjonen opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt 3 her gikk kjempefint :-) Ho våkna bare en gang kl 3. Jeg gav ho smokk og ho sov videre til ti over 6. Deretter bysset jeg videre og ho sov litt av og på til kl var nesten 7. Så da sov ho i ett fra 19.00 til 03.00 og videre til ti over 6. Fremskritt må en si.

Håper vi snart kan få en natt uten noen oppvåkninger. Det hadde vært deilig.

Skjønner nå at vi ble bortskjemt med eldstemann som sov fra 19.30 til ca 8 helt av seg selv fra rett før han fylte 6 mnd.

Jaja før vi vet ordet av det så sitter vi å klager over våre tenåringer som bare ligger og drar seg i helgene, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei vi gav ikke opp. Men det er heller ikke mye fremgang.

 

I natt som kommer skal jeg ta henne, i tilfelle det er meg hun savner.. Og vi håper dette går bedre. Vi har også gitt henne en stor porsjon grøt før leggetid. Så hun skal i grunnen ikke bli sulten... Men vi får se.

 

Krysser fingrene for i natt.

 

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Hei dere,

 

Vi er også i gang med nattavvenning. Har hatt tre netter så langt. Han er 6 måneder og spiser tre måltider om dagen. Han er legges kl 19:00-19:30 hver natt.

 

Til nå har han våknet ca på de tidspunktene han er vant til å få pupp - kl 23, 02:30 og 04:30 den første natten.

 

Andre natten våknet han bare kl 23 og 04.

 

Tredje natt våknet han kl 22:30, 04 og 06. Han ville da sove til 08:30 (han vil vanligvis alltid stå opp kl 06).

 

Når pappaen har prøvd å bysse han om natten blir det ramaskrik. Han kan da gråte i en time. Hvis jeg bysser han (eller overtar etter en utslitt pappa) roer han seg umiddelbart selv om det ikke blir noen pupp. Han maser overraskende ikke på pupp når jeg bysser han om natten. Det blir derfor meg som tar meg av avvenningen også :)

 

Håper han snart skjønner at pupp er helt ute av bildet, og ikke våkner på de faste tidspunktene... Vi får se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRØTT!

 

Hva skjer med at det er morgen 05.00?! Det går jeg ikke med på, hehe! Fordi jeg vet han sovner litt til hvis jeg gir han pupp, falt jeg i fellen og gjorde det. SØvnen fristet mest da. Men å amme 05.30 er vel kanskje ikke så ille?

 

Mbea: Håper det gikk bra da du hadde nattevakt inatt;)

Knerten09: Hvordan gikk natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Det gikk ikke så bra... eller jo.. hun roer seg uten mat. så det er fint. Men vi må inn så ofte... vurderer virkelig å ta vekk den tutten? I natt var vi inne en gang per time ca.. frem til klokken 4... Da gav vi henne en flaske med mme.

 

Hun liker ikke flaske eller mme, og vil helst ammes. Vi tilbyr derfor dette om natten for visst hun drikke det så er hun virkelig sulten. Og i natt slukte hun hele flasken og sov i 2.5 timer uten å våkne.. Kan hun ha vert sulten tidliggere på natten?

 

Har fått råd av andre å prøve en 'dreamfeed' før vi legger oss. I tilfelle det er sulten hun er. Så i kveld prøver vi kanskje det.

 

Men jeg blir så usikker.. for jeg tviler egentlig på at hun er sulten, men så spiser hun plutselig en hel flaske mme. Er hun bare ett sultent barn? Eller har hun kanskje en vokse periode igjen`?

 

Håper det går bedre for resten av dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, ble litt flere oppvåkninger i natt. Storebror våknet også et par ganger og i ørska husker jeg ikke hvor mange ganger jeg var inne til hver av dem, eller hva klokka var, hehe.

Heldigvis så roer ho seg helt fint med sutten i alle fall. Så ingen mating.

 

I dag morges var jeg ikke inne til ho før 7. Hørte ho så vidt i 6 tiden, men så ble det stille igjen. Så tror rett og slett at ho sovna igjen av seg selv :-) Men da jeg sto opp var jeg så i ørska at jeg tok med meg snuppa inn på badet (som jeg pleide før nattavvenningen da hun hadde fått pupp i 5 tiden), gikk i dusjen og kledde på storebror. Så kom jeg på at ho hadde jo ikke fått noe mat i natt :-S Men ho lå å lekte på golvet like blid som vanlig og fikk morrapuppen først kvart på 8. Det var visst ikke noe problem. Så helt tydelig at ho ikke har behov for mat om natta lengre i alle fall.

 

Håper vi og dere andre snart kan få noen netter uten oppvåkninger. Det hadde vært deilig. Også at dagen starter litt senere enn 05.00, det hørtes jo litt tidlig ut FIRVELLA. Så håper det gir seg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God natt???

 

Vår var ok. Men nå våkner jeg av at han rører på seg og jeg er redd han snur seg og ikke kommer seg rundt igjen... Oppe 06.00 idag. Da orker han bare være våken en time for han vil sove igjen.Men amming om natten gjør jeg ikke lenger, og med det sier jeg : mission accomplished!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...