Gå til innhold

Sydensol og barnehud


Dorrimor ♂♂

Anbefalte innlegg

Vi tenker oss til syden i sommer, da er guttene 2 1/2år og 10mnd. Både mannen min og jeg har ganske lys hud, noe smågutta sikkert har arva. Noen som har erfaring m dette m sterk sydensol og barnehud? Bør man bruke slike soldresser? Ser for meg at d er vanselig å unngå de verste timene midt på dagen, kjipt å sitte inne på hotellet midt på dagen. Dessuten hører jeg så mye forskjellig angående solfaktor. Noen som har vært i syden m slike små og derfor har noen tips, ev generelle råd angåendr d å reise m to små barn også.

På forhånd takk!

Endret av Dori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på Gran Canaria etter nyttår. Brukte solfaktor 30 på oss alle inkl 2 åringen, ingen ble brente, bare gyldne og fine. Bruk solhatt, solbriller, og smør solkrem over hele kroppen hver 3-4 time så går det nok heeelt fint uten en stram og ekkel uv dress...

 

De sier man skal bruke dekkende klær, men det er simpelthen for varmt. Hadde aldri mer enn skjørt/t-skjorte eller kjole på min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte vi solfaktor 50 på snuppa som var 20 mnd da vi var i syden. Hun også er ganske lys i huden og har lys hår - hun fikk faktisk gylden farge med så høy faktor. Vi brukte solhatt hele tiden ellers var hun kun i badebleien. Tok alltid lang pause ved lunsjtiden ved å sitte i skyggen for matbit + duppen skjedde i skyggen. Gikk kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er så smøre ofte nok (minst hver 3.-4. time) og bruke store nok mengder. Ville ikke brukt for høy faktor, 25 skal være bra nok for normale barn. Med så små barn bør dere også velge solkremer med fysisk filter som legger seg litt utenpå huden (spør på apoteket). De skal da være "hvite" når dere er ferdig med å smøre dem, da har dere brukt nok krem.

 

I timene midt på dagen kommer vel minsten til å sove(?), og det kan godt være 2,5 åringen også trenger en liten siesta i varmen. Da er det jo bare til la dem sove i vogn/trille under en parasoll mens dere selv nyter solen rett ved siden av. Eller legge lunsj ol til denne tiden der dere sitter i skyggen og spiser. Det går nok veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfaktor for barn i syden bør være minst 30, ikke mindre.... les på klikk.no - der er det masse tips om det - også om solfaktor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, de kloke strides når det gjelder dette med faktor! Det er også avhengig av om det er med fysisk eller kjemisk filter. Skadene av å smøre med solkremer som har kjemisk filter med faktor på over 20-25 kan i følge en el forskere bli verre enn risikoen for å bli brent og med de følgende det kan gi. Med fysisk filter kan nok også faktoren være høyere, men det er spørs om det egentlig har så mye å si. Hudlegen min sier at faktor 15-20 skal holde for normal folk som smører seg ofte nok og med mye nok solkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Vi bor i "syden", dog ikke paa ett strandsted, men er ofte paa stranden i helgene. Vaar jente er ogsaa veldig lys og blaand. Vi har kjopt en soldress og solhatt med ore og hals beskyttelse. Vaar er eneste som er dekket slik til, bortsett fra australske venner vi har som gjore det samme. Jeg ville absolutt ha kjopt en slik dress!

Det vi gjore er at vi er tidlig paa stranden, i ferien i fjor var vi der ca 09. Kl 13 gaar vi aa spiser deilig lang lunch, da sovner hun gjerne mens vi venter paa mat eller rett etter. Det er ogsaa deilig for oss aa ikke vaer i solen midt paa dagen. Alle "lokal" trekker seg bort fra solen da og kun "turistene" igjen. Jeg har ogsaa lys hud. Vi har alltid solparasoll - jeg ligger aldri i direkte sol, det er for varmt synes jeg. Det er da ogsaa ikke barn midt paa dagen - ref lekekamerater. Saa gaar vi tilbake i 15-16 tiden og er paa stranden noen timer.

 

Solfaktor 50+, full dekning med smoring hver 2time, litt avhengig hvor mye hun er i vannet.

 

God ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi solfaktor 20-30. Kommer litt an på hvordan sesongen er dit vi reiser. Caps og i skyggen midt på dagen. Kjiipt å sitte inne i en leilighet midt på dagen, men sunt for små (og store) kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på Gran Canaria når snuppa var 4 mnd og når hun var 12 mnd. Da hun var 4 mnd var vi ikke så mye på stranda, var mest på hotellet der hun å i skyggen enten i vogna eller i skyggen fra solsengen. Da smurte jeg henne med 50+ på morgenen og ca i 12-13tiden. Det sies at man kan regne hvor lenge solkremen beskytter med å sette en 0 etter faktoren. Altså faktor 50 skal beskytte i 500 minutter, mens faktor 5 beskytter i 50 minutter. Nå kommer det jo også helt an på hvor mye man bader og tørker seg med håndduk.

 

Da snuppa var 12 mnd var vi 10 uker på GC. Da var vi på stranda nesten hver dag.Jeg smurte henne med 50+ før vi gikk ut og en gang til etter duppen hennes i 13-tiden. Vi var vanligvis på stranda ca klokka 10, da fikk hun springe litt naken før hun fikk på UV-drakt. Tok den av igjen i 14-15tiden. I tillegg hadde hun bstandig solhatt på. Når hun sov i vogna på stranda hadde jeg en parasoll som gav henne skygge.

 

Nå har vi nettopp vært en tur i karibien. Hun er nå 2 år. Da smurte jeg henne med 30 2-3 ganger om dagen. Alt ettersom hva vi gjorde på ettermiddagen. Hun fikk være mer naken nå enn de gangene vi var på GC, men brukte UV-drakten da sola er på sitt sterkeste midt på dagen. Vi gikk å spiste i 12 tiden for å få en pause fra sola.

 

På alle turene våre har hun hatt det kjempebra. Bare husk å gi barna mye å drikke. Jenta mi hadde bestandig en vannflaske som var hennes egen der jeg kunne følge med på hvor mye hun drakk. I tillegg fikk hun ett par småjuice hver dag på stranda.

 

Jeg fikk også anbefalt av apoteket å smøre med solkremer som har fysisk filter, men det droppet jeg. Synes det ble alt for klissete. Brukte nivea sin solkrem. Blå flaske.

 

Jenta mi er 2,5 år og har vært i "syden" 5 ganger. Har aldri vært noe problem. Bare tenk logisk så går det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tipse om dette med fysisk filter. De som ikke har det, men er "vanlige" solkremer med kjemisk filter, inneholder masse kjemikalier og giftstoffer. Og hvis du på toppen også velger en med parfyme og parabener, vil jeg påstå at kremen er farligere enn solen...

 

Veldig viktig å bruke fysisk filter til barn, så kjemikaliene ikke trekker inn i huden og kroppen.

Jeg kan anbefale Erbavia faktor 30, som er veldig god og lett å smøre (ikke sånn klissete).

Dr.Wollan har også bra solkremer, men har hatt problemer med å få tak i i år...

 

http://www.gronnhverdag.no/nor/Tester/Hudpleie-kosmetikk/Test-Solkrem-til-barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...