Er dette noe vi skal bekymre oss for? Hun sier j i stedet. Leser flytende og plages ikke av å ikke uttale r helt korrekt selv. Når "gjøres" det noe med sånt?
snart seks år og sier ikke r
Opprettet av
Anonym bruker
, feb. 29 2012 15:17
4 svar til dette emnet
Skrevet 29 februar 2012 - 15:17
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 29 februar 2012 - 15:19
Jeg hadde en i klassen på videregående som ikke kunne si R og han kan det fortsatt ikke den dag idag. Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Han er fullstendig normal og oppegående. Er bare den r'en han sliter med
Skrevet 29 februar 2012 - 15:20
Jeg er over 40 og kan heller ikke si "R". Det plager meg lite. Gikk både til logoped og ble opperert tidlig på barneskolen. Noen lærer det bare ikke.
Skrevet 29 februar 2012 - 15:20
Her hvor vi bor er det ikke vanlig å gjøre noe med det før 7-8 års alderen, har hørt om steder hvor de venter enda lengre. Gutten min var med i en "r-gruppe" på skolen i første klasse, men det var bare på grunn av at det var så veldig mange i det kullet som ikke kunne si r enda. Vanligvis venter de. Men han lærte det da han var rundt 7 år
Da hadde vi gjort øvelser i ca et år. Jenta mi fikk det til av seg selv uten noen logoped
Skrevet 29 februar 2012 - 15:27
Vet du, jeg ville ikke bekymret meg for mye.
Jeg kunne ikke si R skikkelig før jeg var 8-9. Jeg sa aldri J i stedet, men noe som skulle vært en R og som ikke helt var det. Vanskelig å forklare egentlig.
Hadde også en periode jeg tilla meg skarring etter at legen foreslo det på fleip da jeg var der med mamma.
I dag sier jeg R perfekt, fordi jeg på et eller annet tidspunkt fant ut at "min" R ikke la på midten, men til vensre. Vender jeg tunga til høyre får jeg det heller ikke til. Veldig merkelig, for jeg har perfekt bitt og fin tannstilling. Tror ikke majoriteten tenker så mye over hvor de plasserer tunga når de lager R-lyd, men jeg oppdaget dette på et tidspunkt. Den dag i dag har jeg en litt skjev R, men det går helt av seg selv. Jeg kan lage R på midten nå, men det er ikke naturlig for meg.
Enten så går dette seg til, eller så gjør det det ikke. Jeg kjenner folk sm har vært både 11 og 12 før det har fungert optimalt, og ingen av dem har vært hos logoped eller lignende. Det var heller ikke jeg. Hvis du merker at det begynner å plage henne om noen år, så kan du jo vurdere det.
I dag sier jeg R perfekt, fordi jeg på et eller annet tidspunkt fant ut at "min" R ikke la på midten, men til vensre. Vender jeg tunga til høyre får jeg det heller ikke til. Veldig merkelig, for jeg har perfekt bitt og fin tannstilling. Tror ikke majoriteten tenker så mye over hvor de plasserer tunga når de lager R-lyd, men jeg oppdaget dette på et tidspunkt. Den dag i dag har jeg en litt skjev R, men det går helt av seg selv. Jeg kan lage R på midten nå, men det er ikke naturlig for meg.
Enten så går dette seg til, eller så gjør det det ikke. Jeg kjenner folk sm har vært både 11 og 12 før det har fungert optimalt, og ingen av dem har vært hos logoped eller lignende. Det var heller ikke jeg. Hvis du merker at det begynner å plage henne om noen år, så kan du jo vurdere det.