Gå til innhold

Hvilke fruktmoser lager dere for å putte i fryseren?


abella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aprikos

Aprikos og pære

Sviske

Sviske og eple

Mango og pære

Mango, ananas, banan og aprikos

Eple og pære

Eple, bringebær og blåbær(dog ikke helt fornøyd med denne)

Banan og pære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er da, bruker dere stavmikser på rå frukt? Eller koker dere noe av det? Blir dyrt med disse glassa i lengda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er da, bruker dere stavmikser på rå frukt? Eller koker dere noe av det? Blir dyrt med disse glassa i lengda...

 

Jeg koker det enn så lenge og moser med stavmikser. Rå frukt har jeg revet på rivjern (eple og pære), eller moset med gaffel( f eks banan og godt moden mango). Sviske og aprikos på kokes for at man skal klare å mose de-

Jenta mi har ikke vært så begeistret for frukten når den har vært rå. Godtar det i fruktnett, men hvis jeg river eller moserr med skje og gi vil hun ikke ha det. Kokt går ned på høykant, så da gjør jeg det inntil videre.

Hun er 10 mnd.

Endret av Babyønske - har 2 små gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eple og pære

sviskemos

eple og banan

Bringebær, pære og banan

Jordbær og banan

Blåbær og pære

mm

 

Jeg koker all frukten og har noen dråper sitron oppi slik at den bevarer farge og får bedre holdbarhet. Bruker stavmikser eller blendern på på alle fruktmoser som jeg fryser. Resten kommer an på hva jeg får i barnet eller hvor gammel barnet er :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mango og pære (rå, most)

eple og pære (damper eplet).

sviske (kokt)

 

Ellers må jeg innrømme at det i det siste har blitt litt kjøpeglass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten det som er nevnt her bruker vi også avokado :)

Koker ikke avokado, mango, banan ol. Det moses og fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg laget av aprikos, eple og jordbær, men vi utvider stadig. Fryser ned i isterningsformer og putter i bokser når det har fryst, det gjør det lett å blande den miksen jeg vil ha hver gang jeg skal bruke det og så blir det ikke så mange forskjellige bokser i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan og pære

banan og mango, favoritten, kunne spist meg mett på det selv namnamnam :)

 

gutten min er snart 9 mnd og har fått 4 tenner, når de kommer helt ut tenker jeg å prøve å gi han et helt skrelt eple å bryne seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Vi har aprikos, banan og avokado i fryseren.

 

Ellers er det først og fremst grønnsaker som spises her i huset. Fryseren er full av mos av gulrot, pastinakk og persillerot. Blomkål og brokkoli står på handlelista som neste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang holdbarhet i frys er det på det dere lager selv? :)

 

Lang, det holder nok lenger enn den perioden de små inntar den type mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eple-nektarin ble en soleklar favoritt her. Blir deilig smak på havremelgrøten. Koker eple og pære, samt tørket frukt. Sitrondråper var veldig lurt! Artig tråd, nå kommer jeg til å drømme om frukt i natt (har nemlig kjøpt meg ny stavmikser!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er da, bruker dere stavmikser på rå frukt? Eller koker dere noe av det? Blir dyrt med disse glassa i lengda...

 

jeg koker frukta først også bruker jeg stavmikser :-) enkelt, god og billig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge koker dere frukten? Siler dere av vannet eller bruker dere noe av det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge koker dere frukten? Siler dere av vannet eller bruker dere noe av det også?

 

Koker til den er myk/mør og det kan jo variere fra frukt til frukt.

 

Skal jeg koke mos av feks aprikos og pære, bløtlegger jeg aprikosene noen timer så de blir myke, så koker jeg de en stund,(ca 15 min) før jeg har i pærene, pærene trenger 5-10 min alt etter hvor modne de er. Viktig å ikke koke for lenge heller, for da koker man bort næringsstoffene.

 

Jeg beholder litt av vannet så jeg har å spe med hvis mosen blir for tykk.

Hvis man koker svisker/aprikos kan man også gi babyen kokevannet, det kan hjelper på hard mage på lik linje med mosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å spare det resterende vannet og bruke det i dagens/morgendagens grøt :-) Da går ingenting til spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...