Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Da har jeg bestilt meg legetime om noen uker kun for og få sykemelding!

• Logg inn for å svare
60 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 28 februar 2012 - 23:22

Skal reise bort i 50 års dag og billetter er bestilt, men får ikke jobbe annen helg og virker ikke som mine kollegaer ønsker og bytte jobbehelg så da var det bare og bestille legetime og klage hvor vondt man har så man kan få seg en ukes sykemelding, kjjipt, men sant!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 28 februar 2012 - 23:29

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 februar 2012 - 23:22:

Skal reise bort i 50 års dag og billetter er bestilt, men får ikke jobbe annen helg og virker ikke som mine kollegaer ønsker og bytte jobbehelg så da var det bare og bestille legetime og klage hvor vondt man har så man kan få seg en ukes sykemelding, kjjipt, men sant!

Kjipt men sant hvor lett det er å svindle seg til en sykemelding og litt fri..
Håper legen ser tvers igjennom deg...

#3 sveis

sveis

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 28 februar 2012 - 23:57

Jeg trodde det var vanlig folkeskikk å ordne seg med fri før man bestiller billetter...

Regner med det blir hyggelig stemning på jobben når du kommer tilbake. Om legen ikke gjennomskuer deg, så gjør ihvertfall dine kolleger det...

Jeg er glad jeg ikke har sånne kolleger. Det er sånne som forsurer arbeidsmiljøet rundt omkring.

#4 "Himmel og hav"

"Himmel og hav"

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 104 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 08:16

Du synes ikke at det er litt påfallende at du først prøver å bytte helg, og når det ikke går, så blir du "syk"? Arbeidsgivere er som regel ikke helt korka...

Kan du ikke heller søke om å ta ut et par feriedager?

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 08:22

Greia er at jeg har bestilt denne turen for lenge siden og hadde da fri på turnus, men så har de byttet i mellomtiden og da har jeg plutselig fått helgejobb en uke tidligere og dermed koliderer dette med mine planer:( Har bestilt legetime flere dager før jeg trenger sykemeldingen og får jeg ikke den så får jeg se meg til og ta egenmelding da vi kan jo benytte oss av inntil 8 dager siden det er ia bedrift.

Får jo ikke refundert flybilletter bare fordi jeg har byttet arb.helg.

HI

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 08:46

Trolleri trollera.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:04

Faren for at du blir tatt er gansje stor. Når du først har forsøkt å bytte helg på alle vis og så "tilfeldigvis" blir sykmeldt eller tar egenmelding de dagene forstår de på jobben raskt hva som foregår. Arbeidsgiver kan faktisk gi deg avskjed på dagen om du blir tatt. Det vil også kunne stå i sluttatesten din at du ble avskjediget, noe som ikke akkurat er positivt for om du skal søke ny jobb. I et slikt tilfelle vil du så vidt jeg vet heller ikke ha rett på dagpenger de første ukene ettersom det er din egen skyld at du mister jobben.

Snakk heller en gang til med arbeidsgiver. Du skal tross alt varsles i ganske god tid om endringer i turnusen.

#8 Smilefjeset

Smilefjeset

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:29

At du tør! Tenk om du møter noen  fra jobb eller lignende. Nei, dette synes jeg er en dårlig løsning. Jeg tør knapt å gå på butikken og handle dagligvarer når jeg er reelt syk, i frykt for at folk skal tro at jeg bare skulker, så at du tør å gå rundt på flyplass m.m forstår jeg bare ikke. Ærlighet varer lengst... Dette kan bli skikkelig trøbbel for deg...

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:32

Dust. Man bestiller ikke sykmelding for å dra på fest, man bytter helgevakt med noen, avspaserer eller tar ut feriedag. Så jeg gjentar: en snyltende dust. Det er det du er.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:38

Møte noe  jeg jobber med når jeg skal reise 170 mil fra der jeg bor og jobber?? Unnskyld meg, men tror sjansene er minimale for det! Uansett er det jo ingen utenom legen som har noe med hvorfor jeg er sykemeldt og i alle fall ikke et kortidsfravær!

HI

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:42

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 februar 2012 - 09:38:

Møte noe  jeg jobber med når jeg skal reise 170 mil fra der jeg bor og jobber?? Unnskyld meg, men tror sjansene er minimale for det! Uansett er det jo ingen utenom legen som har noe med hvorfor jeg er sykemeldt og i alle fall ikke et kortidsfravær!

HI

Arbeidsgiver har i høyeste grad noe med hvorfor du er sykemeldt... De står fritt til å bestride sykemeldingen din om de mistenker svindel og kan også nekte deg egenmelding.. Som andre nevner vil kollegaene dine ihvertfall se tvers igjennom deg og skjønne hva som skjer, hvordan har du tenkt å takle det når du kommer tilbake? Det danner ikke akkurat grobunn for et godt arbeidsforhold når folk helt tydelig svindler til seg sykemelding fordi de ikke får det som de vil med frihelger/ferie...

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:52

Vet du, jeg er arbeidsgiver og hadde noen av mine ansatte gjort som du nå vil gjøre (først prøvd å bytte vekk/få fri og så plutselig bli syk) hadde jeg ikke nølt med å ringe nav og bestride sykemeldingen!

Nav vil da ringe deg og forlange at du møter til en legetime hos en annen lege for å få flere synspunkter på at du virkelig er syk. Om du da er på andre siden av landet og ikke kan møte kan følgene bli at legen din blir straffet ved å miste rettigheten til å skrive ut sykemeldinger og du anmeldt for trygdesvindel.

Håper arbeidsgiveren din har nok ben i nesa til å bestride sykdom, det er han nemlig i sin fulle rett til å gjøre og da vil det bli kontrollert.

#13 Smilefjeset

Smilefjeset

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 09:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 februar 2012 - 09:38:

HI

Jeg tenkte på at du skal vel DRA fra hjemstedet med fly siden det er så langt? He he, ja ja, lykke til. Du har liksom ikke de rette holdningene til å kunne se greia med de svarene du har fått uansett... Jeg ser ut fra det du skriver at du allerede har bestemt deg uavhengig av hva andre sier, og det ser ut til å være en avgjørelse du selv er meget fornøyd med. Da slipper du jo også å jobbe det inn eller ta det igjen senere og det passer deg nok bra tenker jeg.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 10:11

Du hadde aldri fått noen egenmelding av meg, jeg hadde krevd sykemelding om du hadde prøvd deg med den og når sykemeldingen hadde kommet hadde jeg bestridt den! Jeg kunne alltids skaffet vitner på at du ikke var hjemme og dermed gitt deg sparken for skoft!

Du har ikke krav på hverken egenmelding eller sykemelding, arbeidsgiveren din kan fint nekte deg det om han/hun ikke tror på at du er syk. Da må du bevise at du faktisk er det.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:09

Her var det mange paranoide svar. Sjansen for at du blir "tatt" for dette er minimal, spesielt siden dette vil dreie seg om et korttidsfravær - og jeg tror de færreste arbeidsgivere vil bry seg om dette.

Men: det er likevel ikke greit. Jeg ville ha tenkt meg NØYE gjennom fØr jeg hadde falt "så dypt" som det du tenker å gjØre, for det har egentlig med holdninger å gjØre. Jeg aner ikke hva du har tenkt å si til legen din, men det skal nok godt gjØres å få en 100 % sykemelding basert på juks når kroppen din faktisk ikke finnes syk.
Det som er helt klart, er at det ser suspekt ut på jobb (selv om du i teorien selvsagt KAN bli syk), og det kan vel muligens gjØre noe med forholdet mellom deg og arbeidsplass. Nå vet jeg ikke hva slags arbeidsforhold du har, men dersom du er interessert i å beholde et godt forhold til sjef og kollegaer så ville jeg ha droppet dette. Du kommer nok garantert til å bli en snakkis på jobb.

Jeg skjØnner det er kjipt med bursdag og reise som er bestilt, men jeg ville tro de fleste arbeidsgivere ville ha strukket seg langt for å hjelpe deg - så fremt du bruker "stuerene" metoder for å få fri. Forklar den fortvilende situasjonen, tilby deg å ta ekstravakter senere - i det hele tatt, vær på tilbudssiden - og sats på at det ordner seg. Kjenner du ikke på at dette ville ha vært bedre for samvittigheten din?

Lykke til!

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 964 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:14

Det tragiske er at slike snyltemennesker som deg etter hvert kommer til å undergrave hele sykelønnsordningen for anstendige mennesker.

Skam deg!!!

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:32

Har ikke ord... glad jeg ikke har deg som kollega...!!! Sutreguri!!

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:49

Håper du blir oppdaget, men sjansen er minimal.
Det som provoserer meg er at du snylter til deg sykepenger du ikke har rett på! Driter du fullstendig i at det går ut over de som faktisk er syk?? Hvert år blir det satt opp budsjett for sykepenger, snyltere som deg gjør at det blir mindre igjen til de som faktisk trenger det!

#19 Hercule Poirot

Hercule Poirot

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 069 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:53

Har man ikke fri fra jobb, så kan man ikke dra. Så enkelt er det. Kanseller turen din og gå på jobb, eller bli gjennomskuet og i verste fall mist jobben.

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 943 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 11:56

Jeg har gitt en person avskjed på dagen i en liknende situasjon. Hadde jeg ønsket å beholde vedkommende ville jeg nok nøyd meg med en advarsel og ingen betaling for skulkperioden, men for meg var det en gyllden mulighet til å bli kvitt vedkommende og en fin mulighet til å statuere et eksempel i forhold til de andre.

å få beviser på at det ikke dreide seg om reel sykdom var enkel. Det var bare å ta noen telefoner.