Gå til innhold

hjelp!!! er det noen som har erfaring med barn som har slått fortennene innover??


Mamma til tre :o)

Anbefalte innlegg

min lille pode på 13 mnd hadde et uheldig møte med kanten på badekaret i dag.. han sklei og slo ansiktet i kanten.. han var maks uheldig, og fikk slått de to store flotte fortennene han har fått helt opp og litt bakeover :( det så skikkelig ille ut... så jo nesten ikke tennene lenger! utover dagen som hevelsen ble verre og verre så ser man nesten ikke den ene tannen lengre... tannkjøtter er liksom over tannen..var selvfølgelig til tannlege, som egentlig ikke hadde no godt svar på noe, annet enn at jeg skal følge med på det, og gå jevnlig til kontroller..røntgen om 2 uker. er redd tennene er brukket, i og med de peker litt bakover, og er enda mere redd for at de nye tennene bak er skadet i og med de er trykt så langt oppover.. er det noen som har opplevd lignende?? kommer tennene til å vokse ut igjen i normal posisjon? er det noen som har opplevd lignende hvor de nye tennene ikke har blitt skadet?? er helt rådvill... synes så synd på klumpen min, som ser ut som han har møtt en murvegg i 200 km/h.. ser så vondt og fælt ut! så stor skade fordi han sklei og slo munnen sin.. ufattelig og trist!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg og din lille. Vi har opplevd noe lignende da gutten min var ca ett år gammel. Alt så vondt og skummelt ut, men det gikk fint til slutt. Vi fikk vite akkurat det samme: vente og observere, ta røntgen, fylle ut forsikringsskjema, osv.

Hevelsen ble mindre dagen (eller 2 ) etter, tennene var ikke brukket og kom på plass av seg selv heldigvis. Det tok ikke lang tid til det var vanskelig å se at han hadde slått seg.

Sender trøsteklem til dere.

Håper alt ordner seg og barnet ditt kan smile som før om et par dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pode slo løs ei tann i uhell på sparkesykkel i fjor sommer. Da var han 4 år. Han blødde litt og tanna var litt løs, men ikke så løs at jeg reagerte på det. Han så ikke ut til å plages med den så jeg tenkte ikke mer på det. Etter ca ei uke så var tanna blitt blå, og da reagerte jeg ;)

 

Fikk tannlegetime, de tok røntgen og kikket på den. Hos han var det ikke brudd, så selv om den så stygg ut så ville hun ikke ta den. Ble sendt hjem for å se det an. Mange uker senere var den faktisk ikke blå lenger. Den er ikke like prikkhvit som de andre tennene, men man må se nøye etter for å se at den er litt annerledes.

 

Forklaringen var at det fungerer likt som når barna slår seg på kroppen og får blåflekk. Han fikk blåtann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mamma til tre :o)' timestamp='1330467887' post='144039096]

takker for svar!! var tennene slått langt opp hos ditt barn?

Tennene var slått ganske langt opp, de sto litt skjevt også. Etter en stund kom tennene på plass, hvite, rette og fine som de var før.

 

Hvordan er han i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring den offentlige tannhelsetjenesten der du bor og be om en time. Dette bør følges opp.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi dro rett til tannlegen med en gang det skjedde vi! og har vært der hver dag siden.... i morra skal han ta røntgen.. de sier at de ikke har vært borti en så stor tannskade før, så i morra skal jeg be om å bli henvist til spesialist! akkurat nå er hevelsen så stor i gommen at tenna han synes ikke lengre, de er trykt så langt oppi kjven igjen, men håper hevelsen gjør at det ser verre ut enn det faktisk er... og ikke vet de hvor stor skade de nye tennene evnt har fått før han får de.. bare krysser fingra for at melketennene kommer ut igjen jeg nå, og at de vokser fremover igjen og ikke er knekt, og at IKKE de nye tenna har tatt skade.. han får jevnlig smertestillende i og med han har mye vondt.. og renser gommen med corsodyl morgen og kveld.. er så kjett når sånt skjer med tenner!! men er fort gjort med disse småtassene... og at man ikke vet noentingom hvordan det ender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...