Gå til innhold

Dårlig norsk kunnskaper og jobbe med mennesker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Kommer veldig an på.

 

En ansatt i barnehagen til datteren min kommer fra Thailand og snakker ikke så godt norsk, men hun er en fantastisk person og barna elsker henne. Det er nok av andre voksne som snakker godt norsk så i dette tilfellet veier alle de andre gode egenskapene og kvalitetene hun har mer enn opp for hennes dårlige norskkunnskaper.

Og øvelse gjør mester så hun vil nok bli bedre og bedre etterhvert for ingenting er så bra for språket som å jobbe med andre mennesker og å delta i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tok ikke mange innlegg før det kom et "personangrep" :P Nei jeg snakket ikke om meg selv. Om du ikke har en saklig mening å komme med, så kan du bare la være å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på.

 

En ansatt i barnehagen til datteren min kommer fra Thailand og snakker ikke så godt norsk, men hun er en fantastisk person og barna elsker henne. Det er nok av andre voksne som snakker godt norsk så i dette tilfellet veier alle de andre gode egenskapene og kvalitetene hun har mer enn opp for hennes dårlige norskkunnskaper.

Og øvelse gjør mester så hun vil nok bli bedre og bedre etterhvert for ingenting er så bra for språket som å jobbe med andre mennesker og å delta i samfunnet.

 

Så bra! Jobber selv i en barnehage, der det jobber en person fra et annet land. Hun har utdanning og det i orden, så det er ingenting å si på det, men jeg merker på barna og de andre ansatte (deriblant meg selv) at det fort blir misforståelser, pga måten det blir sagt på. Har også jobbet på et sykehjem, der den ene vikaren ikke engang visste forskjell på ja og nei, og da er det litt dumt å jobbe med eldre demente mennesker f.eks..

 

Jeg er ikke rasist av noe slag, jeg bare mener mange bør kunne LITT mer norsk før enn de begynner i slike jobber. Bortsett fra det, så er det kjempe bra at de iallfall prøver, selv om det kan bli en del misforståelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Haha, tok ikke mange innlegg før det kom et "personangrep" :P Nei jeg snakket ikke om meg selv. Om du ikke har en saklig mening å komme med, så kan du bare la være å svare :)

Eh - det er ikke et personangrep å anta at det er deg når du skriver som ei ku, såpass ku at det faktisk s-k-r-i-k-e-r KU i løpet av bare to linjer. Evt r-a-u-t-e-r, for ikke å lage altfor sterkt bastardpreg på metaforen.

Forøvrig kommer det jo an på hva du skal gjøre med menneskene. Selge dem ting kan du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, tok ikke mange innlegg før det kom et "personangrep" :P Nei jeg snakket ikke om meg selv. Om du ikke har en saklig mening å komme med, så kan du bare la være å svare :)

Eh - det er ikke et personangrep å anta at det er deg når du skriver som ei ku, såpass ku at det faktisk s-k-r-i-k-e-r KU i løpet av bare to linjer. Evt r-a-u-t-e-r, for ikke å lage altfor sterkt bastardpreg på metaforen.

Forøvrig kommer det jo an på hva du skal gjøre med menneskene. Selge dem ting kan du sikkert.

 

Hvordan kan jeg skrive som ei ku, når jeg, utrolig nok IKKE er ei ku? Da hadde jeg nok stått uti fjøset nå :) Men kan du da rette på det jeg skrev feil? Veldig fint at andre kan rette på meg, med et snev av dysleksi :)

 

Uansett, føler du deg truffet? Er / var du en av de med dårlig norsk som jobbet med små barn eller eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der straff du spikern på huet, Annie.

Er det én person som er kjent her inne for å suge i norsk, er det hun med nettopp sug i navnet sitt. Ikke tilfeldig kanskje.

Dessuten er hun minst like kjent for å være den som virkelig føler seg truffet av halvharde ord.

 

Nei assa, siden du tydeligvis har tyngre for det enn tidligere antatt:

Du skriver to setninger som omhandler andre menneskers norskkunnskaper.

Og klarer faen ikke skrive en eneste setning riktig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gurimalla... En saklig diskusjon inne her er neimen ikke lett.. Stakkars de uten meninger. Om jeg liker Å dele ordene, kan jeg det :) Poenget mitt med innlegget var da ikke Å krenke alle som har en eller annen feil i muntlig eller skriftlig. Men nÅr mennesker som ikke kan SNAKKE sÅ bra norsk at verken barn eller gamle skjønner det, det var det jeg var ute etter hva folk mente noe om.

 

Som jeg skrev til sug lut, har du ikke en saklig kommentar Å komme med, sÅ er det vel ingen grunn til Å kommentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Haha, tok ikke mange innlegg før det kom et "personangrep" :P Nei jeg snakket ikke om meg selv. Om du ikke har en saklig mening å komme med, så kan du bare la være å svare :)

Eh - det er ikke et personangrep å anta at det er deg når du skriver som ei ku, såpass ku at det faktisk s-k-r-i-k-e-r KU i løpet av bare to linjer. Evt r-a-u-t-e-r, for ikke å lage altfor sterkt bastardpreg på metaforen.

Forøvrig kommer det jo an på hva du skal gjøre med menneskene. Selge dem ting kan du sikkert.

 

Hvordan kan jeg skrive som ei ku, når jeg, utrolig nok IKKE er ei ku? Da hadde jeg nok stått uti fjøset nå :) Men kan du da rette på det jeg skrev feil? Veldig fint at andre kan rette på meg, med et snev av dysleksi :)

 

Uansett, føler du deg truffet? Er / var du en av de med dårlig norsk som jobbet med små barn eller eldre?

Jeg? Det må være århundrets beste.

DårligE norskkunnskaper (ett ord, ikke særskrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Åh gurimalla... En saklig diskusjon inne her er neimen ikke lett.. Stakkars de uten meninger. Om jeg liker Å dele ordene, kan jeg det :) Poenget mitt med innlegget var da ikke Å krenke alle som har en eller annen feil i muntlig eller skriftlig. Men nÅr mennesker som ikke kan SNAKKE sÅ bra norsk at verken barn eller gamle skjønner det, det var det jeg var ute etter hva folk mente noe om.

 

Som jeg skrev til sug lut, har du ikke en saklig kommentar Å komme med, sÅ er det vel ingen grunn til Å kommentere?

Det er alltid en grunn til Å kommentere. Særlig nÅr du gÅr sÅ høyt ut og likevel lander sÅ nesegrus pÅ kulen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Jeg kommer nok ikke til å forandre meg noe særlig på skrive fronten.

 

Men tusen takk skal dere begge ha, for å ha greid å ødelegge litt mer av meg idag :)

Liker å diskutere saklig med folk, uansett hvor mange skrive feil en person har, men nå gidder jeg ikke mer.

 

Regner med at dere koser dere fælt der dere sitter å hakker ned på andre for den minste ting :) Igjen, tusen takk for at dere offisielt har fått meg til å gi opp. Ha et fint liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint det, såfremt personen er et godt menneske har ikke dårlige språkkunskaper mye å si!

 

Og er man et godt medmenneske så bryr man seg ikke om dårlig språk hos andre heller.....

 

Er mine tanker ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Åh gurimalla... En saklig diskusjon inne her er neimen ikke lett.. Stakkars de uten meninger. Om jeg liker Å dele ordene, kan jeg det :) Poenget mitt med innlegget var da ikke Å krenke alle som har en eller annen feil i muntlig eller skriftlig. Men nÅr mennesker som ikke kan SNAKKE sÅ bra norsk at verken barn eller gamle skjønner det, det var det jeg var ute etter hva folk mente noe om.

 

Som jeg skrev til sug lut, har du ikke en saklig kommentar Å komme med, sÅ er det vel ingen grunn til Å kommentere?

Det er alltid en grunn til Å kommentere. Særlig nÅr du gÅr sÅ høyt ut og likevel lander sÅ nesegrus pÅ kulen.

 

Jeg kjenner pÅ meg at det var jeg som tryna litt med mitt overseriøse svar i alt vrøvlet deres. NÅr skal det bli stille i fjøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Åh gurimalla... En saklig diskusjon inne her er neimen ikke lett.. Stakkars de uten meninger. Om jeg liker Å dele ordene, kan jeg det :) Poenget mitt med innlegget var da ikke Å krenke alle som har en eller annen feil i muntlig eller skriftlig. Men nÅr mennesker som ikke kan SNAKKE sÅ bra norsk at verken barn eller gamle skjønner det, det var det jeg var ute etter hva folk mente noe om.

 

Som jeg skrev til sug lut, har du ikke en saklig kommentar Å komme med, sÅ er det vel ingen grunn til Å kommentere?

Det er alltid en grunn til Å kommentere. Særlig nÅr du gÅr sÅ høyt ut og likevel lander sÅ nesegrus pÅ kulen.

 

Jeg kjenner pÅ meg at det var jeg som tryna litt med mitt overseriøse svar i alt vrøvlet deres. NÅr skal det bli stille i fjøse?

Næsj da. Du kan være Litago - jeg kan være monsterkua Helga. Stille i fjøset er ikke noe mÅl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Åh gurimalla... En saklig diskusjon inne her er neimen ikke lett.. Stakkars de uten meninger. Om jeg liker Å dele ordene, kan jeg det :) Poenget mitt med innlegget var da ikke Å krenke alle som har en eller annen feil i muntlig eller skriftlig. Men nÅr mennesker som ikke kan SNAKKE sÅ bra norsk at verken barn eller gamle skjønner det, det var det jeg var ute etter hva folk mente noe om.

 

Som jeg skrev til sug lut, har du ikke en saklig kommentar Å komme med, sÅ er det vel ingen grunn til Å kommentere?

Det er alltid en grunn til Å kommentere. Særlig nÅr du gÅr sÅ høyt ut og likevel lander sÅ nesegrus pÅ kulen.

 

Jeg kjenner pÅ meg at det var jeg som tryna litt med mitt overseriøse svar i alt vrøvlet deres. NÅr skal det bli stille i fjøse?

Næsj da. Du kan være Litago - jeg kan være monsterkua Helga. Stille i fjøset er ikke noe mÅl.

 

Fikk en "liker" utav det sÅ da hopper jeg i dusjen med god samvittighet sÅ kan dere raute i fred for en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Hva i alle dager FEILER det dere?!? Stygge dere er da! :(

Jøss. Kunne veldig lett spurt deg om det samme men jeg har en sterk anelse om svaret så jeg gidder ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Okei.. Jeg kommer nok ikke til å forandre meg noe særlig på skrive fronten.

 

Men tusen takk skal dere begge ha, for å ha greid å ødelegge litt mer av meg idag :)

Liker å diskutere saklig med folk, uansett hvor mange skrive feil en person har, men nå gidder jeg ikke mer.

 

Regner med at dere koser dere fælt der dere sitter å hakker ned på andre for den minste ting :) Igjen, tusen takk for at dere offisielt har fått meg til å gi opp. Ha et fint liv.

Hvorfor går du spesifikt inn på KRANGLESIDEN for å ha en saklig diskusjon, egentlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden blir det rett og slett for idiotisk å starte en debatt om dårlig språk, når man selv suger i sitt eget morsmål.

 

For så å spille offer og tute om "dere har ødelagt meg" etter to svar der det påpekes at det kastes stein i glasshus.

 

Vil man bli strøket medhårs må man:

-Ha noe fornuftig å komme med

-Ikke kle på seg en upassende gneldredrakt

-Ikke starte en fremmedkulturdebatt på Krangle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, der flirte jeg på meg kynnere og sånn latterkrampegråt igjen, gitt!

 

Ikke hver dag jeg får økt endorfinnivået til et rusende nivå takket være særskrivingsfinurligheter som utgangspunkt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Faen, der flirte jeg på meg kynnere og sånn latterkrampegråt igjen, gitt!

 

Ikke hver dag jeg får økt endorfinnivået til et rusende nivå takket være særskrivingsfinurligheter som utgangspunkt. :lol:

Vil du også være ku? Gullrosa? Staslin? Litago og Helga er opptatt. Alltid rom til en til her i fjøset.

Du får garantert en glad unge, latterkrampegråt er garantert sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staslin? Er ille dårlig på navn, og kan ikke huske at jeg har møtt ei ku som har presentert seg med navnet Staslin før. Helt herlig! Ja takk! Raut, nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...