Gå til innhold

Gifte seg i utlandet ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurte litt på å gifte oss i utlandet. Noen som har gjort det, og hvordan gjorde dere det da ?

Vi ønsker å gifte oss i Sri lanka eller Thailand.

Men da er det endel gamle i familen som ikke kan være med, så ønsker derfor en liten sermoni i kirka i Norge også ?

Hvordan går man frem?

Forslag taes imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi giftet oss i utlandet, men vi hadde ikke råd til å ta med oss noen så vi reiste alene.

 

Ble en kjempefin og minnerik ferie, ble jo bryllup og bryllupsreise i ett. Vi var borte i to uker og giftet oss på ambasaden, de stilte med vitner.

 

Ingen hjemme visste at vi skulle gifte oss (bortsett fra forloverne som skrev under på papirene før vi dro) så vi ringte hjem til familie og venner og fortalte at vi hadde giftet oss, gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi. så spennende :)

Vi ønsker å ha med oss endel vi da, men tror de må betale for turen selv :(

Jeg ønsker hele pakka, men samboer hadde vært overlykkelig hvis bare vi kunne dratt å giftet oss sånn som dere gjorde så vi har et lite dilemma der. men føler vi møtes litt på midten hvis vi drar bort å gjør det :)

men lurer på om det ikke er veldig stressende at det er så langt unna ? Hvor giftet dere dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt på grensen å forvente at folk skal bruke ferien sin og feriepengene sine på å reise på "din bryllupsreise" jeg da. De ville antagelig valgt helt andre reisemål osv om de selv skulle velge ferie det året.

 

Kunne aldri forventet eller en gang foreslått at familie og venner skal bruke så mye penger, tid og ferie på vårt bryllup. Skal man ha med seg noen hjemmefra og gifte seg i utlandet kan det ikke være så langt unna, vare bare 2-3 dager (weekend) og brudeparet må selvfølgelig betale gildet for sine gjester.

 

Vi giftet oss på ambasaden i Den Haag midt under blomstringstiden i april, hadde en fantastisk ferie.

 

Hilsen anonym #2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som vi truer dem til å være med, de får valget om de ønsker å være med.

Vi krever ingenting av folk.

Mange har tilknytning til stedet så jeg tror ikke det blir noe problem.

Vi planlegger jo også ett bryllup her for de som ikke kan bli med til utlandet.

Kanskje det blir en bedre tur for de som kanskje hadde tenkt å dra til Spania i år OGSå liksom.

Jeg ville dratt med mine venner, og tror nok mange vil velge å dra med oss også, og velger de å ikke gjøre det er det helt greit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Dere truer ingen til å være med, men det er ikke dermed sagt at de egentlig har lyst til å være med. Om min søster eller nære venninne hadde giftet seg i langt-vekke-landet, hadde jeg sikkert blitt med, men mer av en følelse av plikt enn fordi jeg hadde så innmari lyst til å bruke ferien min på det.

 

Kanskje har jeg rett og slett mer lyst til å reise til Spania for n'te gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men hvis folk er så veike at de ikke klarer å takke nei til en invitasjon så har de kanskje litt større problemer enn at de må "kaste bort" ferien sin på vårt bryllup !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Det har ikke noe med å være veike å gjøre. Det har med å gjøre at noen ganger i livet føler man at man må gjøre ting man egentlig ikke har lyst til, og kanskje bør man gjøre det også.

 

Jeg vil gjerne være tilstede i min søsters bryllup, og jeg vil ikke klare å kose meg skikkelig på ferie i Spania om jeg visste at min søster giftet seg en helt annen plass. Samtidig vil jeg heller ikke kose meg skikkelig i langt-vekk-landet fordi det er en plass hvor egentlig ikke har lyst til å være.

 

Jeg vet at mine foreldre ville strekke seg langt for å dra i det samme bryllupet, selv om det kanskje koster mer enn det de egentlig har råd til. Og jeg vet at det vil ikke være det samme for bestemor å komme i en etterpå-sermoni i kirka som å være tilstede når barnebarnet gifter seg. Så hun ville nok også ha dratt, selv om det var mye annet hun heller burde ha gjort og andre ting hun skulle brukt pengene på.

 

Jeg synes derfor at man skal tenke seg nøye om før man setter andre i en slik situasjon, i alle fall om man til og med skal betale det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har det seg sånn at hverken jeg eller mine nærmeste venner ser slik som deg på ting. Derfor hadde nok ikke du blitt bedt i vårt bryllup, fordi de vi har rundt oss faktisk vil oss vel og mest sannsynlig hadde satt pris på å bli bedt og sett på det som en mulighet og ikke et problem !

Det er ikke koselig å ha folk som ikke vil være der så gjør deg selv og andre den tjenesten og IKKE dra i et bryllup du ikke vil dra i.

Det er ikke koselig for deg og ikke koselig for brudeparet.

Man drar på sånne ting for å dele gleden til venner og familie ikke av plikt.

Hvis ikke tar du ganske enkelt opp plass og penger av folk som faktisk fortjener å være der mer enn deg !

Vi har også såpass stor takhøyde at det er ikke noe stress å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Tror ikke noen blir lei seg eller skuffet over og "måtte" bruke ferien sin på bryllupet til en de er glad i :) tror nok heller det vil stå på om de har råd til og reise siden det er langt vekk, fly til thailand eller,sru lanka er ikke akkurat billig :) det er det som er utingen med å gifte seg i utlandet ! Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt kirken eller tinghuset og hørt hvordan dere må gå frem med tanke på papirer og plss til vielsen :)

 

Skal dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min skal gifte seg i New York. Han er nok den eneste av mine søsken som kommer til å gifte seg, og det var derfor med stor sorg jeg mottok beskjeden om at de skulle helt til USA for å gifte seg.

Min families økonomi tilsier dessverre ikke at vi kan reise så langt, så derfor får jeg heller ikke sett min bror bli gift. Jeg forstår at det er brudeparet som skal gifte seg og som bestemmer hvor bryllupet skal stå, men det er faktisk trist å være den som gjerne skulle ha vært med, men som må avstå pga økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

#9: Antar at du er HI. Men uansett: Sett på det som en mulighet til hva?

 

Du snakker om høy takhøyde, du viser vel en ganske lav takhøyde for andres meninger her vel.

 

Og du, du aner ikke hvem jeg er, så for alt det du vet, kan jeg være en av dem du kommer til å invitere i bryllupet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, skjerp dere! Det må da gå an å ha respekt for andre sine meninger og valg, uten å måtte rakke ned på alt og alle! Skjønner ikke hvorfor jeg går inn å leser innlegg på disse sidene... Blir jo helt deppa av å se all denne kranglingen og sure oppgulp her ... Argh! Nei, skal finne noe bedre å bruke tiden min på!

Vil forøvrig ønske HI lykke til med brylluppet. Gjør det slik dere ønsker, det er din dag og ingen andres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ah noen er så fastgrodde og livredde for å røre på seg!

 

Dra! Sri Lanka er det nydeligste stedet jeg har vært på, paradis på jord. Har ikke vært i Thailand, men giftet meg i Australa. Bare noen få av de nærmeste som kom, men vi hadde tilgjengjeld en stor bryllupsfest i Norge sommeren etter, for gammel og ung.

 

Hvis du ønsker at flest mulig vil reise med dere, bør du snakke om det i god tid, slik at de får anledning til å venne seg til tanken og rydde unna ferie.

 

Til deg som heller vil reise til Spania for n'te gang: skal vedde for at du hadde blitt blåst bakover over hvor fantastisk tur du hadde hatt hadde du reist til Asia.

 

Where magic happens? -Outside your comfort zone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

SurferMamma - jeg har aldri vært i Spania, jeg. Men jeg kan berolige deg med at min komfortsone er svært romslig, og fastgrodd er nok det siste mine venner vil kalle meg.

 

Men jeg mener fremdeles at dersom man reiser utenlands for å gifte seg, bør man betale for sine gjester. I alle fall for de nærmeste som jo blir satt i en vanskelig situasjon både økonomisk og når det gjelder bruk av tid.

 

Og det er det jo ikke bare jeg som mener, verken her inne eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI her.

 

Ronja Røverdatter hvis du får en invitasjon på bryllup i Sri Lanka så takk nei da vær så snill.

Og hvis du hadde vært min venn så slett med fra tlf, og aldri snakk med meg igjen. Hvis ikke mine venner kan glede seg på mine vegene og føler at de kaster bort ferien sin på mitt bryllup er jeg ikke villig til å ha de som venner.

Til deg lengere opp. Det er kjempe synd at du ikke får vært med i bryllupet til broren din :( Min bror er student og har heller ikke penger til å dra. Derfor blir hans tur betalt av min mor.

Hadde ikke hun klart å betale for han hadde vi betalt for han.

Det blir bryllup i Norge også for de som ikke har mulighet for å bli med til utlandet.

Nesten alle gjestene er snakket med, og informert om når bryllupet er,og samtlige har reagert veldig positivt :)

Det blir ikke så dyrt at de fleste ikke klarer å spare opp til den summen det koster.

De aller fleste av våre venner har også kapasitet til ta seg en tur.

Jeg tror det kommer til å bli helt spesielt og vi gleder oss veldig :)

Og det er faktisk ikke såååå dyrt å dra til Sri Lanka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Takk til alle støttende komentarer !

Lenken var jo egentlig ment for å få tips om hvordan jeg gikk frem ikke om vi kaster bort tiden og pengene til folk.

Det er faktisk litt synd at folk må lage kvalm, men sånn er det.men siden vi gifter oss i Norge blir det en velsingnelse i Sri Lanka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min og kona hadde lyst til å gjøre det samme, men det var svært få av gjestene som hadde lyst til å reise så langt for et bryllup. Tror det var bare foreldrene og et vennepar som svarte ja på inbydelsen. (Vi bruker ikke 50.000,- + en ferieuke + å ta ut ungene fra skolen en uke på et bryllup.) Det endte i hvertfal med at de giftet seg her hjemme og heller dro på bryllupsreise etterpå.

 

Greit å gifte seg i utlandet, men da må man regne med å gjøre det alene. Man kan ikke forvente at familie og venner skal reise verden rundt for et bryllup. Bryllup i Norge og velsignelse i Sri Lanka høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun et par som ikke kan være med hos oss. Så vi blir nok nærmere 15 stk som reiser ned.

Men ingen av barna i er nådd opp til skolealder så det er ikke noe problem. Det hadde heller ikke blitt 50 tusen for å dra dit.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult HI - gratulerer. Hvor i Sri Lanka skal dere være? jeg har vært mye i SL og elsker stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) vi skal til unawatuna <3 venninna mi er derfra så vi vet det blir ordentlig:) Det blir bare bedre og bedre :) Gleder oss voldsomt . Bare lyst til å pakke kofferten nå med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes slike festligheter som koster gjestene skjorta er en uting.

Hva er det som får folk til og tro at de er så viktige at andre folk skal bruke flere ti talls tusen på dem?

 

Hadde dere gitt gave for 10 000 kr til noen som giftet seg i Norge?

 

Ja, ser jo den at de da får ferie og opplevelse på kjøpet, men uansett, så er det en utgift man får fordi noen inviterer dem til det.

 

Hva er det med det og innvitere folk også ender man opp med og betale for hele gildet selv.

Har selv sagt nei til slikt ved et par anledninger. Vi har tre barn og da er det ikke spesielt billig og reise på slike turer, og å reise på ferie uten dem er uaktuelt.

 

Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hele innlegget står det at vi har et bryllup i Norge også ! Og ja jeg har faktisk brukt 10 000 kr til noen som giftet seg i Norge og fikk ikke annet enn halvdårlig mat, stereo som streika midt i brudevalsen og fyllebråk.

Her blir folk bedt med til et ferie paradis, får en unik sjanse til å oppleve et land de normalt ikke hadde dratt til. og hvis folk ikke vil komme er det helt greit det å, men det er faktisk bare her inne det er kommet negativ respons. Hva med å se på mulighetene man får istede for å se på kun det negative. Og det er faktisk vanlig å betale for reise og opphold selv. Personlig har jeg dratt til nord Norge sovet på hotell og spist mat i en helg for det samme det koster for den turen gjestene våre nå tar. bare at de får sommer vær, paradis strender og en opplevelse og 14 dager borte. mot den helga i overskyet kaldt Nordlands vær en helg.

Og det er ikke som om gjestene betaler hele gildet. Vi kommer til å bruke over 100 000 kr på dette bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min giftet seg på tinghuset, dagen etter dro de til Thailand og hadde en nydelig seremoni på stranda på Koh Lanta. Star Tour ordnet en bryllupsarrangør for dem der nede, og hun fikset alt før de kom (mat, blomster, frisør, nydelige dekorasjoner, seremonimester, fotograf mm). Til sommeren skal de ha bryllupsfest for familie og venner her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...