Besøk i barseltiden
Skrevet 25 februar 2012 - 16:14
Hvor mye besøk synes dere er ok i barseltiden? De fleste får vel en del timesbesøk av diverse slektninger, venner, kollegaer etc. - men overnattingsgjester er etter min oppfatning noe annet.
Snarvei til forumene
Skrevet 25 februar 2012 - 16:34
Meg plager det overhodet ikke, jeg lar folk føle seg som hjemme og varter ikke opp noen. I barseltiden var det jeg som ble vartet opp, gjester handlet og laget middag, stelte barn, støvsugde og vasket badet. Jeg satt på stas i sofaen med babyen min eller trakk meg tilbake på soverommet for å hvile litt.
I både min og mannens familie har vi et veldig avslappet forhold til dette alle sammen, og det er ikke noe problem å hverken ha eller være på besøk.
Hvordan du føler det er det jo ingen andre enn du som kan kjenne på og uttale deg om, men jeg skjønner jo godt at svigermor vil komme og bli kjent med barnebarnet sitt.
Skrevet 25 februar 2012 - 16:46
Overnatting i et par uker hadde vært UAKTUELT, både av min egen mamma, svigermor, søster eller andre som måtte finne på en slik idiotisk idè!
Som sagt: Koselig med besøk, men det var veldig godt å ha det roligt, ha det stille, slappe av, finne rytmen osv. uten tilskuere. Overnattingsbesøk i flere dager eller mange uker hadde ikke kommet på tale.
Skrevet 25 februar 2012 - 18:14
Skrevet 25 februar 2012 - 22:11
Jeg ville også sørget for alternativ overnatting i tilfelle det skar seg, feks hos familie, venner eller på hotell (iallfall om besøket må ta fly, det er mer pes å booke om flybilletter enn å kjøre hjem i bil).
"Kanskje noen uker" hadde vært HELT utelukket, uansett hvor god husmorvikar besøket hadde vært. For mange er det å ha besøk i seg selv veldig stressende, og det blir ikke mindre stressende av at det er kort tid etter fødsel.
Skrevet 27 februar 2012 - 20:57
Skrevet 28 februar 2012 - 11:00
Skrevet 03 mars 2012 - 19:27
Skrevet 09 mars 2012 - 22:57
Første gang fikk vi besøk en halv time etter vi kom hjem fra sykehuset. Var nær slekt, men det taklet jeg bare ikke. Begynte å gråte da jeg så de kom. Det var uanmeldt. Jeg hadde hatt en veldig tøff fødsel og var ikke i form, så orka ikke besøk. Heldigvis tok mannen min babyen, så besøket fikk hilse på han, mens jeg prøvde å sove litt i senga. Men neste gang låste vi døra..hehe..
Skrevet 26 mars 2012 - 13:29
Skrevet 28 mars 2012 - 12:35
Men det gikk over all forventning, og vi hadde det koselig. MEN det endte også med at brystbetennelsen kom tilbake. For det blir litt ekstra styr med besøk, og kludder i rutiner og vaner. Ikke så lett å sitte med puppen hengende ute 24/7 når svigerfar og onkel også er der.
Skrevet 28 mars 2012 - 12:36
Brillefint - Jadda! skrev 28 mars 2012 - 12:35:
Men det gikk over all forventning, og vi hadde det koselig. MEN det endte også med at brystbetennelsen kom tilbake. For det blir litt ekstra styr med besøk, og kludder i rutiner og vaner. Ikke så lett å sitte med puppen hengende ute 24/7 når svigerfar og onkel også er der.
Noen uker hadde IKKE vært greit for meg.
Skrevet 29 mars 2012 - 12:36
Skrevet 04 april 2012 - 08:00
Skrevet 04 april 2012 - 16:52
Anonym bruker skrev 25 februar 2012 - 16:14:
Hvor mye besøk synes dere er ok i barseltiden? De fleste får vel en del timesbesøk av diverse slektninger, venner, kollegaer etc. - men overnattingsgjester er etter min oppfatning noe annet.
Hverken min mor, svigermor, søster eller om så min beste venninne hadde fått blitt mer en max 2-3 dager sånn rett etter fødsel.
Selv om de alle er typen som hjelper til og ikke minst rydder etter seg selv på besøk og ikke ville forventet å bli vartet opp.
At resten av hans familie syntes det er greit syntes jeg ikke du skal bry deg om hvis du føler at det blir for mye.
Det er deg og ikke minst barnet som skal tas hensyn til.
Jeg mener at om ikke begge i husholdningen er enige om lange besøk så får man kutte ned til et kortere et.
Dette enten man nettopp har født eller ellers også.
Det er tross alt begges hjem. Så om du har lyst på besøk av din mamma i 2 uker og han ikke ønsker å ha henne i huset så lenge så korter man det til et par dager slik at du får ha besøk men han slipper å slite med å ha personen i huset i for lang tid. og i denne situasjonen omvendt. Om han vil ha henne der lenge men du føler at du ikke orker har du rett til å si at et par dager holder.
Det er ditt hjem og du skal få ro og være komfortabel der like mye som han skal.
Du får si at du syntes det er koselig med litt besøk men du ser ikke at du orker å ha besøk mer en noen få dager. og at dette ikke er fordi det er moren hans men det gjelder absolutt alle også din familie. Slik at han ikke føler på at du utestenger hans familie
Skrevet 17 mai 2012 - 18:59
Svigermor er utrolig snill og god, men svært makelig anlagt. Hun setter seg til rette i sofaen med fjernkontrollen når hun kommer på besøk. Hun er svært rotete, og huset ser alltid bomba ut når hun er her, fordi hun setter mat, klær, bøker, etc etc absolutt overalt. Ikke er hun særlig fortrolig med babyer heller. Så henne holder det å ha på besøk i et par dager
Du er nødt til å kunne snakke med mannen din om dette her. Han vet nok ikke hvor sliten du blir av den lille. Jeg måtte sitte i sofaen og hylgråte for at mannen min i det hele tatt skulle forstå en brøkdel av hvor sliten jeg var, og jeg har flere venninner som dessverre har opplevd det samme.
Skrevet 03 juni 2012 - 15:40
Familien til mannen min kommer fra utlandet og har forståelse for at de gjerne vil komme og se.
Med førstemann kom to svigerinner etter ca en uke. Jeg var veldig sliten, men gikk og la meg for å sove mens de og mannen styra med babyen, bada, gikk tur og ga flaske.
De er også sånn som tar husarbeid og ordner opp så jeg syns d bare vardeilig.
Skjønner det er pes hvis besøket forventer full oppvartning, da hadde jeg lagt ferdig pizza og forventa at mannen tok seg av de.