Gå til innhold

Ammeproblemer :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt ammehjelp av andre erfarne mødre :)

Har en liten gutt på snart 5 uker.

Etter litt startproblemer med ammingen på sykehuset pga sykdom så ville han ikke ta puppen - har også liten brystknopp så han fikk ikke tak.

Brukte da brystskjold og da fikk vi det til :) Har fortsatt å bruke det pga utrolig såre bryst.. Men nå er det bedre og vil så gjerne amme på "vanlig" måte..

Vi har også måttet gi flaske/mme 2-3 ganger per dag da han har lagt på seg for lite.

Så nå er problemet at han til tider ikke vil ta puppen med skjold heller..spesielt om han er veldig sulten, blir kjempesint!

Prøver innimellom legge til puppen uten skjold, men han skjønner ingenting av det og får ikke tak..

Hva gjør jeg?? Vil så gjerne få det til - føler meg jo mislykket som mor når jeg ikke klarer amme babyen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer så mye med gutten din!

 

Om gutten din ikke vil ta puppen når han er veldig sulten ville jeg prøvd å tilby puppen litt tidligere. Kanskje det går lettere hvis du prøver når han holder på å våkne? Mine barn var i alle fall mye mer tålmodige og rolige ved puppen når de var i halvsøvne..

 

Jeg kan dessverre ikke så mye om avvenning av brystskjold (har ikke brukt dette selv), men vil tipse deg om å undersøke om sykehuset du fødte på har en ammepoliklinikk der du kan få hjelp. Du kan også kontakte Ammehjelpen (ammehjelpen.no).

 

Ellers kan jeg trøste deg med at ammeproblemer i en eller annen form er veldig vanlig. For de aller fleste går det seg til bare man biter tennene sammen og tar tiden til hjelp, men for noen er problemene såpass krevende at det er best for mor og barn å benytte seg av mme.

 

Jeg følte meg også tidvis mislykket som mor da jeg slet med å ammingen, men det er det ingen grunn til. De som ikke får til ammingen er like gode mødre som de som får det til og får like fantastiske barn.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Skal prøve med puppen uten skjold når han ikke er kjempesulten, så får bare prøve og prøve - selv om vi begge blir frustrerte :)

Hvis ikke skal jeg kontakte ammehjelpen for vil ikke gi opp denne ammingen helt enda. Vil jo så gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Jeg holder med hun som foreslår at du skal prøve å tilby puppen før han er skrubbsulten, det hjelper ofte! Det er slett ikke lett å lese disse små, men Ammehjelpen har en artikkel om signaler på sult - kanskje du kan få noen tips der? http://ammehjelpen.n...ignaler-pa-sult

 

Ofte kan det hjelpe å rett og slett tilby brystet lenge (en time eller mer) før du forventer skriking. Klem gjerne ut litt melk slik at det ligger en dråpe klar på brystet.

 

Å pumpe etter amming kan være lurt for å stimulere produksjonen best mulig. De fleste har høyest melkeproduksjon om morgenen og minst om kvelden, så om du ikke orker å pumpe etter alle amminger kan det iallfall være lurt å gjøre det om morgenen. Det er bra om brystet blir så tomt som mulig hver 3. time på dagen og hver 4. om natta.

 

Det kan også hjelpe "å starte på nytt". En nærmere beskrivelse av dette kan du finne på http://ammehjelpen.n...-pa-nytt?id=895

Dette er en metode som ofte gir gode resultater for mange former for brystvegring.

 

For noen barn hjelper det også å forsøke en annen ammestilling, du finner eksempler på http://www.ammehjelpen.no/video

 

Å amme liggende i senga om natta er det også en del som synes fungerer bra, om du ikke har forsøkt det så er det jo verdt et forsøk.

 

Ofte er det problemfritt å bruke skjold, og da er det helt greit å fortsette å bruke det dersom både mor og barn synes det fungerer bra. Men slik du beskriver det så virker det som om bruken av skjold fører til at han får i seg for lite mat eller til at produksjonen din blir for liten, og da er det bedre å forsøke å slutte med det. Men om det ikke går så er noe amming MED skjold mye bedre enn ingen amming!

 

Jeg er altså ammehjelper, og det er bare å ta kontakt med meg via PM eller helst via epostadressen i profilen min. Jeg er innom her litt sporadisk for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg har tro på at det kan ordne seg når du så gjerne ønsker det! Her gikk det 5 uker før jenta klarte å ta puppen pga STOR brystvorte, men etter 5 uker fullpumping fikk hun endelig tak! Ble litt sår i starten, men lufttørket og smurte masse med mm og litt purelan, så gikk sårheten over etter en ukes tid:) Nå er hun snart 5 mnd og jeg fullammer enda:) Så IKKE GI OPP:)) Trøsteklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelpsomme tips og oppmuntrende ord :) Han har startet å ta puppen innimellom om han ikke er altfor sulten, da må vi bruke skjold, men prøver og prøver :)

Han får fremdeles flaske 2-3 ganger i døgnet pga vektoppgangen, men det virker til å stabilisere seg mer og mer nå.

Blir veldig sår når han tar puppen uten skjold, kan kanskje være feil sugetak som er problemet da, men det går fremover.

Takk skal dere ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vår lille tulle er snart 4mnd og får stort sett bare mm med unntak av 1flaske mme på kvelden. Jeg har nesten helt flate brystknopper selv rett etter amming så hun hadde feil sugetak da hun var nyfødt. Jeg ble kjempesår gikk over til å bruke brystskjold etter et døgn uten amming. Hun ammes fortsatt med brystskjold og synes det er deilig å klare å amme barnet mitt selv om jeg trenger litt "hjelp" til det. Med førstemann slet vi også med ammingen i starten og etter et par runder med infeksjoner og antibiotikakurer måtte jeg gi opp, noe som føltes som et utrolig nederlag. Det er ingenting i veien med å amme med skjold og du trenger ikke å føle det som noe nederlag, anbefaler deg å pumpe så mye du orker spesielt nå mens han er så liten. Jeg pumper nå kun når hun får flaske og har nok melk uten å pumpe noe mer enn det, men i starten måtte jeg pumpe etter hvert måltid. Lykke til videre og husk at du er en god mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...