Gå til innhold

Erfaring med Ritalin for barn med to diagnoser, autisme og ADD.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er autist og har tillaggsdiagnose ADD.

 

I prosessen med tilrettelegging kommer temaet opp rundt medisiner, at han kan ha nytte av det, men en mindre dose enn ved f eks ADHD.

 

Noen som har erfaring med dette som vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt ene barn har ADHD og Tourett's, så det er min erfaring.

 

Ritalin/Concerta virker på ro i kroppen og konsentrasjon. Og konsekvenstankegangen, faktisk.

 

Og for oss har det ikke hatt noe å si at der er to diagnoser.

 

Det som har vært litt risikoen her, er at Tourette's kan "tippe" alle veier ved sentralstimulerende medsiner. Her ble det heldigvis slik at Ritalinen/Concertaen også roet Touretten :)

 

Her har også vært snakk om at en skjult og litt underliggende diagnose, kan være noe svakt innen autismespekteret. Men de to andre diagnosene overskygger så mye, at det er vanskelig å få helt fatt i hva det er.

 

Jeg anbefaler dere å prøve medisin, men tål å prøv lenger enn 2-3 måneder. For det er først da ting stabiliserer seg. Bivirkninger er alltid verst de første månedene. Kan være dere bør begynne med prøvingen når sommerferien starter :) Det gjorde vi, og da var det en "ny og bedre" unge som igjen startet på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn har ADHD og Tourett's, så det er min erfaring.

 

Ritalin/Concerta virker på ro i kroppen og konsentrasjon. Og konsekvenstankegangen, faktisk.

 

Og for oss har det ikke hatt noe å si at der er to diagnoser.

 

Det som har vært litt risikoen her, er at Tourette's kan "tippe" alle veier ved sentralstimulerende medsiner. Her ble det heldigvis slik at Ritalinen/Concertaen også roet Touretten :)

 

Her har også vært snakk om at en skjult og litt underliggende diagnose, kan være noe svakt innen autismespekteret. Men de to andre diagnosene overskygger så mye, at det er vanskelig å få helt fatt i hva det er.

 

Jeg anbefaler dere å prøve medisin, men tål å prøv lenger enn 2-3 måneder. For det er først da ting stabiliserer seg. Bivirkninger er alltid verst de første månedene. Kan være dere bør begynne med prøvingen når sommerferien starter :) Det gjorde vi, og da var det en "ny og bedre" unge som igjen startet på skolen :)

 

Jeg glemte å ta med en ting, som er viktig i det dere nå jobber med.

 

At tiltak og tilrettelegging kommer i tillegg til medisin, og at de virker bedre om barnet har god effekt av medisiner :) VIKTIG!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har bare autisme, så vi har ikke prøvd medisiner. Men jeg har lest at en del andre med dobbeltdiagnose opplever at autismen blir mer fremtredende når barnet får medisiner mot adhd. Jeg vet ikke om dette gjelder fremst en overgangsperiode eller om det blir sånn hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...