Gå til innhold

introduksjon av mat - sensetiv mage


zassy☆

Anbefalte innlegg

Jenta mi er jo 6 og 1/2 måned nå, men pga sart mage har vi måttet gå veldig sakte fram angående mat. Nå er vi to skritt tilbake igjen da hun reagerer sånn. Er tilbake til å bare gi grøt på kveld nå, lurer på hva som er lurest, å venne henne på denne grøten helt til hun er oppe i full porsjon eller å venne til et måltid til og øke begge to gradvis? Helsesøster sa at hun helst skulle ha 3 måltider nå, men merker at når jeg tar for mange sorter så blir hun dårlig av det. Når jeg fortsetter etter at hun er vant til grøten skal jeg gi bare lunsj f.eks og kutte grøten eller gi lunsj i tillegg til grøt? Noen som har gode tips? Hva er de mest skånsomme grønnsakene/fruktene å begynne med? Har prøvd gulrot, brokkoli, potet, avokado, svisker, men tror jeg ga litt for mye samtidig så vet ikke helt hva hun tåler, men gulrot spiste hun lenge så den tror jeg er trygg. Uff føler vi er så sent ute, fullammer jo nesten fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At hun helst skulle hatt tre måltider nå er vel litt drøyt? Man anbefaler jo gradvis introduksjon fra 6 mnd ved fullamming, og da kommer man ofte ikke så veldig langt på et par uker... Vi begynte ved 5 mnd, men har fortsatt ikke økt noe særlig over smaksporsjoner, for han blir fort forsynt. (6,5 mnd her også.) Tror ikke man trenger å stresse sånn når man ammer? Gir du grøt med jern i så har du jo dekket det viktigste.

 

Ellers har jeg ingen svar på de tingene du spør om dessverre, måtte bare kommentere dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sent ute, det er "alle" andre som tjuvstarter. Hun er ja bare 6,5 mnd så helt naturlig at dere er på smaksporsjon stadiet. Hun får jo alt hun trenger unntatt jern og som nevnt over får hun jo det i grøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er kanskje ikke så sent ute da :) Tror helsesøster ikke mente tre fulle porsjoner men at jeg kunne gi mat ved tre måltider.

 

Jern får hun tilskudd av uansett så det tenker jeg ikke på (pga for tidlig født).

 

Men hvor lenge skal jeg gi smaksporsjoner av grøt for jeg øker til en hel porsjon da? Er det unormalt å øke i løpet av bare en uke f.eks eller er det raskt? Hun spiser mer enn vanlig smaksporsjon nå, kanskje dobbel smaksporsjon ca og vil gjerne ha mer men har ikke tørt å gi mer foreløpig, ammer henne etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg og på. Hvor raskt kan man gå frem? Snuppa spiste grøt av 30 ml væske i dag så det er jo 1/3 porsjon. Gapa og ville ha mer men jeg stoppa. Hun blir mett så lenge etter mat og vil ikke puppe på lenge og det vil jeg jo at hun skal. Vi har begynt m mat nå 5 mnd fordi hun er for tynn. Ellers ville vi ventet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...