Gå til innhold

Sover halvannet-åringen din hele natta?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min lille klump gjør ikke det. Og vi er så slitne nå =( Han våkner mange ganger og vi er oppe og gir vannflasken, tar dynen på og finner smokken som han har dratt av seg og kastet under senga.

 

I perioder har han sovet natta gjennom, men nå er det 2-3 måneder siden sist det skjedde.

 

Han sover en lur på dagen. Den må han ha, for han blir kjempesint og trøtt uten den.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, han sover aldri gjennom natta, og skulle det skje at han sov natten igjennom, så våkner han halv 6 og er klar for dagen da.. Ikke gøy.

 

 

Våkner han og er veldig våken og vil leke? Hvor lenge sover han om dagen? DEt kan være lurt å kutte ned på dagsovingen da. Sover han 2timer, så vekk han etter 1,5 og se om det hjelper. Egentlig det eneste rådet. Det har funket her, men må fortsatt opp å gi smokken. Nå prøver vi å lære han å se etter smokken selv, og ta på dynen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når lillemor får slike tendenser hjelper det for oss å la henne sove ei lita uke mellom oss i dobbeltsenga. Barnepsykologvenninna mi som tipset meg om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAAA. som regel gjør han det. Legges i 19-19.30 tiden og sover til 7-8- tiden. Sover mellom 1,5- 3(!) timer på dagen. Han har sovet hele natten de siste 2-3 mnd. Før dette drev vi også på med flaske og smokk osv. Nå har han en haug med smokker i senga, våkner han så sutrer han litt og finner en og legger seg til igjen.

 

Det hender han våkner om natta ennå en gang i blant og gråter. Da får han gjerne melk og legger seg å sove etter dette. Av og til klikker han, tror kanskje det er mareritt. Da tar vi han opp og ser tv slik at han roer seg. Da legger han seg til igjen.

 

Men prøv med mange smokker i senga. Tror forresten han sover bedre fordi han nå ligger på eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere smokker kan være lurt for da er det lettere for de og finne smukk igjen selv istedenfor og lete etter den ene..... det går også ann og sette en vanntett tuttekopp i hjørnet på senga og gjøre ungen bevist på at den står der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut vann og smokk, gi null service på natt. da vil han sikkert snart sove natte gjennom. Etter noen dager slit.

 

Evt mange smokker og kutt ut vann. Ikke gi noe oppmerksomhet. Bestem dere for hva dere skal si, f eks hysj det er natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min har aldri sovet natten gjennom. Sover veldig lett og våkner av den minste lyd. I det siste har det blitt lettere å få ham til å sove igjen, bare gi smokken og si at det er natt (men jeg må være hos ham til han sovner igjen da, han sovner aldri alene). Fram til nå har han hatt perioder hvor han har vært våken på natta (altså at han våkner og ligger våken en times tid mens jeg synger og prøver å få ham til å sove igjen). Han er 20mnd. Har bare innfunnet meg med at det er slik, og prøver å legge meg litt tidligere enn jeg gjorde før:) (Selv om det er sjelden jeg virkelig gjør det da, så er ofte sliten jeg også, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Hun er våken alt fra 1-5 ganger hver natt. Som regel for å drikke litt vann og legge seg til å sove videre. En sjelden gang kan hun holde det gående en halvtimes tid før hun kapitulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 21 mnd har akkurat begynt å sove hele natta... Frem til nå har han våkna 1-3 ganger, dvs han er ikke "våken", ingen ting hjelper, ikke vann, ikke ta han opp, ingen ting. Han må bare hyle fra seg, ca 5-15 min, så sovner han igjen. Det er IKKE koselig å høre på, men det virker ikke som han bærer nag av det, og det er ikke noe annet som fungerer :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sover han til 0500 for så å ville ha melk og sover til 8-9 etter det...

 

men gir vi han litt melk før vi legger oss selv sånn i tolv tiden sover han til 7-8 og vi står da opp....jeg hater å la han ligge å skrike så det er ikke aktuelt her ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik hadde vi det for halvannen måned siden... Jenta vår våknet ofte og ville ha vann og litt kos. Men så bestemte vi oss for å kutte helt da vi ikke hadde hatt en hel natts søvn på LENGE... Så da hun skrek til, holdt hun på kanskje 20-30 sek til hun skjønte at ingen kom og hun sovnet igjen. Neste natt sov hun hele natta... :D Så her i huset har alle fått bedre søvn av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut vann og smokk, gi null service på natt. da vil han sikkert snart sove natte gjennom. Etter noen dager slit.

 

Evt mange smokker og kutt ut vann. Ikke gi noe oppmerksomhet. Bestem dere for hva dere skal si, f eks hysj det er natt.

 

Er du dum? Kutt ut vann? Det er vell det mest kjedlige man kan tilby på natta.. Og er barnet tørst, så gir man jo vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min våkner som regel en eller to ganger i løpet av natta og vil ha vann. Ser ikke på det som noe stort problem, men nå er jeg oftere oppe om natta for å slippe katten ut eller inn. hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også senga full av smokker, også bruker trollet sovepose på natta, så ingenting å sparke av seg :)

Han våkner og sutrer litt innimellom på nettene, men roer seg fort og sovner igjen av seg selv. Har vært veldig bortskjemt av at han sovet rundt siden han var rundt 5 mnd.

Hvis han først skulle våkne på natta, går jeg bare inn og stryker han litt over hodet og gir han kosekluten, da sovner han igjen.

Men prøv masse smokker og kanskje sovepose også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Vi har også senga full av smokker, også bruker trollet sovepose på natta, så ingenting å sparke av seg :)

Han våkner og sutrer litt innimellom på nettene, men roer seg fort og sovner igjen av seg selv. Har vært veldig bortskjemt av at han sovet rundt siden han var rundt 5 mnd.

Hvis han først skulle våkne på natta, går jeg bare inn og stryker han litt over hodet og gir han kosekluten, da sovner han igjen.

Men prøv masse smokker og kanskje sovepose også :)

 

Junior roet seg veldig da han fikk sovepose for en ukes tid siden. Merket stor forskjell! Tidligere hev han gjene av seg dyna i søvne og kunne våkne iskald, selv om han sovnet fort igjen (vi sjekket på han ofte, men han fikk det til likevel). Nå sover han som en tømmerstokk :) Han har også to smokker i senga, en i munnen og en i hånda som han fikler med i søvne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik, med minst 3-4 oppvåkninger (men sovnet kjapt da han fikk smokken tilbake- som han hadde mista på gulvet..) Slutta med smokken like etter han runda ett år, og dermed sov han hele natta igjen... Flere smokker i senga funka ikke her, visste han at han hadde tre smokker der så skreik han om han mista den ene i gulvet likevel, selv om en annen var i munnen og den andre i hånda!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 21 mnd har akkurat begynt å sove hele natta... Frem til nå har han våkna 1-3 ganger, dvs han er ikke "våken", ingen ting hjelper, ikke vann, ikke ta han opp, ingen ting. Han må bare hyle fra seg, ca 5-15 min, så sovner han igjen. Det er IKKE koselig å høre på, men det virker ikke som han bærer nag av det, og det er ikke noe annet som fungerer :/

 

Det høres ut som nattskrekk, og det er det ingenting å gjøre med. De må bare få skrike fra seg. Fælt å høre på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 14 mnd har heldigvis sovet natten gjennom siden hun var ca 6 mnd. I sykdomsperioder, eller tannfrembrudd er det en del oppvåkninger, som regel er det bare å stappe inn smokk. Har hun feber hender hun får flaske melk natterstid for å få i henne væske (ikke særlig flink til å drikke nok i utgangspunktet). Når hun friskner til, senker alltid roen seg igjen. All sympati til dere som holder på med mange oppvåkninger dag inn og dag ut, merker hvor sliten jeg er etter kun et par dager med det:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min bare 14,5 mnd, men våger meg til å svare lell.

 

Her har det, etter mye hard jobbing tidligere, blitt soving natten gjennom uten service. Hender i ny og ne at hun våkner og nesten i halvsøvne reiser seg i sengen, griner. Da legges hun bare ned igjen og sover videre.

 

Har flere smokker i sengen. Dersom det er kaldt ute, tar jeg på henne to lag med ull og gode sokker siden hun sparker av seg alt i løpet av natten likevel.

 

Ikke gitt henne melk/vann på natten siden ca 8 mnd alder. Når hun er frisk så klart.

 

Her slet vi VELDIG med søvn fra 0-3 mnd og igjen fra 6-10 mnd.

Vi måtte søke hjelp fra Karin Naphaug.

 

Dersom dere sliter så ille at det går ut på helsa løs for dere alle mann, ville jeg absolutt tatt en tlf til henne. Det koster ikke all verden for en tlfkonsultasjon med henne.

 

I blant er det bare noen få justeringer som skal til for å endre på en uvane man kanskje har lagt seg til.

 

At vi her i huset nå kan sove hele netter, er gull verdt og har gitt en langt større energi, glede og overskudd.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger det nødvendigvis ikke om natta. Men kroppen trenger jo generelt en god del vann. Gutten min er flink å drikke vann egentlig, men jeg synes likevel det er vanskelig å få i han nok vann. Synes det bare er positivt å få i han litt ekstra vann jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var veldig godt å høre at jeg ikke er alene om å ha en gutt som ikke sover:)

 

Mini sover 1,5time på dagen.

Legger seg klokka 7, men er alltid sint og vil at jeg skal sitte inne hos han til han sovner (30min ca). Da sover han vanligvis til 1tiden. Senga er full av tutter og han har vannflaske men han er hysterisk. Eneste som hjelper er å roe han ned og bruker nesten en time på å få han til å sove igjen. Noen ganger havner han opp i vår seng og da sover han helt til klokka 7. Men viss han ligger i egen seng kan han våkne 3-5ganger i løpet av natta og da blir det ikke mye søvn:/ har også prøvd med nattlampe, litt lys, ingenting lys osv uten hell:/

 

Får trøste oss med at det blir bedre til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...