Gå til innhold

hvilke ord og uttrykk er utgått på dato?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har portemone jeg :) Jeg innser at jeg er veldig gammeldags nå siden jeg bruker mange av uttrykkene dere mener er avleggs:) Men så liker jeg bestemorstilen også, både enkelte klær og interiør hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Jeg har aldri hatt tights utapå buksa. Da jeg vokste opp var stillongs en slags strømpebukse uten føtter, og nå ser jeg tights i hyllene; de er også strømpebukser uten føtter. Samme produkt, bare at de markedsføres ikke som longs lenger. (Pussig nok: i min barndoms Nord-England hadde tights alltid føtter. )

 

Et annet avleggs ord må jo være personsøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillongs! Nå heter de taits...

 

Er vel forskjell på tights og stillongs. Sier stillongs om alt som er under buksene, tights er utenpå.

:) ser at den ble misoppfattet. Mente at (nå på vinteren) er tights utenpå en stillongs. Stillongs er undertøy, det er ikke tights.

 

Tights er uttapå buksa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysregning.

Jobber på sosialkontoret, og de eldre som trenger litt ekstra cash i desse dyre vinter månedene snakker alle om lysregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbroken

Lysregning.

Jobber på sosialkontoret, og de eldre som trenger litt ekstra cash i desse dyre vinter månedene snakker alle om lysregningen.

 

Sosialkontoret er vel også et ganske avleggs ord;)

 

Ellers er videokassett og spiller også 'ute'?

 

Televerket og telefonkiosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangsvenner (hva er forskjell på omgangsvenner og "vanlige" venner?) Forretning

 

Eeeeh omgangsvenner er vel et ganske vanlig ord? Omgangsvenner møter du en gang i blant, mens venner har man et nærere forhold til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Omgangsvenner (hva er forskjell på omgangsvenner og "vanlige" venner?) Forretning

 

Eeeeh omgangsvenner er vel et ganske vanlig ord? Omgangsvenner møter du en gang i blant, mens venner har man et nærere forhold til

Nei, omgangsvenner er dem du har jevnlig omgang med, dvs som kommer hjem til deg og du til dem, ikke kolleger, bekjente o.l. mer perifere kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillongs! Nå heter de taits...

 

Er vel forskjell på tights og stillongs. Sier stillongs om alt som er under buksene, tights er utenpå.

:) ser at den ble misoppfattet. Mente at (nå på vinteren) er tights utenpå en stillongs. Stillongs er undertøy, det er ikke tights.

 

Tights er uttapå buksa??

Forstår ikke hvorfor folk har problemer med forskjellen på stillongs og tights...

Stillongs er av ull. Tradisjonelt ikke laget for å se pene ut. Bare et bruksplagg man bruker om vinteren under andre klær.

Tights er oftest av bomull. Brukes under f.eks. tunika (ikke alle har forstått dette). Skal se pent ut og vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konge...

Altså det vi sa i sånn 1999-2001

Helt konge ass! Kongebra, kongekommentar osv...

Mamma har overtatt det og sier det HELE tida... Hehe! Hun er straks 50 år og veeeeldig ung. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datamaskin, doktor, drosje, sertifikat, dette er ord jeg ikke hører så ofte lenger ;)

 

Ellers husker jeg alt det du nevner i hovedinnlegget ;)

Jeg bruker alle de ordene... hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 17, hun rister på hode når jeg sier: Fotoapparat!

"mamma, slutt å drit deg ut a. Det heter kamera" Hehe :P

Synes du skal si fotografiapperat neste gang ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Det er altfor mange fine ord og uttrykk som forsvinner, og mange av dem erstattes med no' engelskklingende no'.

 

Hvem bruker ransel og spiser formiddagsmat lenger? Eller har pengene i en portemone? Taskenspillere, vriompeiser, dåsemikler og lathanser er det også merkbart lang mellom.

 

Jeg husker også at vi ikke fikk ringe før etter fem, og at det bare var billig om vi ringte til noen uten retningsnummer. Da jeg var barn betydde også telefonkø noe helt annet. Det betydde nemlig at du sto på venteliste for å få telefon. Det kunne ta noen år. Derfor hadde man gjerne en telefonbøsse ved siden av telefonen hvor naboer som kom for å ringe kunne putte på noen kronestykker.

 

Telegram og telefaks kan jeg ikke si jeg hører så mye om mer, eller punche hullkort....ja,ja, verden går framover ;) Men jeg sier både doktor, drosje og sertfikat!

Vi spiser formiddagsmat og har ransel. Formiddagsmat er mye hyggeligere enn lunsj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen lo alltid av meg når jeg snakket om videospilleren og tvspillet:)Det heter jo dvden og playstasjon..

 

Men noen ord som er på vei inn har ikke jeg helt sansen for:)Min søster på 15 år sier bla. LOL,serr osv:)Men så er jo hun 15 år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diadem

 

Hva er et moderne alternativ til diadem da? Det bir jo fortsatt brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...