Kjenner jeg koker litt på dine vegne hi. Hadde noen i bhg til tutta mi gjort noe sånt, hadde jeg flydd i taket, og mest sannsynlig lagd en liten scene der og da. Ikke fordi det er nødvendig, men det hadde nok kommet spontant! Forhåpentligvis hadde det vært flere foreldre som hadde fått det med seg, så de ansatte kunne følt seg enda mer dumme.
Tutta her har en lang lugg som går i øynene. Hun tar seg ofte til panna for å få det bort, men det er ikke langt nok til å få bak ørene enda. Jeg har snakket med henne om dette flere ganger, om hun vil klippe seg, eller spare til langt hår. Hun vil ha langt hår som mamman sin

Jeg tilbyr henne strikker og spenner daglig, og dette ligger også i barnehage sekken hennes daglig. Men hun vil ikke bruke det, selv om jeg ser at dette er plagsomt for henne, og forklarer hvordan hun kan få håret bort fra øynene med det. Og jeg spør henne titt og ofte om hun vil klippe seg, men nei det vil hun ikke.
Og selv om andre reagerer på dette, og kanskje til og med anser meg som en dårlig mor som ikke har gjort noe med dette enda, så er det faktisk min sak. Nå har jeg heller ikke fått noe kommentarer om dette, annet enn en liten samtale med ene i bhg ang håret bak og smekke. Men det hadde heller ikke vært en skamklipt lugg av en hobbyfrisør som skulle gjort helt andre ting på jobb.
Jeg hadde tatt dette opp med ped. leder og forventet en tilbakemld fra den ansatte som hadde tatt seg slik frihet. Om ikke jeg hadde fått responsen jeg ønsket, hadde jeg tatt det videre med øverste ledelse i bhg. Jeg hadde til og med vurdert den barnehagen/ansatte som uegnet til jobben sin. De har da vel andre ting å gjøre på jobb, enn å leike frisør?
Og hadde det vært første hårklipp, ja daa. Da vet jeg ikke hva jeg ville gjort engang. Selv om ikke den er viktig for alle, er den det for noen. Vi har alle forskjellige verdier i livene våre, og godt er det. Men vi trenger ikke se ned på andre av den grunn.