Gå til innhold

barnehagetante klipte håret til datteren min!!!

44 svar til dette emnet

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 627 Innlegg

Skrevet 23 februar 2012 - 00:59 #41

Vis innleggAnonym bruker skrev 22 februar 2012 - 22:02:

Vis innleggTine89 skrev 22 februar 2012 - 21:57:

Selvfølgelig har hun ikke gått med luggen i øynene og ikke sett noe! Da hadde jeg selvfølgelig dratt til frisøren, ville aldri klippet det selv og vil heller ikke at andre skal gjøre det!!

Er barnehagetante fornermende?? Syns det er et koselig ord jeg, da er det noe jeg ikke har fått med meg!

De ansatte i barnehagen er ped.ledere, førskolelærere, barneveiledere og assistenter.
Jeg syns det er synd at barnehageansatte ikke lenger forstår verdien av ordet barnehagetante. Bare fordi de har gått noen år på skole, er det visst blitt nedverdigende å gå ned på barns nivå, i en barnehage. Nei huff.. Jeg er glad jenta mi har noen stolte barnehagetanter i bhg sin ;)

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 627 Innlegg

Skrevet 23 februar 2012 - 01:07 #42

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 februar 2012 - 00:59:

Vis innleggAnonym bruker skrev 22 februar 2012 - 22:02:

Vis innleggTine89 skrev 22 februar 2012 - 21:57:

Selvfølgelig har hun ikke gått med luggen i øynene og ikke sett noe! Da hadde jeg selvfølgelig dratt til frisøren, ville aldri klippet det selv og vil heller ikke at andre skal gjøre det!!

Er barnehagetante fornermende?? Syns det er et koselig ord jeg, da er det noe jeg ikke har fått med meg!

De ansatte i barnehagen er ped.ledere, førskolelærere, barneveiledere og assistenter.
Jeg syns det er synd at barnehageansatte ikke lenger forstår verdien av ordet barnehagetante. Bare fordi de har gått noen år på skole, er det visst blitt nedverdigende å gå ned på barns nivå, i en barnehage. Nei huff.. Jeg er glad jenta mi har noen stolte barnehagetanter i bhg sin ;)

Wow, snakk om å være nedlatende. Tenk at vi som ikke jobber i barnehage ikke engang forstår verdien av ordet barnehagetante. Fortell meg hva å bli kalt barnehagetante har med å gå ned på barnas nivå????

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 627 Innlegg

Skrevet 23 februar 2012 - 01:07 #43

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 februar 2012 - 00:57:

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 februar 2012 - 00:41:

Vis innleggAnonym bruker skrev 23 februar 2012 - 00:36:

Vis innlegg1 skrev 23 februar 2012 - 00:26:

Jo, det er det grunn til, selv hvor mye håret vokser ut igjen. Alle vet at håret vokser hele tiden.

Poenget er at dette er noe de ikke har lov til å ta i egne hender.

"stusset litt"... ja, stusse er noe helt annet enn å finne et nyklipt barn, med helt ny sveis. Jeg forstår hva du tenkte med stusset, men her ble det litt dobbel betydning, altså.

å klippe av det ene fjonet som ALLTID kommer inn i smekkeknuten, må være noe de fleste foreldre tenker selv. Men at en barnehageansatt bare tar seg friheten, er helt uhørt og så galt at jeg ikke får sagt det.

Mine meninger er nok en del farget av at jeg selv husker tvangsklipping i en fasong jeg ikke ville ha. Jeg ble lurt og overtalt, og det sitter i enda, 30 år etter. For faktisk har til og med barn tanker om hvordan de ser ut. Så her er det mine barn som har fått bestemme helt selv. Det er helt forferdelig å måtte endre utseende fordi andre mener man bør, selv som barn.

Om en dårlig hårklipp sitter fortsatt sterkt i minne etter 30 år så har du seriøst en problem.

Ja, det kan du syns jeg har.

Den gangen venninna mi skamklipte meg, husker jeg knapt. Bare vage minner. Og bildene er en dårlig påminner, men har aldri gitt meg traumer.

Men å bli tvangsklipt av en voksen som absolutt vill..., Ja.... det har gitt traumer. Overtalelser og dårlige forklaringer, og TVANGSKLIPP som ende på det hele. DET husker jeg, ja.

Men nå handler vel dette mer om at mor ble traumatisert og ettersom mor er, eller burde være, voksen så kommer hun nok over dette :D

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 627 Innlegg

Skrevet 23 februar 2012 - 01:16 #44

Kjenner jeg koker litt på dine vegne hi. Hadde noen i bhg til tutta mi gjort noe sånt, hadde jeg flydd i taket, og mest sannsynlig lagd en liten scene der og da. Ikke fordi det er nødvendig, men det hadde nok kommet spontant! Forhåpentligvis hadde det vært flere foreldre som hadde fått det med seg, så de ansatte kunne følt seg enda mer dumme.

Tutta her har en lang lugg som går i øynene. Hun tar seg ofte til panna for å få det bort, men det er ikke langt nok til å få bak ørene enda. Jeg har snakket med henne om dette flere ganger, om hun vil klippe seg, eller spare til langt hår. Hun vil ha langt hår som mamman sin ;) Jeg tilbyr henne strikker og spenner daglig, og dette ligger også i barnehage sekken hennes daglig. Men hun vil ikke bruke det, selv om jeg ser at dette er plagsomt for henne, og forklarer hvordan hun kan få håret bort fra øynene med det. Og jeg spør henne titt og ofte om hun vil klippe seg, men nei det vil hun ikke.

Og selv om andre reagerer på dette, og kanskje til og med anser meg som en dårlig mor som ikke har gjort noe med dette enda, så er det faktisk min sak. Nå har jeg heller ikke fått noe kommentarer om dette, annet enn en liten samtale med ene i bhg ang håret bak og smekke. Men det hadde heller ikke vært en skamklipt lugg av en hobbyfrisør som skulle gjort helt andre ting på jobb.

Jeg hadde tatt dette opp med ped. leder og forventet en tilbakemld fra den ansatte som hadde tatt seg slik frihet. Om ikke jeg hadde fått responsen jeg ønsket, hadde jeg tatt det videre med øverste ledelse i bhg. Jeg hadde til og med vurdert den barnehagen/ansatte som uegnet til jobben sin. De har da vel andre ting å gjøre på jobb, enn å leike frisør?

Og hadde det vært første hårklipp, ja daa. Da vet jeg ikke hva jeg ville gjort engang. Selv om ikke den er viktig for alle, er den det for noen. Vi har alle forskjellige verdier i livene våre, og godt er det. Men vi trenger ikke se ned på andre av den grunn.

Nikamo
  • Medlem
  • 393 Innlegg
  • StedVestfold

Skrevet 23 februar 2012 - 01:49 #45

Jeg hadde heller ikke likt om noen andre hadde klippet håret til ungene - det er opp til oss foreldre å bestemme. Men jeg hadde vel heller ikke klikka i vinkel ;) Hadde sagt ifra da!

Har heller aldri klippa unger jeg har jobbet med. (Har faktisk klippet negler på en gutt i bhg en gang... Han hadde så lange negler at han klorte de andre barna i lek. Og jeg visste at det var en kamp å få klippet dem hjemme. Mor ble veldig fornøyd over at det hadde gått helt smertefritt å få klippet dem i bhg :))

Barneveileder blir faktisk brukt om de som før ble kalt assistenter - altså de helt uten utdanning. Har en venninne som er barneveileder. Grunnen til det er at de ikke jobber som assistenter for førskolelæreren, men som veiledere for barna :)

Og dette med verdien i å bli kalt tante på jobb; jeg skjønner at det ikke er vondt ment. Men samfunnet ser absolutt ikke verdien til de som jobber i bhg, så for å øke bevisstheten til folk flest, ønskes dette begrepet vekk. Det har ikke noe med å bli høy på pæra pga utdanning, men et ønske om å bli verdsatt (både i status og kroner) for den viktige jobben vi gjør med å oppdra og sosialisere barna deres!

Alle emner:

Snarveier

Siste innlegg

test