Gå til innhold

20 måneder - men vil ikke gå uten støtte


Lena Sofie

Anbefalte innlegg

Hei, gutten min er 20 måneder. Han har alltid vært en rolig fyr, var sen til å krabbe osv. Han kan gå nå, men han vil ikke gå uten støtte, enten av møbler, vegger, en hånd å holde i eller en gåvogn. Jeg forsøker å oppmuntre han til å slippe litt, men han bare tar det som en lek der han så fort som mulig kan få slenge seg i armene mine. Han virker frisk og rask og oppegående ellers. Noen som har erfaring med sånne "pysete" små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi har ikke det. Vi har på en måte slått oss til ro med at han jo beveger seg normalt, og han viser ikke tegn til problemer med å gå (mulig balansen er dårlig... ). Han kan stå uten støtte, hvis vi "lurer" han... han kan ikke reise seg uten å holde i noe. Vi hadde han til fysioterapeut da han var 15 mnd, fordi han ikke hadde begynt å krabbe, og ikke satte seg opp alene. Men hun bare konkluderte med at han var bedagelig anlagt, og tok livet med ro. Han er forøvrig veldig aktiv muntlig, og helsesøster har ment at han heller bruker seg selv på slike aktiviteter. Vi har ikke hatt lyst til å renne ned dørene på helsestasjonen uten grunn. Men mulig vi bør ta oss en tur igjen, det kan jo ikke skade heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at et besøk til helsestasjon kan være på sin plass. Ikke for å bekymre deg. mest sannsynlig har dere en liten krabat som tar det verbale først, for deretter å ta det motoriske. Men det kan være greit å sjekke litt sånn for sikkerhets skyld. Det normale er jo at de små lærer å gå mellom 9-18 mnd, og både litt før og litt etter dette kan forekomme uten at det er noe galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :-) Vi får ta oss en tur. Men er det ingen andre der ute som har hatt barn som ikke begynte å gå uten støtte før de var ganske store? Hadde vært fint å høre fra noen med samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som ikke gikk selv før han var 24 mnd... Han går fint i dag :) Men skulle kanskje kontaktet HS og fått litt råd for å stimulere han til å ville tørre slippe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var 16 1/2, og husket jeg begynte å bli litt utålmodig, førstemann vet du. :-) Da vi var åå rutinekontroll på helsestasjonen fikk vi beskjed om at vi måtte komme innom dersom han ikke gikk da han var 18mnd, da er d rutine at de skal sjekkes opp. D er sikkert bare vilje, m jeg ville tatt kontakt m helsestasjonen for sikkerhetsskyld, jeg er helt sikker på at de ikke mener at du renner ned dørene, de liker at foreldrene kommer når d er noe! Dattera til en slektning sv meg var 21mnd gammel og holdt uke veta di selv engang når de fikk henne til å stå på gulvet. De var hos fysio, m d var ikke noe galt, hun trengte bare tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor her er 19 mnd (og omtrent en halv) og går ikke ennå. Den siste uka har hun vist interesse for å gå med støtte men fram til da ble hun rasende dersom vi maste forsøkte å gå tur med henne etc. Var på kontroll hos fysioterapeut da hun var 17 mnd, alt så ut til å være fint. Hun er altså bare treeeeeeg. Men hun jabber som en foss da, så de mener hun har prioritert prating framfor gåing/grovmotorikk. Slått meg til ro med at det kommer (forhåpentligvis før lillesøster kommer? Har termin 5 dager før toårsdagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en tregost. Førstemann gikk endelig da han var nesten 16 mnd, mens andremann nå er nesten 17 mnd og nekter å la seg leie eller noe. Han går helt fint langs bord og sånt, og er fæl til å klatre - men å gå er uinteressant, ja. Merker at jeg begynner å bli litt frustrert. Men som andre påpeker her så er han god til å snakke min også, og er helt klart foran de andre ungene i bhg på det språklige.

Jeg har ikke helt troen på at han finner ut at han skal gå før han blir 18 mnd, for han er så innmari bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på HS og snakk med dem. Det er sikkert ikke noe galt, men det er greit å få tips og råd.

 

Mitt tregeste barn var 18 mnd da han slapp seg. Han hadde gått rundt bordet i 8 måneder, reist seg uten støtte og omlag 5 måneder. Men det tok tiiiid før han turde å slippe seg.

 

Viste seg at han hadde nedsatt balanse grunnet mye væske i mellomørene. Er det sjekket på ditt barn? Hvis han ikke har balanse, så kan jo det være en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...