Jeg blir provosert av lærere og Utdanningsforbundet!
Skrevet 22 februar 2012 - 10:30
Snarvei til forumene
Skrevet 22 februar 2012 - 10:39
De har også insistert på at alle skal tjene likt med utgangspunkt i utdanning og ikke i forhold til dyktighet. Vi vet jo alle at det er en STOR forskjell på gode og dårlige lærer og hvor viktig det er at de gode blir i skoleverket.
Skrevet 22 februar 2012 - 10:39
Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre?
http://www.unio.no/k...st?OpenDocument
Skrevet 22 februar 2012 - 10:43
Jeg setter svært pris på lærerne til mine barn, jeg gir dem ansvaret for barna mine hver dag og for å få langt flere lærere i skolen så Må lønna opp! Jeg er lite interessert i at gode lærere skal slutte fordi de ikke har råd til å være lærer. Kunnskap og utdanning koster. La oss gi lærerne en bedre lønn. Det er en god investering!
- majamia, Zana123 og Kosedottene liker dette
Skrevet 22 februar 2012 - 10:48
HI
Skrevet 22 februar 2012 - 10:49
Er vel ikke sosinomer og adjunkter som har de største lønnsforskjellene. Rent personlig synes jeg begge disse gruppene kunne tjent noen titusen mer i året med tanke på arbeidsmengde og belastning.
Og btw, rekuretteringen til læreryrket er faktisk et stort problem. Innen få år vil et stort antall lærere gå av med pensjon, samtidig som rekrutteringen ikke er stor nok til å fylle opp behovet som vil bli. Man står dermed uten nok kvalifisert arbeidskraft i skolesektoren. Dette vil igjen gå utover barn og unges læring, og vil igjen bli et stort samfunnsproblem.
Som situasjonen er i dag er ikke læreryrket nok attraktivt og tiltrekker seg ikke nok studenter. Og rent personlig, for å unngå lærermangel, så kan lønnsøkning være en vei å gå. Ringvirknigene av for lite kvalifisert arbeidskraft i skoleverket er noe vi bør unngå og er en situasjon absolutt ingen er tjent med.
- Kosedottene liker dette
Skrevet 22 februar 2012 - 10:49
Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre?
Kanskje for å utjevne forskjellen mellom lærerne og sammenlignbare grupper..
HI
Skrevet 22 februar 2012 - 10:51
Og alle ungdommene som skolen ikke har klart å gjøre folk ut av skal vi på NAV hjelpe med å komme i arbeid/aktivitet. Ser ikke at jobben på NAV er mindre krevende enn det å være lærer.
HI
De fleste unger klarer seg fint selv om også de kanskje trenger litt hjelp fra NAV.
NAV har aldri det ansvaret for andre sine unger som skolen har og NAV har aldri det ansvar for å legge viktige grunnlag som det skolen har.
Skrevet 22 februar 2012 - 10:51
Sier absolutt ikke at jobben din ikke er viktig, men du har i alle fall et himla stort gode i at du ikke kan ta med deg jobben hjem.
Skrevet 22 februar 2012 - 11:07
Når det hjelder rekkrutering sitter min skole med 5 lærere i minus. Det resulterer i at vi må ta inn ufaglærte lærere som vikarer... ikke den beste situasjonen. Det er spesielt mangel på realfagslærere, du må virkelig brenne for læreryrket for å orke og jobbe i det over lengre tid. Det kreves lattelig mye av deg!
- Yummy_Mummy og Zana123 liker dette
Skrevet 22 februar 2012 - 11:14
- Nikamo, Fizzymed2små og ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ liker dette
Skrevet 22 februar 2012 - 11:16
Håper virkelig ikke at du underviser i norsk...
Dette er en interessant debatt. Vennligst hold hitlingen din for deg selv.
- MrsMilla liker dette
Skrevet 22 februar 2012 - 11:16
Om du føler deg lite verdsatt i yrket ditt så kan du ennå stake ut en ny kurs (hva med lærerutdanning??).
Hilsen fornøyd adjunkt
Skrevet 22 februar 2012 - 11:24
SÅ lenge f.eks ingeniører tjener 2-300 000 mer enn en lærer, er det ikke sÅ vanskelig Å tenke seg at en som skal velge utdanning og som har gode karakterer i realfag, heller vil velge en ingeniørutdanning - slik vi fÅr middels gode folk med middels gode karakterer til Å undervise.
Ren logikk.
Hi: Bare for Å nevne det - En sosionom har bare 3 År pÅ høyskole. En lærer har 4. Jeg har seks Års ansiennitet pÅ en ungdomsskole, jobber fast overtid, er klassekontakt og har utbetalt 389 000 Årlig.
Skrevet 22 februar 2012 - 11:26
Hvis en majoritet av de flinke i det hele tatt skal vurdere læreryrket så må noe gjøres med lønna. Økt mulighet for lønnsdifferensiering hjelper nok noe, men også en generell økning for å øke statusen er nødvendig.
Skrevet 22 februar 2012 - 11:27
Tar et eksempel til på min tredje venninne. Hun har jobbet mer enn 10 år som sykepleier på barneavdeling. Nå har hun tatt videreutdanning som helsesøster og jobber på Helsestasjon. Hun har også videreutdanning i Helsepedagogikk. Hennes årslønn er den samme som min, nemlig 405.000 kr.
Hi
Skrevet 22 februar 2012 - 11:33
Skrevet 22 februar 2012 - 11:40
Innenfor kommune (som vi aldri ønsket å bli overført til - men ble det alikevel...) er lærere en høytlønnet gruppe, og vi erkjenner at vi aldri vil få drahjelp til å få opp lønna med hjelp fra andre kommuneansatte (for de har en lav lønn - men er det lærerenes feil???).... Beklager jeg er ikke villig til å kjempe din kamp for å få opp lønna di, men jeg er mer en villig til å slå et slag for førskolelærere og ansatte i barnehagen (de ER UNDERBETALT!).
Jeg er lei av slik type "sutring" som HI kommer med.
Skrevet 22 februar 2012 - 11:40
Jeg har allerede tatt en tilsvarende utdanning, og vil derfor heller ha tilsvarende vilkår i den jobben jeg har. Lærerne er jo eksperter på å skrike om at andre tjener bedre enn dem, da bør de vel også ha forståelse av at for enkelte av oss hadde det vært en seier å komme opp på deres nivå lønnsmessig.
Tar et eksempel til på min tredje venninne. Hun har jobbet mer enn 10 år som sykepleier på barneavdeling. Nå har hun tatt videreutdanning som helsesøster og jobber på Helsestasjon. Hun har også videreutdanning i Helsepedagogikk. Hennes årslønn er den samme som min, nemlig 405.000 kr.
Hi
Du finner ikke en lærer som sier at ikke også sykepleiere og politi også bør få høyere lønn! Dette er sammenlignbare grupper og ja, vi er lønnstapere i hvert eneste lønnsoppgjør. Nei, vi har sikkert ikke folk som er flinke nok i forhandlingene, vi er tross alt offentlig ansatte, vet du, så vi er ikke like frekke og pågående som haiene i det private næringsliv.
Som sosionom har du vel 3 års høyskoleutdannelse + tilleggsutdannelse. Som adjunkt med tillegg har jeg 4 års høyskole (grunnutdanning) og 2 1/2 år i tillegg. 12 års ansiennitet og det gir meg den nette sum av snaut kr 440 000 i året. Er det mye, synes du? Hva har en annen med 6 1/2 års relevant høyskoleutdannelse i lønn, tror du?
Skrevet 22 februar 2012 - 11:41
Kanskje for å utjevne forskjellen mellom lærerne og sammenlignbare grupper..
HI
Og hvilke grupper synes du det er naturlig å sammenligne lærerne med?