Gå til innhold

Jeg blir provosert av lærere og Utdanningsforbundet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet mye om lærere og arbeidstidsavtalene deres siden jeg faktisk bor sammen med èn.

 

Jeg er imponert over det Utdanningsforbundet har fått til, det skal jeg innrømme. Det kommer meg også tilgode ved at min mann har god lønn og at vi kan ha lånet vårt i SPK selv om han er akkurat like mye kommunalt ansatt som meg (forstå det den som kan at lærerne fikk beholde denne goden når de gikk fra stat til kommune).

Jeg har også problem med å forstå at en lærer som underviser i 1 klasse skal ha like mye å avspasere som en lærer i 10 klasse. Også at lønnen skal være den samme all den tid arbeidsoppgavene er langt mindre både i omfang og hva som kreves faglig.

 

Men størst problem har jeg altså med å forstå at ikke lærerne forstår at de ikke fremstår som en tapende yrkesgruppe for resten av samfunnet- iallefall ikke for oss andre kommunerotter som har tilsvarende utdanning, like krevende jobber og langt mindre fri.

 

 

Hi

 

Svaret ditt forteller at du ikke vet nok om arbeidstiden i alle fall....

 

Og det med statenspensjonskasse: ja vi klarte og forhandle frem en avtale - men den skal reforhandles (så i grunnen må jeg vel regne med at den ryker, den også.... på lik linje med mange andre gode særavtaler som ble strøket med et pennestrøk da vi ufrivillig ble ført fra stat til kommune.... hurra hurra!!!)

 

Jeg klager ikke over lønna, men jeg forventer at fagforeningen min jobber hardt for å sikre oss (organiserte) gode avtaler og et akeptabelt lønnsoppgjør;)

 

Men dette er faktisk småpenger (i alle fall for meg...) - arbeideren/sliteren får en lønnsvekst på 3-4% mens ledere (privat?!?) "mesksker" seg med lønnsvekst opptil 16% og maner arbeideren til moderasjon.... det er til å spy av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage med ansvar for 35 1 - 2 åringer. Det er et kjempestort ansvar hvor en skal skape trygghet og gode dager for både barn og medarbeidere, samtidig som en skal tifredstille foreldres krav. Konstant mangel på folk og konstant underbemanning gjør at en ofte går på sparebluss og har bare tid til rutiner som en må (bleieskift, soving, mat o.s.v) Bare det å komme oss ut døra er litt av et prosjekt.

 

Har ansvar for vaktlister og at det er "nok" folk på jobb. Har ansvar for at alle nye vikarer får ordentlig opplæring og blir tryggre i jobben. Det som er trist er at i barnehage med mye personalmangel er ikke alltid terskelen for hva slags folk en tar inn så stor. Så da ender en opp med folk som egentlig ikke vil være der, men ikke får noen annen jobb. Det blir mye gjennomtrekk, noe som gjør barna utrygge. Hos oss velger vi da heller å være uten sånne folk, men da blir det tøffe dager. Jobber mye gratis med månedsplaner, dokumentasjon, bilder o.s.v. Har konstant dårlig samvittighet for kolleger som står igjen når en må på møter.

 

Jeg er og medlem av utdanningsforbundet, men synes vel igrunn ikke at førskolelærere er så veldig synlig der. Er mye snakk om lærere og deres lønn. Men jeg synes at førskolelærere også fortjener et skikkelig lønnsløft. Ingen som jobber i barnehage,skole eller omsorgsurker gjør det for penger. Hadde man gjort det hadde ingen jobbet der. Man ønsker bare å få en anstendig lønn utfra den jobben og det ansvaret man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har du undervist som lærer siden du synes å vite så mye om yrket HI?

 

Vel, vel. Selv har jeg vært vikar et par-tre år. Jobbet på barneskole, ungdomsskole og nå for tiden er jeg på videregående, så føler jeg har en viss innsikt i det HI skriver om.

 

Og ut fra min erfaring er det barneskole som er absolutt mest krevende. Her skal man ikke bare være lærer, men oppdrager, omsorgsperson, konfliktløser, fredsmegler, psykolog både for barn og foreldre, påkleder, "lete-etter-klær-og-utstyr-person", sykepleier, and the list goes on...I barneskolen er det så mye ekstra utenom undervisning og planlegging/etterarbeid som tar Så MYE TID. Det er givende, men krevende. Så all ære til barneskolelærere der ute. å være lærer på videregående er stort sett lett bris i forhold :) Er det noen som gjør seg fortjent til sin lønn og som også burde hatt høyere lønn, så er det førskolelærere og barneskolelærere.

 

Og hvordan vet du at lærere har så mye fri, som du virker å være så sikker på? Jeg har vært innom mange yrker før jeg ble lærer, og aldri har jeg jobbet så mye som i læreryrket. Det er eksempelvis vinterferie nå for tiden der jeg bor, men ikke mange dager uten for-og etterarbeid. Men klager ikke, for jeg stortrives :)

 

Og dersom du HI er så misfornøyd med din situasjon, hvorfor ikke melde deg inn i egen fagforening og forsøke å påvirke systemet oppover, i stedet for å anklage utdanningsforbundet, som tross alt bare gjør jobben sin? I tillegg skjønner jeg da vitterlig ikke din antipati mot lærerne. Vi er da ikke en gruppe som tjener voldsomt i forhold til utdanning? Har selv 5 års utdannelse og tjener 380 000. Noe som betyr at du HI tjener mer enn meg, og det til tross for at du har 1 år mindre utdannelse en meg. Men jeg klager ikke. Jeg har det fint jeg.

 

Og et tips. I stedet for å bruke så mye energi på å irritere deg over lærerne, forsøk heller å være fornøyd med at du har en jobb å gå til, samtidig som du faktisk tjener ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til #52

 

Er veldig enig med deg her, dere (førskolelærere) har blitt lovet og lovet og lovet - håper dere blir prioritert denne gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til #52

 

Er veldig enig med deg her, dere (førskolelærere) har blitt lovet og lovet og lovet - håper dere blir prioritert denne gangen....

 

Takk for det. Mange av oss føler oss undervurdert og lite verdsatt, og det er trist

 

hilsen #52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å øke lønna er viktig blant annet fordi man bør gjøre studiet mer attraktivt. Er dere villige til Å ha alskens folk til Å undervise barna deres?

SÅ lenge f.eks ingeniører tjener 2-300 000 mer enn en lærer, er det ikke sÅ vanskelig Å tenke seg at en som skal velge utdanning og som har gode karakterer i realfag, heller vil velge en ingeniørutdanning - slik vi fÅr middels gode folk med middels gode karakterer til Å undervise.

Ren logikk.

Hi: Bare for Å nevne det - En sosionom har bare 3 År pÅ høyskole. En lærer har 4. Jeg har seks Års ansiennitet pÅ en ungdomsskole, jobber fast overtid, er klassekontakt og har utbetalt 389 000 Årlig.

'

 

Det er faktisk ikke sÅnn at alle ingeniører tjener 200.000 mer enn lærere, sykepleiere og andre.

Du har ingeniører med 3 Års utdannelse som tjener akkurat som lærere og sykepleiere timelønnsmessig, og du har sivilingeniører som tjener mer. Den siste gruppen her har større sjanse for lønnshopp enn den første siden de er siv.ing.

Det er nettopp gjort en undersøkelse her som faktisk sier at ingeniører og sykepleiere har omtrentlig lik lønn nÅr man ser bort ifra skift, overtid etc, men ren timelønnsmessig. Tipper sykepleiere ikke har sÅ langt unna lærere i lønn.

 

Jeg er forresten ikke ingeniør, sykepleier eller lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre? http://www.unio.no/k...st?OpenDocument
Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...
Nei, vi jobber ikke turnus, men vi har 43,5 timers arbeidsuke, + alt vi ikke rekker innenfor de 43,5 timene. Minst 3 av 5 kvelder i uka, hver søndag ettermiddag og kveld og hele helger i strie retteperioder. I fjor satt jeg absolutt hele Kr. Himmelfartshelgen (torsd - sønd) og hele pinsehelgen og rettet. Fikk jeg overtidsbetalt? Nope. Så vær du trygg - alle lærere jobber minst så mange timer som andre yrkesgrupper, gitt. De aller fleste jobber i samfunnet er viktige, og diskusjonen om hvilken jobb som er viktig er egentlig ikke relevant. Men det jeg ikke skjønner, er at ikke flere blir lærere. Det høres jo ut som alle (alle som ikke har greie på det, i alle fall...) mener det er Så luksuriøst.

 

Men dere hart jo ferie i alle skoleferier og 2 måneder sommerferie. Vet ikke om noen andre som har det jeg

 

Jada, vi har avspasering i alle skoleferier og i slutten av juni og begynnelsen av august. I juli (i 4 uker og en dag) ferierer vi. Men - hvis du leste hva jeg skrev over, så har vi jobbet inn den avspaseringa. Så det holder.

 

Kan jo ta et lite regnestykke bare for å vise deg en ørliten smule av virkeligheten. En norsklærer i videregående skole har gjerne to klasser i studiespes. Det vil tilsammen si 60 elever. For å ha lov til å sette en karakter, så må man ha minst 3 (til nøøød 2) skriftlige arbeider som bakgrunn for vurderingen. Det handler i de aller fleste tilfelle om 2 innleveringer + heldagsprøve i hver termin, i hovedmål, og det samme i sidemål. Skal vi se... Det blir tilsammen 12 arbeider pr elev pr. år. I to klasser blir det 720 besvarelser. De skal rettes. Du retter aldri en slik besvarelse på under 20 minutter pr. stk. De fleste bruker du minst en halvtime på, men ok, la oss si 25 minutter, da. 720 besvarelser x 25 minutter = 18000 minutter! 300 timer, faktisk.

 

300 timer med ren retting, i tillegg kommer vurdering av muntlige arbeider, for- og etterarbeid til undervisningen, møter, dokumentasjon og til og med selve karakterføringen tar sin tid. Den samme norsklæreren vil jo ha 180 karakterer å føre til terminslutt to ganger i året, i tillegg til de andre fagene læreren underviser i. To klasser i norsk på studiespesialiserende er knapt 50 % stilling.

 

Er det ok at jeg avspaserer litt, synes du? Eller jobber jeg fremdeles for lite?

 

Men så underviser de selvfølgelig ikke 37,5 timer i uka heller da?

Hvor stor er undervisningsplikten til en norsklærer? Det må også tas med i regnestykke!

 

Jeg har selv jobbet som lærer tidligere. Så da at MANGE lærere, speseilt de unge, jobbet MYE. Ofte mer enn det avspaseringen skulle tilsi! Men så også at svært mange lærere kjørte det samme undervisningsopplegegt år etter ås....aldri noe ny planlegging, aldri nye prøver osv osv. Disse lærerne jobbet absolutt langt mindre enn avspaseringen skulle tilsi!

 

Mine barns lærere er desverre av den siste sorten. Dette er riktignok i barneskolen da, men likevel...... Ukeplanene, undervisningsopplegget og leksene er de samme som de var for 5 år siden. Noen ganer glemmer de faktisk å forrandre både dato og ukenummer på ukeplanene...Eller de glemmer at det er kommet en ny utgave av lærerverket og sidene og oppgave gitt i lekse stemmer ikke engang med de rette sidene i lærerverket. Sist fredag skulle min sønn ha matteprøve ifølge ukeplanen. Men den prøven fantes plutselig ikke i årets utgave av matteboka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...